Ik zie door de algen het aquarium niet meer


Als ik ook een cent in het zakje mag doen;


Ik zie geen gebreken aan je planten dus het gehele voedingstekorten verhaal is niet de belangrijkste oorzaak van je alg.
Oorzaak van je alg is een onstabiele CO2. Dat is het nadeel van Bio CO2 op een grotere bak.
En de reden van je alg is geen juiste voeding in de vorm van NPK = macro's

mijn advies in het algemeen:
- zoveel mogelijk alg verwijderen, erg aangetast blad wegknippen
Ga ik vanmiddag doen
- minder belichten voor 3 weken en daarna pas langzaam weer naar normale niveaus.
Wat raad je aan qua belichting? Ik zit nu op 8 uur/dag
- complete voeding kopen
Is de voeding van planted box geschikt daarvoor?
- betere testkitjes aanschaffen
Op het moment werk ik met druppeltestjes van (voornamelijk) SERA. Wat is beter?
- beter watercirculatie
Mijn filter heeft een overcapaciteit, de spraybar staat gericht op het opp. Wat kan ik nog meer doen?
- Bio CO2 in de afvalcontainer en een 'normale' set kopen
Dit is de lastigste, hier heb ik simpelweg geen geld voor. Ik gebruik nu 2 flessen bio-CO2, zodat ik elke week 1 fles kan vervangen. Op deze manier hoop ik de schommelingen zoveel mogelijk te beperken.
- niet gaan verduisteren; dat is overkill. Zo'n paardenmiddel gebruik je alleen bij blauwalg en/of extreme vormen van baardalg

@Cornelius Ik heb in bold gereageerd, omdat je zoveel actiepunten had.

Ik weet nu niet zo goed wat wijsheid is. Ik wacht nog even jullie expertise af.
 
@Dirk Bazuin : Toevallig kampt het aquarium van mijn opa al maanden en maanden met blauwalg. Al diverse keren de bak compleet verduisterd, maar het komt steeds terug.
Hij heeft nu het plan om te wachten tot alle vissen dood zijn en daarna zijn aquarium compleet leeg te halen. Hij heeft een Rio 125, en er zwemmen nog ongeveer 6 visjes in (kardinaal-grootte).
Wat raad je hem aan om te doen? Verduisteren werkt inderdaad niet.
 
hier haal je de losse componenten vandaan om zelf planten voeding te maken https://www.aquariumbemesting.nl/nl/home
het lijkt handig met de complete plantenvoeding zoals bv al-in-one maar als Ton al een geeft kun je met losse componenten
de boel beter sturen
merk het zelf ook dat met gebruik de al-in-one de no3 vaak te laag is en de po4 de bak uit swingt
is ook niet zo raar po4 wordt heel makkelijk gevormd door bijvoorbeeld het voer overschot om maar iet te noemen
 
blauw bacterie heeft een oorzaak vaak rotten hout of stervende planten
bodemrot is er ook 1 bv en te veel voeren kan ook een oorzaak zijn
dus eerst de oorzaak achter halen dan bestrijden anders blijft het terug komen
is wel een zaak van een lange adem dat blauw alg
zelf gebruik ik dit gebeuren https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/vt-anti-blauwalg-tot-400-ltr-aqv4201.html bij blauw alg werkt bij mij stuken beter als bv Blue-exit
maar zoals gezegd zolang je de oorzaak niet weg neemt blijft het terug komen
er wordt beweerd dat fosfaat een oorzaak zou zijn daar heb ik mijn twijfels over:juggle:
kom het namelijk in zo wel bakken tegen met geen of weinig fosfaat als met veel :S
 
Als ik het goed bedrijp, heb ik een (te) lage NO3+PO4 waarde, maar komt de alg voornamelijk door een schommelende CO2?

Een compleet CO2 systeem is te duur. De aanschaf zou nog lukken, maar de flessen steeds vervangen is voor mij nog onbetaalbaar (ben student).

Hier een heel gek idee, maar is de CO2 uit mijn aquarium halen een optie? Ik zou de verlichting terug kunnen schroeven en (meer) filteren over turf, en meer drijfplanten laten groeien als extra lichtdimmer.
Als ik de beplanting beperkt hou, zou dit dan ook het probleem kunnen verhelpen?
 
Er is al eerder aangegeven dacht ik om een nitraat van 20mg en een fosfaat van 2 mg na te streven om tekorten te voorkomen;)
 
Een compleet CO2 systeem is te duur. De aanschaf zou nog lukken, maar de flessen steeds vervangen is voor mij nog onbetaalbaar (ben student)

Ik heb deze gebruikt op MP gekocht en met een grote fles van 2 kilo kun je in de Rio zo n 8 maanden doen en mij kost het vullen hiervan 12,10. Dus aan het navullen hoef je niet zoveel kwijt te zijn al ben je wel afhankelijk van waar je kunt laten vullen.
 
blauw bacterie heeft een oorzaak vaak rotten hout of stervende planten
bodemrot is er ook 1 bv en te veel voeren kan ook een oorzaak zijn
dus eerst de oorzaak achter halen dan bestrijden anders blijft het terug komen
is wel een zaak van een lange adem dat blauw alg
zelf gebruik ik dit gebeuren https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/vt-anti-blauwalg-tot-400-ltr-aqv4201.html bij blauw alg werkt bij mij stuken beter als bv Blue-exit
maar zoals gezegd zolang je de oorzaak niet weg neemt blijft het terug komen
er wordt beweerd dat fosfaat een oorzaak zou zijn daar heb ik mijn twijfels over:juggle:
kom het namelijk in zo wel bakken tegen met geen of weinig fosfaat als met veel :S

Ik dacht juist tekort aan nitraat:S
https://www.aquascaping-blog.com/blauwalg

Inderdaad heb ik het in de meterbak vorig jaar ook heel licht gehad met met veel verversen en afhevelen was dat snel weg terwijl de nitraat en fosfaat toch snel op zo n 30/3 mg zitten hoor.
Ik denk inderdaad dat het ook vaak eerder een belastingsprobleem is.
 
Er is al eerder aangegeven dacht ik om een nitraat van 20mg en een fosfaat van 2 mg na te streven om tekorten te voorkomen;)

Dat ga ik ook zeker doen! Maar om de algen te bestrijden, is het nodig te weten wat de oorzaak is.
Dat mijn NO3 en PO4 te laag zijn, is iets waar ik wat aan kan doen, maar verdwijnen de algen daardoor?
Als het probleem zit in de CO2, dan zal extra NO3 en PO4 toevoegen weinig uithalen.

Desalniettemin kan ik weer beginnen met het toevoegen van KNO3. De PO4 meet ik binnenkort nog een keer, omdat ik bij 1 van de 4 metingen van gisteren een PO4 van 4mg/L had (heel raar ja). De overige 3 metingen kwamen uit op 0. Voor de zekerheid meet ik deze daarom binnenkort weer. De NO3 was tweemaal 0, dus die meting zal goed zijn.
 
Ik heb deze gebruikt op MP gekocht en met een grote fles van 2 kilo kun je in de Rio zo n 8 maanden doen en mij kost het vullen hiervan 12,10. Dus aan het navullen hoef je niet zoveel kwijt te zijn al ben je wel afhankelijk van waar je kunt laten vullen.

Welk systeem heb jij en waar laat jij je flessen vullen?
 
kan zo maar een druppel te kort/veel zijn geweest met de po4 meting
zelf ook wel gehad denk dat kan niet kloppen na meten
 
Welk systeem heb jij en waar laat jij je flessen vullen?
Ik laat hem vullen bij Chubb Varel de voormalig AJAX brandblusfirma zeg mar.
Ik heb 3 setjes hier staan en allemaal via MP gekocht voor nog geen 100 euro per stuk incl een fles van 1.5 of 2 kilo. Dat is dacht ik een Dupla en een Dennerle en een merkloze.
 
Ik laat hem vullen bij Chubb Varel de voormalig AJAX brandblusfirma zeg mar.

Is dat op afspraak, of kun je daar zo binnenwandelen om flessen te laten vullen. Heb namelijk ook 2x een 2kg fles die gevuld moet worden, maar kan het in mijn omgeving nergens goedkoper vinden dan 20 euro per 2kg fles. Dus voor mij kan een ritje Groningen wel uit als ik 2 flessen laat vullen.
 
Voor het onderwerp afdwaalt naar waar je het goedkoopste co2 bij kan laten vullen (wat wel interessant is, daar niet van ;) )

Wat kan ik het beste doen als ik co2 aanschaffen niet zie zitten? Is het dan beter om door het leven te gaan zonder co2 ipv met de bio-versie?

Is er verder niets wat ik kan doen? Ik heb hier een doos liggen met gedroogde walnootbladeren. Is het een idee om er een paar in het aquarium te leggen of verhoogd dit het nitraat niet?
 
Hier kun je terecht van 9-5 dacht ik en je kan erop wachten.

Tja, wat het beste is hangt af van je planten en je licht. Als je moeilijke planten hebt die echt co2 vragen dan is zonder lastig. Ook bij veel, lict is co2 eigenlijk wel nodig tenzij je veel drijvers neemt om het licht te dempen.
 
@Dirk Bazuin : Toevallig kampt het aquarium van mijn opa al maanden en maanden met blauwalg. Al diverse keren de bak compleet verduisterd, maar het komt steeds terug.
Hij heeft nu het plan om te wachten tot alle vissen dood zijn en daarna zijn aquarium compleet leeg te halen. Hij heeft een Rio 125, en er zwemmen nog ongeveer 6 visjes in (kardinaal-grootte).
Wat raad je hem aan om te doen? Verduisteren werkt inderdaad niet.
Zoveel mogelijk weg halen door afhevelen.
Het zit meestal op de bodem maar ook op achterwanden en hout.
Het hout zou je er uit kunnen halen.

Zorgen dat je nitraat en fosfaat een verhouding heeft van minimaal 10 nitraat op 1 fosfaat 20/2 is ook prima.
Wat snel groeiers erin en ook wat profito.

En als er geen co2 toegevoegd wordt ook easy carbo.


Je zou dit ook nog kunnen ondersteunen met easy live blue exit.

Punt is het is weer goed te krijgen.
 
@Dirk Bazuin Ik zal het doorgeven!

Verder overweeg ik nu om over te stappen op de EI methode, zodat ik zeker weet dat ik straks, na nitraat en fosfaat, geen andere tekorten krijg.
Nu is mijn vraag: Is het mogelijk om 25% water te verversen en daar de dosering op aan te passen of loop ik dan alsnog kans op tekorten?

Is dit een idee? Verder lees ik me wat in over de carbokuur, maar ik vind het idee om over te doseren een beetje eng. Misschien dat ik, met de EI methode, die niet meer hoef te doen?
 
@Dirk Bazuin Ik zal het doorgeven!

Verder overweeg ik nu om over te stappen op de EI methode, zodat ik zeker weet dat ik straks, na nitraat en fosfaat, geen andere tekorten krijg.
Nu is mijn vraag: Is het mogelijk om 25% water te verversen en daar de dosering op aan te passen of loop ik dan alsnog kans op tekorten?

Is dit een idee? Verder lees ik me wat in over de carbokuur, maar ik vind het idee om over te doseren een beetje eng. Misschien dat ik, met de EI methode, die niet meer hoef te doen?
25 % verversen kan prima.
Gewoon de helft doseren als voor 50%
 
@Dirk Bazuin Dan ga ik denk voor de EI methode, met halve doseringen en 25% water verversen!

Hebben jullie nog goede ervaringen met bepaalde websites om dit te bestellen?
Overdoseren met carbo staat mij ook niet aan, dan ga ik denk ik de EI methode gebruiken en hopen dat de algen vanzelf verdwijnen... als dat niet zo is, ligt het probleem bij de CO2 (of de verlichting), maar dan weet ik dat.
 
@benvo: Ik denk dat de co2 waarde wel klopt. Ik heb twee flessen bio-co2 aangesloten op het aquarium en beide bubbelen er lustig op los.
Ik heb ook lang gedacht draadalg te hebben, maar nu twijfel ik of dat het wel is. Alle foto's van draadalg die ik gezien heb, bestaan uit enkele draden. 'Mijn' draden vertakken zich, zoals mos en plantjes doen. Ik heb dit meegekregen toen ik christmas mos kocht en heb het er nooit meer uit gekregen. Als het onzin is wat ik zeg, hoor ik dat graag. :p Hopelijk zijn de vertakkingen een beetje te zien op de foto.

De no3 is inderdaad erg laag, hoe kan ik deze het beste verhogen?

En moet ik de bio-co2 loskoppelen als ik her aquarium verduister? En weet iemand wat voor algen zich nog meer verschuilen in het aquarium?
Let op: Zoals ik eerder schreef, het is dus niet alleen het CO2 niveau maar ook de fluctuatie die een belangrijke rol speelt. Je geeft zelf aan in je oorspronkelijk post dat deze varieert tussen 6,5 en 7. Dat is echt te veel.
 
Let op: Zoals ik eerder schreef, het is dus niet alleen het CO2 niveau maar ook de fluctuatie die een belangrijke rol speelt. Je geeft zelf aan in je oorspronkelijk post dat deze varieert tussen 6,5 en 7. Dat is echt te veel.

De pH fluctueert niet tussen de 6,5-7. Ik werk met de druppeltesten van SERA, en de pH kan je dan aflezen op een kleurschaal. Ik heb 6,5-7 gezegd, omdat de kleur tussen deze twee waarden in zat.
 
Neen, heb ik helaas niet.
Dan kán je dus helemaal niet weten of je waardes constant zijn. Ik kom hier op omdat je werkt met BIO-CO2. Drukverschillen is daar helemaal niet raar. Ik heb echt het vermoeden dat je een CO2 probleem hebt, een tekort/fluctuatie probleem dus. Dat én een tekort aan nitraat/fosfaat.
 
Mijn advies: Haal zo veel mogelijk alg weg. Verminder je verlichting, een uur of 6 7 lijkt me genoeg. Maak je filter schoon. (Algensporen). Probeer met vloeibare koolstoftoevoegingen (carbo) wat extra te bemesten. Ververs je water wat vaker, zeker de helft! Desnoods een paar keer in de week. Blijf de alg verwijderen. Geef nitraat en fosfaat bemesting. Let op, dit kan een poosje duren maar je zult zien dat e.e.a. verbetert.
 
@benvo : bedankt voor je advies! Ik heb de reflectoren van mn tl-buizen gehaald. Ik dacht dat 8 uur nodig was voor de fotosyntese?
Ik begin volgense week maandag met de easycarbo (ben dit weekend weg).
Het filter heb ik afgelopen zaterdag schoongemaakt.

Maandag ga ik weer verversen. Algen verwijderen lukt helaas niet, het zit zo vast dat ik het hout kapot trek als ik het wil weghalen.
 
@benvo : bedankt voor je advies! Ik heb de reflectoren van mn tl-buizen gehaald. Ik dacht dat 8 uur nodig was voor de fotosyntese?
Ik begin volgense week maandag met de easycarbo (ben dit weekend weg).
Het filter heb ik afgelopen zaterdag schoongemaakt.

Maandag ga ik weer verversen. Algen verwijderen lukt helaas niet, het zit zo vast dat ik het hout kapot trek als ik het wil weghalen.
Probeer dan zoveel mogelijk te verwijderen!
 
Probeer dan zoveel mogelijk te verwijderen!
Dat doe ik! ;)

Omdat ik een 'echt' CO2 systeem niet zie zitten, is het volgende een optie?

- De reflectoren van de TL-buizen afhalen
- De EI methode gaan gebruiken, maar dan voor 25% ipv 50% verversen
- Planten verwijderen (dus ook de CO2 vraag)
- Verlichting terug naar 7 uur
- EasyCarbo toevoegen (1mL/50L, dus 3mL/dag)
- De Bio-CO2 eruit (?) Weet niet of dit noodzakelijk is, als de vraag naar CO2 minder is (minder licht, minder planten, mindere intensiteit licht) en daardoor de CO2 stabieler? Of werkt het zo niet?

Verder heb ik vrij veel javamos, is het een idee om hier een hoop van weg te halen om de algen te verminderen?
 
Voorlopig zou ik toch die 50% verversing aanhouden. De planten die niet meer te redden zijn kan je natuurlijk verwijderen evenals het mos als daar teveel alg inzit. Bio CO2 eruit zou ik dan weer niet doen hou je CO2 maar goed op peil!
 

Terug
Bovenaan