Inline heaters voor grote diameter?


tankton

Well-known member
Lid geworden
7 oktober 2023
Berichten
226
Is er een inline heater die past op een slang van een fluval FX5/6 ? Volgens mij is dat 25mm ofzo. Ik kan natuurlijk wel verkleinen naar 16/22mm met een verloopje, maar dan heb je behoorlijk verlies aan doorvoersnelheid.
 
Wat ik ervan weet is dat een inline theater van JBL past, aansluitingen, verlopen heeft in 3 slangmaten. 19/25 is daarbij de grootste maat.

 
Volgens mij bestaan die niet tankton, wel zijn er die met aanpassing zoals je aangeeft op een kleinere 16/ 22 slang passen, en ja dan heb je inderdaad drukverlies.
 
Volgens mij bestaan die niet tankton, wel zijn er die met aanpassing zoals je aangeeft op een kleinere 16/ 22 slang passen, en ja dan heb je inderdaad drukverlies.
Dus wel…
Niet te snel zeggen dat ze er niet zijn, eerst op onderzoek gaan.

jbl zoals @Friesian aangaf..

stukje uit de manual:
Comfortabel
• LED weergave van de feitelijke en de gewenste temperatuur
• Temperatuurbereik: 20-35 °C
• Verwarming geïntegreerd in filtercircuit
• Verwisselbare aansluitstukken voor slangen van 12/16, 16/22 en 19/25 mm


en de slangen van de Fx serie:

Fluval A20236 geribbelde slang for FX4, FX5 en FX6​

Originele fluval slang passend op de Fluval FX4 FX5 en FX6

  • Lengte; 4 meter
  • Diameter; 24mm
 
Fozzy, ik heb het onderzocht, dus start je onderzoek maar opnieuw, er is geen verwarming /aansluiting die op en tussen een 19-25 slang-diameter past met een interne diameter van 19+
Alle verwarmings aansluitingen met de maat 11-16 zijn volop verkrijgbaar maar zoals de topic starter aangeeft ik wil geen drukverlies, waarmee hij ook weer aangeeft er niet een te willen gebruiken die met zijn 'dikke' slangen geknepen wordt naar 11-16.

De geribbelde slang zoals jij aangeeft heeft een interne diameter van 19 mm. Daar is geen verwarming tussen te plaatsen die ook in diameter 19 mm. Doorlaat, dus de toebehoren maken het enkel mogelijk om een dikke slang te knijpen.
Mocht ik ongelijk hebben dan krijg je oprecht mijn excuus.
 
Zoek even op AliExpress. Heb daar laatst een inline heater van 1200 Watt (voor waterwissels) gekocht en dat ding heeft ik geloof 4 verschillende koppelingen waarvan de grootste als ik me goed herinner 20 mm. is. Zelf heb ik kleinere koppelingen in gebruik zonder dat dit leidt tot uitschakeling door de thermostaat.
 
Dan zitten we nog steeds in de diameter van 11-16 en niet in de diameter die tankton vraagt.
 
Dan zitten we nog steeds in de diameter van 11-16 en niet in de diameter die tankton vraagt.
Je hebt gelijk. Ik was in de veronderstelling dat tankton de buitendiameter bedoelde (25 mm.) en dus 20 mm. binnendiameter.

Ben geen Fluval-expert. ;)
 
Maakt niet uit Menno, maar nogmaals leuk om weer eens een nieuwe reactie te lezen, zo houden we ons in beweging op het forum.
 
Maakt niet uit Menno, maar nogmaals leuk om weer eens een nieuwe reactie te lezen, zo houden we ons in beweging op het forum.
Dank, frog!

Ter aanvulling nog: naar mijn idee wordt de doorvoer capaciteit van een filter vooral bepaald door de weerstand van de inhoud van het filter (de media dus) en wat minder door de toch al relatief beperkte weerstand van de aan- en afvoerslangen, al moeten die natuurlijk wel in een redelijke verhouding staan. Met andere woorden: ik vraag me af of een beperkte versmalling echt merkbaar is?
 
Ja tot op zekere hoogte, die fluval doet 3500l/h dus dat wil je echt niet door een 16/22 proppen ofzo
 
Menno
Veel pompfilters draaien op een ( geadviseerde) inhoud die redelijk doorstromen met daarbij de geadviseerde filterinhoud die de fabrikant simpel in het potfilter stopt.Is helemaal correct.
Verander je de filter inhoud, dan gaat het niet meer zoals de fabrikant aangeeft en kan er een soort van weerstand ontstaan.
Je kunt wel zelf wel per minuut het water opvangen om zo de netto wateropbrengst op te vangen.
gr,bert.
@ tankton , inderdaad dat gaat niet via 16-22 .
 
Ja tot op zekere hoogte, die fluval doet 3500l/h dus dat wil je echt niet door een 16/22 proppen ofzo
De Sunsuns die ik in gebruik heb, hebben een capaciteit van 3000 liter/uur en slangen van 19 mm. interne diameter. Dus 3500 door 20 mm. klinkt niet zo verkeerd, toch?
 

Terug
Bovenaan