Is dit een mannetjes of vrouwtjes guppie?


Norbert92

Member
Lid geworden
22 juli 2023
Berichten
17
Leeftijd
31
In mijn bak heb ik 5 guppies. Ik heb er bewust voor gekozen om enkel mannetjes te houden in mijn aquarium. Onlangs heb ik een nieuwe guppie gekocht, waarvan ik in de onderstelling verkeerde dat het een mannetje was. Dit omdat de verkoper van Pets Place dit mij vertelde. Eenmaal in mijn aquarium toonden 2 mannetjes bovenmatige interesse in mijn nieuwe guppie, door hem/haar achterna te zwemmen en te porren. Hierdoor twijfel ik aan het geslacht en vermoed ik dat het een vrouwtje is. Na research kwam ik tot het inzicht dat het zwarte vlekje weleens een drachtvlek zou kunnen zijn. Dit in combinatie met de dorsale bovenbin. Mijn mannetjes hebben dat zwarte vlekje niet en hebben gekleurde bovenvinnen.
Wat denken jullie? En stel dat het een vrouwtje is, wat kan ik er dan het beste mee doen?
 

Bijlagen

  • IMG_4036.jpeg
    IMG_4036.jpeg
    230.1 KB · Weergaven: 81
Ik denk dat de kenners foto's van de anaalvinnen (de buikvinnen simpel gezegd) nodig hebben om te kunnen sexen.
 
Andere guppysoort, maar op deze foto zie je goed het verschil tussen kleurvlekken (zwart en oranje) bij de man bovenin, en de drachtvlek bij de dame onderop de foto.
(Het cirkeltje gaat over wat anders, de vlekken staan er bij beide links naast)


1690790511953.png
 
Het materiaal in het cirkeltje is leidend bij deze vraag. Dit is een kerel omdat er duidelijk een gonopodium aanwezig is! (Geslachtsorgaan van de man)
 
Andere guppysoort, maar op deze foto zie je goed het verschil tussen kleurvlekken (zwart en oranje) bij de man bovenin, en de drachtvlek bij de dame onderop de foto.
(Het cirkeltje gaat over wat anders, de vlekken staan er bij beide links naast)


Bekijk bijlage 363518
Heel duidelijk. Bedankt voor de opheldering.
 
Het materiaal in het cirkeltje is leidend bij deze vraag. Dit is een kerel omdat er duidelijk een gonopodium aanwezig is! (Geslachtsorgaan van de man)
Ja, dat is duidelijk te zien. Weer wat geleerd.
Overigens heb ik de desbetreffende guppie vandaag gratis laten ophalen door een liefhebber. De desbetreffende gup werd door 2 andere guppen in mijn bak nagejaagd. En als ik die 2 guppen even uit de bak haalde, joeg de desbetreffende gup op een ander jong guppie. Nu hij weg is lijkt de rust te zijn wedergekeerd in mijn onderwaterwereld.
Het viel me op hoeveel animo er was voor deze enkele guppie.
Vaarwel kerel!
IMG_4137.png
 
Laatst bewerkt:
In mijn bak heb ik 5 guppies. Ik heb er bewust voor gekozen om enkel mannetjes te houden in mijn aquarium. Onlangs heb ik een nieuwe guppie gekocht, waarvan ik in de onderstelling verkeerde dat het een mannetje was. Dit omdat de verkoper van Pets Place dit mij vertelde. Eenmaal in mijn aquarium toonden 2 mannetjes bovenmatige interesse in mijn nieuwe guppie, door hem/haar achterna te zwemmen en te porren. Hierdoor twijfel ik aan het geslacht en vermoed ik dat het een vrouwtje is. Na research kwam ik tot het inzicht dat het zwarte vlekje weleens een drachtvlek zou kunnen zijn. Dit in combinatie met de dorsale bovenbin. Mijn mannetjes hebben dat zwarte vlekje niet en hebben gekleurde bovenvinnen.
Wat denken jullie? En stel dat het een vrouwtje is, wat kan ik er dan het beste mee doen?
Zoals reeds eerder door anderen gesteld is geworden, is het een mannetje. De zwarte vlek dat het mannetje vertoond is iets dat normaal is en een typische guppeneigenschap bij mannen is en dat van oorsprong van wilde guppen afstamt. Bij vele kweekvormen is het er reeds uitgekweekt. Kijk, de zogenaamde zwangerschapsvlek van de vrouw zit ook veel lager. En de zwangerschapsvlek is in feite een stukje transparante huid waardoor men het inwendige ziet doorschijnen. De vlek die jouw mannetje heeft komt pas te voorschijn als het bij het opgroeien kleur krijgt.

Dat zo'n mannetje achterna wordt gezeten door andere mannen heeft te maken dat jouw mannetje niet dominant genoeg is tov de andere mannen. Dan kiezen de dominantste mannen de zwakkere uit. Da's normaal. De dorsaal (rugvin) heeft niets met het geslacht te maken. Gupmannen kunnen korte en langere annex grotere dorsalen hebben. Weet ook dat er vrouwen zijn die een grotere dorsaal hebben afhankelijk van de stam.

Maar ik las dus net dat hij vergeven is en een in een goed tehuis is terechtgekomen.
 

Terug
Bovenaan