Inteelt onder vissen


V

VissenIlona

Guest
Hoi!
Nog een vraagje over mijn honinggoerami's. Ik heb een hele tijd een koppeltje gehad, maar het vrouwtje is doodgegaan nadat haar oog beschadigd was en ze een ontsteking kreeg. Het koppeltje heeft een stuk of 15 kindjes voortgebracht en alle kinderen zijn intussen ergens anders ondergebracht, behalve een vrouwtje. Zij zit nu bij het mannetje (haar papa) in en ze zijn best wel aardig aan het flirten af en toe.

Maakt dit voor honinggoerami's uit? Ik weet namelijk dat het goed is een koppeltje te houden, maar ik weet niet of dit ook als koppeltje mag gelden? Anders zal ik toch een vrouwtje erbij gaan zetten (een willekeurig vrouwtje).

Wat is jullie ervaring?
 
je loopt wel meer kans op de typische inteeltmankementen door dieren uit hetzelfde nest te laten voortplanten, dus ook vader-dochter verhoudingen ;) een willekeurig vrouwtje erbij inzetten is wel safer dus als je gezonde jongen wilt
 
Vissen zijn niet zo heel erg gevoelig voor inteelt (bepaalde soorten uitgezonderd en groepen). Sterker nog 95% van alle nakweek vissen uit de winkel zijn inteelt. Sterker nog ik denk dat 80% van alle nakweek chuna's in de handel familie van elkaar zijn.
 
Ik deel helaas dezelfde gedachtes erover Botia. Maar toch vind ik dat je inteelt zoveel mogelijk moet voorkomen. Je ziet het nu bij bv. de Ramirezi dat dat een erg zwak visje is geworden. De meeste vissen zijn er blijkbaar niet zo gevoelig voor, maar toch kan het nooit gezond zijn lijkt me.
 
Mndy zei:
Ik deel helaas dezelfde gedachtes erover Botia. Maar toch vind ik dat je inteelt zoveel mogelijk moet voorkomen. Je ziet het nu bij bv. de Ramirezi dat dat een erg zwak visje is geworden. De meeste vissen zijn er blijkbaar niet zo gevoelig voor, maar toch kan het nooit gezond zijn lijkt me.
Bijna niemand houdt deze vis op de juiste waterwaarden. Zoalsik heb vernomen van diverse leden doen zelfs de 100ste graad inteelt producten uit de handel het prima jarenlang op water wat aan hun voorwaarden voldoet.
 
Mndy zei:
Ik deel helaas dezelfde gedachtes erover Botia. Maar toch vind ik dat je inteelt zoveel mogelijk moet voorkomen. Je ziet het nu bij bv. de Ramirezi dat dat een erg zwak visje is geworden. De meeste vissen zijn er blijkbaar niet zo gevoelig voor, maar toch kan het nooit gezond zijn lijkt me.


Kan dat ook niet komen doordat de ouders niet goed geselecteerd worden? En klanten steeds gekkere vormen en kleuren willen (en er tegelijkertijd niet voor willen betalen).

Ik heb er geen wetenschappelijk bewijs voor, maar ik had me door een bioloog laten vertellen dat inteelt bij lagere dieren niet zo heel ernstig schijnt te zijn.

Vanmiddag zag ik 'balloon' Mikrogeophagus altispinosus, ik vind het geen gezicht. Maar blijkbaar zijn er toch veel mensen die dat wel mooi vinden.
 
het klopt inderdaad dat inteelt bij vissen minder kwaad kan als bij bijv honden, maar zoals ik al zei ;) de kans op zwakker nageslacht is gewoon groter bij inteeltkweek, en dat lijkt mij toch iets wat wijzelf graag vermijden in onze aquaria, toch? liever dan even naar de winkel en een ander vrouwtje kopen voor het welzijn van ons jongbroed dan dat we een paar eurootjes besparen en we inteeltjongbroed krijgen met "mutantjes" ;)
 
Bij mij hebben volgens mij alle dierenwinkels dezelfde leverancier. Dat heeft voor mij dan weinig zin om bij een van die andere winkels 'nieuw bloed' bij te halen, aangezien de kans vrij groot is dat ze net verwant zijn als de vissen die ik in dezelfde winkel koop.
 
Botia zei:
Mndy zei:
Ik deel helaas dezelfde gedachtes erover Botia. Maar toch vind ik dat je inteelt zoveel mogelijk moet voorkomen. Je ziet het nu bij bv. de Ramirezi dat dat een erg zwak visje is geworden. De meeste vissen zijn er blijkbaar niet zo gevoelig voor, maar toch kan het nooit gezond zijn lijkt me.
Bijna niemand houdt deze vis op de juiste waterwaarden. Zoalsik heb vernomen van diverse leden doen zelfs de 100ste graad inteelt producten uit de handel het prima jarenlang op water wat aan hun voorwaarden voldoet.

Dat dieren het 'prima doen', wilt nog niet zeggen dat ze het echt prima doen. Als er geen problemen te zien zijn, wilt dat nog niet zeggen dat er echt geen problemen zijn.
Naar mijn mening kan inteelt nooit gezond zijn, of de dieren (in dit geval dan vissen) het er prima onder doen, of juist niet, het kan nooit gezond zijn.
Ik denk dat bepaalde vissen er minder gevoelig voor zijn, simpelweg vanwege overlevingskansen. Denk maar aan bepaalde killi vissen. Soms leven zij in een ondergelopen afdruk van een olifantenpoot, of ander klein poeltje. Zij moeten wel gaan paren met hun broers en zussen om het soort in stand te kunnen houden. Maar, gezond lijkt me het niet.

visstick zei:
Mndy zei:
Ik deel helaas dezelfde gedachtes erover Botia. Maar toch vind ik dat je inteelt zoveel mogelijk moet voorkomen. Je ziet het nu bij bv. de Ramirezi dat dat een erg zwak visje is geworden. De meeste vissen zijn er blijkbaar niet zo gevoelig voor, maar toch kan het nooit gezond zijn lijkt me.
Kan dat ook niet komen doordat de ouders niet goed geselecteerd worden? En klanten steeds gekkere vormen en kleuren willen (en er tegelijkertijd niet voor willen betalen).

Ik heb er geen wetenschappelijk bewijs voor, maar ik had me door een bioloog laten vertellen dat inteelt bij lagere dieren niet zo heel ernstig schijnt te zijn.

Vanmiddag zag ik 'balloon' Mikrogeophagus altispinosus, ik vind het geen gezicht. Maar blijkbaar zijn er toch veel mensen die dat wel mooi vinden.

Oh zeker weten! Mensen willen alleen maar mooier, beter en meer. Daar zijn honden juist een heel mooi voorbeeld van. Geen enkele hond is nog �cht gezond, puur omdat wij mensen een ander uiterlijk willen wat wij mooi vinden. Maar gezond is dit ook niet. Hoe dat ras dan is verkregen? Inteelt. Zo zijn ook veel ziektes in een bepaald ras gekomen, zeker de genetische ziektes (denk aan patella luxatie (ontwrichting van de knieschijf) of heupdysplasie)

Ik heb eerlijk gezegd of lagere dieren minder gevoelig er voor zijn, maar dat zal vast te maken hebben met dat er anders minder overlevingskansen zijn voor het soort.
 
Hier een link naar goede informatie over dit onderwerp.
Door selectief te kruisen kan men ook prima nakomelingen verkrijgen, ondanks inteelt. Door ondeskundig maar raak te kweken kunnen ook tal van misvormingen ontstaan. Het is dus niet zwart...wit, maar hangt af van de deskundigheid van de kweker en op tijd de goede eigenschappen inkweken/kruisen.

Ik heb jarenlang ook tropische vogels gehouden en in dat wereldje is de kennis omtrent kweken van goede stammen breed bekend onder de vogelhouders.
Ook onder de juiste viskwekers is die kennis aanwezig. Principe is hetzelfde.

Lees maar...http://www.irg-nederland.nl/kweken/kruisingen
 
Een balloon Mikrogeophagus altispinosa, ik ben er nog steeds onderste boven van..:(
 
Mndy zei:
Botia zei:
Mndy zei:
Ik deel helaas dezelfde gedachtes erover Botia. Maar toch vind ik dat je inteelt zoveel mogelijk moet voorkomen. Je ziet het nu bij bv. de Ramirezi dat dat een erg zwak visje is geworden. De meeste vissen zijn er blijkbaar niet zo gevoelig voor, maar toch kan het nooit gezond zijn lijkt me.
Bijna niemand houdt deze vis op de juiste waterwaarden. Zoalsik heb vernomen van diverse leden doen zelfs de 100ste graad inteelt producten uit de handel het prima jarenlang op water wat aan hun voorwaarden voldoet.

Dat dieren het 'prima doen', wilt nog niet zeggen dat ze het echt prima doen. Als er geen problemen te zien zijn, wilt dat nog niet zeggen dat er echt geen problemen zijn.
Naar mijn mening kan inteelt nooit gezond zijn, of de dieren (in dit geval dan vissen) het er prima onder doen, of juist niet, het kan nooit gezond zijn.
Ik denk dat bepaalde vissen er minder gevoelig voor zijn, simpelweg vanwege overlevingskansen. Denk maar aan bepaalde killi vissen. Soms leven zij in een ondergelopen afdruk van een olifantenpoot, of ander klein poeltje. Zij moeten wel gaan paren met hun broers en zussen om het soort in stand te kunnen houden. Maar, gezond lijkt me het niet.
We hebben het over diere die de 6 jaar haalden.

90% van de mensen geven hun dieren de verkeerde voeding en dat is naar mijn mening schadelijker dan inteelt.
 
Botia zei:
Mndy zei:
Botia zei:
Mndy zei:
Ik deel helaas dezelfde gedachtes erover Botia. Maar toch vind ik dat je inteelt zoveel mogelijk moet voorkomen. Je ziet het nu bij bv. de Ramirezi dat dat een erg zwak visje is geworden. De meeste vissen zijn er blijkbaar niet zo gevoelig voor, maar toch kan het nooit gezond zijn lijkt me.
Bijna niemand houdt deze vis op de juiste waterwaarden. Zoalsik heb vernomen van diverse leden doen zelfs de 100ste graad inteelt producten uit de handel het prima jarenlang op water wat aan hun voorwaarden voldoet.

Dat dieren het 'prima doen', wilt nog niet zeggen dat ze het echt prima doen. Als er geen problemen te zien zijn, wilt dat nog niet zeggen dat er echt geen problemen zijn.
Naar mijn mening kan inteelt nooit gezond zijn, of de dieren (in dit geval dan vissen) het er prima onder doen, of juist niet, het kan nooit gezond zijn.
Ik denk dat bepaalde vissen er minder gevoelig voor zijn, simpelweg vanwege overlevingskansen. Denk maar aan bepaalde killi vissen. Soms leven zij in een ondergelopen afdruk van een olifantenpoot, of ander klein poeltje. Zij moeten wel gaan paren met hun broers en zussen om het soort in stand te kunnen houden. Maar, gezond lijkt me het niet.
We hebben het over diere die de 6 jaar haalden.

90% van de mensen geven hun dieren de verkeerde voeding en dat is naar mijn mening schadelijker dan inteelt.

Ik ben het er zeker over eens dat verkeerde voeding een stuk schadelijker is. Dit heeft direct invloed op het dier, terwijl inteelt er een aantal generaties over doet. Of in het geval van bepaalde diersoorten, heel veel generaties.
 
De negatieve invloed van inteelt staat of valt met selectie. 'Slechte visjes' gaan eruit en met de 'goede visjes' wordt doorgegaan. Vissen zijn hier veel ongevoeliger voor dan zoogdieren. Vervalt de selectie dan gaat het van kwaad tot erger. Kijk naar die mooie rasguppen die ontzettend gevoelig zijn terwijl je gewone guppen niet kapot kan krijgen. Die visjes zijn geselecteerd op uiterlijk maar niet op gezondheid.
 
Pijnpuntje bij selecteren is ook dat je veel makkelijker op zichtbare kenmerken kan selecteren dan op onzichtbare kenmerken. Een diertje met een kromme rug 'ruimen' is een makkie, maar misschien was dat diertje intern wel gezonder dan een perfect gevormd diertje. Problemen met onzichtbare kenmerken worden soms pas generaties na het ontstaan opgemerkt en dan 'stort je kweeklijn' in elkaar.
 
Botia zei:
Vissen zijn niet zo heel erg gevoelig voor inteelt (bepaalde soorten uitgezonderd en groepen). Sterker nog 95% van alle nakweek vissen uit de winkel zijn inteelt. Sterker nog ik denk dat 80% van alle nakweek chuna's in de handel familie van elkaar zijn.

Volgens mij is dit de grootste fout die er gemaakt wordt, er wordt te vaak gekweekt uit de zelfde bloedlijn. Een keer zal wel eens geen kwaad kunnen. Maar generaties lang zoals het nu gebeurd met vele Gourami en Cichliden, kan gewoon niet goed zijn.
Ook bij guppen is de uiterlijke beste match vaak erg kort verwant en bij echte prachtguppen is worden ze bewust de kwekers houden hele stamlijnen bij) zo gekoppeld.
 
babysnake zei:
Ook bij guppen is de uiterlijke beste match vaak erg kort verwant en bij echte prachtguppen is worden ze bewust de kwekers houden hele stamlijnen bij) zo gekoppeld.

:oops: Wat een zin :juggle: :rolleyes: Misschien toch eens beter schrijven :oops:

Ook bij guppen is de 'uiterlijke' beste match vaak erg kort verwant, en bij echte prachtguppen ze er ook bewust zo gekoppeld. De kwekers houden hele stamlijnen bij.
 
Mascha&Ivo zei:
Pijnpuntje bij selecteren is ook dat je veel makkelijker op zichtbare kenmerken kan selecteren dan op onzichtbare kenmerken. Een diertje met een kromme rug 'ruimen' is een makkie, maar misschien was dat diertje intern wel gezonder dan een perfect gevormd diertje. Problemen met onzichtbare kenmerken worden soms pas generaties na het ontstaan opgemerkt en dan 'stort je kweeklijn' in elkaar.
Dat is er gebeurt bij een lijn van prachtige koi Zwaarddragers. De kweekster van deze lijn bemerkte dat de meeste dieren stierven na een maand of 10. Bij sectie met dieren die spontaan stierven, en voor sectie doeleinden gedode dieren bleken deze allen een aangeboren genetisch dominante leveraandoening te hebben.
 
Misschien heb ik er overheengelezen hoor,
Maar heeft er iemand wel eens bij stil gestaan dat wanneer je visjes in een winkel haalt dit meestal
visjes uit hetzelfde nest zijn.
meestal vormt hieruit weer een koppeltje.dus 100% inteelt zou ik zeggen.
In het wild gebeurt dit zo vaak...die vissen weten na een poosje niet eens meer dat ze familie zijn
(net als katten en honden bijv).
zou me er totaal niet druk over maken....
 
Ik vind het eigenlijk wel een interessante discussie ;) Daarom had ik even gewacht met reageren. Uiteindelijk is het antwoord volgens mij niet 100% zeker hierop, want inderdaad, volgens mij zijn er uit winkels ook vaak 'families' die je haalt (misschien waren mijn mannetje en vrouwtje ook wel familie). Nu is het wel zo dat ik het bij deze echt 100% zeker weet, dus dat dat misschien ook wel weer spelen is met het lot, wat dat betreft. Het is nu nog niet zo dat ze echt nestjes bouwen, maar ze zwemmen vaak genoeg rondom elkaar om te zien dat ze elkaar wel leuk vinden of het wel klikt (of hun lusten groot genoeg zijn ;)) Ik denk dat het goed is om er een vrouwtje bij te zetten, maar ik wil wel kritisch kijken, want misschien zitten er nog wel vrouwtjes zonder partner. Denk uiteindelijk dat dat beter is dan ze uit de eerste de beste winkel te halen of dergelijke.

Maar discussieer vooral verder ;) Vind het erg interessant.
 
Mascha&Ivo zei:
nicoofferman zei:
In het wild gebeurt dit zo vaak...
Oh ja? Is dit jouw veronderstelling of zit er meer achter de uitspraak?

~ Ivo

En wat met bv. vrijleggers in de school?
Als er geen vreemde vissen toe worden gevoegd dan heb je na enkele generaties inteelt, ook in het wild.

Vissen kennen geen broers of zussen, de meeste zoogdieren kennen het zelfs niet.
Waarom zou je dan met vissen hebben(ook in het wild)

Neem maar eens een bak met guppy erin, na een tijd worden(blijven)de jongen kleiner en zwakker, puur door de inteelt.
Een poel die is achtergebleven bij een overstroming is al voldoende om in het wild inteelt te krijgen.
 
luc zei:
Als er geen vreemde vissen toe worden gevoegd dan heb je na enkele generaties inteelt, ook in het wild.
Uiteraard, maar hoe groot is die kans in het wild, gezien de wet van de grote aantallen? Tussen miljoenen kardinaaltetra's je broer of zus tegenkomen is zeer bijzonder. Bij minder courante soorten wordt de kans steeds wat groter.

luc zei:
Een poel die is achtergebleven bij een overstroming is al voldoende om in het wild inteelt te krijgen.
Volkomen afhankelijk van wanneer die poel ontstaat en wanneer hij weer vermengt met een grotere waterhoeveelheid. Is dat in het seizoen waarin wordt voortgeplant? Hoe vaak wordt er dan voortgeplant? Wanneer vermengd de poel weer met grotere waterhoeveelheden?

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
luc zei:
Als er geen vreemde vissen toe worden gevoegd dan heb je na enkele generaties inteelt, ook in het wild.
Uiteraard, maar hoe groot is die kans in het wild, gezien de wet van de grote aantallen? Tussen miljoenen kardinaaltetra's je broer of zus tegenkomen is zeer bijzonder. Bij minder courante soorten wordt de kans steeds wat groter.

luc zei:
Een poel die is achtergebleven bij een overstroming is al voldoende om in het wild inteelt te krijgen.
Volkomen afhankelijk van wanneer die poel ontstaat en wanneer hij weer vermengt met een grotere waterhoeveelheid. Is dat in het seizoen waarin wordt voortgeplant? Hoe vaak wordt er dan voortgeplant? Wanneer vermengd de poel weer met grotere waterhoeveelheden?

~ Ivo
Dat is helemaal het punt niet en je vragen zijn niet relevant in deze, want nooit kan niemand weten hoeveel kansen er bestaan voor dit of dat bij jou vragen.

Het punt is dat er in het wild evenzeer inteelt kan en zal aanwezig zijn.

Als jij hieraan twijfelt of zegt dat het niet kan of zal zijn is dat je natuurlijk goed recht.
 
luc zei:
Dat is helemaal het punt niet en je vragen zijn niet relevant in deze, want nooit kan niemand weten hoeveel kansen er bestaan voor dit of dat bij jou vragen.
Dat is wel degelijk het punt, mijn punt welteverstaan, om aan te geven waarom ik mijn eerste vraag stelde. Dat een antwoord op een vraag niet gegeven kan worden omdat we het simpelweg niet weten maakt ook een vraag niet meteen irrelevant. Er kan bijvoorbeeld een argument in zitten waarom een vermeend effect wel of niet, of in grotere of kleinere mate kan plaatsvinden.

luc zei:
Het punt is dat er in het wild evenzeer inteelt kan en zal aanwezig zijn.
Jouw punt en dat is prima. Maar dan de tegenvraag: hoe lang houdt die inteelt het uit in het wild als die zo snel verzwakt is zoals jij hierboven beweert ("Neem maar eens een bak met guppy erin, na een tijd worden(blijven)de jongen kleiner en zwakker, puur door de inteelt.")? Hoe lang voordat deze verzwakte dieren worden opgegeten? Van bijvoorbeeld albino's is ook bekend dat die het over het algemeen ook niet lang uithouden, bijvoorbeeld omdat ze uit de toon vallen.

luc zei:
Als jij hieraan twijfelt of zegt dat het niet kan of zal zijn is dat je natuurlijk goed recht.
Voor de duidelijkheid: ik zeg zeker niet dat het niet kan gebeuren. Ik vraag me wel af hoe vaak het zal gebeuren. Ik twijfel ook hoe groot het probleem is in het wild.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
luc zei:
Het punt is dat er in het wild evenzeer inteelt kan en zal aanwezig zijn.
Jouw punt en dat is prima. Maar dan de tegenvraag: hoe lang houdt die inteelt het uit in het wild als die zo snel verzwakt is zoals jij hierboven beweert ("Neem maar eens een bak met guppy erin, na een tijd worden(blijven)de jongen kleiner en zwakker, puur door de inteelt.")? Hoe lang voordat deze verzwakte dieren worden opgegeten? Van bijvoorbeeld albino's is ook bekend dat die het over het algemeen ook niet lang uithouden, bijvoorbeeld omdat ze uit de toon vallen.

En weer die vragen waar niemand kan op antwoorden, er op deze manier telkens proberen ervan af te komen ipv met "goede" argumenten te komen, maken me ......
Ik zie nergens staan in mijn posten hoe snel dit kan gaan,
Trouwens, waar zie je mijn vraag staan(ik zie enkel mijn punt)zodat je een tegenvraag moet geven? een gewoon antwoord was voldoende.

Maar hoeveel diersoorten sterven er dagelijks/wekelijks uit? en niet enkel omdat hun habitat weg is, maar omdat de soort te zwak is geworden door bv. inteelt, ik zeg ook niet dat inteelt de oorzaak van alles is, ik zeg enkel dat deze ook in het wild zal voorkomen.

En voor vragen over hoeveel diersoorten of hoeveel vissen dan wel, tja, daar moet je maar iemand anders over aanspreken, ik kan je hier niet op antwoorden.
 
luc zei:
En weer die vragen waar niemand kan op antwoorden, er op deze manier telkens proberen ervan af te komen ipv met "goede" argumenten te komen, maken me ......

Mascha&Ivo zei:
Dat een antwoord op een vraag niet gegeven kan worden omdat we het simpelweg niet weten maakt ook een vraag niet meteen irrelevant. Er kan bijvoorbeeld een argument in zitten waarom een vermeend effect wel of niet, of in grotere of kleinere mate kan plaatsvinden.
 
Mascha&Ivo zei:
luc zei:
En weer die vragen waar niemand kan op antwoorden, er op deze manier telkens proberen ervan af te komen ipv met "goede" argumenten te komen, maken me ......

Mascha&Ivo zei:
Dat een antwoord op een vraag niet gegeven kan worden omdat we het simpelweg niet weten maakt ook een vraag niet meteen irrelevant. Er kan bijvoorbeeld een argument in zitten waarom een vermeend effect wel of niet, of in grotere of kleinere mate kan plaatsvinden.


Jij hebt grote twijfels of dit in het wild allemaal wel zo zal zijn, of in die hoge of snelle mate,
ik vraag dan, bewijs me het tegendeel, bewijs me dat er geen of zeer weinig inteelt is bij diersoorten in het wild.

Of zie je hoe absurd mijn laatste vraag is?
 
luc zei:
Jij hebt grote twijfels of dit in het wild allemaal wel zo zal zijn, of in die hoge of snelle mate,
Neen, ik twijfel er niet aan dat inteelt in het wild kan en zal voorkomen, maar:

- ik twijfel of het een probleem is:
Mascha&Ivo zei:
Ik twijfel ook hoe groot het probleem is in het wild.

- ik vraag me af hoe vaak het voorkomt:
Mascha&Ivo zei:
Ik vraag me wel af hoe vaak het zal gebeuren.



luc zei:
ik vraag dan, bewijs me het tegendeel, bewijs me dat er geen of zeer weinig inteelt is bij diersoorten in het wild.
Ik hoef helemaal niet te bewijzen dat er geen of weinig inteelt is bij diersoorten in het wild, aangezien dat mijn stelling niet was.

luc zei:
Of zie je hoe absurd mijn laatste vraag is?
Inderdaad, omdat je vraagt naar een bewijs van iets dat ik nooit heb beweerd...



Maar dan nog: als mijn vragen zo absurd zouden zijn en stellingen moeten worden bewezen, laten we dan eens terug gaan naar de reden van die vragen:
Nicoofferman zei:
In het wild gebeurt dit zo vaak...
Moet dit dan niet worden bewezen?
 
bewijs me dat er geen of zeer weinig inteelt is bij diersoorten in het wild.
Of zie je hoe absurd mijn laatste vraag is?

Inderdaad, omdat je vraagt naar een bewijs van iets dat ik nooit heb beweerd...

Mijn laatste vraag was even absurd als dit:

maar hoe groot is die kans in het wild, gezien de wet van de grote aantallen? Tussen miljoenen kardinaaltetra's je broer of zus tegenkomen is zeer bijzonder. Bij minder courante soorten wordt de kans steeds wat groter.

Of even absurd als dit

Volkomen afhankelijk van wanneer die poel ontstaat en wanneer hij weer vermengt met een grotere waterhoeveelheid. Is dat in het seizoen waarin wordt voortgeplant? Hoe vaak wordt er dan voortgeplant? Wanneer vermengd de poel weer met grotere waterhoeveelheden?

Maar tussen de lijntjes lezen is ook een kunst natuurlijk.
 
Oei,ging tot nu toe best informatief maar lijkt nu toch op de persoonlijke toer te gaan allemaal.... :juggle:
 

Terug
Bovenaan