Indeling extern filter volgorde en advies


Vaak wordt het zo gedaan dat het water eerst door de fijne watten stroomt wat het vuil op moet vangen, hierna gaat het door filtermatten en hierna door de keramische pijpjes waarna het weer terug het aquarium in stroomt.
 
Nee, Je begint met grof onder, dus Siporax. Dan grof blauw,dan fijn blauw, en watten boven op.

Zoals het filmpje.


Jbl is anders. zoek daar een youtube van.
 
Wat die beste man verteld klopt aardig.

Er van uit gaande dat dit filter zijn water naar beneden pompt via de doorgang in de mandjes en van van onder naar boven stroomt.
- grove mat, middel mat en fijne mat/watten in 1 mandje(als dit past anders verdelen over 2 mandjes waar fijne mat of watten niet dikker is als een half mandje).
- 3 mandjes biologisch filtermateriaal zoals Sera Siporax of Eheim Substrat Pro.

Mijn oude filterindeling:

512236w0uter_0_82_eheim_2028_wouter.jpg
 
Bedankt. Enig idee hoe de stroming in een jebao loopt?
Kan er niets over vinden.
 
je kunt dit het beste zien aan de hand van de plaats waar de pomp rotor zit, is dit boven de opening die door de mandjes naar beneden loopt zit dan loopt het water van boven naar onder, zit het ergens in het midden dan loopt het van onder naar boven door de mandjes.
 
Tim82 zei:
Bedankt. Enig idee hoe de stroming in een jebao loopt?
Kan er niets over vinden.

In mijn jebao 304 van beneden naar boven.
Heb het van grof naar fijn opgebouwd.
Onderop keramiek buisjes, grof schuim, fijner schuim en bovenop witte filterwatten.
 
Bedankt.
Welk materiaal ksn ik het beste in de 3 mandenboven de watten doen?
En welk merk raden jullie aan?
 
het beste is een mix, bv ceramische ringen, bioballen en biohome, je zou ook een mand kunnen reserveren voor chemische filtering zoals kool in het geval je het nodig hebt.
 
Bedankt voor de film.
Ik zal dus op zoek moeten gaan naar JBL filtermateriaal.
 
Merci.
Als ik zoek dan kom ik op balletjes, pijpjes, staafjes, zeoliet en noem maar op.
Aangezien ik 3 manden over heb buiten de sponzen zou ik graag willen weten wat jullie aanbevelen.
 
Dus onder naar boven. Watten, siporax, balletjes. Dan hou ik 1 mand over. Wat is daar goed voor?
 
Reserve voor het geval je chemisch moet reinigen? andere mogelijkheden zijn bv K1 of biohome ultimate of ultra (verkrijgbaar via ebay)
 
peterdenhaag53 zei:
Tim82 zei:
Bedankt. Enig idee hoe de stroming in een jebao loopt?
Kan er niets over vinden.

In mijn jebao 304 van beneden naar boven.
Heb het van grof naar fijn opgebouwd.
Onderop keramiek buisjes, grof schuim, fijner schuim en bovenop witte filterwatten.

Zo moet het dus.
 
Als het water van onder naar boven gaat zou je dan toch juist de keramiek buisjes in het mandje boven de fijne filterwatten moeten doen?
 
Nee, onderop begint de bacterie op bouw. in instroom van vuil water.

Dan grove spons,fijne spons,dan witte watten.
 
Pffff... keramiek buisjes onderop, dan grove spons en dan fijnere en dan witte filterwatten.

Of zoals Bertus zegt als er onderop geen keramiek komt.

Van onderaf van grof naar fijn.

Is nu wel al vaak goed aangegeven hier ;)
 
hahaha... gaat verwarrend worden nu...;)

Doe altijd van grof naar fijn. Maar zal dan ook wel anders kunnen .
 
Bertus zei:
Nee, Je begint met grof onder, dus Siporax. Dan grof blauw,dan fijn blauw, en watten boven op.

Zoals het filmpje.


Jbl is anders. zoek daar een youtube van.

Zo doe ik het dus ook ;).
 
Het gaat er toch om dat je de sponzen van grof naar fijn doet?
En dat die sponzen / watten de rotzooi eruit halen dat in het water zweeft, zodat het "schone" water bij het biologische gedeelte komt en dit niet dichtslibt met bijvoorbeeld rottende plantbladeren etc.?
 
Hoe langer ik sommige opmerkingen lees hoe meer in de war ik raak :juggle:
Ik zou zeggen.. je gaat geen fijn vuil filteren als het water nog vol zit met grof, dus filter je eerst grof uit (ik neem aan dat dat met de tijd vergaat en vanzelf wel fijn wordt).. en dan pas fijn.
Althans.. zo doe ik het ;)
Ik heb eerst ceramische hulzen, grove blauwe spons, beetje siporax, bio-balletjes (gesinterd glas geloof ik) en als laatste filterwatten.
 
Inderdaad Mark,

Je begint met ceramisch en dan grove watten en als laatste fijne watten, voor zweefvuil.
In de jbl van onderaf dus ook. Alleen heb ik er tussen de watten in het middelste bakje turf gedaan.

Verhaal wordt anders als het filter net andersom werkt natuurlijk.

Bij de JBL gaat het water door grove watten aan de zijkant van het bovenste bakje, en dan langs de zijkant van het filter naar onderen, en dan wordt het door de filtermedia heen naar boven gezogen door de pomp.

Bij Eheim gaat het of van onderen het filter in (classic serie) en dan omhoog door de media,
Bij de professional modellen boven door de kop, naar onderen in het filter door een soort van buis die ontstaat als je de bakjes met filtermedia op elkaar stapelt en dan door de media weer naar boven.

Andere filtermerken heb ik geen idee van hoe ze werken, maar zullen niet veel anders zijn.
 
Ludger zei:
Ik dacht altijd andersom.... Van fijn naar grof... :S :book: Klinkt ook logischer, je wilt toch eerst het grove materiaal opvangen?
En met een grof filtermateriaal heb je grofvuil ook te pakken. Dus logischer vind ik dat helemaal niet klinken.

Al moet ik wel zeggen. Zo nauw als soms wel eens geimpliceerd wordt komt het niet. Anders waren al die bakken met interne Juwel filters en originele samenstelling wel keihard mislukt.

~ Ivo
 
D5KVjChNcR77wg7vVvzu_psj2knKEg1I.jpeg

Zo staat het in de manual van JBL, maar bij aflevering zit er alleen onderin ceramisch gerei, en de rest vd bakjes zijn gevuld met wattenbloks, van geof onderin naar fijn bovenin.
 
De TS heeft een Jebao en ik ook.
Deze heb ik dus van onderaf van grof naar fijn opgebouwd , omdat dit ook volgens de waterstroom is...."vuil" water gaat onderin en via de filtermedia naar boven en via de pomp het aquarium weer in.
 
Mascha&Ivo zei:
Ludger zei:
Ik dacht altijd andersom.... Van fijn naar grof... :S :book: Klinkt ook logischer, je wilt toch eerst het grove materiaal opvangen?
En met een grof filtermateriaal heb je grofvuil ook te pakken. Dus logischer vind ik dat helemaal niet klinken.

Al moet ik wel zeggen. Zo nauw als soms wel eens geimpliceerd wordt komt het niet. Anders waren al die bakken met interne Juwel filters en originele samenstelling wel keihard mislukt.

~ Ivo

Ik bedoelde van boven naar onderen :S Dus eigenlijk bedoelde ik hetzelfde als de rest hier, alleen denken de andere van onderen naar boven en ik andersom... Dus bovenop heel filterwatten waar het water eerst doorgaat en wat takjes ect opvangt, daarna door steeds grover filtermateriaal.
 
Dus bovenop heel filterwatten waar het water eerst doorgaat en wat takjes ect opvangt, daarna door steeds grover filtermateriaal.
Dit is tegen alle logica in.
Als je bv zand zou zeven, dan gebruik je toch eerst een grove zeef
om dan verder te gaan met zeven die telkens fijner zijn.
Als je eerst fijn zeeft blijf toch alles in de eerste zeef zitten en vals het uiterst fijne zand gewoon door de rest van de zeven.
Met filter materiaal is dit juist het zelfde.
Eerst een grove spons dan middel om te eindigen met fijn.

Jb Malawi
 

Terug
Bovenaan