Input gevraagd voor zelfbouw 300x70x60


Pentrico

Member
Lid geworden
2 februari 2021
Berichten
6
Leeftijd
38
Locatie
Tuk
Goedemorgen,

Wij hebben het plan een aquarium plus meubel op maat te laten maken en aangezien wij ook drie Mechelse herders hebben, willen wij dit in verband met de ruimte graag samenvoegen in één meubel. Dit wil dus zeggen dat er in totaal drie benches in het meubel moeten komen.

aangezien op dit forum vast genoeg mensen zijn op gebied van aquarium en techniek die hier veel meer verstand van hebben dan ik, hoop ik dat jullie even naar mijn schets willen kijken en opmerkingen/verbeteringen kunnen benoemen zodat het niet één groot fiasco wordt.

De kastjes op onderstaande tekening onder het aquarium zijn bedoeld voor 2 eheim 1500xl en de andere techniek, aangezien ik geen ruimte heb voor een bioloog eronder.

4F4B1DF5-EBD8-451A-A5B4-10F369D9379C.jpeg
 
Ga je een metalen onderstel gebruiken of een houten? Hoe had je de dwarsverbindingen gedacht? Aangezien je bijna nergens bij kan als dit staat, zou ik aan pvc-leidingen denken. Misschien eens denken aan een intern bioloog? Kun je voor onderhoud achterin komen? Wat voor een kap denk je aan?
 
zijn beide potfilters genoeg om zo'n bak te kunnen filteren?
Wat worden de bewoners?
Ik zou denk ik beide kastjes van 50cm samen voegen naar eentje van 1 meter en daarin een bioloog.
Liefst iets breder bijvoorbeeld 130cm voor het bioloog, dwz elke bench 10cm kleiner maken.
 
Heb het wel eens voorbij zien komen, weet alleen niet of het hier was of op fb..
Belangrijkste is in dit geval de benches zodat de honden genoeg ruimte hebben.

Aquarium op een rvs frame laten plaatsen met ruimte voor de benches lijkt mij het meest practische en sterkste
 
zijn beide potfilters genoeg om zo'n bak te kunnen filteren?
Wat worden de bewoners?
Ik zou denk ik beide kastjes van 50cm samen voegen naar eentje van 1 meter en daarin een bioloog.
Liefst iets breder bijvoorbeeld 130cm voor het bioloog, dwz elke bench 10cm kleiner maken.
Zit je misschien met het doorbreken van het zicht van de honden.
Wellicht is dit een bewuste keuze zodat de honden elkaar niet zien om geblaf en gejank te voorkomen
 
zou dat open laten van de achterzijde niet doen wel zorgen dat de boel goed ondersteunt wordt geld ook voor de zijkanten bak aangezien deze nu midden in het bench gedeelte komen te staan zonder ondersteuning.
je zult dus moeten kiezen voor een goed sterk frame zodat je voldoende stijfheid hebt om het gewicht te dragen.
 
Hoe gaan je honden ermee om als ze in de bench zitten en er wordt aangebeld? Toen ik mijn herder nog had kon die aardig tekeer gaan op momenten dat wij zelf niet thuis waren als er werd aangebeld.
 
Ik zou bij zo,n bak de hoogte op minimaal 70 cm houden.
Ik heb zelf een bak van (lxhxd)350x80x70. Pomp van 12000 liter bruto , netto nu 4000 liter.
Potffilters gaat niet werken ivm je doorstroming.
water stroomt van links naar rechts. Links over de hele diepte een vak gemaakt waar het water vanuit het filter inloopt en waar ook mijn verwarming element inzit. Rechterachterhoek een vak gemaakt waar mijn voorfilter zit.
Het enigste wat ik nu zou aanpassen is een doorvoer in de bodem bij mijn voorfilter.
2BC5D6DB-1272-430D-A888-49911BCF0B8D.jpeg
E9148CB3-9CD7-49E2-97A2-2E06239ABE35.jpeg
 
Meubel laten lassen met een hechthouten plaat van 40 mm tussen bak en meubel.
Hechthout kan nat worden zonder dat het uitzet.
 
Als filter kan je een zwembadfilter gebruiken en naast je bak zetten. Deze kan je dan vullen met bv siporax.
1AEACE99-B941-483F-8A12-BEF32FDED636.jpeg
 
Iedereen super bedankt voor zijn/haar input!! Hier had ik al op gehoopt aangezien velen van jullie hier al ervaring mee hebben en ik zo in ieder geval aan het denken wordt gezet en nuttige tips krijg.

Velen van jullie zeggen dat een bioloog de betere optie is, ik zal mij hier dan ook in gaan verdiepen. Enige probleem is dat ik er niet heel veel ruimte voor heb. Is ergens veel te lezen over biologen (hoe groot ze moeten zijn en hoe het werkt met bodemdoorvoeren en overlopen etc?).
 
Ga je een metalen onderstel gebruiken of een houten? Hoe had je de dwarsverbindingen gedacht? Aangezien je bijna nergens bij kan als dit staat, zou ik aan pvc-leidingen denken. Misschien eens denken aan een intern bioloog? Kun je voor onderhoud achterin komen? Wat voor een kap denk je aan?
Staat eigenlijk nog open hout of rvs. In de reacties hoor ik het meest rvs maar is er iemand die weet om de hoeveel cm er minimaal een rvs staander moet staan?
 
Ik zou bij zo,n bak de hoogte op minimaal 70 cm houden.
Ik heb zelf een bak van (lxhxd)350x80x70. Pomp van 12000 liter bruto , netto nu 4000 liter.
Potffilters gaat niet werken ivm je doorstroming.
water stroomt van links naar rechts. Links over de hele diepte een vak gemaakt waar het water vanuit het filter inloopt en waar ook mijn verwarming element inzit. Rechterachterhoek een vak gemaakt waar mijn voorfilter zit.
Het enigste wat ik nu zou aanpassen is een doorvoer in de bodem bij mijn voorfilter.Bekijk bijlage 318792Bekijk bijlage 318793
Mjm bedankt voor je reactie, heb je toevallig nog wat meer info hoe jouw filtersysteem in elkaar zit?
 
Bij mij staan ze om de 60 cm met stelvoeten. Het meubel is gemaakt van metalen 3 cm vierkanten buis. Waar bestaat je vloer uit hout of beton ivm het gewicht van het aquarium.
 


Ik heb op 250x70x80 in totaal 8 poten.
Dus 4 poten voorin.
Gebruikte aluminium is 4cm en staan ~77cm uit elkaar.
Op YouTube heb ik wat video's van mijn techniek met bioloog staan.
Zoek op Raoul Joemman
 
Zoals ik al aangaf wordt het water rechts via het voorfliter ( pvc pijp van 16 cm diameter en 25 cm lang met 3 filtermatten van 5 cm dik met een ppi van 30,20,10 op elkaar)gepompt naar het zandfilter ( met siporax) daarna door de co2 reactor en de flowmeter de bak in waar ik als extra nog filtermaten heb zitten. Ook ik had te weinig ruimte voor een bioloog en ben met uitproberen op deze oplossing gekomen.
als je alles achter elkaar zet heb je eigenlijk een eenvoudige bioloog.
Een bijkomend voordeel is dat je dmv de 7 voudige kraan je het zandfilter eenvoudig doorspoelt met je aquarium water
 
Laatst bewerkt:
Meest gangbare is 40mm koker of 30mm koker als je het gierig wilt doen.
Bioloog is meest gebruikte denk ik wel 40mm buis voor de afvoer(en)
Als ik het over zou doen ga ik voor een bean-animal stijl overloop.

Toevoer is eigenlijk hetzelfde als een Potfilter.
Je kan kiezen voor open pijp, meerdere uitstromen, spraybar of RFG

Het stuk ertussen is je bioloog, vaak word er 1/5e aangehouden van je aquarium qua inhoud
 
Meest gangbare is 40mm koker of 30mm koker als je het gierig wilt doen.
Bioloog is meest gebruikte denk ik wel 40mm buis voor de afvoer(en)
Als ik het over zou doen ga ik voor een bean-animal stijl overloop.

Toevoer is eigenlijk hetzelfde als een Potfilter.
Je kan kiezen voor open pijp, meerdere uitstromen, spraybar of RFG

Het stuk ertussen is je bioloog, vaak word er 1/5e aangehouden van je aquarium qua inhoud
is inderdaad een mooi systeem maar alleen met een bioloog te gebruiken
 

Terug
Bovenaan