Indraaien LIDO 120 verloopt niet goed


F

FishieVSG

Guest
Dit is nu de derde week dat ik mijn bak aan het indraaien ben, helaas gaat het niet zo best lijkt het, de plantjes vergaan
en worden bruin.

Ik voeg dagelijks 2,5ml CO2 toe (Easycarbo Liquid carbon fertilizer)
Wekelijks 10ml Profito plantenvoeding

Temperatuur is ongeveer 24 tot 26 graden

Mayaca fluviatilis:
Lijkt heel langzaam te groeien, aan de top wittig

lysimachia nummularia:
Heeft zwarte stippen/bladeren (de echt aangetaste bladeren heb ik verwijderd)

Ceratopteris siliquosa:
Heeft bij de helft ongeveer bruine bladeren, ik zie wel groei van nieuwe takken en bladeren.

Ceratopteris thalictroides:
Veel takken moeten verwijderen, sommige takken waren na de wortel bruin/zwart, ik heb er nog 1 goede groene over.

Micranthemum monte carlo:
Ongeveer meer dan de helft is vergaan, nog veel bruine en doorzichtige bladeren, lijkt alsof het smelt

Naaldgras:
Dit ziet er op zich nog goed uit, enkele bruine toppen, echt groei zie ik niet.

Ik zie op de stenen en mijn achterwand lichte algenvorming (het kan ook de dode plantenresten zijn), rond 19 uur gaat het licht aan tot 6 uur sochtends.

Ik heb afgelopen weekend ongeveer een derde van het water ververst en zal dit aanstaande zondag weer doen, echter maak ik
me enorm zorgen of dit nu wel goed gaat, hebben jullie misschien tips?


Dit was het in het begin:

20160920_211621.jpg


Dit is het nu:

20160928_094732.jpg


20160928_094755.jpg



20160928_094800.jpg


Er is ook stroming want ik zie alle planten bewegen tot op de bodem, ik begin een beetje radeloos te worden:(
 
Heb je ook je waarden voor NO3 en PO4? Ik zou zo snel ook de oorzaak niet weten. Het enige wat ik kan bedenken is dat de meeste van de planten die je nu hebt niet de makkelijkste zijn. De meeste eisen hoge verlichting en doen het beter met CO2 toevoeging.
 
Ik heb van Easylife een tester 6 in 1, de NO3 waarde zit tegen 0 aan in het groene gebied, zo eigenlijk alle waarden, alleen zie ik PO4 er niet tussen staan, misschien dat ik daarvoor een aparte tester moet aanschaffen?
 
Je planten hebben wel voldoende nitraat en fosfaat nodig dus een no3 van 0 is niet goed. De Monte carlo kun je misschien beter uit elkaar planten maar ik heb geen ervaring met deze plant. Je bak draait nu 3 weken dus de bruine aanslag die je ziet kan de bruinalg zijn die je vaak bij de opstart ziet.
Zelf zou ik gewoon de bak lekker eerst even laten indraaien . Wel zie ik dat de stengels van alle planten vrij dicht op elkaar staan en daar zou ik wat meer ruimte tussen aanbrengen door ze iets verder uit elkaar te planten.
 
Ok..ik ga even uitelkaar halen en iets verder de stengels van elkaar, daarnaast testers halen voor nitraat en fosfaat, wat kan ik het beste gebruiken voor een goede balans nitraat en fosfaat?
 
Zolang er maar voldoende in de bak zit voor je planten. je gebruikt geen co2 dus dan is 10-15mg nitraat meer dan voldoende en 0,5 tot 1 mg fosfaat ook wel.
Kan best zijn dat als de bak is ingedraaid je waarden anders zijn. Je kan ook nog een weekje wachten en kijken hoe de waarden dan zijn. Misschien kan de lfs deze wel testen voor je. Je hebt nu 11 uur het licht aan en als je dat wat mindert dan is de vraag naar voeding ook al minder. Ik heb het hier zo n 9 uur branden.
 
Welk product kan ik het beste gebruiken voor nitraat en fosfaat?
 
Hou er ook rekening mee dat wanneer je vissen toevoegt je nitraat en fosfaat nog wel wat om hoog gaat (door afvalstoffen/voeren). Het hoeft op de lange termijn dus niet eens nodig te zijn om dit toe te voegen.
Overigens staan de planten er pas 3? weken in. Het kan goed dat ze nog aan het overschakelen zijn van hun bovenwater vorm naar hun onderwater vorm. Dan sterven de bladeren meestal ook af.
 
Vandaag is het 2,5 week. Dus eigenlijk gewoon nog zo laten? Ik was van plan om morgen vuurgarnaaltjes te bestellen (20 stuks), misschien helpt dat iets? Ik verlaag de lichttijd vanaf nu ook naar 9 uur.
 
Ik zou zelf nog even wachten. Ik zou na 2.5 week trouwens nog echt geen garnslen toevoegen. Zijn hele gevoelige diertjes en daar kun je beter minstens 4, maar liever nog 5 of 6 weken voor indraaien.
 
Ok, dan ga ik daarmee wachten, dus eigenlijk nog helemaal niks doen, wel doorgaan met 2.5ml CO2 toevoegen dagelijks(Easycarbo Liquid carbon fertilizer) en
wekelijks 10ml Profito plantenvoeding?
 
Daar kun je gewoon mee doorgaan ja :)
 
als de mayaca witte toppen krijgt duidt dit op een voedingsstoffentekort. En zoals John al aangaf is de no3 zowiezo te laag (po4 waarschijnlijk ook). Kijk eens op planted-box.com of aquariumbemesting.nl voor nitraat en fosfaat, en uitleg over gebreksverschijnselen bij planten.
 
Het kan zoals Noa best zijn dat er later wel voldoende voeding in je bak zit als hij is ingedraaid en de bewoners er zijn. garnalen zou ik niet plaatsen nu maar daar de bak zeker 4-5 weken voor laten indraaien. je kan voor voedingsstoffen (als je die later nodig hebt) altijd lid Backplay een pb sturen.
 
TS heeft nu een probleem met de planten, dus wat er later misschien genoeg komt is nu geen oplossing. Aan fishieVSG de keus!
 
Easylife een tester 6 in 1
Niet te veel uit afleiden dus en opmerkingen dat NO3 hoe dan ook te laag is met een korreltje zout nemen.
En dan nog: 'onmeetbaar' is evenmin per definitie te weinig.
Jammer van het gebrek aan nuance.
 
Best verwarrend, allemaal verschillende tips:), ik heb iig net via plantedbox de all-in-one 5 liter besteld, hierin zou alles moeten zitten, door de reviews gelezen zou dit goed moeten werken.
 

Terug
Bovenaan