Inrichten en opstarten


Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
509
Locatie
Den Haag
Zoals ik bij het fotoalbum topic al heb gemeld, hebben we afgelopen weekend een Rio180 besteld. We kunnen deze volgende week woensdag gaan ophalen.

Dan gaat eerst de achterwand er in en de dag daarna beginnen we met de eigenlijke inrichtig. Het hout ligt al te weken.

Over het inrichten en opstarten, en dan met name over de watertoevoegingen, hebben we wat vragen.

Bij het opstarten lees ik veel dat je dan een opstart- en/of bacterie vloeistof moet toevoegen. Bijvoorbeeld Easy-Life Easystart of Easy-Life Filtermedium. Doe je dat gewoon in het water of giet je dat direct in het filter (interne Juwel filter).
Daarnaast heb je dan ook nog de planten vloeistoffen, zoals de Easy-Life producten Profito of Easy carbo.

Ik noem nu de producten van Easy life, maar wellicht zijn andere merken evengoed zo niet beter. Dat kan ik (nog) niet beoordelen.

De vraag is dus is het inderdaad raadzaam om deze vloeistoffen direct bij het opstarten al te gaan gebruiken.

Bedankt voor de tips.
 
Die middeltjes doen niets wat met een beetje geduld en wat verkruimeld visvoer niet vanzelf gebeurt :)
 
Ik had al een heel verhaal maar komt op hetzelfde neer als wat Fabienne al aangeeft.
Wat plantenvoeding betreft is dat afhankelijk van de hoeveelheid en soort planten die je gaat nemen.
Er bestaat geen voeding die opzichzelf helemaal compleet is dus als je met het ene begint zal je ook weer andere moeten gaan aanschaffen en voor je het weet moet je elke keer een lading aan verschillende toevoegingen gaan geven.

Is misschien helemaal geen probleem maar toch iets om vooraf te bedenken.
 
Bovendien pretenderen ze onder meer het volgende : helpt de werking van schadelijke bacteri�n tegen te gaan en zuivert het water bovendien van zware metalen en andere chemische verontreinigingen

Het Nederlandse kraanwater is dermate goed dat die zaken er �berhaupt niet in zitten, dus hoef je ze er ook niet uit te halen. Veel blabla en kassa ping voor de fabrikant en winkelier.

De plantenbemesting kan nuttig zijn, maar alleen als je een echte zwaar beplante bak wil. De meeste aquaria die ik hier voorbij zie komen hebben dat spul niet nodig, daar zorgt de natuur (vissen etc) zelf voor
 
Jones zei:
Die middeltjes doen niets wat met een beetje geduld en wat verkruimeld visvoer niet vanzelf gebeurt :)

Bedankt voor al jullie tips! :petjeaf:
Dan doen we het de natuurlijke manier eerst. Maar eh... verkruimeld visvoer? Gewoon standaard voer? Hoeveel raden jullie aan dan?

Met betrekking tot de planten hebben we al een grove selectie gemaakt. Maar dat moeten we nog verder uitzoeken in de komende dagen. Hij wordt leuk gevuld, maar het is echter niet zo, dat we hem helemaal mudvol gaan planten. Er moet ook nog zwemruimte overblijven en nog wat ruimte op de bodem voor de Cory's.

We denken een beetje aan een inrichting, zoals die van Robbie 1976. Zie deze link: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 050&page=2
We vinden dit echt een beetje onze smaak.
 
Dat had ik inderdaad wel even mogen uitleggen ;)

Zodra de bak klaar is om in te draaien (dus bodem, water, plantjes erin) verkruimel je wat visvoer (hoeft niet veel te zijn, een paar vlokjes is voldoende en wat voor voer het is maakt ook niet uit) en dit laat je onder water los. Dan zinkt het naar de bodem. Dit zorgt voor vervuiling waardoor de bacteri�n op gang komen. Een dag of 5 later verkruimel je nog een beetje. Het kan gaan schimmelen, maar dat geeft niet. Voor de vissen erin gaan doe je toch een waterverversing en dan kan je dit gelijk afhevelen (mocht er nog wat liggen).

Na die eerste 2x voer verkruimelen zullen de planten ook wat blaadjes en rommel loslaten omdat ze zich aanpassen aan de omstandigheden in het aquarium. Dit zorgt ook voor vervuiling.
 
Ik heb nooit visvoer toegevoegd bij het opstarten en toen ging het ook goed. Misschien dat het visvoer e.e.a. versnelt, maar nodig is het niet.
 
Moet toegeven dat ik ook nog nooit visvoer er in heb gedaan tijdens het opstarten..
 
Ik doe er slakken in om de boel op te starten.
 
een goede manier is ook om eens bij een andere aquariaan met een goed lopend aquarium langs te gaan en daar vragen of je zijn filtermateriaal eens mag uitknijpen. Wat je dan krijgt in je eigen filter doen en de bacteri�n kunnen aan het werk
 
Op die manier moet je er wel zeker van zijn dat die andere aquariaan geen ziektes in z'n bak heeft anders bestaat de kans dat je gelijk met bv een akelige bacterie start waar later je bewoners misschien last van gaan krijgen.
 
Seabait zei:
Op die manier moet je er wel zeker van zijn dat die andere aquariaan geen ziektes in z'n bak heeft anders bestaat de kans dat je gelijk met bv een akelige bacterie start waar later je bewoners misschien last van gaan krijgen.

Dat risico is klein, aangezien de meeste ziekte verwekkers een gastheer( vis) nodig hebben om te overleven.

Huidworm zou wel kunnen.
 
Bovendien heb ik bewust erbij gezegd : een goed lopend aquarium

Hetzelfde geldt overigens voor het overnemen van planten van andere aquarianen. Als je dat doet bij betrouwbare mensen (bv van een vereniging) dan is er weinig kans dat zoiets gebeurt. Ik was gisteren toevallig nog op een avond van onze vereniging en daar was het zoals gewoonlijk volop ruilen en weg geven van planten, een van de grote voordelen van een vereniging, kost niets, je hebt je lidmaatschapsgeld er snel uit
 

Terug
Bovenaan