indraaien al voorbij?


Ruben01

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Berichten
5,229
Leeftijd
22
Locatie
Twente
Hallo allemaal,

Ik ben mijn 60 cm ZA biotoop aan het indraaien, alleen er is een klein probleemje.
Aquarium draaide 4 weken, om de twee dagen getest. Nooit ammoniak of nitriet gemeten. Daarna 2 weken vakantie, waarin niet getest is. Net weer getest, ammoniak, nitriet en nitraat allemaal 0.
Ph is 6, en het aquarium draait nu 6 weken...
Ik weet dat het indraaien met een lage ph langer duurt, maar ik weet nu niet of de bak is ingedraait...
Voor de vakantie heb ik telkens wat voer erin gegooid, maar in de vakantie niet.
Nicole kwam met het idee om er wat ammoniak in te gooien, en te kijken of dat word omgezet. Is dit een idee? Zoja, hoeveel moet ik er dan indoen?


Met vriendelijke groet,

Ruben
 
Dacht dat je bak groter was maar niet goed opgelet dan! ;)

Is het een 60x30x30 Ruben?
 
Al je Nitraat wel goed is en zeker 10 aangeeft is er al een piek geweest, mogelijk dat deze zeer klein was of dat je deze hebt gemist.
 
Dacht dat je bak groter was maar niet goed opgelet dan! ;)

Is het een 60x30x30 Ruben?
De bak is 60*30*40, een juwel rekord 700:daisy:
Al je Nitraat wel goed is en zeker 10 aangeeft is er al een piek geweest, mogelijk dat deze zeer klein was of dat je deze hebt gemist.
Nitraat geeft 0 aan, maar het kan toch ook zijn dat alles direct word gebruikt door de planten?;)
 
Ja ik denk dat die wel is ingedraaid want bij weinig vervuiling tijdens het indraaien zul je misschien amper een piek hebben gehad en dus nu weinig no3 meten.
 
Ja ik denk dat die wel is ingedraaid want bij weinig vervuiling tijdens het indraaien zul je misschien amper een piek hebben gehad en dus nu weinig no3 meten.
Dus ik zou nieuwe vissen erin kunnen doen?

Ik wilde beginnen met 10 nannostomus marginatus, kunnen die er alle 10 dan in? Of beter beginnen met 5 voor het geval dat?;)
 
Het is altijd beter om een groep er in 1x in te doen, mogelijk krijg je anders een 2e stam of kweek erbij.
Nog even de bak goed met wat droogvoer "vervuilen" dat kan de No3 opwekken.
 
Het is altijd beter om een groep er in 1x in te doen, mogelijk krijg je anders een 2e stam of kweek erbij.
Nog even de bak goed met wat droogvoer "vervuilen" dat kan de No3 opwekken.
Bedankt! Ik gooi er gelijk weer wat voer in. Even kijken hoe dat gaat;)
 
Zou zelf nog 1weekje wachten en lekker volgende week zaterdag het groepje nanno's plaatsen.
 
Beter iets langer wachten en nog even in de gaten houden, inderdaad. Lage PH beter het zekere voor het onzekere nemen.
Hoe heb je je PH omlaag gekregen? Alleen turf?
 
Beter iets langer wachten en nog even in de gaten houden, inderdaad. Lage PH beter het zekere voor het onzekere nemen.
Hoe heb je je PH omlaag gekregen? Alleen turf?
100% osmosr + turf;)
 
Euh.. geen idee. Ik wil mijn bak zeker 2 maanden laten indraaien zonder dieren, zodat ik zeker weet dat alles stabiel is.
 
Zaterag, zondag en maadag woensdaf voer ering gegooid. Elke dag getest behalve dinsdag, en ammoniak en nitriet bleven 0. Dit is denk ik wel een goed teken.
Dit is dus week 7.
Zouden de vissen nu kunnen? Ik kan ze a.s. zaterdag bestellen, en dan zijn ze op het vroegst volgende week zaterdag, als de bak 8 weken draait, in de winkel en kan ik ze dus ophalen. Zou ik dat doen? Ik begin met 10 nannostomus marginatus.;)
 
Heb net op je fotoalbum geantwoord. Ik zou met 6 beginnen, ipv 10, en als dat goed gaat kun je twee weken later de rest toevoegen.
 
Na 2 maand indraaien mag je zeker de eerste vissen wel al gaan toe voegen hoor.
 
Na 2 maand indraaien mag je zeker de eerste vissen wel al gaan toe voegen hoor.
Als je lage PH nastreeft dan kan het best wat langer in beslag nemen en is voorzichtigheid zeker geboden.
 
Heb net op je fotoalbum geantwoord. Ik zou met 6 beginnen, ipv 10, en als dat goed gaat kun je twee weken later de rest toevoegen.
Ze hebben er nu nog 4 op voorraad, dus zou ik dan met vier beginnen? En ze er dan a.s. zaterdaf indoen?;)
Na 2 maand indraaien mag je zeker de eerste vissen wel al gaan toe voegen hoor.
Tja, met een lage ph doen de bacterien bijna niks meer, een ph onder de 5,5 stoppem ze er zelfs mee en nemen andere organismen het over;)
IMG_1940.GIF
 
Zelfs bij het gemiddelde gebruik van co2 en een ph tussen de 6.5-7 is de activiteit veel minder zie ik in de grafiek. Maar die percentages wat zeggen die dan precies? Werken de bacteriën op zo n percentage minder of vermenigvuldigen ze minder of beiden?

Zover ik weet heeft de lage ph invloed op het vermenigvuldigen van de bacteriën.
 
Zelfs bij het gemiddelde gebruik van co2 en een ph tussen de 6.5-7 is de activiteit veel minder zie ik in de grafiek. Maar die percentages wat zeggen die dan precies? Werken de bacteriën op zo n percentage minder of vermenigvuldigen ze minder of beiden?

Zover ik weet heeft de lage ph invloed op het vermenigvuldigen van de bacteriën.
Er staat bij de nitricicatie, dus bij bijv. een ph van 8,5 werken ze het best (100). Bij een ph van 6 hebben ze nog maar 10% van hun vermogen t.o.v. een ph van 8,5. Zo moet je de grafiek vgm zien.
Nitrificerernde bacterien vermenigvuldigen zich vgm al heel langzaam, om de acht uur als ik het goed heb. De meeste bactefien doen het om het halve uur:juggle:;)
 
Ja dat snap ik Ruben dus de grafiek geeft aan hoe snel ze hun werk doen en niet hoe snel ze zich vermenigvuldigen. Het klopt dat er een groot verschil in het vermenigvuldigen zit zoals je al aangeeft.

Je hebt de grafiek van deze site denk ik en daar staat eea nog even duidelijk toegelicht:

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/van-ammoniak-naar-nitriet
 
Ja dat snap ik Ruben dus de grafiek geeft aan hoe snel ze hun werk doen en niet hoe snel ze zich vermenigvuldigen. Het klopt dat er een groot verschil in het vermenigvuldigen zit zoals je al aangeeft.

Je hebt de grafiek van deze site denk ik en daar staat eea nog even duidelijk toegelicht:

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/van-ammoniak-naar-nitriet
Klopt, dat artikel had ik vorige week gelezen:D:D;)
 
Via google kwam ik deze tegen en herkende de grafiek en las toen de toelichting:D;)
 
Ze hebben er nu nog 4 op voorraad, dus zou ik dan met vier beginnen? En ze er dan a.s. zaterdaf indoen?;)
Dan maak ik 60 liter osmosewater, zodat ik 50% kan vervangen mocht het nodig zijn.
Ik heb ook nog een ingedraait 10 liter bakkie, daar kan ik ze ook indoen mocht ik die piek krijgen.
Wat zou het beste zijn?;)
 
Als het nou niet kan kunnen er volgens mij nooit geen vissen in Ruben! ;)
Wel steeds goed in de gaten houden maar snap jij wel!
 

Terug
Bovenaan