inrichting 54liter


S

sarasa

Guest
hallo allemaal,

ik zie vaak op veel foto's mooi bakken volbeplant en veel hout nou wil ik dat ook eens omdat de meeste resultate altijd tegen vielen. ik heb een bakje van 60x30x30 en wou deze toewijden aan mijn parel danio's en hara jerdoni's.

Wat voor planten raden jullie mij aan en hoeveel?

Ik wou voor de bodem dennerle zwarte kwartsgrind. zal ik hier bij een voedingsbodem nemen of niet?

Ik wou overwegen een bio co2 setje te kopen ja of nee?

Ik wou veel hout bedekt met goed veel java mos als er tips / handleidingen zijn om deze goed te bedekken graag.

Ik hoop op suggesties en voorbeelden en hoe ik dit het best kan aanpakken.

groete
 
Een mooi beplant aquarium vraagt zeer veel licht. Terwijl de vissen die jij wil graag een schemerbak wensen...
 
Met de standaard verlichting van een rekord 60 kan je al een mooi plantenbakkie maken! Denk aan crypto's , vallisneria, anubias, javavaren, eikebladvaren, hoornblad, cabomba , Te veel om op te noemen :). De plantjes die ik hier noem zijn toch wel een paar van de makkelijkere planten.
 
Ik zou het simpel houden.. javamos en vele andere mossen groeien prima met de standaard verlichting.. hooguit iets langzamer als met veel verlichting.
Het opbinden van mos is gewoon een kwestie van plukken mos op het hout vastbinden met garen of visdraad.. na verloop van tijd groeit het vast aan het hout en kun je de draad wegknippen.
Ik heb ook zo'n 54 liter bakje, veel drijfplanten.. Limnobium laevigatum, Riccia fluitans en eendenkroos. Aangezien ik er een extra 15 watt lampje boven heb hangen voeg ik wel wat vloeibare plantenvoeding toe.. (anders zie ik toch tekorten ontstaan) en bij sommige plantjes steek ik een paar kleibolletjes of laterietbolletjes van Bertus bij de wortels om het half jaar of zo..
 
met de opgenoemde planten kan ik al veel, maar zou ik voeddingsbodem nemen en een co2 minisetje?
de verlichting brand op dit moment van 9 uur tot 8 uur en dan van 8 uur tot 12 uur staat er een nachtverlichting aan blauwe leds soort maan licht zegmaar.
 
Geen voedingsbodem.geen co2.
is helemaal niet nodig.
Voeding uit een flacon nemen.
vloeibare plantenvoeding,is te doseren.
 
voedingsbodem zou ik niet nemen

beter kleibollen of andere voedingstabletten

of helemaal niets van bodemvoeding
afhankelijk van de planten doet gewone vloeibare voeding het ook goed
 
Voedingsbodem hoor ik voornamelijk klachten over.. snel rotten, en vooral het feit dat je om de zoveel tijd je hele bodem moet vervangen omdat het is uitgewerkt.. klei/lateriet-bolletjes gericht bij de planten die het nodig hebben werkt prima. Eventueel nog aangevuld met vloeibare plantenvoeding.
Als je voedingstekorten constateert bij je planten dan kun je de tekorten aanvullen met voedingsstofjes en/of co2 of je kunt ervoor zorgen dat je planten minder snel willen groeien en dus minder voedingsstoffen verbruiken.. door je verlichting te dempen met drijfplanten.. en/of je verlichtingsduur een tik te verkorten.
Tis maar wat je wilt.. als je gaat bemesten dan wordt naar mijn ervaring de hobby weer een stuk duurder en lastiger.. idealiter zul je co2 willen toevoegen aan de hand van metingen van waterwaardes. Dus niet zomaar co2 in je bak blazen en hopen dat het goed komt.

Ik vraag me af waarom je plantjes het niet goed doen? Heb je daar foto's van?
Misschien is er helemaal geen sprake van een co2-tekort maar ligt het aan iets anders, foto's geven misschien wat meer duidelijkheid.
 
de planten op zich doen het niet slecht alleen ben tot nu toe altijd ontevreden ik voeg van easylife profito en easycarbo toe maar ik krijg maar niet het gewenste resultaat, dus nu wou ik alles mooi overdoen wat hoet met mos bedekken en veel planten groei dus dichtbeplant zozeer niet veel planten maar planten die veel blad hebben en snelgroeiers.
 
en hoe staat je po4 en no3 er bij dan
 
T.L Buizen moeten toch elk anderhalf jaat vervangen worden. Ik zou zelf kiezen voor een plantenlamp.

Maar wat ik al zei de vissen die jij wil hebben houden niet van een felverlichte bak.
 
Je verlichting staat ook wel erg lang aan.... waardoor je meer kans op alg hebt... uur of 9 zou ik adviseren.
 

Terug
Bovenaan