Inrichting garnalen bakje (42L)


gertgordijn

Well-known member
Lid geworden
1 december 2011
Berichten
135
Locatie
Gelderland
Lang, lang geleden postte ik eens over het starten van een garnalen bakje met voornamelijk mossen als beplanting.
Er kwamen een aantal dingen tussen (2 verbouwingen, 1 verhuizing en 2 kinderen verder) en eindelijk maar weer eens begonnen.
Grind, hout, lavastenen en lamp had ik nog liggen, vandaag kwam daar een 35x35x35 bakje van blau bij, dus we kunnen voorzichtig starten...

En dan blijkt dat toch nog best lastiger dan gedacht.

-Er komt nog een zwarte achterwand achter.
- op het hout komen mossen, daar wil ik spelen met verschillende lengtes mossen
- aan de voet van het hout wil ik een laagblijvende bodembedekker zoeken
- ik twijfel nog over een plant achter het hout


Tips en ideeën zijn welkom!


IMG_20230901_220620.jpg
 
Een laagblijvende bodembedekker gaat een hele klus worden om dat voor elkaar te krijgen op zo'n bodem. Ik raad je het ook dan af.
Ik zou alleen epifyten gebruiken, opgebonden op het hout of steen.
Voor een plant achter het hout zou je een Microsorum pteropus Mini kunnen gebruiken (ook op steen gebonden)

Wat zijn de specs van je belichting en is deze dimbaar?
 
Bedankt Cornelius,

Misschien ten overvloede, het is niet de bedoeling om de hele bodem te bedekken, maar plaatselijk rondom het hout een beetje.

De plantjes die je noemt ga ik eens bekijken, bedankt!

De lamp is een merkloze ledlamp uit China... Daar moet nog een vervanger voor komen op den duur, ben ik nog niet helemaal uit.
Hij is niet dimbaar van zichzelf, wellicht met een stekkerdimmer maar ik verwacht van niet eigenlijk.
 
Toch nog iets anders geprobeerd... moeilijk hoor haha..
IMG_20230902_090840.jpg
IMG_20230902_091001.jpg
 
Je moet doen wat jij mooi vindt denk ik. Het is een klein bakje dus ja met hout en stenen is het al snel vol.
 
Je moet doen wat jij mooi vindt denk ik. Het is een klein bakje dus ja met hout en stenen is het al snel vol.

Uiteraard, maar tips zijn altijd welkom😉

Ben nu op dit uitgekomen op dit, en vind het eigenlijk wel mooi... Ik kijk het even aan...
IMG_20230902_093949.jpg
 
Ik vind spiderwood altijd leuk om in die maat bakjes te gebruiken en daar wat plantjes tussendoor te laten groeien.
 
Ik vind spiderwood altijd leuk om in die maat bakjes te gebruiken en daar wat plantjes tussendoor te laten groeien.
Dat is zeker ook mooi!
Dit hout had ik nog en vind ik nog steeds ook erg mooi, dus ik denk dat het bij deze blijft.
 
Denk dat dit em wordt... de lavastenen wil ik bedekken met korte mos, en naar achter toe wat langere soort.
Op het hout weeping moss
IMG_20230902_151349.jpg
IMG_20230902_151421.jpg
 
Al een idee hoe je dat bevestigd op het steen?
 
ik gebruik er vaak visdraad voor.
In het verleden heb ik ook wel gewoon zwart garen gebruikt, zat zelfs nu nog een stuk om het hout zag ik.
Wat is het voordeel nog van visdraad? Dan kan ik nog wat aanschaffen evt.
 
Zover ik weet vergaat visdraad niet en je kunt amper zichtbare kopen.
 
Zover ik weet vergaat visdraad niet en je kunt amper zichtbare kopen.
Thanks Jessica, ga in eens voor kijken idd.


Nu de volgende vraag, ik wil starten met wat mos te gaan toevoegen. Aangezien die opgebonden word heeft m.i. een "dry start" niet echt toegevoegde waarde, of mis ik dan iets?
 
Nu de volgende vraag, ik wil starten met wat mos te gaan toevoegen. Aangezien die opgebonden word heeft m.i. een "dry start" niet echt toegevoegde waarde, of mis ik dan iets?
Dit is iets waar lid @Cornelius je vast iets over kan vertellen als scaper.
 
Een drystart met mos doe je hoofdzakelijk met mosjes die te klein zijn om op te binden of te lijmen.
En om met relatief kleine hoeveelheden grote oppervlakten te beslaan. Nadeel is de lange wachttijd voordat de rizomen zijn vastgegroeid.

Grote soorten zoals bijvoorbeeld Taxiphyllum en Vesicularia kun je opbinden en/of lijmen. Voordeel is dat het direct onder water kan worden gezet.
 
Een drystart met mos doe je hoofdzakelijk met mosjes die te klein zijn om op te binden of te lijmen.
En om met relatief kleine hoeveelheden grote oppervlakten te beslaan. Nadeel is de lange wachttijd voordat de rizomen zijn vastgegroeid.

Grote soorten zoals bijvoorbeeld Taxiphyllum en Vesicularia kun je opbinden en/of lijmen. Voordeel is dat het direct onder water kan worden gezet.
Bedankt!

Ik ben van plan te starten met vesicularia ferriei voor op de lava steen, en vesicularia montagnei voor op het.

Ik heb ongeveer 7 stenen van tussen de 5 en 10 cm die samen een soort van veldje moeten vormen. Hoeveel mos heb ik dan nodig? Ik dacht zelf aan 3 potjes van 100 ml en dan verdelen. Het mag best even duren voor het allemaal dichtzit, maar liefst dan geen dry start.

Er zit (vanzelfsprekend) nog geen leven in de bak, is het dan toch verstandig om in vitro te gaan?
 
Ik ben van plan te starten met vesicularia ferriei voor op de lava steen, en vesicularia montagnei voor op het.
Ik heb ongeveer 7 stenen van tussen de 5 en 10 cm die samen een soort van veldje moeten vormen. Hoeveel mos heb ik dan nodig? Ik dacht zelf aan 3 potjes van 100 ml en dan verdelen. Het mag best even duren voor het allemaal dichtzit, maar liefst dan geen dry start.
Er zit (vanzelfsprekend) nog geen leven in de bak, is het dan toch verstandig om in vitro te gaan?
Weeping mos en christmass mos zijn mooie en sterke soortjes die overal en omgevingsklimaat prima groeien.
3 standaard potjes invitro is wel genoeg. Let wel dat je het niet te dik opbind. Anders gaat de onderkant snel rotten en komt het na verloop van tijd los van de ondergrond.

Maakt rouwens niet zoveel uit of in invitro neemt of bakjes gevuld met pukken mos. Maar met invito ben je ieder geval slakkenvrij en heb je echt alleen maar 1 soort.
 
Morgen komt als het goed is het mos binnen. Nog even een paar vragen:

  • Ik heb een aquael pat mini filter met de mogelijkheid om een "oxygenator" aan te sluiten. Doen of niet? Wat zijn de voor en nadelen?
  • Heb ik nog plantenvoeding nodig?
  • Er hangt nu geen verwarming in. Is dat voor het mos nog van belang? En straks voor de garnalen (red Sakura)
 
Voor de garnalen is een verwarming niet gelijk nodig tenzij het in de winter erg koud wordt in huis maar ze kunnen wel wat hebben.
 
Wat is erg koud? In de winter gaat de temperatuur snachts wel wat omlaag natuurlijk, meestal zon 17 graden
 
Morgen komt als het goed is het mos binnen. Nog even een paar vragen:

  • Ik heb een aquael pat mini filter met de mogelijkheid om een "oxygenator" aan te sluiten. Doen of niet? Wat zijn de voor en nadelen?
  • Heb ik nog plantenvoeding nodig?
  • Er hangt nu geen verwarming in. Is dat voor het mos nog van belang? En straks voor de garnalen (red Sakura)
Qua plantenvoeding: heb je iets van voeding in je bodem zitten? Anders moet je na de opstart wel iets met plantenvoeding gaan doen :)

Eerste vraag; geen idee.

Qua laatste, denk dat je zonder kan als je de bak niet op een heel tochtige plek hebt staan :)
 
Qua plantenvoeding: heb je iets van voeding in je bodem zitten? Anders moet je na de opstart wel iets met plantenvoeding gaan doen :)

Eerste vraag; geen idee.

Qua laatste, denk dat je zonder kan als je de bak niet op een heel tochtige plek hebt staan :)
Nee er zit geen voeding in de bodem, maar er komt voorlopig alleen mos in en dat zit sowieso niet op de bodem toch?

Misschien toch maar eens kijken naar simpele vloeibare voeding
 
Voorlopig resultaat met opgebonden mossen. De bak draait nu een dag of 3.
Voor nu gaat de lamp nog maar kort aan, aangezien ik nog geen voeding heb.
Morgen start ik met vloeibare voeding en co2, en de lamp langzaam langer aanlaten.

Ik heb geen flauw idee hoe sterk de lamp is, is dat te meten of te bereken adhv de ledjes oid?


IMG_20230911_100903.jpg
 
Leuk gedaan en staat er niets op de lamp over het wattage of het aantal lumen? Bedoel je met co2 echte co2 of de vloeibare carbo?
Ik denk dat als je niet te fel licht gebruikt het zonder co2 ook wel moet lukken want ik heb nog nooit co2 in een nano gebruikt maar goed het hangt wel af van de verlichting.
 
Leuk gedaan en staat er niets op de lamp over het wattage of het aantal lumen? Bedoel je met co2 echte co2 of de vloeibare carbo?
Ik denk dat als je niet te fel licht gebruikt het zonder co2 ook wel moet lukken want ik heb nog nooit co2 in een nano gebruikt maar goed het hangt wel af van de verlichting.
Vloeibare carbo idd. Ik heb het idee dat de lamp best fel is vandaar ook dat ik denk aan voeding en carbo.

Op de lamp zelf staat niet bijzonder veel, behalve "yx-j260 24 24.5"

Op de adapter staat 8-12 watt.. dus ergens in die range zal het dan zijn? Dat zegt alleen vaak nog niet zoveel over de daadwerkelijke lichtsterkte volgens mij.

-edit- gevonden: het is de tweede uit het rijtje (goedkope Chinese lamp van AliExpress)
1694436274851.png
 
Dit is een budget LED zonder enige specificaties van de lichtopbrengst, en dat is altijd lastig om mee te werken.
Met visjes erin zou je dat nog kunnen opvangen met heel veel drijfplantjes. Voor planten is het toch een ander verhaal. Die 12W geeft denk ik rond de 1300 lumen. En dat is op een 42 literbakje met mos teveel.
Dus een dimmer ertussen anders bestaat de kans dat je straks een bakje met erwtensoep zit.
 
Dit is een budget LED zonder enige specificaties van de lichtopbrengst, en dat is altijd lastig om mee te werken.
Met visjes erin zou je dat nog kunnen opvangen met heel veel drijfplantjes. Voor planten is het toch een ander verhaal. Die 12W geeft denk ik rond de 1300 lumen. En dat is op een 42 literbakje met mos teveel.
Dus een dimmer ertussen anders bestaat de kans dat je straks een bakje met erwtensoep zit.

Zou voor nu eventjes korter de lamp aan ook kunnen werken? Ik moet even kijken of ik een leddimmer kan regelen (en dan is het nog maar de vraag of dat werkt natuurlijk)
 
Dit is een budget LED zonder enige specificaties van de lichtopbrengst, en dat is altijd lastig om mee te werken.
Met visjes erin zou je dat nog kunnen opvangen met heel veel drijfplantjes. Voor planten is het toch een ander verhaal. Die 12W geeft denk ik rond de 1300 lumen. En dat is op een 42 literbakje met mos teveel.
Dus een dimmer ertussen anders bestaat de kans dat je straks een bakje met erwtensoep zit.
Met erwtensoep bedoel je alg of plantendood?
 
Zou voor nu eventjes korter de lamp aan ook kunnen werken? Ik moet even kijken of ik een leddimmer kan regelen (en dan is het nog maar de vraag of dat werkt natuurlijk)
Nope. Wel om de mossen levend te houden, maar hetgeen wat het meest profiteert is alg.
Met erwtensoep bedoel je alg of plantendood?
Daarmee bedoel ik idd alg.

Om het bakje toch van licht te voorzien kun je een gewone burolamp boven zetten met een spaarlamp van rond de 400 lumen
 

Terug
Bovenaan