Is dit alg of schimmel?


A

arco

Guest
In mijn nieuw ingerichte aquarium (1 maand), zit 'iets' waarvan ik twijfel of het schimmel of alg is...
Het is een soort grijs-beige-groenig kleurtje en ziet eruit als fijne filterwatten...
Het 'groeit' alleen op rubberdelen, verder zie je het nergens, water is helder.
Eraf halen helpt ook niet, in no-time is het weer terug. Het lijkt niet schadelijk te zijn?
(op foto een rubber zuignap met het goedje erop)

alg.jpg
 
Dat is iets van schimmel en zie je vaak de eerste periode op zuignappen ed,verdwijnt naar verloop van tijd vanzelf weer.
 
Je ziet het ook wel op hout wat nieuw is en dat kan geen kwaad en verdwijnt inderdaad wel weer.
 
Je ziet het ook wel op hout wat nieuw is en dat kan geen kwaad en verdwijnt inderdaad wel weer.
In het geval van hout is het een bacterie cultuur die na zuurstofcontact een afbraakproces begint met als restproduct een witte glibberige substantie die eruit ziet als schimmel. Maar of dit ook zo gaat met rubber? Ik weet niet of dit echt vergelijkbaar is al zou je inderdaad wel in die richting denken.
 
Ik wacht het nog even af...
Vreemde is inderdaad dat het alleen op rubber zit. (je zou verwachten dat daarop juist weinig te 'eten' is...
 
Misschien dat ook daar bacterien op hebben gezeten die dood zijn gegaan en waardoor je toch de schimmelvorming krijgt. Ik heb weleens een wit vettig laagje op de zuignappen gehad maar geen echte schimmel en dat zou een laagje bacterien zijn is mij verteld.
 
De meeste afbraak bacterien hechten zich op siliconen of iets wat van olie basis is gemaakt en hout omdat het organische is vol voeding stoffen voor bacterien in het begin, maar ook zoals nieuw rubber hechten daar de eerste bacterien en daardoor is er zoveel afbraak materiaal dat onttrokken wordt uit het water dat er ook schimmels op groeien.

Als deze voedingsstoffen op raken dan verdwijnen de schimmels vanzelf en ze zijn niet schadelijk omdat Plecto's, Siamese algeneters en zelfs Platy's het graag op eten.
 

Terug
Bovenaan