Internationale handel in aquariumvissen


T

TiM73

Guest
Hallo allemaal!

Zoals waarschijnlijk velen van jullie weten, worden er nogal wat vissen uit Azi� ge�mporteerd. Ik vraag me nu af wat de totale kosten zijn van dit alles en of hier iemand meer vanaf weet?

Ik ben voornamelijk op zoek naar de prijs van de vissen vanaf de grootschalige kwekers in Azi� zelf. Zelf ben ik bekend met de prijzen van de groothandels in Nederland, echter wil ik nu eens weten wat zij hiervoor betalen, zowel inclusief als exclusief transportkosten. Dit omdat transportkosten vaak hoger liggen dan de prijs van de vissen. Ook wil ik graag inzicht krijgen in de sterftecijfers etc.

Het gaat me met name om de Kardinaaltetra en Neontetra. Deze worden beide namelijk ook nog eens veel als wildvang ge�mporteerd. Daarom ook mijn vraag: Weet iemand meer van deze kosten, zodat ik dit kan vergelijken met de kosten van de opkweek in Azi�. Zelf verwacht ik dat kosten van de kweek rond de 10 cent per stuk zullen liggen, echter kan ik hier nog niet veel info over vinden.

Dit bericht had ik graag gezien in het topic 'Expert Uitgedaagd' maar helaas kon ik dit hier niet plaatsen. Mocht iemand ook maar een linkje hebben naar een site, dan is dit van harte welkom! Ik wil hier erg graag meer over te weten komen!

Bedankt alvast!
 
het lijkt mij dat die prijzen niet zomaar even te vinden zijn, echter als iedereen die prijzen weet dan ga ik bijvoorbeeld geen 4 euro betalen hier in de winkel als ik weet dat ze daar voor 10 cent verkocht worden. wat je zou kunnen proberen is een kwekerij in china mailen. echter hangt dan de prijs daar vaak ook nog af van denk ik prijsafspraken met de afnemer, de hoeveelheid die hij afneemt. en natuurlijk ook nog de wisselkoers.

ik ben wel benieuwd waarom je dit zou willen weten? wil je zelf een import beginnen? of proberen zelf zo goedkooop te kweken? al zal dit laatste hier in nederland denk ik amper rendabel gaan lukken!
 
jakkie30 zei:
het lijkt mij dat die prijzen niet zomaar even te vinden zijn, echter als iedereen die prijzen weet dan ga ik bijvoorbeeld geen 4 euro betalen hier in de winkel als ik weet dat ze daar voor 10 cent verkocht worden.

O nee? Ga je ze dan ophalen in Azi�? ;)
 
Als het voornamelijk om de kardinalen en neons gaat, die worden nauwelijks in Azi� gekweekt (als dat al gebeurt). Het grootste gedeelte van deze soorten is nog steeds wildvang. Misschien is dit artikel iets om te lezen.

PS

Zelf importeren is absoluut niet eenvoudig. Het wordt pas interessant als je dat met grote hoeveelheden kunt doen. Dan worden de risico's dus ook veel groter.
 
SaskiaP zei:
jakkie30 zei:
het lijkt mij dat die prijzen niet zomaar even te vinden zijn, echter als iedereen die prijzen weet dan ga ik bijvoorbeeld geen 4 euro betalen hier in de winkel als ik weet dat ze daar voor 10 cent verkocht worden.

O nee? Ga je ze dan ophalen in Azi�? ;)

Haha precies!
Net als je kleding,telefoon etc ;)
 
ha ha dat gaat nog wat worden ga er maar van uit dat de vissen centenwerk is en meermalen over de kop gaat....tot hij bij jou is en de opmerking als een vis 4 euro kost in de winkel kost hij misschien wel 10 cent inderdaad daar kun je wel vanuit gaan.
Nog een leuke om even te lezen hoe het de vissen vergaat vanaf de vang/kweek plaats.
https://www.ruinemans.com/nl-NL/3/over-ons.html
en daar zitten waarschijnlijk de kosten in!

@ seabait dat is nou wel weer erg makkelijk te bestellen via de oosterse landen en ook per stuk leverbaar...
 
Ik weet(en heb ook ooit in een LFS gewerkt), maar kan er een beetje naast zitten, dat de prijzen verdrievoudigd, maar meestal verviervoudigd worden.
Dus een vis van �4 in de winkel, kost inkoop bij de groothandel �1 en die haalt ze vanuit bijv Azi� dan voor ongeveer � 0,25.
De prijs is zo bepaald omdat de winkelier/groothandel ook de dode vissen meerekent, maar ze zouden ze ook beter kunnen verzorgen om zieke of dode dieren te kunnen voorkomen. ;)
Goed verkoopbare soortjes, zoals Kardinalen, Neon's ed gaan met grote aantallen en kan dan ook de prijs drukken.

Zo'n jaar of vijf geleden werdt er nog wel eens op MP geadverteerd, een handelaar die meer mensen zocht om dan goedkoper intekopen. Zoveel mogelijk in een vracht/bestelling en gaat per kilo's.
Dat waren bestellijsten met meestal de overbekende visjes, voor zo'n 10 tot 40 cent per visje en gaan per 20, 50 of bijv 100 stuks.
Je had toen ook een aantal handelaren(vissenverkopers aan huis) die zo inkochten, maar die zie ik al een tijd niet meer of zijn gestopt. Je moet wel blijven verkopen en een hoop tijd insteken. Risico is dat je ook dode vissen kunt aantreffen, verkeerde soort/naam of alleen mannetjes bijv.

Er moeten hier op het forum wel een aantal filmpjes te vinden zijn, over de reis die de visjes(oa Kardinalen, Goudvissen) moeten doorstaan voordat ze in ons bakje terechtkomen.
 
Heb vanavond toevallig een lezing gehad over het vangststation van Stuart Grant aan het Malawimeer. In principe zijn de kosten van het vangen daar natuurlijk ontzettend laag. De lonen van die duikers liggen belachelijk laag (naar onze maatstaven natuurlijk) maar dan begint het pas. Het vervoer alleen al kost een kapitaal. Voorschriften bij de luchtvaartmaatschappijen eisen bijvoorbeeld dat de verpakking aan bepaalde strenge eisen voldoen. De vissen moeten worden verpakt in isolerend materiaal dat uit Zuid Afrika ge�mporteerd moet worden, een reis van ettelijke duizenden kilometers. Ze moeten binnen een bepaalde tijd van midden in de rimboe vervoerd worden naar de groothandel hier in Nederland. Een vertraging van een dag houdt in dat de hele zending als verloren kan worden beschouwd. En ik weet niet of je vaak intercontinentaal vliegt, maar zelfs op de directe verbindingen tussen de grote vliegvelden in de wereld komen zeer grote vertragingen regelmatig voor, kan je nagaan de vluchten vanuit een klein vliegveld midden in de rimboe met diverse tussenlandingen en overladen van vrachten naar Schiphol.

Ben dus benieuwd hoe topicstarter hierover denkt, laat eens iets horen dus
 
Echt leuk om jullie reacties te zien! Ik heb een tijdje geleden een filmpje gezien over de import van goudvissen naar Nederland bij het programma 'de rekenkamer'. Ik was hier niet heel verbaasd over maar wil natuurlijk altijd graag meer weten! :D

Ik reis niet vaak internationaal en wil ze ook niet zelf importeren. Ik zou liever kijken naar het goedkoop opkweken in Nederland al vrees ik inderdaad dat de prijs dan alsnog relatief hoog komt te liggen.


@immixronnie ik keek in je link maar kom niet echt een artikel tegen van ruinemans, behalve een 'over ons' praatje :) Heb ik dit fout gezien? Zo nee, heb je misschien alsnog de link :D

@panchax Je hebt inderdaad gelijk. Ik heb ook een tijd bij een LFS gewerkt en er is redelijk wat uitval. Natuurlijk heb je dan ook nog de soorten die nauwelijks verkocht worden. Ruimtegebruik kost ook geld en andere vissoorten zullen voor dit 'omloopsnelheidsverlies' moeten compenseren. De prijzen in de LFS begrijp ik dus wel.

@AquaVISie Ik heb ook met andere vissoorten te maken gehad met transport en ik moet eerlijk toegeven dat de export verpakking erg goed is. Natuurlijk blijven het levende dieren en kunnen zij niet te lang in zo'n zak zitten echter worden de verpakking meestal op zo'n manier gemaakt dat de vis minstens 48 uur moet kunnen leven. Vaak kan dit soms nog langer. Natuurlijk is er tegen het eind van deze uren wel uitval, maar bekijk het eens zo: Het is toch bizar dat een vis 2 dagen lang in een zak kan overleven! (vergelijk het eens met dat zakje wat jij van de LFS meeneemt en dat daar 2 dagen 10-15 vissen in zitten). Er word dus wel degelijk hard gewerkt aan de zorg van de vis. Al ben ik alsnog van mening dat er grenzen gesteld moeten worden aan vluchtlengtes (zonder vertraging), zodat deze 'transporturen' minder snel gehaald worden.
Overigens gaan er ook geruchten dat er verdovende middelen gebruikt worden tijdens het transport, zoals bijvoorbeeld bij goudvissen. Wat ik hiervan moet denken weet ik ook nog niet zo zeker ;)

Al met al zou ik graag, net als velen anderen hier op het forum, vis kweken die niet te duur is. En ik wil eens zien hoe goedkoop dit hier in NL kan. Dit is waarom ik een vergelijking nodig heb. Ik wil graag een overzicht hebben van het productieproces, transport etc.

ps. weet iemand misschien meer van de hoeveelheden vis die verhandelt worden in Nederland? Ik verwacht dat het om enkele miljoenen gaat bij bijvoorbeeld de kardinaal- en neontetra, maar precieze getallen heb ik niet.
 
@ AquaVISie, ik heb net je aangeraden artikel gelezen. Erg interessant! Al ligt de verkoopprijs van bijvoorbeeld kardinaaltetra's in de LFS in Duitsland slechts op 1 euro per stuk... bizar gewoon

Ik verwacht dus tot nu toe dat de inkoopprijs van groothandels in Nederland onder de 10 cent zal liggen... Het zou me niets verbazen als het 7-8 cent is
 
Als je wilt weten hoe goedkoop dit in Nederland kan en je wilt hier je geld mee verdienen , maak dan een verdien model.
Want op het moment dat je die hebt gemaakt zie je of dat het rendabel voor je is. Daar kan inzicht in import je niet bij helpen.
Enige wat interessant is om te weten is , hoeveel denk je te gaan verkopen en wat kost dat inkoop. En kan je dat zelf goedkoper door zelf te kweken ?
 
@ Boris69,

Hier ben ik inderdaad mee bezig. Echter zal ik uiteindelijk toch rekening moeten houden met competitieve prijzen.
 
TiM73 zei:
Overigens gaan er ook geruchten dat er verdovende middelen gebruikt worden tijdens het transport, zoals bijvoorbeeld bij goudvissen. Wat ik hiervan moet denken weet ik ook nog niet zo zeker ;)

Dat zijn niet alleen geruchten, dat is gewoon waar. Tijdens her verpakken wordt er standaard antibiotica en een verdovingsmiddel bijgevoegd. Dit om te grote stress te voorkomen. Bij stress gaan de vissen sneller adem halen en dat gaat uiteraard ten koste van de hoeveelheid zuurstof die bij iedere zak vis wordt bijgevoegd
 
Tim ik bedoelden bij Ruinemans dat je een indruk heb van de groothandel, het aantal mensen die daar werken het vervoer en de landen waar ze naar exporteren en importeren..Hier zitten een hoop kosten in.En natuurlijk ook in maatregelen milieu... Prijzen van vissen noemen ze niet dan zal je moeten inloggen.Wel is het zo dat als je wat wilt weten puur uit nieuwsgierigheid je ze ook kan mailen...
 
@aquavisie: Ja wat dat betreft klinkt het allemaal goed voor de vis... maar ik ben zelf geen voorstander van het gebruik van al die medicatie. Dit word langzaam aan 1 van de grotere problemen in de verontreiniging van ons zoete water...

@immixronnie: aah.. dat verklaart een hoop :) toch bedankt!
 
TiM73 zei:
@aquavisie: Ja wat dat betreft klinkt het allemaal goed voor de vis...

Dit is toch echt voornamelijk voor de portemonnee van de handelaar. Het is gewoon om te grote uitval zoveel mogelijk te voorkomen
 

Terug
Bovenaan