in en uitstroom


S

SpecialEdition

Guest
Vorig weekend is mijn man bezig geweest om de buizen in de achterwand
weg te werken. De instroom/aanzuiging zit links 6 cm boven de bodem.
De uitstroom rechts en dan ongeveer in het midden.
Maar is het beter om de uitstroom net onder het wateroppervlakte te hebben?

Zoja kunnen we dit dan oplossen door een uitstroombuis met gaatjes over de
lengte te plaatsen? Of beter gewoon de originele uitstroom gewoon te verhogen?
 
Het meest gebruikelijke is idd om de uitstroom aan het oppervlak te hebben en kan op de 2 manieren zoals je aangeeft.
 
Heb hem ook net onder het oppervalk zitten. cm of 2-3 en alles is goed in beweging. Sproeibuis kan ook maar voor mij was een uitstroom pijpje makkelijker weg te werken/monteren.
 
Ja denk dat we ook gewoon het pijpje omhoog plaatsen.
Het gat kunnen we dan weer opvullen en stukje mos voor doen ofzo.

Merk nu dat we vrij weinig stroming hebben wat voor Betta's wel fijn is,
maar verwacht dat de uitstroom eenmaal naar boven geplaatst ook nog
zal meevallen. Maar ook zoiezo beter voor de planten want er zijn er nu die
recht voor de uitstroom staan en dat is niet handig voor de plant.
 
Ik zou op de inlaat geen spons zetten want dit houdt zo goed als alle vervuiling ook tegen waardoor de optimale werking van het filter zelf weinig nut meer heeft.
Welk filter heb je? hier komen ook garnalen in het buitenfilter en zitten onderin de pot en met onderhoud zet ik ze weer terug in de bak.


De naam van het sponsfilter van de laatste link zegt het al,is een filter wat werkt dmv sponzen wat wordt aangedreven door een luchtpompje.
Ideaal voor garnalenbakken omdat ze 100% veilig zijn voor de garnalen.
 
Ja dat dacht ik dus al dat er dan bijne helemaal geen vuil meer door kan.
We hebben een tetratec ex 700.
Maar is ook zonde als de garnaaltjes dan elke keer in de pot leven. Dan zie je
ze niet.
 
In het geval van bv vuurgarnalen is dat eigenlijk geen ramp want die kweken enorm dus zal je de garnalen in het filter niet echt missen omdat er in de bak nog heel veel meer zitten.
 
SpecialEdition zei:
Okee uitstroom is naar boven geplaatst. Is stukken beter zo!


Alleen nu nig een vraag voor de aanzuiging. Daar zit nu gewoon een korfje op het
uiteinde. Maar hier gaan dwerggarnaaltjes gewoon doorheen.
Kan dat opgelost worden door daar zon spons op te zetten?

Ja, dat kan maar het is wel heel veel spons. Zelf heb ik eerst een stuk grove juwel spons gebruikt maar daar kwamen toch heel wat garnaaltjes door. Nu heb ik een spons van een aqua-flow 50 uit het plastic bakje gehaald en op de instroom van mijn eheim gestoken. Vind nu nog maar weinig jonkies in de filter. Ding moet wel een keer per maand schoon geknepen.

Op ebay kun je metalen korfjes krijgen met garnaal bestendige gaatjes.


Da's een dubbel sponsfilter. Luchtpomp erop en je kan tot zo'n 40, 50 liter schoon houden.
 
Tja, weet je, voor mij werkt een spons prima. Die metalen zeefjes hoor ik veel goeie dingen over trouwens.
 

Terug
Bovenaan