is deze camera goed?


S

sinneD1994

Guest
Hoi.

Ik zit te denken om de Nikon D5100 te kopen.
Ik heb geen verstand van Fotografie.. ( ik lees dat de D5100 en D3200 een leuke beginners camera is, tot Semi-prof )

Ik wil graag me Aquarium fotograferen, is dit de juiste toestel, en me vissen ofcourse! :D


Groeten!
 
Als je voor een Nikon wil gaan kunnen kijken naar een model met ingebouwde auto-focus motor (in de camera).
Dit zorgt er voor dat je ook iets oudere lenzen (lees goedkopere) zou kunnen gebruiken en dus geen fortuin kwijt bent voor een leuke macro lens :D Dit maakt het wellicht leuker om de camera te blijven gebruiken en iets makkelijker om je lenzen set uit te breiden.
 
heb je misschien een Naam? van een Camera die een aanrader is voor Close-ups?
 
Tja ik weet niet wat je te besteden hebt. Ik heb mijn Nikons tot nu toe ook tweedehands gekocht nadat ik met de eerste het schip ben ingegaan (had een D40 gekocht en kwam er toen dus achter dat ie alleen de nieuwe lenzen aankon). Ik zie op de Nikon site de D7100 staan die heeft een AF motor ingebouwd. Dat is dus eventueel een optie. Als je iig een nieuwe wil kopen.

Ik moet mijn D1x nog op gaan laden. Ik maak nu nog steeds foto's met mijn Samsung Note2 :S

Waar je dus op moet letten bij de Nikon:

highres-nikon-d7100-dslr-4_1363279339.jpg
 
Ja, die 7100 nieuw is wel aan de dure kant :p..
Ik ga vandaag nog even rond snuffelen, ik hou het zeker in de gaten!

Thanks ! :D
 
Je zou eventueel hier kunnen kijken. Ze hebben wat leuke D300's en D300Sen staan.
En als je eventueel alleen foto's gaat maken heb je er ook nog wat D80 en 90's staan. En je kan meteen kijken voor wat leuke lenzen :)
 
De D3200 en D5100 zijn uitermate geschikt voor de beginnende fotograaf. van het geld dat je overhoudt kan je een leuke macrolens (of andere prime) kopen. De lenzen zijn hetgeen dat telt om goede foto's te maken. Ikzelf heb de D3000 (de voorganger van de D3200) al enkele jaren en deze voldoet nog steeds aan mijn behoeftes, uiteraard willen we allemaal steeds groter en beter maar of het echt nodig vind. Mijn toestel kan niet filmen en heeft nog wel wat andere gebreken zoals geen ingebouwde motor. Maar de lenzen die ik er ondertussen bij kocht zullen de body makkelijk overleven. Begin met een niet te dure body en oefen eerst wat met het basispakket (of met 1 betere lens), eens je weet welke richting je uitgaat kan je investeren in lenzen en nog later ga je een betere body willen.

Lees bvb deze eens http://www.digitalefotografietips.nl/ap ... erstappen/

Er zijn inderdaad ook een pak betaalbare tweede hands spullen op de markt. De markt is oververzadigd met goed onderhouden spullen van een paar jaar oud, die de beginnende hobbyist nog jaren lang van dienst kunnen zijn.
 
babysnake zei:
Er zijn inderdaad ook een pak betaalbare tweede hands spullen op de markt. De markt is oververzadigd met goed onderhouden spullen van een paar jaar oud, die de beginnende hobbyist nog jaren lang van dienst kunnen zijn.
Gewoon via marktplaats?

~ Ivo
 
Bij slr camera werkt macro via een macrolens, de stand macro in het menu vd camera heeft alleen voorinstellingen,
 
wacht.. dus met andere woorden heeft die camera geen Macro stand? :p
 
Zo te zien niet. De standaard meegeleverde lens heet geen Macro stand erop zitten. Wel een goede camera.
 
Mascha&Ivo zei:
babysnake zei:
Er zijn inderdaad ook een pak betaalbare tweede hands spullen op de markt. De markt is oververzadigd met goed onderhouden spullen van een paar jaar oud, die de beginnende hobbyist nog jaren lang van dienst kunnen zijn.
Gewoon via marktplaats?

~ Ivo

Marktplaats en bv Kapazaa in Belgie zijn wat fotografie betreft behoorlijk verpest door 'semi' handelaars die rotzooi veel te duur verkopen. Je kijkt beter op hobby-sites voor fotografie met een verkoopshoek, vergelijkbaar die van bv het aquaforum.
 
Lees je goed in voor je een toestel koopt en pin je niet vast aan die ene optie om een camera te kopen. De sterke kant van een spiegelreflexcamera is dat je de lenzen kan veranderen. Wil je macro-opnamen maken dan heb je wel degelijk een macrolens nodig. Macrofotografie heb je voor aquariums echter niet nodig, dat is overigens een moeilijkere tak van de hobby (zeker in het aquarium) en vraagd de nodige kennis. Wil je een "alles in 1" paket dan ben je waarschijnlijk beter af met een compactcamera (met andere beperkingen dan spiegelreflex) .
De Nikon 3100 is inderdaad een prima toestel voor beginners, zeker in combinatie met de bijgeleverde 18-105mm lens. Je kan daar een tijd lang mee oefenen en later aanvullen waar je beperkingen tegen komt. Dat is voor elke mens anders. Voor de 1 is dat de mogelijkheid om insecten (of garnalen) te fotograferen, anderen verlangen al gauw meer mm om die rondvliegende roofvogel te fotograferen (voor het aquarium zijn veel mm al helemaal niet nodig), weer anderen hebben behoefte aan een lichtgevoelige prime of externe flitsers om binnenshuis portretten te maken. En zo is er voor elk wat wils.

Bij mijn 3000 zit overigens wel en usb-kabel dus ik veronderstel dat deze die ook heeft. Maar de geheugenkaart kan ook rechtstreeks in je pc (of laptop)

Ook de Canon die je voorstelt zal wel aan de eisen voldoen maar ik ken niks van Canon.

Het soort toestel dat Fozzy voorstelt ben ik niet zo'n fan van, ik zie er veel nadelen aan (uiteraard zal het toestel ook wel voordelen hebben) maar daar had ik het in dit topic http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1337012 al over.
 
Als je geen verstand hebt van fotografie maar wel interesse hebt om je hierin te gaan verdiepen dan zou ik je aanraden om eerst eens te kijken of er bij je in de buurt een fotoclub zit waar je lid van kan worden.

Een spiegelreflexcamera komt pas tot zijn recht als je de basis van fotografie begrijpt.
Scherptediepte, diafragma, isowaarde en sluitertijd zijn een aantal termen die je zult moeten begrijpen om te kunnen profiteren van een spiegelreflex.

Daarnaast is het goed kunnen kijken naar wat je ziet heel belangrijk.
Dit is deels gewoon talent maar ook wel te leren.

Ik zou dus pas wat gaan kopen nadat je bovengenoemde basisprincipes begrijpt.
Lees je ook in op dpreview.com om erachter te komen wat voordelen en nadelen zijn van camera's.

Succes met de aanschaf!

Groet,

Pauolo
 
Maar vaak is de beste manier om de theorie achter fotografie (sluitertijd, diafragma, ISO, etc.) goed te leren, gewoon heel veel te oefenen (i.c.m. lezen). Om compactcameraatjes kun je deze dingen meestal niet handmatig instellen. Dus dan kun je OF op goed geluk een DSLR kopen (als je weet dat je fotografie heel leuk vind en je weet dat je zulke theoretische snufjes snel onder de knie hebt), OF je begint met een bridgecamera (voordeel daarvan is dat de besturing erg lijkt op die van een spiegelreflex, maar verder wel gemakkelijker is in de bediening als je nog niet bekend bent met spiegelreflexen), OF je kijkt inderdaad of er een fotoclub bij je in de buurt zit en of je wat kan oefenen met de spiegelreflex van iemand anders.

Ben zelf begonnen met de Nikon Coolpix P510 (inmiddels doorverkocht aan mijn ouders, haha), zo'n bridgecamera dus. Echt PRIMA foto's mee te maken in het aquarium, tenminste als je alvast wat gaat spelen met de instellingen. Achteraf gezien valt de kwaliteit foto's buiten het aquarium ietswat tegen als ik het vergelijk met mijn spiegelreflex-foto's (Nikon D3100. Kan overigens ook zijn dat mijn fotografie-kwaliteiten zijn toegenomen, hahaha), maar het zijn zeker prima beginnerstoestellen.

Maarrrr, je een beetje inlezen op het gebied van scherptediepte/ISO/sluitertijd/etc. kan ook zeker geen kwaad :p Alleen op auto-functie plaatjes schieten heeft bij een DSLR inderdaad totaal geen zin (kwaliteit zal dan wellicht zelfs lager zijn dan bij een goede digitale compactcamera).

Mascha
 
Check ook eens de zgn 'systeem'camera's. Dit zijn compacte toestellen m�t verwisslebare lens maar zonder spiegel/ optische zoeken (soms wel EVF). De gebruiksvriendelijkheid ligt veelal hoger dan bij een DSLR, temeer omdat producenten zich hier op een brede markt richten: van beginner tot veeleisende semi-prof.
Voorbeelden zijn NEX bij Sony, '1' serie bij Nikon (J1 is momenteel spotgoedkoop), Olympus PEN enzovoort.
 
ik raad die dingen nooit aan aan de beginner omdat ze onbetaalbaar zijn. Maar nu zie ik inderdaad dat de prijzen ondertussen al redelijk aanvaardbaar zijn. Nu wordt zo'n systeemcamera toch een aanvaardbare aankoop. Met de tijd zal dit systeem de DSLR helemaal verdringen (voor hobbygebruik toch). Het beste van 2 werelden.
 
sinneD1994 zei:
En deze dan?
Ik vind het zo raar dat er geen USB-kabel bij zit.. voor naar je computer...

http://www.bol.com/nl/p/nikon-d3100-18- ... 010527907/

Ik niet. Een kaartlezer gaat sneller en trekt de batterij niet leeg. Verder is de aansluiting een standaard mini usb die iedereen wel heeft. Vroeger zat het wel altijd bij de nikons.

Een spiegelreflex is mooi maar ik zie er genoeg die constant op het standje volautomaat staan. Als je dan ook nog alleen de kitlens hebt dan ga je nooit dit soort dingen maken:

7lPShYUgpmgXadciWBQJwlDd9ZAki1pb.jpeg
DSC_0540 by j_wijnands, on Flickr

Recentelijk heb ik weer 's van een collega de laatste telg uit de FZ familie van panasonic in handen gehad (fz72 meen ik) en ik was als verstokt DSLR gebruiker toch best onder de indruk. Denk als je op een krap budget zit je daarmee aardig erin kan groeien.
 

Terug
Bovenaan