Invloed onweer waterwaardes


Hier in de polder ook honderden dode vissen na een onweersbui, wat zeg ik,er leeft niets meer in het ijselmeer.
Nee alle gekheid op een stokkie, na onweer koelt het water af waardoor het zuurstof gehalte toeneemt en vissen actief worden. Dus onweer biedt: voldoende water en zuurstof> voortplanten en/of foerageren.
Vissen zijn in staat om aan te voelen dat het gaat onweren, hoe dat weet ik niet. Er zit wel veel vervuiling in het eerste regenwater dat van een dak af komt, zeker na een droge periode. Heb je dan een kleine zwaar bezette vijver dan zou dat voor problemen kunnen zorgen. Een normale vijver heeft voldoende buffer om een ph drop en vervuiling op te vangen.

M.v.g. John.
 
Laatst bewerkt:
Hier in de polder ook honderden dode vissen na een onweersbui, wat zeg ik,er leeft niets meer in het ijselmeer.
Nee alle gekheid op een stokkie, na onweer koelt het water af waardoor het zuurstof gehalte toeneemt en vissen actief worden. Dus onweer biedt: voldoende water en zuurstof> voortplanten en/of foerageren.
Vissen zijn in staat om aan te voelen dat het gaat onweren, hoe dat weet ik niet. Er zit wel veel vervuiling in het eerste regenwater dat van een dak af komt, zeker na een droge periode. Heb je dan een kleine zwaar bezette vijver dan zou dat voor problemen kunnen zorgen. Een normale vijver heeft voldoende buffer om een ph drop en vervuiling op te vangen.

M.v.g. John.
Ik denk dat het voornamelijk ook komt omdat de luchtdruk (en wellicht temperatuur) zo snel ineens daalt. Omdat dat zo plots gebeurt kan dat misschien eerst heel veel zuurstof onttrekken, zoals je zegt voor de omweersbui voelen ze het aan, en dan na de omweersbui schiet het weer terug. Die grote wisseling kan misschien ook zo schadelijk zijn. vissen kunnen over het algemeen wel tegen een stootje, als ze echt lucht nodig hebben happen ze boven water. Ik weet het ook niet precies ik ga het eens uitzoeken. Ik kom er vast nog op terug 😄
 
In mn eerdere link las ik juist dat met een lage luchtdruk het water minder goed zuurstof opneemt. Dat is toch weer iets anders dan dat het water zuurstof verliest voor een onweersbui.
Ik zou zeggen duik er ff in Don;)
 
Vlak voor een onweersbui schiet de luchtdruk omhoog, dit betekend dat er meer zuurstof in het water terrecht komt, omdat de lucht het "in het water drukt"

Vervolgens stijgt de lucht op als de bui barst, de luchtdruk verlaagd plots. Wat vervolgens onderandere zuurstof (wat lichter is dan co2) het water uit trekt. Net zoals je in de bergen minder zuurstofrijk water hebt als je in dalen hebt.

Tijdens zn zomer bui is het water al zuurstof arm door de warmte. Zn regen en onweersbui koelt het water denk ik niet voldoende af om dat allemaal weer recht te trekken...

Het is een combinatie van factoren en omstandigheden. Niet alleen de schommeling maar ook de plotse wijziging.

De hoofdpijn die mensen soms voelen vóór een onweersbui is vanwege de verhoogde luchtdruk voor de bui barst. Zelfs mensen voelen het aan 😄
 
Maar ja is het dan niet zo dat door de hogere luchtdruk er meer zuurstof in het waterkomt voor de bui om daarna tijdens of na de onweersbui weer uit het water te schieten?
Je krijgt dan plots dus tijdelijk wat meer zuurstof in de bak maar dat gaat er weer uit als de bui los barst als ik het goed begrijp waardoor het weer op het oude peil komt.
Tenminste zo lees ik je uitleg Don.
 
Maar ja is het dan niet zo dat door de hogere luchtdruk er meer zuurstof in het waterkomt voor de bui om daarna tijdens of na de onweersbui weer uit het water te schieten?
Je krijgt dan plots dus tijdelijk wat meer zuurstof in de bak maar dat gaat er weer uit als de bui los barst als ik het goed begrijp waardoor het weer op het oude peil komt.
Tenminste zo lees ik je uitleg Don.
Je aquarium heeft een veel te kleine omvang om daar verschillen te zien, vermoed ik maar zo. Mede door mijn leeftijd én de tijd dat ik aquariums had heb ik nog nooit gezien dat tijdens of na een onweersbui de vissen boven in de bak aan het luchthappen waren. Zelfs bij grotere wateroppervlaktes als meren zullen er nog wel verschillen zijn in de waterlagen denk ik. Maar wat mij betreft kan ik uit ervaring spreken over mijn bakken, over grotere water oppervlaktes kan ik hooguit praten over vermoedens.
 
Ja ik heb ook nooit iets opgemerkt Ben en in onze bakken zal dat reuze meevallen denk ik.
 
Ik heb er echt nog nooit wat van gemerkt in al die jaren dat ik een aquarium heb gehad.
 
Maar ja is het dan niet zo dat door de hogere luchtdruk er meer zuurstof in het waterkomt voor de bui om daarna tijdens of na de onweersbui weer uit het water te schieten?
Je krijgt dan plots dus tijdelijk wat meer zuurstof in de bak maar dat gaat er weer uit als de bui los barst als ik het goed begrijp waardoor het weer op het oude peil komt.
Tenminste zo lees ik je uitleg Don.
Nee niet het oude peil vermoed ik, ik vermoed veel lager. Misschien omdat de druk eerst hoog is en daarna zo laag schiet, dat er door een soort momentum nog meer zuurstof uit het water komt. Dat de extra zuurstof daarvoor door de hoge luchtdruk, tijdens het verlaten, het al het bestaande zuurstof met zich mee neemt. (Zoals ook wel eens met luchtpompjes beweerd word)

Ook krijg je een veranderende confectie in het waterkolom, omdat de koele zuurstofrijke water meer omhoog stroomt in tegenstelling tot de warmere en zuurstof armere water stromingen. Geen iedee wat dat betekent. Maar het doet wel wat!
 
Maar goed door gasuitwisseling zal het zuurstofgehalte denk ik vrij snel weer op peil zijn als de onweersbui voorbij is. Ik weet het ook niet precies hoor.
 
Hoe groot zal het drukverschil zijn als vissen een meter dieper gaan zwemmen?

Ik merk bij mijn vissen wel dat er meer eitjes gelegd worden tijdens een periode met lage druk of een plotselinge of onweersbui. De regen en wind bij onweer hebben een positieve invloed op het zuurstofgehalte in de natuur.

M.v.g. John.
 
Hoe groot zal het drukverschil zijn als vissen een meter dieper gaan zwemmen?

Ik merk bij mijn vissen wel dat er meer eitjes gelegd worden tijdens een periode met lage druk of een plotselinge of onweersbui. De regen en wind bij onweer hebben een positieve invloed op het zuurstofgehalte in de natuur.

M.v.g. John.
Zou dat kunnen zijn omdat onweer muggen en insecten triggert wat een goedde natuurlijke voedselbron is aan eiwitten voor baby vissen en de ouders? 😄
 
Hoe groot zal het drukverschil zijn als vissen een meter dieper gaan zwemmen?

Ik merk bij mijn vissen wel dat er meer eitjes gelegd worden tijdens een periode met lage druk of een plotselinge of onweersbui. De regen en wind bij onweer hebben een positieve invloed op het zuurstofgehalte in de natuur.

M.v.g. John.
Vissen komen overigens vaak naar boven voor zuurstof aangezien dieper in het water vaak al te weinig zuurstof is denk ik. Dan gaan andere drukken een rol spelen 😄
 
Nee niet het oude peil vermoed ik, ik vermoed veel lager. Misschien omdat de druk eerst hoog is en daarna zo laag schiet, dat er door een soort momentum nog meer zuurstof uit het water komt. Dat de extra zuurstof daarvoor door de hoge luchtdruk, tijdens het verlaten, het al het bestaande zuurstof met zich mee neemt. (Zoals ook wel eens met luchtpompjes beweerd word)

Ook krijg je een veranderende confectie in het waterkolom, omdat de koele zuurstofrijke water meer omhoog stroomt in tegenstelling tot de warmere en zuurstof armere water stromingen. Geen iedee wat dat betekent. Maar het doet wel wat!
Vroeger bij de natuur/biologie lessen mocht ik altijd vooraan zitten. Achteraf bleek trouwens dat dit meer was om mij in de gaten te kunnen houden waarbij ik de gedachte volgde dat dit om mijn aandachtige blik was... Hoe dan ook; dank zij mijn oplettende karakter weet ik nog wel dat warm water lichter is dan koud water en dientengevolge aan de oppervlakte blijft!
 
Vroeger bij de natuur/biologie lessen mocht ik altijd vooraan zitten. Achteraf bleek trouwens dat dit meer was om mij in de gaten te kunnen houden waarbij ik de gedachte volgde dat dit om mijn aandachtige blik was... Hoe dan ook; dank zij mijn oplettende karakter weet ik nog wel dat warm water lichter is dan koud water en dientengevolge aan de oppervlakte blijft!
Ja ik denk ook niet dat het veel doet want het warme water bovenop is ook zuurstof rijker dan het koude water onderop omdat daar de zuurstof vandaan komt. Uit de oppervlakte. Of je zou heel veel zuurstofplanten onder moeten hebben die het koude water zo zuurstofrijk maken dat het lichtere warme water niets meer uit maakt tegen het zuurstofrijke maar koudere water.

Al is het ook weer zo dat als de luchttemperatuur daalt het wateroppervlak dat ook doet wat de warmere stromingen van onderen juist weer beinvloeden. Wat aan de oppervlakte weer een soort convectie geeft.

Het doet een boel, "a lot o' nothin" als je het mij vraagt. Maar het gebeurt wel 😂

Wat als de planten nu schrikken van de donkere lucht en denken dat de avond valt. Ze stoppen met photosynthese en gaan weer co2 produceren (en gebruiken daarbij de zuurstof)

Misschien breken waterdeeltjes in de lucht wel gewoon de zo door de alg geliefde uv licht extra af in zichtbaar licht waardoor de algen vertragen met groeien en waardoor er nóg minder zuurstof produceren dan dat ze überhaupt al zouden doen door de verduistering van de zon🤓
 
Laatst bewerkt:
Wat als de planten nu schrikken van de donkere lucht en denken dat de avond valt. Ze stoppen met photosynthese en gaan weer co2 produceren (en gebruiken daarbij de zuurstof)
Nou zo donker zal het niet snel worden denk ik en op een goed bewolkte dag merk je dat ook niet volgens mij.
 
Bij mij zijn de vissen buiten vrij actief na een onweersbui of een stevige regenbui. Alsof ze ervan genieten...
Als je bij moet vullen, heb dat wel eens met en broeskop gedaan en zo ja, merk je dan ook datzelfde verschil? Of zijn er toch andere factoren die wij hier nog niet kennen en een rol spelen?
 
Als je bij moet vullen, heb dat wel eens met en broeskop gedaan en zo ja, merk je dan ook datzelfde verschil? Of zijn er toch andere factoren die wij hier nog niet kennen en een rol spelen?
Ik merk verschil met een sproeier. Mn corydoras reageren sowieso op de kouder water. Het is het gespatter en de temperatuur en levendvoer wat de hormoontjes opwekt denk ik
 

Terug
Bovenaan