Inrichten Malawi


ErikvL

New member
Lid geworden
16 augustus 2023
Berichten
4
Leeftijd
49
Mensen,

Mensen, ideeën over de indeling.???
Ik wil links nog één steen bovenop de laatste en dan doorsteken naar de stapel erlangs.... En rechts nog 2 stenen van +/- 10/15 cm erbovenop?
Dan nog hier en daar wat kleinere stenen door de bak, heen.
Er komt een grote javavaren of vallisneria spiralis achter buddha en wat anubis tussen de rotsen.

Ps: zand ga ik dalijk halen.
20230818_111539.jpg
 
ik vind het eigenlijk wel mooi zo 😄
 
Zand en stenen nog toegevoegd.
Nu misschien nog wat kleinere stenen zien te vinden voor op de voorgrond +/-3 a 4 cm.

IMG-20230818-WA0000.jpeg
 
Mijn advies is om het achterin wat hoger te stapelen. Idealiter (deels) tot de waterlijn. Dan gaan de vissen wat meer door de bak zwemmen anders blijven ze laag zwemmen. Tevens heb je dan veel meer verstopplekken in je bak. Dat tempert de agressie. Mate van agressie is behoorlijk afhankelijk van je inrichting.
 
Bijvoorbeeld, zoiets
 

Bijlagen

  • IMG_8181.jpeg
    IMG_8181.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 52
Bijvoorbeeld, zoiets
Dan zal ik toch echt met andere stenen moeten werken.
Aangezien ik er nu al een 50 kilo steen in heb liggen.
Ben zo huiverig om omhoog te bouwen ivm. Dat er een steen verschuift.
 
Ter bescherming van (mijn) bak heb ik een plaat piepschuim neergelegd, daaroverheen een grindmat en tenslotte zand. Dit om de druk te verdelen. De stenen staan op de grindmat en het zand is rondom de stenen verdeeld.

De grindmat heeft naast de bescherming ook een optisch voordeel. Als er door de stroming of gegraaf een “kale” plek ontstaat dan geeft dat een meer natuurlijk beeld dan dat witte piepschuim. Bij het wekelijkse onderhoud hark je het zand weet wat aan.
 

Terug
Bovenaan