Indo-pacifische ecologische hoofdsoorten


B

Bart B

Guest
Beste Zee-aquariakenners.
Momenteel ben ik voor een onderzoek op zoek naar vissen die van nature voorkomen in de Coral Triangle (indo-pacific dus).
Ik zoek naar vissen die ecologisch belangrijk zijn voor een koraalrifsysteem, zodat ik kan bepalen hoe je een habitat ontwerpt die dat soort vissen ondersteunt.
Tot nu toe ben ik uitgekomen bij Papegaaivissen en Surgeonfish (chirurgvis :p?) als belangrijke herbivoren, die overgroei van koralen met macro/micro-alg tegengaan.

Echter loopt hier het spoor een beetje dood. Heeft iemand van jullie kennis over Indo-Pacifische koraalsystemen en welke soorten belangrijke functies in dit ecosysteem hebben?
 
Geen vissen maar zee-egels hebben volgens mij ook een belangrijke rol als algengrazers. Verder kunnen anemoonvissen ook parasieten verwijderen uit hun gastheeranemoon. In een ruimer gebied zou ik durven zeggen dat poetsvissen een belangrijke indirecte rol hebben door grazende vissen gezond te houden.

Surgeonfish zijn de doktersvissen trouwens.
 
Doktersvissen zijn er in zoveel verschillende soorten en maten..

In het rif zelf zorgt de papegaai (scarus) vooral voor het verspreiden van diverse micro organisme (meestal van kalkalg).. door met tanden te schrapen, en zo een meter verderop laten vallen om die populatie uit te breiden..

Egels zijn goede grazende dieren en sommige (mespilla globolus) kunnen stekjes verplaatsen over diverse plekken
 

Terug
Bovenaan