is dit het begin van witte stip?


E

Erwin P

Guest
sinds vandaag viel mij op dat mijn 2 van mijn tetras 2 witte stipjes op hun staartvin hebben. Mijn bijlzampjes hebben dit ook. nu is mijn vraag is dit het begin van witte stip?

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, heb geprobeerd er foto's van te maken.

groetjes Erwin

photo.php


photo.php


photo.php


photo.php


photo.php


photo.php
 
Hoi Erwin, ik denk van wel om eerlijk te zijn...

Lijkt het witte op poedersuiker of is het meer goud kleurig? Anders kan het ook nog fluweelziekte zijn al doen de tetras me sterk aan stip denken. Wacht nog even andere reacties af.
 
mij lijkt het ook wel wit stip te zijn
 
Bedankt voor de snelle reactie. Het is wel echt wit. Ik heb de bijlzalmen nu 3 weken. Er was er toen 1 met een heel klein stipje en ik dacht dat dit vuil was ofzo. Het zijn niet veel stipjes en alleen op de vinnen.
 
Zou het toch maar heel snel behandelen want het verspreidt als een gek en daar worden jij en je vissen niet vrolijk van.

1 beluchtingspomp erin
2 actieve kool uit je filter (als je dat hebt)
3 je bak volgens handleiding behandelen met exit

Goed gebruikshandleiding lezen dus en niet verversen tijdens de behandeling, misschien wel vlak voor.

Als je slakken erin hebt, bijvoorbeeld appelslak wel eruit halen, kunnen blijkbaar niet zo goed tegen malachietgroen als ik dat nu ff zo uit mijn hoofd goed hebt getypt :)

Komt wel goed, snelle behandeling is het halve werk :)
 
Ik heb nog esha 2000, eexittm en contapur f. Welke kan ik het beste gebruiken? Zijn deze medicijnen nog ergens anders gevaarlijk voor? Moet ik de vissen nog in quarantaine zetten voordat ik behandel of moet ik de hele bak doen?
 
met esha heb ik in het verleden toch goede resultaten gehad bij wit stip
 
Gebruik dan maar exit, dat is tegen witte stip. Niet overdoseren en luchtpomp dag en nacht aanlaten tijdens de behandeling en dus niet over aktieve kool filteren want dat filtert de werkende bestanddelen uit exit. Heb je alleen vis in de bak? Zo ja heel de bak behandelen.

Google ook maar even cyclus witte stip, dan begrijp je het beter wat de ziekte is en wat de cyclus is van de boosdoener.

Hoewel het iets heel vervelend is, is het toch interessant er ook kennis van te nemen.

Je bent er in ieder geval goed op tijd bij en aan je tetra te zien verwacht ik dat 1 behandeling wel volstaat.
 
@fishkeeper. Esha is meer voor vinrot en bacteri�le kwaaltjes, exit is tegen parasiet wat stip in feite is. Staat ook op verpakking van exit :)
 
Ik heb ook witte stip in mijn bak.
Mij werd er geadviseerd om de besmette vissen apart te doen Inverband met verdere besmetting van vissen.

Weet verder niet of het eventueel schadelijk zou kunnen zijn als je andere vissen in het medicijn blijven zwemmen.
Het lijkt mij niet dodelijk anders zou het de besmette vissen ook doden.
 
Op Opdracht verpakking van costapur f. Staat dat het specifiek voor witte stip is. Maar ik weet verder niet hoe agressief dit is ook voor mijn planten enzo. Iemand ervaring met costapur f?
 
Heel de bak behandelen,vissen laten zitten.

Je kunt ook de temperatuur opvoeren ,naar 30-31 graden.

Gaan ze ook dood.
 
Witte stip

Hoewel witte stip ��n van de meest voorkomende ziektes in het aquarium is, heeft het bij mij toch meer dan drie jaar geduurd voordat deze ziekte zich bij mijn vissen uitte (bij enkele kardinaaltetra's). Toch heb ik van het begin af aan medicijnen voor deze ziekte gehad, om bij een eventueel voorkomen van deze ziekte toe te kunnen passen. Ondanks deze medicijnen heb ik in eerste instantie getracht deze ziekte te bestrijden door middel van een temperatuursverhoging van het water tot zo'n 30 � 31 graden Celsius. Deze temperatuur zou voor de witte stip dodelijk moeten zijn, terwijl het biologisch evenwicht juist nauwelijks te leiden heeft onder deze methode. De hoge temperatuur heb ik gedurende een week vol gehouden, waarna ik de verwarming weer terug heb gezet naar zijn normale stand. Hoewel de stip wel iets verminderd was kon ik nog wel kleine puntjes zien op de vis, die langzaam weg leken te trekken. Wanneer men het aquarium tijdens een warmtebehandeling geheel blindeert blijkt het zelfs dat de stip al na een dag verdwenen moet zijn. Toen ik zelf stip in mijn aquarium had was dit laatste mij nog niet bekend, zodat ik hier zelf geen ervaringen mee heb. Het voordeel van dit blinderen is dat de stip veel sneller dood zal zijn, waaroor een lange temperatuursverhoging van enkele dagen niet nodig is. Wel moet men in het geval van een dicht beplant aquarium het aquarium zeker niet langer dan een dag blinderen, aangezien de planten voor hun bestaan licht nodig hebben en dan ook niet te lang zonder licht mogen zitten.
 
Moet je met costapur je bak niet verduisteren?

Idd bertus, daarom ook mijn vraag, middeltjes waarbij je de bak moet verduisteren gebruik ik zelf nooit. Exit is goed spul en kan bij mijn weten geen kwaad voor planten.
 
Nee, dat is slecht voor de planten.

Temperatuur verhogen,is beter,je hoeft later verder niets meer te doen.

En het water blijft hetzelfde.
Vissen kunnen daar wel tegen.
 
Erwin, dat er staat is slecht voor planten (bertus) gaat niet over exit hoor, mijn post was later :)
 
Bij costapur moet je inderdaad verduisteren. Dus ik kan het beste eerst de temperatuur verhogen naar 31 graden en de bak een dag verduisteren? en als dat niet werkt exit tm gebruiken?
 
Ik ben geen fan van verduisteren en ook niet van temperatuur verhogen. Heb 1x witte stip gehad en exit gebruikt, ik noem dat product omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Maar veel aquarianen, veel meningen :)

Wat je ook doet of beslist, geen dagen mee wachten.

Als je gaat voor temperatuursverhoging, wel geleidelijk doen, niet gelijk op 30 graden, laat dan de vissen ff wennen. Weet niet precies wat de gradatie is om temperatuur per dag met graden op te hogen.
 
Als je Witte Stip hebt en je hebt twee medicijnen in huis die daar speciaal voor zijn (Exit en Costapur) waarom start je dan niet gewoon met 1 van beide middelen? Exit werkt in 9 van de 10 gevallen prima. Doet dat het niet dan doe je een kuur met het andere middel. Exit is ook van het merk Esha trouwens. Esha 2000 is tegen andere ziektes. Vissen met witte stip nooit isoleren maar de bak behandelen omdat de parasiet slechts in de vrijzwemmende fase te doden is. Het onderwerp over de kardinalen : velen noemen iedere witte stip ook de ziekte Witte Stip. Da's niet altijd juist. Dan helpt het medicijn ook niet. Daarnaast hebben kardinalen soms een hele erge variant, die nauwelijks te behandelen lijkt. Niet dubben : Exit erin en behandelen die hap !! Groet Aad
 
Erwin P zei:
Bij costapur moet je inderdaad verduisteren. Dus ik kan het beste eerst de temperatuur verhogen naar 31 graden en de bak een dag verduisteren? en als dat niet werkt exit tm gebruiken?

Temperatuur een week aanhouden.
Niet verduisteren,heeft geen zin bij stip.
 
ik ben begonnen met een dosis Exit. Heb het actieve koolfilter eruit gehaald. Is het goed dat de groene kleur weer bijtrekt na een uur?
 
We zijn nu als het goed is een kuurtje exit voorbij. Hoe gaat het ermee?
 

Terug
Bovenaan