In dubio (navulbaar of wegwerp)


M

Mescalino

Guest
Ik zit in dubio ergens las ik het volgende:

500gram fles
10 bubbles per minuut
10 uur per dag aan
100 ltr aquarium

Een fles gaat dan ongeveer 20 maanden mee.

Nu wil ik voor mijn (toekomstige) 240 liter bak de Colombo CO2 set met 800 gram fles halen en een magneetventiel en indicator voor ongeveer 165,-

Ik zal op ongeveer 24-30 bubbles per minuut zitten.

Grof geschat zou ik dan 6 maanden met een fles doen die 32,50 euro kost.

Een navulbare set compleet zit al snel tussen de 200,- en 250,-

Het zal dan 3 jaar duren voor ik hem terug verdien.
Ik kan ook starten met die colombo set en dan later overstappen naar een navbulbaar systeem,

Wat is jullie ervaring/advies?
 
Koop een 10kg co2 fles bij de drankslijterij.
Doorgaans 120-125€ borg en 20-25€ voor 10kg co2

Flessen co2 uit de lfs is voor een groter aquarium pokkeduur. Zeker als je zoals mezelf 10kg co2 versast in 9 maand.
 
Wat een vreemd advies voor iemand die net gaat beginnen met CO2. En op het punt staat een rio 240 te kopen.
Ik moet er niet aan denken een 10 kg fles te moeten herbergen.

Het bovenstaande voorbeeld is wel heel erg rooskleurig geschetst.

Ik denk dat je met die 500 grams op 100 liter ca 5 maanden doet.
Dus die 800 grams op je 240 liter zal denk 3-4 maanden mee gaan.

Ik heb een 2kg fles. Ik moet die duur vullen. Speciaalzaak. Dat kost 25 euro voor 2kg.
Maar dat is al een stuk vooreliger dan de 800 grams.

Daarnaast is de manier van toevoegen ook belangrijk.
Op mijn vorige bak 150 liter gaf ik 60 bellen. Op mijn nieuwe 300 inmiddels ook 60 bellen.
Een atomizer extern is zeer effecient.

Ik zou zelf beginnen met een 2kg hervulsysteem. Je kunt dan later altijd nog een extra fles of grotere fles kopen.
En die 100 euro extra heb je erg snel terug verdient.
 
Zelfs indertijd met een klein aquarium gebruikte ik 10kg flessen. Ja, ik deed 4-5 jaar met een 10kg fles op mijn 330 liter aquarium.
Lekker goedkoop toch? :)
 
Zelfs indertijd met een klein aquarium gebruikte ik 10kg flessen. Ja, ik deed 4-5 jaar met een 10kg fles op mijn 330 liter aquarium.
Lekker goedkoop toch? :)

Dat klopt. Zeker goedkoop. Maar we moeten altijd een afweging blijven maken tussen het goodkoopst en wat praktisch is. En een advies aan een beginner met CO2 voor een 10kg fles. Kan best wel afschrikken:D
 
Hangt af van welke ruimte je hebt. die 10kg fles was ook mijn eerste co2 fles. Mijn ouders hebben wel een horeca zaak, dus de drempel is kleiner. :)
 
Misschien interessant om te vermelden. De lokale aquarium speciaalzaak vraagt vopor navullen:
  • 500 gram: € 7,50
  • 1860 gram: € 18,60

Dus het advies is eigenlijk een navulbare 2kg fles met een externe atomizer (omdat ik L nummers wil houden in mijn rio 240 neem ik een eheim Professional 350 externe filter).
Kan ik dan nog steeds een magneet ventiel gebruiken?

Als ik het schema goed lees wel:
bBocOChX4Y452LR4I1ISk5ds1WopoFqE.jpeg


Dus ik zou voldoende hebben met de CO2 set bij Azaqua en een JBL Pro Flora Direct 16/22 (Atomizer) dan zit ik rond de €210,- (+ €25,- als ik voor de aqua medic sluitventiel ga) dat is maar €50,- meer dan de columbo navul set.
En eventueel een CO2 indicator.

Ik denk dat ik dus inderdaad voor een navul systeem ga.
 
Zeker een msgneetventiel erbij nemen. Als het licht uit is, dan ook CO2 uit.

Nette prijzen hoor voor een speciaalzaak.

Nog een tip voor de atomizer. Sluit hem itt het schema niet op pompuitgang, maar op de pomp ingang aan.
Dan werkt je pomp als een grote reactor. Geen belletjes in het aquarium. En perfecte CO2 verdeling.
Zelf heb ik dat ook weer een aantal maanden, en het bevalt beter.

Ik zou zelf de UP intense atomizer kopen. De JBL is niet iedereen tevreden mee.

Ikzelf heb deze.

aliexpress

Veldhuis heeft deze veldhuis
 
Nog een tip voor de atomizer. Sluit hem itt het schema niet op pompuitgang, maar op de pomp ingang aan.
Dan werkt je pomp als een grote reactor. Geen belletjes in het aquarium. En perfecte CO2 verdeling.
Zelf heb ik dat ook weer een aantal maanden, en het bevalt beter.

Ik lees/zie dat je hem vooral niet op de intake moet aansluiten. In de intake zou slecht zijn voor het filter materiaal.
 
Om op de oorspronkelijke vraag te antwoorden; in ieder geval zou ik kiezen voor een navulbare fles. Wij doen in een sterk beplantte, één meter bak, een Juwel Rio 180, met een 2 kg. fles zo'n 5 maanden. We hebben ook een 1,5 kg. fles die ongeveer 4 maanden meegaat. Het gaat hier dan om een volledig automatisch systeem.
 
Om op de oorspronkelijke vraag te antwoorden; in ieder geval zou ik kiezen voor een navulbare fles. Wij doen in een sterk beplantte, één meter bak, een Juwel Rio 180, met een 2 kg. fles zo'n 5 maanden. We hebben ook een 1,5 kg. fles die ongeveer 4 maanden meegaat. Het gaat hier dan om een volledig automatisch systeem.

Ik heb besloten om voor een navulbare fles te gaan. IK lees toch wel dat zon navul fles (of co2 in zijn algemeen) sneller leeg is dan ik las (de berekening kwam van een comment van denerelle op hun co2 set filmpje) maar begrijp dat hij toch veel sneller leeg gaat en ik wil niet alleen elke maand een nieuwe navul fles kopen maar ook zo voordelig mogelijk uit zijn zonder overbodige concessies te doen. Ik spaar dan liever wat langer door dan te beginnen met achterstand zeg maar. En met 6 maanden heb ik het co2 systeem al terug verdiend.

Zoals het spreekwoord luid, een goed begin is het halve werk.
 
Als je voor een hervulbare fles gaat zou je kunnen kijken naar een CO2 systeem van co2art. En je kan voor een 2 kg fles kijken bij brouw markt, dit is in ieder geval heel veel goedkoper dan via de lfs.

Er lopen genoeg topics met info hierover, dus je kan zeker met een gerust hart daar je spullen kopen!
 
Ik lees/zie dat je hem vooral niet op de intake moet aansluiten. In de intake zou slecht zijn voor het filter materiaal.

Uitgaande van een goed onderhouden filter. En een CO2 dosering die binnen het redelijke valt. Dan zit er nagenoeg niet meer CO2 in het filter. Maw de pH zal niet veel dalen. Pas onder een pH van 6 gaan bacterien het moeilijker krijgen.
 
Als je voor een hervulbare fles gaat zou je kunnen kijken naar een CO2 systeem van co2art. En je kan voor een 2 kg fles kijken bij brouw markt, dit is in ieder geval heel veel goedkoper dan via de lfs.

Er lopen genoeg topics met info hierover, dus je kan zeker met een gerust hart daar je spullen kopen!

Een losse fles is rond de 80 euro zie ik en een druk regelaar 65 en een magneet ventiel 60 en 10 voor tubing dan ben ik in verhouding net zo duur uit als een set. Maar ik zal zeker rondkijken alvorens iets te kopen.

Uitgaande van een goed onderhouden filter. En een CO2 dosering die binnen het redelijke valt. Dan zit er nagenoeg niet meer CO2 in het filter. Maw de pH zal niet veel dalen. Pas onder een pH van 6 gaan bacterien het moeilijker krijgen.

Het zal een nieuwe filter worden maar omdat ik echt een beginner ben en mijn bak inhoud niet iets is voor een startende aquariaan (al is het ook niet super complex) wil ik in het begin zeker niet te veel "experimenteren". Neemt niet weg dat ik je advies zeker waardeer.

Maar ik zal zeker wat betreft CO2 veel lezen hier.
 
Daar heb je gelijk in. Mocht je in de toekomst je storen aan de belletjes. Kun je het altijd omzetten.
 
2kg fles is 64,95 euro

En met wat slim inkopen voor de slang en atomizer (vergeet niet een terugslagklep) ben je voor een nette prijs voor jaren "onder de pannen".

Maar er is zoveel te koop, je kan zelfs kijken of Ebay enz. Bewezen kwaliteit is daar niet (goed) te checken, dus wel meer een gokje.

Succes in ieder geval!
 
De atomizer die ik gezien had was met ingebouwde terugslag klep.
 
heb hier op de 1050 een JBL Pro Flora Direct staan in het begin dacht ik ojee wat heb ik nu weer gekocht
na een paar weken indraaien van de jbl nagenoeg geen bel meer te zien zeer tevreden dus
aangesloten op de uitlaat van het filter

groet
jaap
 

Terug
Bovenaan