inspiratie gezocht


daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Berichten
277
Leeftijd
19
Dag allen,

Ik heb eerder vandaag een kleine bak van 60x30x30 uit de kelder gehaald en ingericht met wat spullen die ik nog had liggen.
Voorlopig zit er nog geen filter in, die moet ik in de komende dagen eens gaan kopen.
In de foto kan je zien hoe hij er voorlopig uitziet.
Ik overweeg om de planten eruit te halen, er meer stenen en hout in te plaatsen en er een blackwater van te maken, maar dat moet ik nog bekijken.
Hebben jullie ideeën voor een mooi bestandje?

Vriendelijke groet,

Daan
 

Bijlagen

  • 5E27E29E-1CCA-441F-A96C-0F458A86BBAF.jpeg
    5E27E29E-1CCA-441F-A96C-0F458A86BBAF.jpeg
    386 KB · Weergaven: 154
Ik kan over Aziatische vissen een hoop vertellen, over Zuid-Amerika wat minder.
Wanneer je het hebt over blackwater, wil je dan ook de daarbij behorende waterwaarden (lage pH, zacht water) bereiken? Of alleen een tint aan het water meegeven?
In het eerste geval, zou je een koppel/trio wildvorm Betta kunnen overwegen, zoals Betta hendra of B. albimarginata.
Misschien een klein schooltje Boraras sp. erbij, heel veel meer dan dat zou ik niet aan beginnen.

Mocht je alleen een tint aan het water willen meegeven, dan is het eigenlijk hetzelfde als iedere 60*30*30 bak qua bestand.
 
In het eerste geval, zou je een koppel/trio wildvorm Betta kunnen overwegen, zoals Betta hendra of B. albimarginata.
Zijn die in een 60cm verdraagzamer dan de Betta Splendes?
 
Zijn die in een 60cm verdraagzamer dan de Betta Splendes?
Er is echt geen enkele vergelijking tussen Betta splendens en de wildvormen zoals die vooral op de Soenda eilanden en Maleisië voorkomen.
Compleet ander karakter, compleet ander dier.
Albimarginata, bijvoorbeeld, zijn echte sulletjes. Die zullen zich liever verstoppen dan dat ze de confrontatie met andere dieren aangaan. Je houdt ze ook het best alleen of met een rustig, klein soortje.
 
Ik kan over Aziatische vissen een hoop vertellen, over Zuid-Amerika wat minder.
Wanneer je het hebt over blackwater, wil je dan ook de daarbij behorende waterwaarden (lage pH, zacht water) bereiken? Of alleen een tint aan het water meegeven?
In het eerste geval, zou je een koppel/trio wildvorm Betta kunnen overwegen, zoals Betta hendra of B. albimarginata.
Misschien een klein schooltje Boraras sp. erbij, heel veel meer dan dat zou ik niet aan beginnen.

Mocht je alleen een tint aan het water willen meegeven, dan is het eigenlijk hetzelfde als iedere 60*30*30 bak qua bestand.
Ik wil voornamelijk een mooie tint bereiken, wat de waarden zijn bekijk ik daarna wel. Het water hier is van nature vrij zacht (6,5-7) dus ik ga ervan uit dat het water zacht wordt. Die betta’s zien er fantastisch uit. Zijn deze niet veel moeilijker om te vinden dan de Splendens?
 
Deze Betta's eisen zacht, zuur water. Dan hebben we het over onmeetbare kalkhardheid, en meten we dus TDS. Die wil je niet (ver) boven de 100 hebben.
De pH zou tussen de 5 en 6 moeten liggen. Dan kom je er dus niet met kraanwater, al zal het relatief zacht zijn.
Daarmee zijn ze dus moeilijker dan B. splendens. Qua karakter zijn ze echter veel gemoedelijker, en je kunt ze dus in een groepje houden (is zelfs beter bij deze dieren, 1 vrouw/2 mannen, 2 vrouwen/3 mannen voor albimarginata, precies andersom voor hendra).
 
Nooit gehoord dat je bij sommige soorten beter meer mannen dan vrouwen kan houden.
 
Net nog wat zitten pleuteren in de bak, zo staat hij er nu bij.
Zo meteen even wat planten en filtertje gaan kopen, ik houd jullie op de hoogte. Een lage ph onderhouden is iets waar ik geen zin in heb, dus die betta’s worden het niet. Misschien een koppel Dario Dario? Dan moet ik wel even zien of ik ze levend en bevroren voedsel kan geven.
 

Bijlagen

  • 846C3670-DC39-4C01-AE6A-7F712B90CC46.jpeg
    846C3670-DC39-4C01-AE6A-7F712B90CC46.jpeg
    113.8 KB · Weergaven: 103
De Dario Dario is een leuk visje maar vaak is het erg moeilijk om vrouwtjes te vinden.
 
Nooit gehoord dat je bij sommige soorten beter meer mannen dan vrouwen kan houden.
Bij Betta albimarginata is dat zeker wel het geval. Dit zijn vaderlijke muilbroeders, dus de man houdt de eitjes in zijn bek. Wanneer er gepaaid is en de vrouwen hun kuit kwijt zijn, zal de man deze dus uitbroeden, en al die tijd niets eten.
Wanneer je maar 1 mannetje per vrouw hebt, kan het goed zijn dat de man dus constant met eieren in zijn bek zit, en daardoor verzwakt en sterft.
Heb je meerdere mannen, dan loop je dat risico veel minder, omdat de vrouw haar kuit bij een ander mannetje kwijt kan en de ander zich kan verstoppen wanneer ze zich wil opdringen.
 
Dan zal ik ook maar inspringen om naar de andere kant van de wereld te kijken voor zwart water: Zuid Amerika......

De eerste soortgroepen die opkomen bij zwartwater zijn natuurlijk Apistogramma en Nannostomus. Beperkende factor in de keuzes is hier het formaat van het aquarium. Eigenlijk zijn er in mijn ervaring maar 2 Apistogramma soorten die in dit formaat goed gehouden kunnen worden namelijk de subtropische borelli en de tropische alacrina (sp. rotpunkt/red point). Beide soorten zijn niet bijzonder fel en zullen in 60 cm hun partner ook rust gunnen, al helemaal met de inrichting die jij nu laat zien. Dit zijn ook soorten die zachter, zuurder water prettig vinden, maar 300 microSiemens/centimeter is echt al wel goed genoeg.
Dan komen we op de bijpassende scholenvis, ook hier geeft vooral het formaat van de bak de beperking, niet te snelle/drukke zwemmers in 60cm. Soorten die geschikt zijn voor dit formaat zijn Nannostomus marginatus, N. eques, N trifaciatus. Dit zijn wel alle 3 tropische soorten, dus vooral geschikt voor bij A. alacrina.
Bij A. borelli zou ik kijken naar de zuiderlijkere karperzalmen, soorten die je gewoon op kamertemperatuur kan houden. Dan hebben we het over de alom bekende neontetra maar ook de zwarte neon en zwarte tetra. Wil je iets kleiner is ook Hyphessobrycon amandea geschikt. Aphyocharax soorten, Moenkhausia sanctafilominae en Hyphossobrycon serpae kunnen ook nog de moeite waard zijn om te onderzoeken al zwemmen die volgens mij al iets te graag voor 60 cm.
 
Dan zal ik ook maar inspringen om naar de andere kant van de wereld te kijken voor zwart water: Zuid Amerika......

De eerste soortgroepen die opkomen bij zwartwater zijn natuurlijk Apistogramma en Nannostomus. Beperkende factor in de keuzes is hier het formaat van het aquarium. Eigenlijk zijn er in mijn ervaring maar 2 Apistogramma soorten die in dit formaat goed gehouden kunnen worden namelijk de subtropische borelli en de tropische alacrina (sp. rotpunkt/red point). Beide soorten zijn niet bijzonder fel en zullen in 60 cm hun partner ook rust gunnen, al helemaal met de inrichting die jij nu laat zien. Dit zijn ook soorten die zachter, zuurder water prettig vinden, maar 300 microSiemens/centimeter is echt al wel goed genoeg.
Dan komen we op de bijpassende scholenvis, ook hier geeft vooral het formaat van de bak de beperking, niet te snelle/drukke zwemmers in 60cm. Soorten die geschikt zijn voor dit formaat zijn Nannostomus marginatus, N. eques, N trifaciatus. Dit zijn wel alle 3 tropische soorten, dus vooral geschikt voor bij A. alacrina.
Bij A. borelli zou ik kijken naar de zuiderlijkere karperzalmen, soorten die je gewoon op kamertemperatuur kan houden. Dan hebben we het over de alom bekende neontetra maar ook de zwarte neon en zwarte tetra. Wil je iets kleiner is ook Hyphessobrycon amandea geschikt. Aphyocharax soorten, Moenkhausia sanctafilominae en Hyphossobrycon serpae kunnen ook nog de moeite waard zijn om te onderzoeken al zwemmen die volgens mij al iets te graag voor 60 cm.
Wat een vis, die borellii:smitten:
Ben net terug van de winkel. Spijtig genoeg hadden ze geen drijfplanten meer (heb ik wel besteld) maar ik heb wel een javavaren, Anubias en een crypto mee. Zo staat de bak er nu bij. De man in de winkel raadde me killivissen aan. Ervaring hiermee?
 

Bijlagen

  • F49BF72F-BD59-4BB7-9450-21804E64DE1C.jpeg
    F49BF72F-BD59-4BB7-9450-21804E64DE1C.jpeg
    322.8 KB · Weergaven: 100
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Had die ook een voorstel welke killi? Er zijn er nogal wat. Zowel uit Afrika als uit zuid Amerika. Truc bij vrijwel allemaal is, niet te warm. De Australe doet het bijvoorbeeld prima op kamertemperatuur. Nadeel van killi is dat er maar weinig bij kan.
 
Als ik me niet vergis had hij het over de Epiplatys Annulatus. Kamertemperatuur kan ik voor zorgen, alleen weet ik niet of de planten daar zo blij mee zijn. Dat er weinig bij kan vind ik zolang het een interessant visje is geen probleem.
 
Epiplatys Annulatus is inderdaad leuk. Waarschijnlijk ga je dan wel beweging missen lager in de bak. Deze visjes blijven keurig aan her oppervlak. Het is niet biotoopcorrect maar Hyphessobrycon amandae of een Boraras soort zou je ermee kunnen combineren. Komen ook goed tot hun recht in zwartwater en zijn gelukkig op kamertemperatuur (18+ graden).
 
Ik denk dat het dat wordt: 3x Epiplatys Annulatus (ik denk dat ze 1m/2v moeten) en dan een schooltje van een stuk of 8 Hyphessobrycon amandae. Dank aan iedereen voor de hulp.
 
Op aquainfo wordt gezegd dat Epiplatys een visje is voor een schooltje van 8 of 10?
 
Op aquainfo wordt gezegd dat Epiplatys een visje is voor een schooltje van 8 of 10?
Heb dit bij het verder inlezen ondertussen ook opgemerkt. Ik redeneerde dat het omdat het een centerpiece vis is, er niet zoveel bij elkaar konden. Dank je voor het te laten weten.
Ik was vandaag naar 2 verschillende aquariumzaken op zoek naar planten (heb trouwens een extra vallisneria en wat drijfplanten mee) maar tijdens het bekijken van de visbakken heb ik geen een killivis gezien, laat staan die specifieke soort.
Dat wordt dus even zoeken, of ik gooi de plannen om.
 
Wat winkels niet hebben kunnen ze meestal wel bestellen. Hun groothandel heeft veel meer in huis dan zij hebben
 
Neem anders eens contact op met www.killivissen.nl . Die staan goed bekend en weten misschien iemand die ze kweekt.
 
Ik zie dat Ruinemans ze op het moment niet heeft. Toch is dit een vrij goed te verkrijgen visje over het algemeen. Jarathana heeft ze wel. Wellicht even kijken of er een winkel in de buurt is die daar besteld.
 
Bedankt voor alle info. Nu is er wel een klein ander probleempje. Mijn moeder wilt geen filter/verwamingselement in het aquarium hebben uit angst voor een brand. Hopelijk kan ik haar van gedacht doen veranderen, maar stel van niet: Is het mogelijk om een aquarium te hebben zonder filter en dus zonder stromend water?
 
Ik zei ook tegen haar dat die kans heel klein of niet bestaande is maar ik ben bang dat ze redelijk gefixeerd is op een technologieloze bak. Ik denk dat zolang ik wekelijks de helft ververs en goed de waarden in de gaten hou het met een klein bestand wel zou moeten lukken. Ik ben wel bang dat stilstaand water algen en schimmels beïnvloedt. Wat denken jullie?
 
Een stabiele bak krijg je door een stabiele bacteriecultuur in je filter. Die bacteriën hebben zuurstof nodig die ze door stromend water in het filter krijgen. Zeker met vissen lijkt het me uitgesloten dat je een stabiele bak kunt hebben van dat formaat zonder enige vorm van filteren tenzij je permanent water ververst via een aan- en afvoer en dat lijkt me niet realistisch. Als je "gewoon" wekelijks de helft van het water ververst krijgen je vissen te maken met sterk vervuiling, afgewisseld met minder sterke vervuiling.
 
Daar heb ik inderdaad ook een aantal video’s over gekeken. Ik heb er wel veel gezien die een succesvolle bak hadden zonder enige stroming? Ik heb trouwens net een topic geopend in identificatie van bewoners want ik ben vrij zeker dat er een piepklein visje in mijn bak rondzwemt.
 
Ik raad het je ten sterkste af, tenzij je heel precies weet wat je doet (ik had mijn eerdere post gewijzigd, daar stond een verwijzing in naar youtube filmpjes over een aquarium zonder filter) .
 
Nou, ik ben totaal geen expert dus ik zal er de komende maanden niets inzetten totdat ik zeker weet of ik het wel of niet wil doen. Het welzijn van de bewoners komt voor mij op de eerste plaats.
 
Geen luchtpomp gebruiken die hebben nog meeste kans op brand, een gewoon filter heeft dat totaal niet
 
Geen luchtpomp gebruiken die hebben nog meeste kans op brand, een gewoon filter heeft dat totaal niet
Dat is wat ik probeer duidelijk te maken aan mijn moeder. Filters zijn gewoon veilig maar toch wilt ze het niet.
 
Een bak zonder filter en verwarming kan goed. Maar dan wel helemaal opnieuw opbouwen. Alle bladeren eruit. Ik zou ook het hout eruit halen. Bodem zand, als hardscape stenen en verder heel veel snelgroeiende planten. Als bewoners kan je dan denken aan vuurgarnalen en slakken om dood plantenmateriaal op te ruimen. Als visjes kan je kijken naar Trichopsis pumila, pangio kuhli, Trichogaster chuna en nog steeds Epiplatys annulatus.

Uiteraard maar weinig vis en langzaam opbouwen, spaarzaam voeren en geregeld kleine verversingen. Liever dagelijks 5% dan wekelijks de helft. Als de bak eenmaal lekker draait kan je ook minder gaan verversen.
 
Een bak zonder filter en verwarming kan goed. Maar dan wel helemaal opnieuw opbouwen. Alle bladeren eruit. Ik zou ook het hout eruit halen. Bodem zand, als hardscape stenen en verder heel veel snelgroeiende planten. Als bewoners kan je dan denken aan vuurgarnalen en slakken om dood plantenmateriaal op te ruimen. Als visjes kan je kijken naar Trichopsis pumila, pangio kuhli, Trichogaster chuna en nog steeds Epiplatys annulatus.

Uiteraard maar weinig vis en langzaam opbouwen, spaarzaam voeren en geregeld kleine verversingen. Liever dagelijks 5% dan wekelijks de helft. Als de bak eenmaal lekker draait kan je ook minder gaan verversen.
Ai, ik ben nogal gehecht aan deze scape. Ik denk dat ik the waiting game ga spelen tot mijn moeder tot inzicht komt. Zou u me kunnen vertellen waarom de bladeren en het hout eruit moet?
 
Bladeren en hout gaan langzaam afbreken. Dat zorgt voor extra afvalstoffen in de bak.
 
Bladeren en hout gaan langzaam afbreken. Dat zorgt voor extra afvalstoffen in de bak.
Die zullen er dus uit moeten als ik no filter ga.
 

Terug
Bovenaan