Indraaien aquarium


Visforlive

Well-known member
Lid geworden
29 januari 2022
Berichten
69
Leeftijd
29
Goedendag
ik had een vraagje.

Ik ben begonnen met een aquarium in te draaien. Het staat nu 2 weekjes en heb vandaag me water laten testen ze gaven aan dat er nitriet in zit het was niet zo hoog zeiden ze. Ook gaven ze aan dat ik 50% moet verversen en easylife er in moet gaan doen is dit verstandig ? En ze hadden me water met bacteriën mee gegeven dat moest ik over het watje. In me aquarium pomp doen hoe zit het precies. Ik had op internet gelezen dat het normaal is dat er nitriet in komt tijdens het opstarten ik heb nog geen vissen er in gedaan
 
Iiever test je zelf.
Water gewoon met rust laten in deze fase.
Niks verversen niks toevoegen.
 
Yes uiteindelijk wordt het in nitraat omgezet en dan is je bak ingedraaid en klaar voor vissen
 
Oke en easylife en die zak met bacteriën die ik gekregen heb. Uit een ingedraaid aquarium niet gebruiken
Yes uiteindelijk wordt het in nitraat omgezet en dan is je bak ingedraaid en klaar voor vissen
 
Wat voor zak met bacteriën?
 
Ook begonen mij planten beetje te rotten en zwart aan de boven kant
 

Bijlagen

  • CB64E007-6D8C-4BD2-AD75-087916626A5E.jpeg
    CB64E007-6D8C-4BD2-AD75-087916626A5E.jpeg
    300.9 KB · Weergaven: 87
  • C6FFE88C-F994-4DED-96F2-32F2FE0A3393.jpeg
    C6FFE88C-F994-4DED-96F2-32F2FE0A3393.jpeg
    179 KB · Weergaven: 95
Wat voor zak met bacteriën?
Ja. Een zak met bacteriën uit een aquarium die ingedraaid was bij hun aquarium speciaal zaak aquabeek ik zal straks een foto maken er van en easylife kreeg ik mee en moes van hun 50% verversen aan water en dat over me filter heen doen dat water met bacteriën wat in. Een zakje zit
 
I

ik heb wel toen ik begon safe start aqua safe toegevoegd. Dat moest ook zeiden hun
Als ze zeggen dat je in de sloot moet springen doe je dat dan ook op hun blauwe ogen vertrouwen?

Ik zou niet zomaar blind varen op wat een winkel je adviseert, hun hebben alleen commercieel belang erbij zodat ze jouw allerlei troep (middeltjes) kunnen aansmeren die uiteindelijk maar voor 1 ding goed zijn: de dikbelegde boterham van de winkeleigenaar. Aquasafe is daar zo'n voorbeeld van, het water in NL is het schoonste in de hele EU dus al die middeltjes dienen nergens voor en starten een bak ook niet sneller op.
Nitriet word vanzelf omgezet naar nitraat door je filter eenmaal je bak goed draait, niks aan doen dus.
Net als dat ze adviseren je filtermateriaal iedere 3 maanden te vervangen, NOOIT doen, filtermateriaal gaat een leven lang mee en waarom zou je dan je bak moeten indraaien als je de filterinhoud na 3 maanden in de kliko gooit en je er nieuw schoon filtermateriaal weer indoet, logica is ver te zoeken in die redenatie
 
Als ze zeggen dat je in de sloot moet springen doe je dat dan ook op hun blauwe ogen vertrouwen?

Ik zou niet zomaar blind varen op wat een winkel je adviseert, hun hebben alleen commercieel belang erbij zodat ze jouw allerlei troep (middeltjes) kunnen aansmeren die uiteindelijk maar voor 1 ding goed zijn: de dikbelegde boterham van de winkeleigenaar. Aquasafe is daar zo'n voorbeeld van, het water in NL is het schoonste in de hele EU dus al die middeltjes dienen nergens voor en starten een bak ook niet sneller op.
Nitriet word vanzelf omgezet naar nitraat door je filter eenmaal je bak goed draait, niks aan doen dus.
Net als dat ze adviseren je filtermateriaal iedere 3 maanden te vervangen, NOOIT doen, filtermateriaal gaat een leven lang mee en waarom zou je dan je bak moeten indraaien als je de filterinhoud na 3 maanden in de kliko gooit en je er nieuw schoon filtermateriaal weer indoet, logica is ver te zoeken in die redenatie
Als ze zeggen dat je in de sloot moet springen doe je dat dan ook op hun blauwe ogen vertrouwen?

Ik zou niet zomaar blind varen op wat een winkel je adviseert, hun hebben alleen commercieel belang erbij zodat ze jouw allerlei troep (middeltjes) kunnen aansmeren die uiteindelijk maar voor 1 ding goed zijn: de dikbelegde boterham van de winkeleigenaar. Aquasafe is daar zo'n voorbeeld van, het water in NL is het schoonste in de hele EU dus al die middeltjes dienen nergens voor en starten een bak ook niet sneller op.
Nitriet word vanzelf omgezet naar nitraat door je filter eenmaal je bak goed draait, niks aan doen dus.
Net als dat ze adviseren je filtermateriaal iedere 3 maanden te vervangen, NOOIT doen, filtermateriaal gaat een leven lang mee en waarom zou je dan je bak moeten indraaien als je de filterinhoud na 3 maanden in de kliko gooit en je er nieuw schoon filtermateriaal weer indoet, logica is ver te zoeken in die redenatie
Oke dus die aqua safe hoef ook niet toegevoegd te worden om zo meer bacteriën in de aquarium te krijgen en wat betreft bacteriën wat ze in een zakje gedaan hadden van de ingedraaid aquarium bij hun kan ik ook weg doen dan? En de planten hoe komen die dan zwart moet ik dat wegknipen of is dat normaal
 
Bovenkant van planten wordt zwart door te hard licht, dus ook met de belichting langzaam aan gaan,, opstarten gaat niet zeggen dat er zo wat planten als opstart in kunnen ,.
Waterkroos, watervlooien, garnalen, ahw het genesis.
 
Bovenkant van planten wordt zwart door te hard licht, dus ook met de belichting langzaam aan gaan,, opstarten gaat niet zeggen dat er zo wat planten als opstart in kunnen ,.
Waterkroos, watervlooien, garnalen, ahw het genesis.
Oke ja ik heb licht 3 uurtjes aan alleen savonds. Vandaar sommig balderen. Zijn erg slap en lijk op trap ik zal die wel weg halen en de zwarte puntjes en dan is easylife niet nodig om de bacteriën meer op balans te brengen?
 
Geen verstand van verlichting maar 3 uur licht lijkt me echt te weinig.
 
Als ik je een goede raad mag geven dan zou ik de zak met bacteriën en al die middeltjes vergeten zoals hierboven beschreven. Daarvoor in de plaats zou ik enkele zakken met geduld halen. Kans bestaat dat @stefanC door zijn potjes met geduld heen is aangezien er een schaarste is aan grondstoffen.

Gewoon in alle rust je bak laten indraaien. Bij mij kwamen er algen in. Maar vooral een reset heeft me geholpen, dwz...licht wordt over het algemeen aangeraden 8 uur op een dag.

Tel maar gerust 4 weken in laten draaien, langer mag natuurlijk. Heb ik inmiddels ook in de gaten.

Welkom bij de club van foutjesmakers waar ik ook contributie voor betaal. :D;):)



 
Laatst bewerkt:
Als ik je een goede raad mag geven dan zou ik de zak met bacteriën en al die middeltjes vergeten zoals hierboven beschreven. Daarvoor in de plaats zou ik enkele zakken met geduld halen. Kans bestaat dat @stefanC door zijn potjes met geduld heen is aangezien er een schaarste is aan grondstoffen.

Gewoon in alle rust je bak laten indraaien. Bij mij kwamen er algen in. Maar vooral een reset heeft me geholpen, dwz...licht wordt over het algemeen aangeraden 8 uur op een dag.



Oke ga ik dat doen hoe weet je dan waarneer er vissen in mogen is dat na dat de nitraat is omgezet ?
 
Nou ben ik niet zo een fan van geclaimde producten uit de fles, gewoon echt leven in je aquasysteem introduceren, al was het een kopje water of filterdrap van je winkel.
 
Oke ga ik dat doen hoe weet je dan waarneer er vissen in mogen is dat na dat de nitraat is omgezet ?
 
Even een vraagje naar wat ik mis bij het lezen. Heb je al plantenvoeding in huis? Zoja, welke?
 
Ik heb een plantenboden dat zand achtig ze zeiden dat dah genoeg was
Even een vraagje naar wat ik mis bij het lezen. Heb je al plantenvoeding in huis? Zoja, welke?
 
Even een vraagje naar wat ik mis bij het lezen. Heb je al plantenvoeding in huis? Zoja, welke?
En moet ik hier tussen wel nou een keer wat water verversen ja of nee
 
Zolang je aan het indraaien bent nee. Ik zou je toch aanraden om ook voor plantenvoeding te zorgen. Voeding wordt gehaald uit de bodem en de waterkolom.
 
Oke e
Zolang je aan het indraaien bent nee. Ik zou je toch aanraden om ook voor plantenvoeding te zorgen. Voeding wordt gehaald uit de bodem en de waterkolom.
Oke en zodra ik test en ik zie geen nitrieet meer is de bak goed ingedraaid?
 
Geef ook even een algeheel beeld van je aquarium. Afbeelding van totaalplaatje, beschrijving afmetingen, liters inhoud, welk filter, welke verwarming.

Dat maakt het voor de helpende handen een stuk eenvoudiger om met je mee te denken.:)
 
Geef ook even een algeheel beeld van je aquarium. Afbeelding van totaalplaatje, beschrijving afmetingen, liters inhoud, welk filter, welke verwarming.

Dat maakt het voor de helpende handen een stuk eenvoudiger om met je mee te denken.:)
Als je dit hebt gedaan kun je bijvoorbeeld ook de helpende handen laten meedenken met bijvoorbeeld het visbestand.
 
Geef ook even een algeheel beeld van je aquarium. Afbeelding van totaalplaatje, beschrijving afmetingen, liters inhoud, welk filter, welke verwarming.

Dat maakt het voor de helpende handen een stuk eenvoudiger om met je mee te den
 

Bijlagen

  • 724E5D74-F1FE-4C46-B0F7-F69821A2C5E8.jpeg
    724E5D74-F1FE-4C46-B0F7-F69821A2C5E8.jpeg
    503.4 KB · Weergaven: 176
Ik zal de rest als ik thuis ben eff opgeven
 

Dat zie je aan de helderheid van het water, en hoe je planten erbij staan.
Oke dacht aan de test 😅 als die goed test is het toch goed dacht ik water is helder verder
 
Ik zal de rest als ik thuis ben eff opgeven


Oke dacht aan de test 😅 als die goed test is het toch goed dacht ik water is helder verder
En dit is wat ik gekregen heb van die zaak en moes ik
Me filter in dompen ofzo en zie nu zeg maar slierten aan de plant soort van dood lijkt het denk dat ik slim doe die er uit te halen?
 

Bijlagen

  • 385EA706-2171-4DC5-8D56-CFDD6F92B494.jpeg
    385EA706-2171-4DC5-8D56-CFDD6F92B494.jpeg
    189 KB · Weergaven: 107
Laatst bewerkt:
Wat in die zak zit daar kan je wel een klein beetje van in je filter doen. Dat stimuleert de groei van de juiste bacteriën voor het afbreken van nitriet.
 
Bio flow 1 filter zit er in met verwarming de afmeting 60 liter bak https://www.petsplace.nl/juwel-aquarium-primo-60-aquaria-4022573253603-pps
Wat in die zak zit daar kan je wel een klein beetje van in je filter doen. Dat stimuleert de groei van de juiste bacteriën voor het afbreken van nitriet.
Oke dan doe ik dat. En. Hier bij niks verversen zoals gezegd werd en geen easy life in gooien?
 

Terug
Bovenaan