Inteelt made visible


Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Berichten
1,580
Leeftijd
59
Nee, mijn Gup maakt hier geen bochtje.
Die zwemt gewoon rechtuit.
En nee, het is ook niet één van mijn eigen jongen.
Gewoon een paar maanden geleden aangeschaft bij een goed bekend staande aquariumwinkel.

Maar ja, die krijgt zijn vissen ook maar aangeleverd van een fokker.
En ook daar gaat vast wel eens wat mis.
Net als bij ons.
IMG_20190926_144500_4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Meestal wel, daarom is de titel van het topic ook "Inteelt made visible":D
 
Kan ook gewoon een foutje zijn in de ontwikkeling, ik weet dat het bij goudvisachtigen nogal eens voorkomt.
Gewoon een runtje die ertussendoor geslipt is met selecteren of waarbij helemaal nooit geselecteerd is gok ik. ;)
 
Ik heb ook een keer een groepje guppy's gekocht waarvan ze toen allemaal netjes recht waren en met de tijd werd er een inderdaad ook zo krom. Of dat inteelt is durf ik niet te zeggen, zou het dan niet vanaf de geboorte al aanwezig zijn?
 
Volgens mij trekken sommige vrouwtjes krom na de zoveelste dracht, al lijkt dat dan vaak een verticale knik te ipv horizontaal zoals de vis hierboven.
 
Ik heb ook een keer een groepje guppy's gekocht waarvan ze toen allemaal netjes recht waren en met de tijd werd er een inderdaad ook zo krom. Of dat inteelt is durf ik niet te zeggen, zou het dan niet vanaf de geboorte al aanwezig zijn?
Nou, ik heb het visje in het voorjaar gekocht.
Begin augustus dacht ik: wat begint die er gek uit te zien.
En nu is het zo.
 
Volgens mij trekken sommige vrouwtjes krom na de zoveelste dracht, al lijkt dat dan vaak een verticale knik te ipv horizontaal zoals de vis hierboven.
Ja, dat zie ik ook regelmatig.
Ouderdomsruggetje noem ik dat altijd.
En die is inderdaad altijd verticaal.

Maar deze is nog niet drachtig geweest.
Dus zoveelste worp-kromme-rug zal het denkelijk niet zijn, dan.
 
Dat lijkt dan idd eerder aanleg te zijn of mss een tekort in de voeding ofzo, al lijkt dat laatste me bij een goede voeding onwaarschijnlijk. ;)
 
Voeding...
Tja, wat schaft de pot, hè?
De hele zomer in een buitenaquarium gezeten.
Dus alg, muggen(larven), vliegjes, bladluizen, mieren en bijvoeren met af en toe vlokvoer (uit het bekende gele potje) en bevroren levend (dus nu dood :) ) voer.

Nee, ik denk niet dat het daar aan ligt, want al haar maatjes zijn minikarpertjes geworden.
 
Per definitie is een kleurlijn waaruit uitsluitend die kleur komt al redelijk zwaar ingeteeld. Inteelt heeft altijd een beetje een vieze nasmaak als woord, maar hoeft niet erg te zijn als je maar goed selecteerd. Maar goed, dat is geen populaire mening.
Het krom trekken van vrouwtjes guppen kan inderdaad komen door te veel bevallen en zie je wel vaker. Als ook de mannen krom gaan trekken, zou ik eerder denken aan een inteelt probleem.
 

Terug
Bovenaan