Is dit flagellaten ziekte.


Daar ga je niet van uit bij sluiers. Hier zie je vaker witte draden ontlasting. Verstopt of door stress zie je dit verschijnsel wel meer. Even dop erwten gaan voeren dan zie je vanzelf weer grote groene drollen komen als het goed is. Geschikt voer is even een dingetje bij sluiers en de een kan iets prima verteren en de ander niet.
 
Daar ga je niet van uit bij sluiers. Hier zie je vaker witte draden ontlasting. Verstopt of door stress zie je dit verschijnsel wel meer. Even dop erwten gaan voeren dan zie je vanzelf weer grote groene drollen komen als het goed is. Geschikt voer is even een dingetje bij sluiers en de een kan iets prima verteren en de ander niet.
Ga ik dat even proberen morgen. Bedankt voor de tip kijken of dat helpt.
 
Flagellaten is/zijn geen ziekte opzich, maar parasieten die bijna altijd aanwezig zijn in onze vissen. Het immuunsysteem van de vis zorgt er echter voor dat hun aantal niet te groot wordt zodat ze hier geen hinder van ondervinden. Wanneer het immuunsysteem echter zwakker is (meestal door stress) kunnen de flagellaten de overhand krijgen en de darmen infecteren wat o.a. zorgt voor de typische witte sliertjes. Sommige vissen zoals discussen en maanvissen zijn hier extra gevoelig voor.

Witte slierten ontlasting betekent overigens niet per definitie dat je vis flagellaten heeft. Dit kan ook komen door stress, voer, wormen, etc.
Om het zeker te weten zul je verse ontlasting onder een microscoop moeten laten bekijken. Pas dan kun je ook eventueel een passende behandeling starten. Voor nu zou ik het gewoon even een paar dagen aankijken en opletten of de vis wel goed eet. Mogelijk gaat het vanzelf over.
 
Flagellaten is/zijn geen ziekte opzich, maar parasieten die bijna altijd aanwezig zijn in onze vissen. Het immuunsysteem van de vis zorgt er echter voor dat hun aantal niet te groot wordt zodat ze hier geen hinder van ondervinden. Wanneer het immuunsysteem echter zwakker is (meestal door stress) kunnen de flagellaten de overhand krijgen en de darmen infecteren wat o.a. zorgt voor de typische witte sliertjes. Sommige vissen zoals discussen en maanvissen zijn hier extra gevoelig voor.

Witte slierten ontlasting betekent overigens niet per definitie dat je vis flagellaten heeft. Dit kan ook komen door stress, voer, wormen, etc.
Om het zeker te weten zul je verse ontlasting onder een microscoop moeten laten bekijken. Pas dan kun je ook eventueel een passende behandeling starten. Voor nu zou ik het gewoon even een paar dagen aankijken en opletten of de vis wel goed eet. Mogelijk gaat het vanzelf over.
Ik hou het in de gaten ik heb alleen geen idee of onze lfs dat ook onderzoekt. Momenteel is er 1 vis die dit heeft maar het lijkt me dat ik ook niet te lang kan wachten omdat anders de vis er uiteindelijk dood aan gaat heb ik gelezen. Ik kijk het vandaag nog aan en anders ga ik toch behandelen de vis heeft namelijk ook samen gezeten met een andere zieke vis deze is er wel uit maar ik heb geen zin in een besmetting verder in de bak. Helemaal met sluiers die al weinig kunnen hebben. Bedankt voor je reactie in ieder geval.
 
Mijn sluiers hadden dit ook weleens. Ik zou me er komende dagen geen zorgen over maken en eerst erwtjes voeren en evt ook verschillende soorten voer geven. De kans dat het stress of voedsel is, is vele malen groter dan dat je vis ziek is. Ze zitten net in je aquarium.

Het probleem met snel behandelen is dat je in een spiraal terecht komt. Je vis moet apart, dat levert stress op, dat zorgt voor verminderde weerstand, dat levert een groter risico op ziekte, en dat kan zomaar een spiraal worden waarbij mensen dan voor van alles gaan behandelen en daar kan een sluier gewoon niet goed tegen.

En behandelen in het aquarium is ook niet handig: dan leveren al je sluiers op weerstand in, vanwege het doden van je bacteriƫn met medicatie.

Mijn advies is: schoon water, rust, erwtjes, verschillend voer, goed observeren op afwijkend gedrag, eventueel afwijkend gedrag hier posten, zodat Michelle daar advies over kan geven en haar advies opvolgen.

Als je iets wilt toevoegen, voeg dan Voogle toe. Daar heb ik fijne ervaringen in. Het is een weerstandsbooster die verder niets stuk maakt. Gewoon in het aquarium toe te voegen.

Laat je niet gek maken door wat er mogelijk allemaal aan de hand is. Dokters zeggen niet voor niets tegen patiƫnten: niet op internet googlen. Want daar vind je altijd de verschrikkelijkste uitkomsten.

Geniet van je visjes šŸ³šŸ³šŸ³, de kans dat dit met een paar dagen of een weekje over waait is groot.
 
Mijn sluiers hadden dit ook weleens. Ik zou me er komende dagen geen zorgen over maken en eerst erwtjes voeren en evt ook verschillende soorten voer geven. De kans dat het stress of voedsel is, is vele malen groter dan dat je vis ziek is. Ze zitten net in je aquarium.

Het probleem met snel behandelen is dat je in een spiraal terecht komt. Je vis moet apart, dat levert stress op, dat zorgt voor verminderde weerstand, dat levert een groter risico op ziekte, en dat kan zomaar een spiraal worden waarbij mensen dan voor van alles gaan behandelen en daar kan een sluier gewoon niet goed tegen.

En behandelen in het aquarium is ook niet handig: dan leveren al je sluiers op weerstand in, vanwege het doden van je bacteriƫn met medicatie.

Mijn advies is: schoon water, rust, erwtjes, verschillend voer, goed observeren op afwijkend gedrag, eventueel afwijkend gedrag hier posten, zodat Michelle daar advies over kan geven en haar advies opvolgen.

Als je iets wilt toevoegen, voeg dan Voogle toe. Daar heb ik fijne ervaringen in. Het is een weerstandsbooster die verder niets stuk maakt. Gewoon in het aquarium toe te voegen.

Laat je niet gek maken door wat er mogelijk allemaal aan de hand is. Dokters zeggen niet voor niets tegen patiƫnten: niet op internet googlen. Want daar vind je altijd de verschrikkelijkste uitkomsten.

Geniet van je visjes šŸ³šŸ³šŸ³, de kans dat dit met een paar dagen of een weekje over waait is groot.
Ik heb ze toevallig net wat erwten gegeven zolang de oranda sinds vandaag ori goed eet kijk ik het aan. Ik ververs elke avond 20 liter ongeveer en 1 keer per week een grote waterwissel dat zou morgen dan zijn en dan 50% verder draait de bak super geen rare waterwaardes. Ik voer ze s'ochtends en rond 18.00 uur weer ik heb verschillende soorten voer staan daarnaast geef ik ook nog levend en diepvries plus erwten en bijvoorbeeld wat broccoli en komkommer. En ik wil nog knoflook tabs of granulaat bestellen of laat het john meenemen van de lfs dan is het de garlic van bassleer. Ik twijfel wat handiger is korrels eten ze al tabs is weer nieuw. En nu heb je ook nog spirulina granulaat en kleur versterkende granulaat. Maar of dat allemaal nodig is. Zo i zo knoflook dat kan nooit geen kwaad šŸ˜„.
 
Yo! Dat is wel voldoende verschillend voer šŸ˜‚. Ik dacht gewoon aan niet steeds hetzelfde voeren. Ze wonen bij jou in een 5-sterren restaurant. Ik had twee soorten granulaat en diepvriesvoer en af en toe stukjes regenworm als ik in de tuin aan t werk was (voor de grote sluiers). En dan af en toe erwtjes.
 
Yo! Dat is wel voldoende verschillend voer šŸ˜‚. Ik dacht gewoon aan niet steeds hetzelfde voeren. Ze wonen bij jou in een 5-sterren restaurant. Ik had twee soorten granulaat en diepvriesvoer en af en toe stukjes regenworm als ik in de tuin aan t werk was (voor de grote sluiers). En dan af en toe erwtjes.
Ik heb maar 3 sluiers en dan doen ze wel even met deze potten voer ik had bij petsplace sluierstaart korrels Darwin in de 50% uitverkoop wegens dat dat merk uit de assortiment gaat. En die grote pot ook dus dan is het nog te doen.šŸ˜„ En hikari valt ook nog mee met de prijs. Wil alleen nog iets van knoflook voor de weerstand en het zou goed zijn tegen eventuele wormen. En ik twijfel over Fish Pharma Pond Clay (montmorilloniet klei) 2,5kg
Omdat 1 keer per week toe te voegen. Dan denk ik dat ik alles heb om ze zo goed mogelijk gezond te houden meer kan ik niet doen denk ik.šŸ˜„
 

Bijlagen

  • IMG_20230216_092149455.jpg
    IMG_20230216_092149455.jpg
    184.6 KB · Weergaven: 36
  • IMG_20230210_154607245_HDR.jpg
    IMG_20230210_154607245_HDR.jpg
    145.4 KB · Weergaven: 32
  • Screenshot_20230224-095255.png
    Screenshot_20230224-095255.png
    510 KB · Weergaven: 34
  • Screenshot_20230224-095837.png
    Screenshot_20230224-095837.png
    469.5 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Zoals al gemeld hebben ze altijd wel wat flagelaten. Bij opstapeling en teveel gaat dit problemen geven meestal zie je dan ook rare ogen en vooral rare kraters bij de kop en zijlijn. Als een sluier echt ziek is zie je dit heel goed dan liggen ze meestal op de bodem als een drama Queen. Niet eten is ook een teken dat jet goed fout is.

Persoonlijk zou ik nu juist even stoppen met de bassleer. gewoon allemaal even aan de doperwten diepvries zak veld of tuin maakt niet uit. Even handje in bakje met water magnetron kook er over en dan kan John even de velletjes eraf pielen. Maak je portie voor hele dag of 2 dagen. Groot kans als John dan de bodem weereven afheveld dat hij wel meld OMG wat een grote groene drollen :DD

Gaan sparen voor apotheek en de medicatie van manuas in huis hebben en de bactopur direct. Octocil, bilocil sensitive of cypricil en manacil. Al deze meds hebben verder geen invloed op watertje muv de bactopur direct die alleen bij grote crisis gebruiken. Pas gebruiken als je echt denk dat het nodig is en je aan gedrag zie er is wat loos en dan gaan gokken aan de hand van gedrag. Inderdaadis afstrijkje of vers poepje onder microscoop het beste dus verjaardag een microscoop op het lijstje
 
Zoals al gemeld hebben ze altijd wel wat flagelaten. Bij opstapeling en teveel gaat dit problemen geven meestal zie je dan ook rare ogen en vooral rare kraters bij de kop en zijlijn. Als een sluier echt ziek is zie je dit heel goed dan liggen ze meestal op de bodem als een drama Queen. Niet eten is ook een teken dat jet goed fout is.

Persoonlijk zou ik nu juist even stoppen met de bassleer. gewoon allemaal even aan de doperwten diepvries zak veld of tuin maakt niet uit. Even handje in bakje met water magnetron kook er over en dan kan John even de velletjes eraf pielen. Maak je portie voor hele dag of 2 dagen. Groot kans als John dan de bodem weereven afheveld dat hij wel meld OMG wat een grote groene drollen :DD

Gaan sparen voor apotheek en de medicatie van manuas in huis hebben en de bactopur direct. Octocil, bilocil sensitive of cypricil en manacil. Al deze meds hebben verder geen invloed op watertje muv de bactopur direct die alleen bij grote crisis gebruiken. Pas gebruiken als je echt denk dat het nodig is en je aan gedrag zie er is wat loos en dan gaan gokken aan de hand van gedrag. Inderdaadis afstrijkje of vers poepje onder microscoop het beste dus verjaardag een microscoop op het lijstje
Oke ook ander voer mee stoppen want heb naast bassleer ook nog ander sluierstaart voer. Ik heb zo'n potje doperwten uit de schap. Deze zijn al zacht moet ik ze dan als nog koken. Heb ze wel goed afgespoeld en droog gedept en de rest in de vriezer gegooid daar kan ik dan zo weer wat van pakken het scheelt dat het maar 3 sluiers zijn waarvan de 2 Ranchu's nog behoorlijk klein zijn dus zoveel eten ze nog niet een paar erwten waren al genoeg vanochtend.šŸ˜„ En ik hou liever zo veel mogelijk zelf de regie in de hand. Morgenochtend een grote waterwissel. En dan doe ik daarnaast elke dag rond de 20 liter verversen.dan weet ik alvast wat voor me verjaardag. Heb je toevallig zelf ook een microscoop en zo ja welke en bevalt deze goed. En ik ga zeker wat aan medicatie in huis halen. We hebben wel wat maar zagen gisteren dat alles al lang over datum is en het is nauwelijks tot niet gebruikt.šŸ˜„
 
Zoals al gemeld hebben ze altijd wel wat flagelaten. Bij opstapeling en teveel gaat dit problemen geven meestal zie je dan ook rare ogen en vooral rare kraters bij de kop en zijlijn. Als een sluier echt ziek is zie je dit heel goed dan liggen ze meestal op de bodem als een drama Queen. Niet eten is ook een teken dat jet goed fout is.

Persoonlijk zou ik nu juist even stoppen met de bassleer. gewoon allemaal even aan de doperwten diepvries zak veld of tuin maakt niet uit. Even handje in bakje met water magnetron kook er over en dan kan John even de velletjes eraf pielen. Maak je portie voor hele dag of 2 dagen. Groot kans als John dan de bodem weereven afheveld dat hij wel meld OMG wat een grote groene drollen :DD

Gaan sparen voor apotheek en de medicatie van manuas in huis hebben en de bactopur direct. Octocil, bilocil sensitive of cypricil en manacil. Al deze meds hebben verder geen invloed op watertje muv de bactopur direct die alleen bij grote crisis gebruiken. Pas gebruiken als je echt denk dat het nodig is en je aan gedrag zie er is wat loos en dan gaan gokken aan de hand van gedrag. Inderdaadis afstrijkje of vers poepje onder microscoop het beste dus verjaardag een microscoop op het lijstje
Oke ook ander voer mee stoppen want heb naast bassleer ook nog ander sluierstaart voer. Ik heb zo'n potje doperwten uit de schap. Deze zijn al zacht moet ik ze dan als nog koken. Heb ze wel goed afgespoeld en droog gedept en de rest in de vriezer gegooid daar kan ik dan zo weer wat van pakken het scheelt dat het maar 3 sluiers zijn waarvan de 2 Ranchu's nog behoorlijk klein zijn dus zoveel eten ze nog niet een paar erwten waren al genoeg vanochtend.šŸ˜„ En ik hou liever zo veel mogelijk zelf de regie in de hand. Morgenochtend een grote waterwissel. En dan doe ik daarnaast elke dag rond de 20 liter verversen
 
Terwijl watervlooien het meest gewenste voedsel zijn om de darmen van de vissen een regelmatige stoelgang aantelatengaan.
Moet de diepvries zeker niet te snel leegšŸ˜‚šŸ¤£
 
is dat echt alles wat je eet ? OMG, ik heb echt medelijden met je @Jessie87
Ja ongelooflijk he en Gwen nog minder die lust nog minder. Heb nog wat macaroni cabonara wat ik gisteren heb gemaakt en nog over heb heerlijk. Met kastanje champignons ui en knoflook met melk en geraspte kaas en 2 eidooiers erdoorheen geroerd. Heerlijk en gelukkig is dat nu makkelijk weg te eten momenteel.
 

Terug
Bovenaan