Is dit een platy


Tom.

Well-known member
Lid geworden
20 december 2020
Berichten
56
Leeftijd
26
Hoi leden,

Een paar maanden terug heb ik vissen van iemand gekregen, omdat zijn aquarium ruit kapot gesprongen was.
Hij gaf aan dat de vissen platy's waren.
Ik heb alleen 3 vissen die echt een stuk groter zijn dan de andere zes. Ook is hij kleur minder rood dan de andere. Zou het kunnen zijn dat de platy's een andere soort zijn?
Ik heb foto's toegevoegd!
Het gaat op de foto's om de middelste vis.

Met vriendelijke groeten,

Tom
 

Bijlagen

  • IMG_20220117_185149505.jpg
    IMG_20220117_185149505.jpg
    369.6 KB · Weergaven: 87
  • IMG_20220117_185148859.jpg
    IMG_20220117_185148859.jpg
    357.2 KB · Weergaven: 88
  • IMG_20220117_185147959.jpg
    IMG_20220117_185147959.jpg
    342.4 KB · Weergaven: 88
Er zijn genetisch twee "hoofdsoorten" platy's op de markt: Xiphophorus maculatus en Xiphophorus variatus. De grote platy's die jij hebt zijn de variatus. :) Die staan om hun grootte en de vaak meer gelige kleur / wildkleur bekend.

Tegenwoordig lopen deze twee soorten + de Xiphophorus hellerii qua bloedlijnen door elkaar, althans, in het aanbod van dierenwinkels. Het is bij gekweekte vissen vaak niet meer helemaal na te gaan of ze "puur" zijn of kruisingen. De variatus is relatief gezien het minst verwaterd, denk ik.
 
En zijn dan de twee andere van de andere soort, want deze verschillen erg.
 
Klopt. :) Meestal zijn zulke kleinere, meer bontgekleurde platy's kweekvormen van de X. maculatus.
 
Oké, helder verhaal. Bedankt voor het antwoorden.
 
Hoi leden,

Een paar maanden terug heb ik vissen van iemand gekregen, omdat zijn aquarium ruit kapot gesprongen was.
Hij gaf aan dat de vissen platy's waren.
Ik heb alleen 3 vissen die echt een stuk groter zijn dan de andere zes. Ook is hij kleur minder rood dan de andere. Zou het kunnen zijn dat de platy's een andere soort zijn?
Ik heb foto's toegevoegd!
Het gaat op de foto's om de middelste vis.

Met vriendelijke groeten,

Tom
Er is hier al aangegeven om welke soorten het bij jou draait. Op de foto's zie je kweekvormen van de Xiphophorus maculatus en de Xiphophorus variatus, zoals reeds eerder gesteld is geworden. Idd, binnen de commerciële markt, vormen deze twee platysoorten de basis voor de kweekvormen van de platy's.
Doch in het wild komen er veel meer platysoorten voor die geen Xiphophorus maculatus danwel Xiphophorus variatus betreffen.
 

Terug
Bovenaan