Inrichting en plantenkeuze nieuwe bak


Marc76

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2022
Berichten
966
Leeftijd
47
Aangezien mijn splendid 100 het begeven heeft en ik een nieuwe bak verwacht ben ik aan het nadenken hoe ik het deze keer ga aanpakken.
Als starter is het allemaal niet zo gemakkelijk en hoe meer je leest en opzoekt,
hoe ingewikkelder dat het word.
Ik vond mijn splendid op zich wel een mooie bak,
maar stonden eigenlijk veel te veel planten in.
Wat heb ik in mijn ogen fout gedaan,
wegens geen plantenkennis kun je enkel maar op het uiterlijk afgaan en kies je iets wat je mooi vind,
maar wat die gekozen plant nodig heeft weet je niet.
Dus verkeerde plantenkeuze gemaakt.
Ook had ik ze veel te dicht tegen mekaar staan,
stond gewoon te vol,overal was het donker op de bodem omdat het licht er gewoon niet geraakte.
Vissen had ik ook te snel erin gezet,
heb bij de splendid wel meer dan een week alle dagen 50% waterwissels moeten doen i.v.m. de nitrietpiek.
De nieuwe bak word heel waarschijnlijk een volga 240,
deze is wat groter dan de splendid 100 dus heb ik ook al iets meer speelruimte.
Ik ben een intressant stukje van Marlene tegen gekomen in de plantensectie,
hoe zij het uitlegt daar herken ik mijn eigen in.
Alles wat zij omschrijft hoe je het het best kan aanpakken,heb ik net niet gedaan,helaas...
Hier ga ik dus zeker opletten bij de opstart van de nieuwe bak.
Ik wil dit keer enkel planten die geen extra co2 nodig hebben,
hier zijn veel lijstjes over te vinden welke dat zijn,
maar toch blijft het moeilijk een keuze te maken.
Ook omdat tussen die planten ook weer verschillende licht behoeftes zijn,
dus dat moet ook op elkaar afgestemd worden,bv allemaal planten met normaal licht.
Er gaan sowieso veel minder planten inkomen,zodat ik iedere plant 'vrij' kan planten en ze tot onderaan licht heeft.
De volga heeft trouwens 27 lumen/liter,is dat goed,veel,weinig?
Bij de opstart wil ik enkel de achtergrondplanten (snelgroeiers) erin zetten,verder nog niets,
de rest komt er nadien voor en na bij als de bak ingedraaid is.
Plantenvoeding ga ik er ook niet in doen,
enkel wat kleikegels in de bodem,of iets anders als iemand mij iets beters aan kan raden?
Zoals ik in Marlene haar stukje kan lezen hebben enkel de algen baat aan die voeding de eerste weken,
dus daar ga ik dan ook mee wachten.
Ook de verlichting gaat niet op 100% gezet worden,
mss starten op bv 60% en eens kijken hoe fel het licht dan is.
Het grootste struikelblok waar ik tegen aan ga lopen zal de plantenkeuze zijn,
dus als iemand mij daar wat tips voor zou kunnen geven dan kan ik wat op zoek werk verrichten en wat beginnen samenstellen.
Alle andere tips voor een goede opstart zijn welkom,
Zodat ik nadien ook kan zeggen kijk eens hoe mooi het er bij staat.
Wil het zo gaan aanpakken zodat ik zo weinig mogelijk kans heb om algen erin te krijgen,
maar dan moet toch alles op elkaar afgestemd zijn zoals ik begrepen heb.

Alvast een fijn weekend.....
 
De splendid
 

Bijlagen

  • 20220911_180436.jpg
    20220911_180436.jpg
    186.4 KB · Weergaven: 92
Zoals ik in Marlene haar stukje kan lezen hebben enkel de algen baat aan die voeding de eerste weken,
dus daar ga ik dan ook mee wachten.
Ik zou vanaf de opstart voeding toedienen want ook dan hebben de planten eten nodig en gaan anders tekorten vertonen.
Je moet je planten afstemmen op hun behoefte en de verlichting die je kan bieden. Dan ga je daar weer je voeding op afstemmen.
Algen hebben heel weinig voeding nodig en bij tekorten ontstaan die net zo makkelijk als wanneer je gelijk voeding toedient. Vanaf dag 1 zorgen dat er geen tekorten zijn en dan zullen de planten geen tekorten krijgen.
 
Ik zou vanaf de opstart voeding toedienen want ook dan hebben de planten eten nodig en gaan anders tekorten vertonen.
Je moet je planten afstemmen op hun behoefte en de verlichting die je kan bieden. Dan ga je daar weer je voeding op afstemmen.
Algen hebben heel weinig voeding nodig en bij tekorten ontstaan die net zo makkelijk als wanneer je gelijk voeding toedient. Vanaf dag 1 zorgen dat er geen tekorten zijn en dan zullen de planten geen tekorten krijgen.
Beste is zelf om zelf stockoplossingen te maken deze afzonderlijk toe te dienen dan ben je zeker dat ieder nuttige stof aanwezig is voor jou aquarium . Bij opstarten ga je wel bruinalg krijgen maar dat trekt snel weer weg .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de opstart wil ik enkel de achtergrondplanten (snelgroeiers) erin zetten,verder nog niets,
Ik zou zelf toch al (een deel van) de planten die je wilt hebben erin zitten. Een deel van de planten gaat van emers naar submers. Opstart is mooie tijd voor de planten om te acclimatiseren.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe bak. Ik heb zelf ook een volga en ben erg te spreken over de bouwkwaliteit.

Eigenlijk is het belangrijkste dat het goed gaat met je planten. Gezonde planten verjagen algen. Voor de algen maakt de hoeveelheid voeding minder uit dan hoeveel gezonde planten er zijn.
Probleem met de planten is dat ze vaak eerst moeten wennen aan onder water staan en in een nieuwe omgeving. De boven water blaadjes verwelken dan, waardoor algen vrij spel hebben.
Er is ergens op het forum een lijst van Planten die goed met weinig licht en CO2 kunnen. Zelf heb ik echinodorus, cryptocorine en anubias. Allemaal langzaam groeiers en mooie planten. Ik heb ook een hygrophila corymbosa, maar die heeft eigenlijk net iets meer licht nodig. Hij groeit bij mij wel, maar niet van harte.
 
De volga heeft trouwens 27 lumen/liter,is dat goed,veel,weinig?
Dat heeft de Fusion ook. Ik draai momenteel op 75% van de volle lichtsterkte. In het begin vond ik dat veel maar nu de bak flink aan het dichtgroeien is lijkt de bak steeds donkerder, zelfs zonder drijvers, en neig ik naar meer licht. Mogelijk dat dit komt omdat bij mij nog maar weinig bodem zichtbaar is en er dus minder licht reflecteert (filterzand).

Ik heb een vermoeden, hangt ook af van je kraanwater, dat je met 27 lumen/liter niet weg gaat komen. Zelf zou ik er bij voorbaat als een TC420 of 421 op zetten (dimmer). De TC421 heeft dacht ik WiFI.

Ik weet van @jessicapilon dat die ook ongeveer 20 lumen/liter gebruikt maar hij en ik gebruiken beiden CO2 op de bak.

Mogelijk zijn er nog andere mogelijkheden dan een TC420, ik weet niet wat er allemaal te koop is op dit gebied.

Ik weet niet of dat een uitgangspunt kan zijn.


Nog even over plantjes die onderaan geen licht krijgen.
Ik plant geen bosjes meer zoals ze in het potje gegroeid zijn. Dus als ik ze van het steenwol ontdoe, plant ik hooguit 2 stengeltjes bij elkaar en dan zet ik ze elke keer een cm of 2 uit elkaar, eigenlijk zet ik zo zo ver uit elkaar als dat de plantjes breed worden als ze groeien, maar dat is voor mij ook wat gokken omdat ik de plantjes niet goed genoeg ken.
Van mijn Kersenblad (Hygrophila Siamensis) wist ik wel dat de bladeren lang werden dus staan de stengels veel verder uit elkaar. Die plant staat links in mijn bak en ik geloof dat dit maar 4 stekken zijn geweest.
 
Aangezien mijn splendid 100 het begeven heeft en ik een nieuwe bak verwacht ben ik aan het nadenken hoe ik het deze keer ga aanpakken.
Als starter is het allemaal niet zo gemakkelijk en hoe meer je leest en opzoekt,
hoe ingewikkelder dat het word.
Ik vond mijn splendid op zich wel een mooie bak,
maar stonden eigenlijk veel te veel planten in.
Wat heb ik in mijn ogen fout gedaan,
wegens geen plantenkennis kun je enkel maar op het uiterlijk afgaan en kies je iets wat je mooi vind,
maar wat die gekozen plant nodig heeft weet je niet.
Dus verkeerde plantenkeuze gemaakt.
Ook had ik ze veel te dicht tegen mekaar staan,
stond gewoon te vol,overal was het donker op de bodem omdat het licht er gewoon niet geraakte.
Vissen had ik ook te snel erin gezet,
heb bij de splendid wel meer dan een week alle dagen 50% waterwissels moeten doen i.v.m. de nitrietpiek.
De nieuwe bak word heel waarschijnlijk een volga 240,
deze is wat groter dan de splendid 100 dus heb ik ook al iets meer speelruimte.
Ik ben een intressant stukje van Marlene tegen gekomen in de plantensectie,
hoe zij het uitlegt daar herken ik mijn eigen in.
Alles wat zij omschrijft hoe je het het best kan aanpakken,heb ik net niet gedaan,helaas...
Hier ga ik dus zeker opletten bij de opstart van de nieuwe bak.
Ik wil dit keer enkel planten die geen extra co2 nodig hebben,
hier zijn veel lijstjes over te vinden welke dat zijn,
maar toch blijft het moeilijk een keuze te maken.
Ook omdat tussen die planten ook weer verschillende licht behoeftes zijn,
dus dat moet ook op elkaar afgestemd worden,bv allemaal planten met normaal licht.
Er gaan sowieso veel minder planten inkomen,zodat ik iedere plant 'vrij' kan planten en ze tot onderaan licht heeft.
De volga heeft trouwens 27 lumen/liter,is dat goed,veel,weinig?
Bij de opstart wil ik enkel de achtergrondplanten (snelgroeiers) erin zetten,verder nog niets,
de rest komt er nadien voor en na bij als de bak ingedraaid is.
Plantenvoeding ga ik er ook niet in doen,
enkel wat kleikegels in de bodem,of iets anders als iemand mij iets beters aan kan raden?
Zoals ik in Marlene haar stukje kan lezen hebben enkel de algen baat aan die voeding de eerste weken,
dus daar ga ik dan ook mee wachten.
Ook de verlichting gaat niet op 100% gezet worden,
mss starten op bv 60% en eens kijken hoe fel het licht dan is.
Het grootste struikelblok waar ik tegen aan ga lopen zal de plantenkeuze zijn,
dus als iemand mij daar wat tips voor zou kunnen geven dan kan ik wat op zoek werk verrichten en wat beginnen samenstellen.
Alle andere tips voor een goede opstart zijn welkom,
Zodat ik nadien ook kan zeggen kijk eens hoe mooi het er bij staat.
Wil het zo gaan aanpakken zodat ik zo weinig mogelijk kans heb om algen erin te krijgen,
maar dan moet toch alles op elkaar afgestemd zijn zoals ik begrepen heb.

Alvast een fijn weekend.....
Dit stukje noopt tot opmerkingen:
Planten hebben altijd voedsel nodig! Via de waterkolom en wortelgestel. Zonder plantenvoeding ga je het dus niet redden. Bekijk dus goed wat je planten nodig hebben om tot groei te komen.
27 lumen lichtsterkte vraagt om planten die met weinig licht toekunnen. Dat zullen langzaam groeiers zoals Anubias, mos soorten en Javavarens zijn bijvoorbeeld. Planten die een gemiddelde lichtsterkte vragen worden dan al moeilijk en zou ik dan niet kiezen.
Je plantenkeuze is wel degelijk uit te zoeken zonder al te veel kennis. Elke online plantenaanbieder zet bij elke soort wat deze plant vraagt om zo goed mogelijk te kunnen groeien. Daar kan je dus naar kijken. Het grootste aanbod zal op een gemiddelde of een veel lichtsterkte vraag staan die je beter links laat liggen. Hier is Google je vriend.
Er is een belangrijk verschil tussen lichtduur en lichtsterkte, iets wat erg belangrijk is om je te realiseren. De lichtduur geeft een plant de tijd om suikers te maken uit die ontvangst van het licht. De lichtsterkte geeft de hoeveelheid licht die de soort vraagt om überhaupt tot fotosynthese over te gaan. Zo maar vooraf stellen dat je het licht op een bepaalde sterkte gaat zetten is geen goed idee. Je lichtsterkte wordt namelijk bepaald, als al eerder aangegeven, door de vraag van je plantenkeuze!!! De licht duur zou ik dagelijks adviseren op 8 uur exclusief eventuele dimtijden.
Om een mooie bak te maken is het een goed idee om plantensoorten als groep bij elkaar te zetten, niet hier en daar of door elkaar in je bak. Over het algemeen kies je voor 8 tot tien soorten afhankelijk van de mogelijkheden je hebt qua hardware. Veel succes gewenst!!
 
Ik weet van @jessicapilon dat die ook ongeveer 20 lumen/liter gebruikt maar hij en ik gebruiken beiden CO2 op de bak.
Klopt maar dan heb ik wel makkelijke planten zoals de Javavaren en Crypto s en wat makkelijke voorgrondplanten.
Is te zien in mn FA.
 
Ik zou vanaf de opstart voeding toedienen want ook dan hebben de planten eten nodig en gaan anders tekorten vertonen.
Je moet je planten afstemmen op hun behoefte en de verlichting die je kan bieden. Dan ga je daar weer je voeding op afstemmen.
Algen hebben heel weinig voeding nodig en bij tekorten ontstaan die net zo makkelijk als wanneer je gelijk voeding toedient. Vanaf dag 1 zorgen dat er geen tekorten zijn en dan zullen de planten geen tekorten krijgen.
Oke,dan toch best vanaf dag 1 met plantenvoeding starten.
Ik gebruik ook kleikegels,maar die zijn zo goed als op.
Is er mss iets beters wat ik kan aanschaffen? Heb nu die van hsaqua.

Beste is zelf om zelf stockoplossingen te maken deze afzonderlijk toe te dienen dan ben je zeker dat ieder nuttige stof aanwezig is voor jou aquarium . Bij opstarten ga je wel bruinalg krijgen maar dat trekt snel weer weg .
Ik heb er al het 1 en ander over gelezen en ga mij daar in de toekomst eens mee bezig houden.
Ik had net een fles all in one van plantedbox gekocht,wou deze voor nu even gebruiken.


Ik zou zelf toch al (een deel van) de planten die je wilt hebben erin zitten. Een deel van de planten gaat van emers naar submers. Opstart is mooie tijd voor de planten om te acclimatiseren.
Dan toch best ook al wat kleine voorgrondplantjes enz erin zetten,
de plantjes bij de lfs staan onderwater,
de vorige die ik er kocht hebben ook niet echt stil gestaan.
Ik heb er ook al eens online besteld en die deden niet veel de 1ste 2 weken,
waarschijnlijk hadden die boven water gestaan.

Gefeliciteerd met je nieuwe bak. Ik heb zelf ook een volga en ben erg te spreken over de bouwkwaliteit.

Eigenlijk is het belangrijkste dat het goed gaat met je planten. Gezonde planten verjagen algen. Voor de algen maakt de hoeveelheid voeding minder uit dan hoeveel gezonde planten er zijn.
Probleem met de planten is dat ze vaak eerst moeten wennen aan onder water staan en in een nieuwe omgeving. De boven water blaadjes verwelken dan, waardoor algen vrij spel hebben.
Er is ergens op het forum een lijst van Planten die goed met weinig licht en CO2 kunnen. Zelf heb ik echinodorus, cryptocorine en anubias. Allemaal langzaam groeiers en mooie planten. Ik heb ook een hygrophila corymbosa, maar die heeft eigenlijk net iets meer licht nodig. Hij groeit bij mij wel, maar niet van harte.
Klopt,die lijst ben ik tegen gekomen.
Ik heb er daar een heel deel van opgezocht maar eigenlijk nog niet echt een keuze kunnen maken.
Bedankt voor de plantentip,die cryptocorine's vind ik persoonlijk ook mooie plantjes,
daar heb ik nog 2 bruine van staan in mijn klein aquarium,
Dat heeft de Fusion ook. Ik draai momenteel op 75% van de volle lichtsterkte. In het begin vond ik dat veel maar nu de bak flink aan het dichtgroeien is lijkt de bak steeds donkerder, zelfs zonder drijvers, en neig ik naar meer licht. Mogelijk dat dit komt omdat bij mij nog maar weinig bodem zichtbaar is en er dus minder licht reflecteert (filterzand).

Ik heb een vermoeden, hangt ook af van je kraanwater, dat je met 27 lumen/liter niet weg gaat komen. Zelf zou ik er bij voorbaat als een TC420 of 421 op zetten (dimmer). De TC421 heeft dacht ik WiFI.

Ik weet van @jessicapilon dat die ook ongeveer 20 lumen/liter gebruikt maar hij en ik gebruiken beiden CO2 op de bak.

Mogelijk zijn er nog andere mogelijkheden dan een TC420, ik weet niet wat er allemaal te koop is op dit gebied.

Ik weet niet of dat een uitgangspunt kan zijn.


Nog even over plantjes die onderaan geen licht krijgen.
Ik plant geen bosjes meer zoals ze in het potje gegroeid zijn. Dus als ik ze van het steenwol ontdoe, plant ik hooguit 2 stengeltjes bij elkaar en dan zet ik ze elke keer een cm of 2 uit elkaar, eigenlijk zet ik zo zo ver uit elkaar als dat de plantjes breed worden als ze groeien, maar dat is voor mij ook wat gokken omdat ik de plantjes niet goed genoeg ken.
Van mijn Kersenblad (Hygrophila Siamensis) wist ik wel dat de bladeren lang werden dus staan de stengels veel verder uit elkaar. Die plant staat links in mijn bak en ik geloof dat dit maar 4 stekken zijn geweest.
Bedoel je dan dat die 27 lumen teveel of te weinig gaat zijn?
Aangezien je zegt dat jullie beiden 20 lumen gebruiken,met extra co2,
heb je met extra co2 meer of juist minder lumen nodig?
Ik had bij die splendid een easyled 2 controller gekocht,
die kan ik ook op de volga gebruiken.

Dit stukje noopt tot opmerkingen:
Planten hebben altijd voedsel nodig! Via de waterkolom en wortelgestel. Zonder plantenvoeding ga je het dus niet redden. Bekijk dus goed wat je planten nodig hebben om tot groei te komen.
27 lumen lichtsterkte vraagt om planten die met weinig licht toekunnen. Dat zullen langzaam groeiers zoals Anubias, mos soorten en Javavarens zijn bijvoorbeeld. Planten die een gemiddelde lichtsterkte vragen worden dan al moeilijk en zou ik dan niet kiezen.
Je plantenkeuze is wel degelijk uit te zoeken zonder al te veel kennis. Elke online plantenaanbieder zet bij elke soort wat deze plant vraagt om zo goed mogelijk te kunnen groeien. Daar kan je dus naar kijken. Het grootste aanbod zal op een gemiddelde of een veel lichtsterkte vraag staan die je beter links laat liggen. Hier is Google je vriend.
Er is een belangrijk verschil tussen lichtduur en lichtsterkte, iets wat erg belangrijk is om je te realiseren. De lichtduur geeft een plant de tijd om suikers te maken uit die ontvangst van het licht. De lichtsterkte geeft de hoeveelheid licht die de soort vraagt om überhaupt tot fotosynthese over te gaan. Zo maar vooraf stellen dat je het licht op een bepaalde sterkte gaat zetten is geen goed idee. Je lichtsterkte wordt namelijk bepaald, als al eerder aangegeven, door de vraag van je plantenkeuze!!! De licht duur zou ik dagelijks adviseren op 8 uur exclusief eventuele dimtijden.
Om een mooie bak te maken is het een goed idee om plantensoorten als groep bij elkaar te zetten, niet hier en daar of door elkaar in je bak. Over het algemeen kies je voor 8 tot tien soorten afhankelijk van de mogelijkheden je hebt qua hardware. Veel succes gewenst!!
Die plantensoorten was ik idd ook al tegen gekomen,
het is dus heel belangrijk om de juiste plantenkeuze te maken,
de keuze zal beperkt zijn,maar dat moet ik er als beginner bij nemen,
later wil ik mss toch co2i gaan gebruiken en dan zal de keuze groter worden,
en heb ik ook al wat ervaring opgedaan.
Heel erg bedankt voor je goede tips.
 
Bedoel je dan dat die 27 lumen teveel of te weinig gaat zijn?
Ik denk dat dit teveel licht gaat zijn maar ik kan daar natuurlijk niet met zekerheid over zeggen.


Aangezien je zegt dat jullie beiden 20 lumen gebruiken,met extra co2,
Ja dus we gebruiken maar ongeveer 3/4 van wat de lichtbalk kan geven.


heb je met extra co2 meer of juist minder lumen nodig?
Is zo niet te zeggen.
Ik tel CO2 altijd als plantenvoeding. Planten groeien goed als alle voedingstoffen aanwezig zijn. Als er 1 voedingsstof ontbreekt wordt de groei geremd. Is er bv een te kort aan nitraat, remt dat tekort de plantengroei af. Dit kan ook met CO2 en licht het geval zijn. Eigenlijk het principe van 'een ketting is zo sterk als de zwakste schakel'.

@benvo weet het altijd mooi uit te leggen. Hij neemt licht altijd als uitgangspunt, ik laat aan Ben de eer om het je eens uit de doeken te doen.

Het is lastig om vanaf het begin te weten hoe fel je je licht moet instellen, vind ik dan. Voor mij was 75% ook een gok en waarschijnlijk had ik nog hoger kunnen starten, blijkt nu.


Ik had bij die splendid een easyled 2 controller gekocht,
Ik ken die net, als je daarmee de felheid van het licht kunt dimmen is die waarschijnlijk goed. Maar komt de Volga niet met een lichtbalk waarbij je de sterkte van de verschillende kleuren apart kunt regelen? Ik heb geen idee of dat met de Easyled 2 Controller kan. In dat geval zou een TC420/421 wel geschikt zijn voor je.
 
Is er mss iets beters wat ik kan aanschaffen? Heb nu die van hsaqua.
Er zijn veel leden die een zakje Lateriet en een zakje Kleibolletjesmix mengen en daar zelf kleibolletjes van draaien. Ik gebruik die nu ook voor eerst en ik moet zeggen dat het in mijn bak heel goed werkt. Geeft ook niet veel rotzooi als je er per ongeluk een naar boven haalt als je een plant met wortels en al uit de bodem trekt.

 
Dan toch best ook al wat kleine voorgrondplantjes enz erin zetten,
de plantjes bij de lfs staan onderwater,
de vorige die ik er kocht hebben ook niet echt stil gestaan.
Ik heb er ook al eens online besteld en die deden niet veel de 1ste 2 weken,
waarschijnlijk hadden die boven water gestaan.
Ja hoor, lekker de planten erin zetten die je wilt hebben. Kun je ook nog makkelijk dingen wijzigen als het je niet aanstaat zonder rekening te houden met bewoners.
Grootste deel van de planten worden boven water gekweekt.
 
Oke,dan toch best vanaf dag 1 met plantenvoeding starten.
Ik gebruik ook kleikegels,maar die zijn zo goed als op.
Is er mss iets beters wat ik kan aanschaffen? Heb nu die van hsaqua.
Ik gebruik de kleibollenmix van aquariumbemesting.nl
 
Bedoel je dan dat die 27 lumen teveel of te weinig gaat zijn?
Aangezien je zegt dat jullie beiden 20 lumen
Ik neem aan dat je lumen per liter bedoelt? Ik heb zelf geloof ik rond 17 lumen/liter. Met de genoemde planten werkt dit mooi. Maar ik heb wel de aquatlantis ball eruit gegooid en het licht een stuk warmer gemaakt. Jouw bak is wel iets dieper, dus je zult meer verschil merken tussen onderin en aan het oppervlak.
 
Ik heb er al het 1 en ander over gelezen en ga mij daar in de toekomst eens mee bezig houden.
Ik had net een fles all in one van plantedbox gekocht,wou deze voor nu even gebruiken.
Deze plantenvoeding is ook prima om mee te starten hoor
 
Ik neem aan dat je lumen per liter bedoelt? Ik heb zelf geloof ik rond 17 lumen/liter. Metenoemde planten werkt dit
Dit staat bij de lamp
20221008_193935.jpg
 
6519 gedeeld door 240 liter inhoud komt op 27 lomen uit,
Met al de inrichting erin zal er dan geen 240l water in gaan,
word de berekening dan anders of blijft het gewoon 27 lumen /liter.
Ik kwam tegen dat 10-20 lumen zwak licht is,
20-30 lumen normaal licht,30+ lumen sterk licht,
klopt dit?
 
Zo wordt dat inderdaad gezien. Ik houd zelf van wat zwakker licht. Scheelt een boel mest en CO2. Natuurlijk wel met de planten die daarmee om kunnen gaan.
 
Zelf heb ik echinodorus, cryptocorine en anubias. Allemaal langzaam groeiers en mooie planten. Ik heb ook een hygrophila corymbosa, maar die heeft eigenlijk net iets meer licht nodig. Hij groeit bij mij wel, maar niet van harte.
Ben nog een hele tijd aan het zoeken geweest naar geschikte plantjes die weinig licht en geen extra co nodig hebben,
die wat jij noemt ben ik ook allemaal tegen gekomen.
Ik heb nu al wat op mijn lijstje staan wat mss mogelijk zou zijn.
Dat zijn de volgende,
lobelia cardinals mini,braziliaanse klimop,javavarens,cryptocorine's,vallisneria,javamos,anubias soorten,echinodoris.
Moet dit natuurlijk wel nog verder bekijken.

27 lumen lichtsterkte vraagt om planten die met weinig licht toekunnen. Dat zullen langzaam groeiers zoals Anubias, mos soorten en Javavarens zijn bijvoorbeeld. Planten die een gemiddelde lichtsterkte vragen worden dan al moeilijk en zou ik dan niet kiezen.
Snap eigenlijk niet dat aquatlantis zo'n dure lamp in toch ook wel een duur aquarium steekt die aan de zwakke kant is.
Zou ik dus een co2 installatie overwegen om toch met mooiere en speciale planten te kunnen werken,
dan zou dat met de aquatlantis verlichting niet kunnen

Ik ken die net, als je daarmee de felheid van het licht kunt dimmen is die waarschijnlijk goed. Maar komt de Volga niet met een lichtbalk waarbij je de sterkte van de verschillende kleuren apart kunt regelen? Ik heb geen idee of dat met de Easyled 2 Controller kan. In dat geval zou een TC420/421 wel geschikt zijn voor je.
Ja hoor,
kun je lichtsterkte mee instellen in %,
Zon op en ondergang,
dacht dat je 2 tijden/dag kunt instellen,
maar ben hier eens ergens tegen gekomen dat je niet de kleuren apart kunt regelen.
Was een redelijk duur apparaatje.
 
Ondertussen loop ik maar te denken hoe ik het ditmaal ga inrichten,
maar ik geraak er niet uit,krijg niets in mijn hoofd van zo of zo.... :S
Ik heb die 2 stukken spiderwood van in de splendid,
maar hoe ik ze ook zet,het staat me niet aan,
ben zo wat aan het proberen in die kapotte bak,die staat hier nog,
Met dat hout erin zit ik voor mijn gevoel alweer vast qua ruimte,
moet dan weer zowat gaan beplanten rond het hout enz....,
en kan ik verder niet veel anders meer doen dan in de vorige bak.
Maar heb nog even tijd,
 
Ik wil javavaren in mijn bak gaan zetten,
die zal ik op een stuk hout gaan binden.
Maar hoeveel en hoe ver bind je dat op het hout?
Ik zie filmpjes waar maar enkele blaadjes ophet hout gebonden zijn.
Trek je dan het plantje uit mekaar dat je meerdere kleine delen hebt?
 
Ik kwam tegen dat 10-20 lumen zwak licht is,
20-30 lumen normaal licht,30+ lumen sterk licht,
klopt dit?
Lumen_co2.png

Dit is een uitgangspunt voor opstartende bakken. Als je bak stabiel draait zou je het aantal lumen per liter kunnen verhogen om bijvoorbeeld bepaalde Rotala soorten te helpen
met het roder worden van het blad. Zo zat ik zelf op een gegeven moment op 80 lumen per liter. (zoals te zien is in de link vanuit mijn onderschrift van het bakje uit 2020)
Maar, nogmaals, dan moet je een goede stabiele bak hebben en een optimaal voeding en CO2 afstelling.
Ik zie filmpjes waar maar enkele blaadjes ophet hout gebonden zijn.
Trek je dan het plantje uit mekaar dat je meerdere kleine delen hebt?
Ja dat klopt. Je kan het 'scheuren' of netjes afknippen. Bij een Javavaren zou je de wortelstok in een x aantal stukjes kunnen knippen van een paar cm. Deze opbinden met elastiek, katoen of lijmen. Dan gaat ie het vanzelf verder met groeien.
Microsorum pteropus (standaard Javavaren) maar ook voor andere Microsorum soorten zoals de Trident en de Windolov.
 
Deze opbinden met elastiek
Elastiek zou ik zelf niet doen ivm weekmakers.

Katoen garen en lijmen met 1 sec lijm op basis van cyanoacrylaat is prima. Voor 1 sec lijm zou ik de gel variant gebruiken om plantjes te lijmen.

Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
 

Terug
Bovenaan