Is dit bekschimmel/bekrot


M

MarlonnekeW

Guest
Sinds een week heb ik Citroentetra's in mijn aquarium zitten (Rio125 81x36x50cm 125 liter). Sinds vorige week vrijdag 9 en afgelopen woensdag is er nog ��ntje bijgekomen (er zat er ��n te weinig in het zakje).

Het was me al eerder opgevallen dat ��n van de tetra's een iets wittere bek had dan de anderen, maar vandaag zag ik dat dit erger geworden was en dat meer vissen er last van hebben.

Ik heb er foto's van proberen te maken.

_MG_8897_web_zpsf5vnly2d.gif


Dezelfde foto uitgesneden:
_MG_8897_web2_zpsihpwofgm.gif


Eentje van voren:
_MG_8909_web_zpsmmwkowci.gif


Is dit bekschimmel/bekrot?
Buiten de witte bek merk ik niets geks aan de vissen. Ze zwemmen nog levendig rond en eten ook normaal.

Zo ja, hoe besmettelijk is dit? Moet ik me ook zorgen maken om de andere vissen (jonge corydoras panda en ��n L144)?
 
.Aquariumvissen.net - Visziektes



www.aquariumvissen.net/ziektes_vissen.php







Behandeling: Deze ziekte is helaas niet te behandelen en is daarnaast zeer besmettelijk. De vis zal erg lijden onder deze ziekte, verlos hem daarom zo snel ...
 
Zou met de foto,s naar die zaak toegaan. verkopen slechte vis, of uit jouw bak.

Maar eerst de vissen eruit,en dood maken.
 
Aquariumvissen.net - Visziektes



www.aquariumvissen.net/ziektes_vissen.php







Wees voordat je een vis met medicijnen gaat behandelen, altijd 100% zeker van je zaak. Een verkeerde toediening van medicijnen maakt het ziektebeeld er ...
 
Daarom is een UV , zo fijn, dood de slechte bacterie.
 
Ik snap er de ballen van Bertus... :stars:

~ Ivo
 
Bedankt voor de snelle reacties

Ik heb naar de link gekeken, maar daar zie ik een hele lijst. Naar welke moet ik kijken?
 
Mascha&Ivo zei:
Ik snap er de ballen van Bertus... :stars:

~ Ivo [/quote.

Staat r niet bij, dus google op bekrot.

Vissen hadden het misschien al.
 
MarlonnekeW zei:
Sinds een week heb ik Citroentetra's in mijn aquarium zitten (Rio125 81x36x50cm 125 liter). Sinds vorige week vrijdag 9 en afgelopen woensdag is er nog ��ntje bijgekomen (er zat er ��n te weinig in het zakje).
Het is bij nieuwe vissen dus. Columnaris ligt dan op de loer en ��n van de verschijningsvormen ervan is via bekrot:
- http://www.discusvissen.info/columnaris
- http://www.discusclubholland.nl/news/6- ... ziekte-1-2
- http://www.discusclubholland.nl/news/7- ... ken-deel-2
 
Ik lees overal dat Columnaris/bekrot te behandelen is met Baktopur van Sera. Klopt dit of is dit niet te behandelen?
Moet ik de vissen met deze symptomen apart zetten of kan ik het beste het hele aquarium behandelen en heeft dit medicijn nadelige gevolgen voor mijn garnalen?
 
Zou het niet weten. heb het nooit gehad.
 
Ik heb inmiddels een flesje Baktopur gekocht, maar ik durf het eigenlijk nog niet goed te gebruiken.
Over het effect op garnalen kom ik hele tegenstrijdige berichten tegen; ik heb gelezen dat het dodelijk is voor garnalen, maar op andere plekken wordt het juist gebruikt als medicijn bij zieke garnalen.
Waar ik me verder zorgen over maak, is dat er een aantal baby cory's in het aquarium zitten van ongeveer 1cm groot. Ik vraag me af of het goed is als zij in aanraking komen met medicijnen.

Ik heb een leeg vol glas aquarium van 30x20x20 cm staan en ik heb ook nog een extra filter en verwarming. Dat zou ik dus als een soort quarantaine bak kunnen gebruiken en de Citroentetra's daarin kunnen behandelen. Kan dat of kan ik beter op zoek gaan naar een groter tijdelijk onderkomen (b.v. een emmer of een curverbox)?

Aan de citroentetra's is trouwens verder niets te merken. Ze zwemmen vrolijk rond en zijn voornamelijk bezig om te kijken wat allemaal eetbaar is (vanochtend waren ze met z'n allen een grote vuurgarnaal in stukjes aan het scheuren). Het lijkt er dus op dat het geen agressieve aandoening is, waar ze snel aan doodgaan.
 
Een dag na het bovenstaande bericht heb ik besloten om toch maar een kuur met Baktopur te doen, om het zekere voor het onzekere te nemen.
Het goede nieuws is dat het met zowel de garnalen als de baby cory's goed gegaan is. Ik heb geen dode garnalen gevonden en qua gedrag niets geks gezien. De enige bewoner, waar ik me een beetje zorgen over maak, in mijn ancistrus. Na de tweede toediening van het medicijn zag ik een rode verkleuring van de huid, vanaf de staart naar ongeveer het midden van zijn lichaam. Ik hoop dat dit een soort irritatie is en snel wegtrekt en dat hij niet ziek is.

Ik hoop dat jullie me toch nog met ��n ding kunnen helpen. Hoe lang duurt het voordat ik kan zien of de medicijnen geholpen hebben en de Citroentetra's weer helemaal beter zijn? Deze tetra's en mijn aquarium is namelijk een behoorlijk ongelukkige combinatie. Naast dat ze ziek geworden zijn, ben ik er inmiddels definitief achter dat het actieve garnalenjagers zijn. Ik snap dat je met de combinatie vissen en garnalen er vanuit moet gaan dat er af en toe een (jonge) garnaal wordt opgegeten, maar continu actief op volwassen garnalen jagen en ze dan gezellig met z'n allen in stukjes scheuren vind ik toch van een andere orde. De eerste keer dat ik ze met een stukje garnaal in de bek zag, had ik nog de hoop dat het om een dode garnaal ging, maar vandaag heb ik ze een zwemmende garnaal zien vangen en opeten. Dat was niet de bedoeling.

Zolang ik niet 100% zeker weet dat de tetra's helemaal gezond zijn, kan ik natuurlijk geen nieuw huis voor ze gaan zoeken. Als dit nog weken kan gaan duren, kan ik beter een andere (tijdelijke) oplossing voor mijn garnalen gaan zoeken, voordat ze allemaal opgegeten worden.
 

Terug
Bovenaan