Is deze goudvis ziek?


Misschien is dit een groot verschil tussen binnen en buitenfilters (heb zelf alleen ervaring met binnenfilters) maar ik vind dat sponzen weldegelijk te vies/verstopt kunnen zitten. En dit ook voor problemen kan zorgen.
Ik bedoel er mee te zeggen dat "vies" goed is maar "vol" niet. Het draait er om dat het water goed door kan stromen terwijl de spons besmet en gevoed blijft. Je wilt niet te goed je spons schoon maken. Anders krijg je net zoals ik gisteren had. Een dooie vis. Weet niet of het verband daar in lag. Maar vond het wel erg toevallig. Ene dag filter schoon maken, volgende dag voeren. Uur later vis dood. Ik heb dus mn filter te schoon gemaakt waardoor ik een nitriet piek kreeg. Terwijl ik het probeer juist bewust niet te doen.

Old tank syndroom is ook zn voorbeeld. Het gaat er om dat het aquarium dan zo gewend is aan het vieze filter. Dat als je niet het water ontlast van de hoge waardes van stoffen en afval maar wel het filter schoon maakt. Dan kan je tijdens het schoon maken in je filter last krijgen van "new tank syndroom". Dat is wanneer je niet voldoende bacteriën hebt om alle stoffen om te zetten en verwerken.

Bij elke verstoring aan het aquarium zoals onderhoud aan het filter betekend dat je je aquarium weer opnieuw moet in draaien. Al gaat dit sneller dan de eerste keer en zullen de gevolgen kleiner zijn dan bij een fish in cycle starten.

Ik had gewoon niet allebij mn filters moeten schoon maken tegelijkertijd. Of wat minder grondig.
Wat je ook bijvoorbeeld beter niet kan doen is je bodem schoon maken en je filter tegelijkertijd. Aangezien het aquarium ook als 1 grote filter dient.

Mijn binnenfilter zijn veel te klein. Maar zelfs met een buitenfilter ben ik van mening dat er veel te weinig spons in zit. Ik ben van mening dat je minstens 10% aan spons moet hebben van het volume van je aquarium om volledig effectief gebruik te kunnen maken van het filter. Dat betekend op een 300l, 30l aan spons inhoud. Hoeveel past er in zn extern filter? Een liter of 2? En daarom raken ze verstopt. Er is simpelweg te veel afval voor de spons en raakt verstopt.

Het enige wat echt goed werkt is een bioloog waar je gigantisch veel ruimte hebt voor filter materiaal.

En al zou je een voorfilter hebben die raakt verstopt en moet je schoon maken. Dat heeft minder grote gevolgen dan je je hele filter moet doen natuurlijk. Maar ik houd graag de stoffen in het systeem vast 😄
 
Laatst bewerkt:
Ik had gewoon niet allebij mn filters moeten schoon maken tegelijkertijd. Of wat minder grondig.
Wat je ook bijvoorbeeld beter niet kan doen is je bodem schoon maken en je filter tegelijkertijd. Aangezien het aquarium ook als 1 grote filter dient
Wijze woorden.
 
Anders krijg je net zoals ik gisteren had. Een dooie vis
Denk dat dat toeval is hoor. Als er echt iets niet goed is met het water merk je dat aan alle vissen.

Bij elke verstoring aan het aquarium zoals onderhoud aan het filter betekend dat je je aquarium weer opnieuw moet in draaien.
Dat is niet mijn ervaring. Kan mijn sponzen echt redelijk goed uitspoelen zonder dat ik iets merk. Heb in mijn beide filters ook wat biologische filterdingen zitten (van die buisjes en siporax mini).
je bodem schoon maken
Ik maak mijn bodem nooit schoon.
 
Misschien zeg ik nu iets geks maar ik zou het minder theoretisch maken en meer zoeken in het evenwicht, balans creëren.
 
Bij elke verstoring aan het aquarium zoals onderhoud aan het filter betekend dat je je aquarium weer opnieuw moet in draaien
Ik zei eerder wijze woorden maar deze zin bedoelde ik daar dan niet mee. Als je met beleid je filter reinigt dan krijg je geen problemen omdat een groot deel van de bacterien ook in je bodem huisvest. Je zal met uitspoelen wel wat van de bacterien verliezen maar die zijn snel weer op oorlogssterkte.
 
Ik zei eerder wijze woorden maar deze zin bedoelde ik daar dan niet mee. Als je met beleid je filter reinigt dan krijg je geen problemen omdat een groot deel van de bacterien ook in je bodem huisvest. Je zal met uitspoelen wel wat van de bacterien verliezen maar die zijn snel weer op oorlogssterkte.
Ja zeker! Maar stabieler maak je het er niet mee, tot het weer in gedraaid is natuurlijk! Er gebeurt van alles in het aquarium als je je filter schoon maakt. Wat stof komt vrij en gaat door je water dwarrelen. Dat veroorzaakt een piek in je belasting en organisch materiaal wat afgebroken moet worden door bacteriën die weer zuurstof vragen. Vervolgens word het water zuurder door de H+ die daardoor vrij komt waar je kh en je gh weer op reageren! Enzenz.
En dit gaat dan alleen om de stof die vrij komt.

En nee dit is natuurlijk niet in extreme mate maar het gebeurt wel. Wat je aquarium kwetsbaar maakt, én aantrekkelijk maakt voor alg aangezien ze juist van die schommelingen houden.

Het kan geen kwaad, al zou het beter zijn als je dit allemaal kan vermijden. Vandaar dat ik zeg dat de sponsfilters intern en extern allebij veel te klein zijn.
 
Ja zeker! Maar stabieler maak je het er niet mee, tot het weer in gedraaid is natuurlijk! Er gebeurt van alles in het aquarium als je je filter schoon maakt. Wat stof komt vrij en gaat door je water dwarrelen. Dat veroorzaakt een piek in je belasting en organisch materiaal wat afgebroken moet worden door bacteriën die weer zuurstof vragen. Vervolgens word het water zuurder door de H+ die daardoor vrij komt waar je kh en je gh weer op reageren! Enzenz.
En dit gaat dan alleen om de stof die vrij komt.

En nee dit is natuurlijk niet in extreme mate maar het gebeurt wel. Wat je aquarium kwetsbaar maakt, én aantrekkelijk maakt voor alg aangezien ze juist van die schommelingen houden.

Het kan geen kwaad, al zou het beter zijn als je dit allemaal kan vermijden. Vandaar dat ik zeg dat de sponsfilters intern en extern allebij veel te klein zijn.
Sorry dat ik het zeg maar jij laat het klinken alsof elke keer dat je het filter schoonmaakt de hele bak bijna crasht.
 
Sorry dat ik het zeg maar jij laat het klinken alsof elke keer dat je het filter schoonmaakt de hele bak bijna crasht.
In mn 60l is het ook zo, ivm overbelasting
 
Don, dan lijkt me het probleem dus een minder goed evenwicht wat eenvoudiger is om bij te sturen 👍
Nee geen passende filterspons voor het aantal vissen als de sponsen groter waren raakte ze niet verstopt en was het aquarium ook niet overbelast 😜 echt overbelast is het niet want ik doe vrij weinig waterwissels en heb lage waardes
 
Nee geen passende filterspons voor het aantal vissen als de sponsen groter waren raakte ze niet verstopt en was het aquarium ook niet overbelast 😜 echt overbelast is het niet want ik doe vrij weinig waterwissels en heb lage waardes
Dus als ik het goed heb heb je te veel vissen in vergelijk met de vervuiling die je filter aankan, je doet weinig waterwissels omdat je waardes laag zijn maar als je wat doet crasht je bak bijna :juggle::unsure:
 
In mn 60l is het ook zo, ivm overbelasting
Misschien is het dan beter om niet te beweren dat een aquarium ontregelt als je je filter ververst, want dat gebeurt niet standaard.
Je trekt geen logische conclusies en maakt het aquarium houden voor jezelf daarmee veel moeilijker dan t is.

Mijn advies: goed kijken naar je aquarium, niet zoveel hypothesen er op loslaten die je formuleert als theorieën en vooral klein beginnen en als eerst je bak in balans krijgen. Dan ga je misschien ook wat positiever kijken naar aquarium houden.

Je maakt het jezelf zo moeilijk. Dat is helemaal niet nodig.
 
Misschien is het dan beter om niet te beweren dat een aquarium ontregelt als je je filter ververst, want dat gebeurt niet standaard.
Je trekt geen logische conclusies en maakt het aquarium houden voor jezelf daarmee veel moeilijker dan t is.

Mijn advies: goed kijken naar je aquarium, niet zoveel hypothesen er op loslaten die je formuleert als theorieën en vooral klein beginnen en als eerst je bak in balans krijgen. Dan ga je misschien ook wat positiever kijken naar aquarium houden.

Je maakt het jezelf zo moeilijk. Dat is helemaal niet nodig.
Misschien is het beter om je niet te bemoeien met mij zaken nathalie. Als ik zeg dat ik vind dat iedereen zn aquarium ontregeld bij het schoon maken ga dan niet mn woorden verdraaien . Jullie trekken geen logische conclussies lees is een keer goed. Dat jullie iets niet begrijpen betekend niet dat iets niet is?! Als jij een filter hebt draaien ineen 1000l aquaruim zonder vissen en jij maakt je filter schoon dan moet je je aquarium opnieuw indraaien KLAAR dat isgewoon hoe het werkt.ga niet in discussie over mijn aquarium en waarom het anders bij jullie zou werken dit is gewoon algemene kennis .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Don je doet dom, en eigenlijk is daar ook alles mee gezegd.
In het begin wekte je wel wat sympathie op.
Maar je bent op den duur hier alleen maar de zelfverklaarde professor aan het spelen.
Je blijft ook maar doorgaan op je verziekelijkende manier!
Mij doet het allang niets meer maar ga jij je wel ff bij nathaliepip excuseren nu.
 
Mag ik iedereen oproepen om respect te tonen en te letten op de woordkeuze. We houden het hier graag gezellig en natuurlijk mag een ieder zeggen wat hem of haar het beste toe lijkt maar dan verwachten we wel een respectvolle reactie.
Alle posten die hier niet aan voldoen gaan we vanaf nu dan ook verwijderen.
Laten we ook vanaf nu weer ontopic gaan en niet elkaar gaan beoordelen.

Enkele bewoordingen uit de laatste posten zijn dan ook verwijderd/aangepast.
 
Dank je Don. En ik had je op negeren gezet en dat is eigenlijk ook niet zo aardig van mij. Dus hebben we beiden geluk dat John z’n pak kaarten kwijt is.😉
 

Terug
Bovenaan