Inline Diffuser, mist


biljoenblik zei:
jessicapilon zei:

John,

Heb jij exact deze filter? Ik heb er zelf namelijk een aantal negatieve dingen over gelezen. Oa dat die uv led niets doet. Maar wellicht heb jij een andere ervaring?

Zelf heb ik meer vertrouwen in de oerdegelijke gasontladingslamp(TL PL name it)

Nee, ik heb externe filters maar ik liet deze zien als je een combi met filter zou willen.
 
@Tom zei:
Als ik jouw was zou ik zsm de tips van backplay volgen.
Anders blijft er dadelijk helemaal niks meer over van je planten.

Mocht je een andere reactor willen, dan heeft tunze een goede.

Sinds vandaag zit de inline diffuser op de instroom. Heb ook wat extra zuurstofplanten erbij in gezet.
 
Ben erg benieuwd naar je ervaring hiermee.
 
Had vanmorgen even een helder momentje, wanneer je namelijk de slangen omdraait, moet je ook natuurlijk de diffuser omdraaien :!

Dat had ik natuurlijk niet gedaan (geen idee of het uitmaakt trouwens). Vanmorgen maar even gedaan, alleen brak toen het aansluitpunt van het CO2 slangetje af :oops: Deze heb ik vast gemaakt met wat secondelijm, heb even getest met wat zeep, geen belletjes of iets dergelijks, dus ik denk dat het goed is gegaan.

Verder heb ik gisteren omdat ik toch met het filter bezig was even in het filter gekeken. Mijn bovenste filtermat (een fijne blauwe filtermat) zat alweer vol met rotzooi en er zat een bolling in van het aanzuigen.

Ik heb de keus gemaakt deze filtermat weg te doen, de iets minder fijne filterwat die eronder lag bovenop te leggen en ipv de fijne filtermat heb ik een flink stuk filterwat onder de minder fijne mat gelegd.

Vanmorgen was het resultaat verrassend en momenteel staat de bak zo goed als helder :O Ben benieuwd of dit van tijdelijke aard is...
 
Ik had ook een hele flinke waterbloei in de scape bak en die is nu perfect helder door over een goede sterke uv lamp te filteren.
 
Eigenlijk nooit nodig gehad. Heb gewoon anderhalf jaar kraakhelder water gehad tot ik de Co2 set aangeschaft heb.. Daarna begon de mist..

De bak lijkt nog steeds helder trouwens, lampen gaan langzaam aan, ziet er goed uit :)
 
Bak is nog redelijk helder, niet kraakhelder, maar misschien is het nog een deeltje bacteriebloei?

Wat mij opvalt is dat ik nu last heb van CO2 overschot in mijn filter wat zich uit in een beetje lawaai en dan een stoot met CO2 bellen uit de uitlaat van het filter. Heb inmiddels de hoeveelheid CO2 aangepast, blijkbaar is het dus teveel en wordt het niet goed opgelost. Morgen maar weer eens kijken hoe het verder gaat.

De continu test is groen gekleurd, dus dat is prima :) We testen gestaag verder!
 
Zanziee zei:
Bak is nog redelijk helder, niet kraakhelder, maar misschien is het nog een deeltje bacteriebloei?

Wat mij opvalt is dat ik nu last heb van CO2 overschot in mijn filter wat zich uit in een beetje lawaai en dan een stoot met CO2 bellen uit de uitlaat van het filter. Heb inmiddels de hoeveelheid CO2 aangepast, blijkbaar is het dus teveel en wordt het niet goed opgelost. Morgen maar weer eens kijken hoe het verder gaat.

De continu test is groen gekleurd, dus dat is prima :) We testen gestaag verder!

Voor dit effect was ik al bang. En omdat ik een thermofilter heb, wil ik geen enkel risico lopen op een haperende pomp.
 
Zanziee zei:
Wat mij opvalt is dat ik nu last heb van CO2 overschot in mijn filter wat zich uit in een beetje lawaai en dan een stoot met CO2 bellen uit de uitlaat van het filter.
Dat kan gebeuren, maar zolang dat niet constant gebeurt kan dit geen kwaad.
Als je het storend vind kan je altijd je slang wat langer maken, zo heeft de CO2 wat meer tijd om op te lossen.
 
Denk dat ik gewoon te veel CO2 doseerde. Het is niet dat het continu CO2 bellen uitstoot. Heb hem nu teruggedraaid en tot nu toe nog niets gezien, maar het kan ook zijn dat het zich eerst een beetje moet opbouwen. Ik kijk het eventjes aan ;)
 
Zanziee zei:
Denk dat ik gewoon te veel CO2 doseerde. Het is niet dat het continu CO2 bellen uitstoot. Heb hem nu teruggedraaid en tot nu toe nog niets gezien, maar het kan ook zijn dat het zich eerst een beetje moet opbouwen. Ik kijk het eventjes aan ;)

Even een vraagje. Heb jij een bellenteller? Want je hebt het over mist. Een filter dat nu de hik heeft.
Een bacteriebloei gehad, juist na instalatie van CO2.
Nu zeg je: Ik denk dat ik gewoon te veel CO2 doseerde.

Ik heb al eerder gezegd: Een atomizer is erg efficient.

Probeer de volgende algemene begin instelling eens uit.

CO2 bpm: KH x Inhoud aquarium / 50

Vandaar uit kun je altijd bijsturen (met kleine stapjes)

CO2 is geen speelgoed, en de snelle pH daling kan zo een verstoring veroorzaken, zoals een bacteriebloei of kaamlaag (door sterfte bacterien)

Sorry bedoel het slechts als opbouwende kritiek.
 
Ik zie het niet als negatief hoor, waardeer het enorm dat je meedenkt ;)

Ben ook niet alles wetend en zoals je onderschrift zegt, het blijft een hobby! Maar wanneer je de 'mist' in de bak hebt is het niet zo lekker genieten van je hobby.

Ik heb even gerekend (met de laatste waarde die ik weet van de KH, moet maar even opnieuw gaan meten) en dan krijg ik: 10 KH x 200 liter / 50 = 40 bellen per minuut.

Ik denk dat ik nu teveel bellen doseer omdat de CO2 test wel mooi groen is (niet geel) maar dat er veel in het filter blijft hangen dus waarschijnlijk zich te snel ophoopt. Vandaar dat ik aangeef te denken dat ik teveel doseer.

Zal morgen eens gaan tellen hoeveel bellen het zijn per minuut, denk wel meer dan 40..

Bedankt maar weer voor de tips ;)
 
Ok, KH ligt rond de 11, dus zou volgens de berekening rond de 44 bellen per minuut moeten geven.
Vandaag heeft hij de gehele dag op de 65 bellen per minuut gedraaid, echter is de CO2 continu test donkergroen/blauwig. Te weinig CO2 dus. Heb hem nu iets hoger gedraaid en kom nu rond de 82 bellen per minuut uit.

Kijken wat het resultaat hiervan wordt.
 
Zanziee zei:
Ok, KH ligt rond de 11, dus zou volgens de berekening rond de 44 bellen per minuut moeten geven.
Vandaag heeft hij de gehele dag op de 65 bellen per minuut gedraaid, echter is de CO2 continu test donkergroen/blauwig. Te weinig CO2 dus. Heb hem nu iets hoger gedraaid en kom nu rond de 82 bellen per minuut uit.

Kijken wat het resultaat hiervan wordt.

Ik weet niet hoe dit bij anderen is. Maar ik vind dat je op die 200 liter wel veel CO2 moet toevoegen.
Heb je erg veel oppervlakte beweging waardoor de CO2 verdreven wordt?
 
Ietsjes, misschien is het te veel? Kan de uitstroom alleen niet lager zetten. Misschien moet ik dan een spraybar gebruiken ipv een lillypipe?
 
Zanziee zei:
Ietsjes, misschien is het te veel? Kan de uitstroom alleen niet lager zetten. Misschien moet ik dan een spraybar gebruiken ipv een lillypipe?

Een lilly pipe heeft over het algemeen weinig tot geen oppervlakte beweging. Dus het zal dan toch wel meevallen.
 
Mijn kh is 5 en kraanwater heeft ph van 7.9.
ik moet met de flipper 150 bellen gebruiken om de ph op 6.6 te krijgen hier.

Hoeveel je moet doseren hangt van je kh af en van welke ph je wil bereiken. Mijn continutest is tegen het limoengele aan.
 
Het oppervlakte beweegt / rimpelt wel bij de uitstroom.

De continutest was vandaag meer naar het blauwe dan het groene en dat met 80 bellen. Heb hem iets omhoog gedraaid, rond de 100 nu.

Het water is niet meer echt mistig maar ook niet echt kraak helder
 
Ja dat had ik wel verwacht op basis van wat ik moet doseren hier.
ook ik heb bij de uitstroom wat beweging omdat ik een spraybar gebruik op de 2215 en gewoon het uitstroompijpje bij de 2213. Ik heb dus 2 filters op de bak staan.
 
Nu ik het aantal bellen verhoogt heb gaat hij wel weer CO2 bellen spuwen uit het filter.. Het water misschien toch maar 'stil' proberen te krijgen aan de bovenkant?
 
Qua theorie zou je eerst moeten zorgen voor een lagere KH in het aquarium.
Als die wat beter is, is het veel makkelijker om een neutrale pH te krijgen.
 
Tom heeft daar wel een punt. Met een hoge kh is meer co2 nodig om de gewenste ph te verkrijgen.
 
Even of topic over de JBL atomizer. Een kennis in de buurt heeft nu al de 2e via Veldhuis en beiden lekten bij de co2 ingang en de werkdruk is niet stabiel. Volgens hem erkent Veldhuis dit euvel en dit zou een kinderziekte zijn.
Ik twijfel of ik nu wel die van JBL nog zou gaan bestellen.Die uit de link is misschien dan betrouwbaarder.
 
Het KH hier uit de kraan is 12, zal dan met regenwater of osmose moeten gaan vullen maar daar heb ik al een aantal keer over nagedacht maar daar heb te veel andere dingen voor aan mijn hoofd op dit moment. Wil het gewoon met kraanwater blijven vullen.

Zijn er nog andere manieren om de KH te laten dalen ?
 
Heb de uitstroom iets lager gezet in het water, nu rimpelt het iets aan de oppervlakte, denk dat ik veel CO2 kwijt ben geraakt aan het bewegen van het water (ging denk ik toch iets te hard).

Heb soms het idee dat de inline diffuser bij de ingang ook lekt, het lijkt soms alsof je lucht hoort ontsnappen. Maar wanneer ik met een beetje zeepsop erbij ga dan zie ik niets.

Kijk het nog een tijdje aan en anders ga ik misschien toch maar voor een reactor of iets dergelijks.
 
Zou het dan zeker even testen hoor.
Met turf zakt de kh ook maar tevens de ph.
 
jessicapilon zei:
Even of topic over de JBL atomizer. Een kennis in de buurt heeft nu al de 2e via Veldhuis en beiden lekten bij de co2 ingang en de werkdruk is niet stabiel. Volgens hem erkent Veldhuis dit euvel en dit zou een kinderziekte zijn.
Ik twijfel of ik nu wel die van JBL nog zou gaan bestellen.Die uit de link is misschien dan betrouwbaarder.

Ik heb je al de link gegeven van de chinees. Lekker goedkoop, en werkt prima.
 
Zanziee zei:
Heb de uitstroom iets lager gezet in het water, nu rimpelt het iets aan de oppervlakte, denk dat ik veel CO2 kwijt ben geraakt aan het bewegen van het water (ging denk ik toch iets te hard).

Heb soms het idee dat de inline diffuser bij de ingang ook lekt, het lijkt soms alsof je lucht hoort ontsnappen. Maar wanneer ik met een beetje zeepsop erbij ga dan zie ik niets.

Kijk het nog een tijdje aan en anders ga ik misschien toch maar voor een reactor of iets dergelijks.

Dat is het geluid van de CO2 die door de ceramische ring wordt geperst. is alleen hoorbaar bij hoge bpm. Het zelfde heb je bij een diffuser in het aquarium. Die tjirpen als een vogel. Om gek van te worden.
Als ik getjirrrp wil, dan had ik wel een parkiet genomen. Vissen zijn lekker rustig.
 
jessicapilon zei:
Tom heeft daar wel een punt. Met een hoge kh is meer co2 nodig om de gewenste ph te verkrijgen.

Heb van de week met puur osmose moeten verversen. De KH was 6 geworden ipv 5. Blijkt dat het kraanwater harder is geworden. Dus moet mijn verhouding aan gaan passen.
Nu is het weer mooi KH 5, pH 6.8 en 280 uS.
Ik ga het maar weer eens wat vaker checken.
 
Zanziee zei:
Zijn er nog andere manieren om de KH te laten dalen ?

Je hebt ook een apparaat genaamt Carbo plus, maar dat werkt niet zo gemakkelijk..
 
biljoenblik zei:
jessicapilon zei:
Tom heeft daar wel een punt. Met een hoge kh is meer co2 nodig om de gewenste ph te verkrijgen.

Heb van de week met puur osmose moeten verversen. De KH was 6 geworden ipv 5. Blijkt dat het kraanwater harder is geworden. Dus moet mijn verhouding aan gaan passen.
Nu is het weer mooi KH 5, pH 6.8 en 280 uS.
Ik ga het maar weer eens wat vaker checken.

Dat is ons ook al eens overkomen Marcel. Ging de kh van 7 opeens naar 5 toe.
 
Het plaatsen van de inline diffuser aan de inlaat geeft tot nu toe nog niet het gewenste resultaat.

Mijn CO2 test staat op blauw/groen maar is te weinig. Wanneer ik de CO2 verhoog krijg ik omdat de inline diffuser op de inlaat zit ophopingen van CO2 in het filter waardoor je het filter af en toe hoort brommen en dan CO2 bellen ziet spuwen.

Verder wordt de bak weer mistig, dit omdat de (verwacht ik) CO2 toevoer verhoogd wordt.

Een UVC lamp zou de oplossing kunnen zijn maar dat moet allemaal onderin de kast gemonteerd worden, hier is naar mijn idee niet heel veel ruimte in.

Verder moet het lijkt mij ook gewoon goed kunnen draaien zonder UVC lamp, veel anderen hier op het forum kunnen dat ook, waarom zou het bij mij dan niet kunnen. Verder heeft het in het verleden altijd goed en stabiel gedraaid.

Ik vind het lastig wat ik nu zal doen. Heb de neiging om het allemaal terug te zetten zoals het stond, inline diffuser op de uitstroom, zorgen dat de CO2 hoeveelheid genoeg is en dan wachten tot de bacteriebloei weg is, maar het lijkt niet echt een oplossing te zijn, want de mist bleef toen ook aanhouden.

Het verlagen van verschillende waarden in het water is een mogelijkheid, maar mijn ervaring is wanneer je met ��n waarde gaat veranderen er heel veel andere waardes en dingen bij komen waar je rekening mee moet houden.

Om een lang verhaal kort te maken, ik zou willen dat het allemaal stabiel is in de bak en dat ik lekker kan genieten van mijn aquarium. Nu erger ik mij alleen maar en heb ik er niet zo veel plezier in...

Ik weet ook dat dit het CO2 forum is, misschien moet ik een topic aanmaken bij het waterchemie en onderhoud forum, wat denken jullie?
 
Ik zou dan de diffuser ook op de uitlaat zetten. Je test geeft al duidelijk aan dat je te weinig co2 hebt zo. Misschien zou je wat turf in je filter kunnen doen om zo ook de kh te verlagen.
Wellicht zijn er experts die betere en andere tips hebben voor je.
Je zou voor je ph/kh een topic kunnen aanmaken maar het staat wel weer in verband met je slechte co2 dus ik vind het zelf niet zo n probleem als je dat liever in 1 topic zet hoor. Dan is het misschien wat overzichtelijker voor je ;).
 

Terug
Bovenaan