Ik wil opnieuw beginnen met men aquarium


Erica_vissen

Well-known member
Lid geworden
30 april 2022
Berichten
221
Hallo, ik heb een aquarium die ik nu bijna 2 jaar heb en heb er een paar probleempjes mee. Ik heb het er al met friesian overgehad en hij/zij heeft goeie tips gegeven maar ik wil hem/haar ook niet te veel vragen stellen en hem/haar dan misschien te storen. Dus ik heb besloten opnieuw te gaan beginnen ik heb niet veel visjes meer maar 1tje heeft/had een ziekte (waarschijnlijk) vinrot. En veel van mijn vissen zijn gestorven aan buikwaterzucht en dat komt waarschijnlijk door dat het water niet goed is. En nog een reden dat ik opnieuw wil beginnen is: de bodem die ik heb zijden veel van jullie dat daar eten tussen valt en dan gaat rotten en dat bodem visjes dat niet zo fijn vinden dat het zo hobbelig is. En ook gewoon ik vind het niet meer zo mooi. Dus nu heb ik een schets gemaakt die ik leuk vind om in het echt te maken maar vinden mijn vissen dit ook leuk/fijn om in te leven??? (de foto staat hier ergen is dit bericht). Maar als ík opnieuw wil beginnen zouden de visjes die ik nog heb even 3 weekjes ergens anders in moeten maar is dat niet te stressvol? En moet die bak/aquarium (weet nog niet wat ik ga doen) dan ook nog 3 weken staan (ik doe er trouwens dan zo veel mogelijk water uit het aquarium waar ze eerst in zaten dan in dat bak/aquarium) kan iemand me helpen met deze vragen??
BE3F92C4-C525-4953-8674-C7619F0A7388.jpeg
 
Denk dat die dode vissen o.a. komt door je veel te kleine pompje, zou daar eerst in investeren in een grotere pomp
 
Ja maar, dat heeft zeg maar niets te maken met mijn vraag…. (Wil niet gemmen overkomen hoor want zo bedoel ik het niet)
Denk dat die dode vissen o.a. komt door je veel te kleine pompje, zou daar eerst in investeren in een grotere pomp
 
Ja maar, dat heeft zeg maar niets te maken met mijn vraag…. (Wil niet gemmen overkomen hoor want zo bedoel ik het niet)
Je komt niet gemeen over hoor maar het was van mijn kant bedoeld als punt van aandacht want een bak herinrichten is leuk, als je niks aan de omstandigheden veranderd ga je weer dode vissen krijgen
 
Je komt niet gemeen over hoor maar het was van mijn kant bedoeld als punt van aandacht want een bak herinrichten is leuk, als je niks aan de omstandigheden veranderd ga je weer dode vissen krijgen
Maar dan is het water toch vers en weer vrij zonder ziektes ( en die pomp is voor 100 liter en mijn aquarium is 80) en worden pompen dan niet veel groter want dan past het bijna niet ???
 
Ik heb zelf diverse 60cm bakjes gehad met een Aquaflow 100 en dat kan prima zolang de bak niet teveel belast wordt maar je zou beter voor een iets groter filter kunnen kiezen of nog beter een buitenfilter.
Volgens mij past een Aquaell 500 prima of een hang on zoals de Eden 502 serie.
De visjes zouden prima met filter in bv een speciekuip kunnen.
 
Ik heb zelf diverse 60cm bakjes gehad met een Aquaflow 100 en dat kan prima zolang de bak niet teveel belast wordt maar je zou beter voor een iets groter filter kunnen kiezen of nog beter een buitenfilter.
Volgens mij past een Aquaell 500 prima of een hang on zoals de Eden 502 serie.
De visjes zouden prima met filter in bv een speciekuip kunnen.
Zouden de vissen zeg maar die 3 weken dan met mijn filter die ik nu heb kunnen?? En dat ik een nieuwe koop voor het aquarium dat ik dan opnieuw begin?
 
Ik zou dat wel aandurven en als het kan de waterwaarden in de kuip monitoren en desnoods wat meer verversen. Welk filter is dit precies?
 
Ik zou dat wel aandurven en als het kan de waterwaarden in de kuip monitoren en desnoods wat meer verversen. Welk filter is dit precies?
In het tijdelijke aquarium/bak doe ik gewoon de versiering van het andere aquarium en tijdelijke plantje. Het filter dat ik nu gebruik weet ik niet echt maar er moetten filtertjes in die aqua flow 100 heten
 
Maar het is niet te stressvol voor ze om naar een ander aquarium te gaan tijdelijk???
 
Dan gebruik je dezelfde filter als ik op de 60cm destijds en dat is de SF Aquaflow 100. Wat ook kan is dat je de bak aanpakt en van een ander filter voorziet en dan de oude SF even een paar weken laat meedraaien en weinig voert dan moet dat wel lukken.
Ik heb ook een aantal malen de bodem vervangen en dat gaat wel goed als je de eerste weken wat zuinig voert en dan kan de nieuwe filter indraaien.
 
Erica, het voordeel van een wat groter filter zit hem met name in dat er meer filtermateriaal in kan. En je hebt altijd te maken met wat verlies qua stroming die wordt aangegeven op het filter door het filtermateriaal.
 
Slimste is een extern filter, een eheim 3227 zou prima volstaan op jouw aquarium, die heeft veel meer filterend vermogen en je houdt effectief meer ruimte over in je bak.

Even een vraag over die aquaflowfilter, verving je dan iedere 3 maanden die filtercartridge? zoals de fabrikant graag ziet ? dat is namelijk nergens voor nodig en je gooit miljarden goede bacterien weg en moet het filter helemaal opnieuw indraaien, ook dat kan een reden van je dode vissen zijn geweest
 
Op een 60 cm past prima ook een Eheim 2211 en ik heb die altijd zelf op een Panorama 65 gehad. De 2213 kan ook goed natuurlijk.
 
Oké bedankt ik zou in de dierenwinkel kijken. Maar hoe ik het aquarium wil inrichten is dat goed voor de vissen ?
 
Oké bedankt ik zou in de dierenwinkel kijken. Maar hoe ik het aquarium wil inrichten is dat goed voor de vissen ?
En richting de hoeveel euro gaat zoon filter ?
 
Dat schip zoals in de schets te zien, waarom denk je dat nodig te hebben, is uiteraard een eigen keuze, maar niet echt van meerwaarde voor jou aquarium.
 
Dat schip zoals in de schets te zien, waarom denk je dat nodig te hebben, is uiteraard een eigen keuze, maar niet echt van meerwaarde voor jou aquarium.
Nou 1. Het ziet er leuk uit XD 2.mijn algeneter zit er altijd in en 3. Dan hebben men vissen ook wat om in te schuilen en anders is het ook zo leeg
 
ik sluit mij aan bij jou opmerking, niet meer en ook niet minder.
 
Maar als ik ze tijdelijk in een ander aquarium doe moet dat aquarium ook nog 3 weken staan of niet (als ik er gewoon aquarium water in doe)
 
Laat het huidige aquarium gewoon draaien en haal het schip eruit en geef de vissen een omgeving met meer planten, is beter voor het vissen-milieu.Kunststof voorwerpen voor wat en welk idee dan ook geven geen extra toevoeging, dat vissen er in schuilen is enkel omdat ze elke plek in het aquarium opzoeken, maar heeft weinig te maken met het zoeken naar of beschermende omstandigheden.
 
Laat het huidige aquarium gewoon draaien en haal het schip eruit en geef de vissen een omgeving met meer planten, is beter voor het vissen-milieu.Kunststof voorwerpen voor wat en welk idee dan ook geven geen extra toevoeging, dat vissen er in schuilen is enkel omdat ze elke plek in het aquarium opzoeken, maar heeft weinig te maken met het zoeken naar of beschermende omstandigheden.
Maar… ik wil opnieuw beginnen niet allen meer ruimte creëren en mijn vissen allen maar verdrietig maken
 
Laat het huidige aquarium gewoon draaien en haal het schip eruit en geef de vissen een omgeving met meer planten, is beter voor het vissen-milieu.Kunststof voorwerpen voor wat en welk idee dan ook geven geen extra toevoeging, dat vissen er in schuilen is enkel omdat ze elke plek in het aquarium opzoeken, maar heeft weinig te maken met het zoeken naar of beschermende omstandigheden.
En die schets is hoe ik het wil maken mijn aquarium nu is heel anders
 
Beste erica ik wil jou ook niet verdrietig maken, maar opnieuw beginnen kan ook met de huidige bak.
 
Beste erica ik wil jou ook niet verdrietig maken, maar opnieuw beginnen kan ook met de huidige bak.
Sorry maar ik snap je niet echt ik wil dit aquarium houden en ik doe ze dan effe 3 weekjes ergens anders in en dan mogen ze terug in hun oude aquarium opnieuw ingericht
 
Oke, nog een keer een reactie, snap het zelf ook niet meer zo, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.
Je wilt dit aquarium behouden, maar de vissen later ook weer terugplaatsen, je kunt toch de huidige opzet behouden en opnieuw inrichten,,daarbij is het toch niet nodig om de vissen eruit te halen, je kan een aquarium ook naar wens aanpassen met de vissen erin.Alles met de benodigde voorzichtigheid .

Bij een herinrichting hoeven de vissen toch niet naar een ander aquarium, dit kan toch met nogmaals de, of een voorzichtige aanpak.
Mag ik het hierbij laten.
 
Ja hoor. Ik kijk wel veder op internet
 
Erica, Plaats gewoon even een foto van het totaalbeeld van hoe het aquarium er nu bij staat. Ik denk dat dat meer duidelijkheid kan geven
 
Hoi Erica Ik lees dit topic weer en wil proberen om je toch te helpen. Je hebt het over een 70 liter aquarium. Ligt hier geen grof grind in? Dan hoef je niet opnieuw op te starten. Waar @treb aan denkt volgens mij is dat het schip nogal wat ruimte in neemt. Wanneer je dat kunststof kunstwerk krijgen de vissen en jij een grotere vrije ruimte te zien die je kunt benutten voor bijvoorbeeld een hygrophila polysperma, Belgisch groen (plant). Qua filter, buitenfilter zou je kunnen kijken naar een JBL buitenfilter dat helemaal compleet is. Je hoeft dan niks los bij te kopen. Bijvoorbeeld de Cristalprofi 402 is voor jouw aquarium heel geschikt en de huidige filter kun je gewoon mee laten draaien voor de bacteriën. https://www.hornbach.nl/shop/JBL-Aq...stalProfi-e402-greenline/6387047/artikel.html
 
Hoi Erica. Bewerken lukt niet van tekst. Dus schip verwijderen. Ander wat groter filter erbij en gewoon herinrichten kan ook. Scheelt jou werk en de vissen hebben dan geen stress als je bodem niet bestaat uit grof grind dat vervangen zou mogen worden. En mensen plaatsen opmerkingen om je te kennen helpen met meedenken om meer achtergrondinformatie van jou te krijgen bijvoorbeeld.
 
Hoi Erica. Bewerken lukt niet van tekst. Dus schip verwijderen. Ander wat groter filter erbij en gewoon herinrichten kan ook. Scheelt jou werk en de vissen hebben dan geen stress als je bodem niet bestaat uit grof grind dat vervangen zou mogen worden. En mensen plaatsen opmerkingen om je te kennen helpen met meedenken om meer achtergrondinformatie van jou te krijgen bijvoorbeeld.
Nou het is dat grote aquarium van mij en er liggen grote stenen in en er zit een ziekte in waarschijnlijk en daarom wil ik opnieuw beginnen. En ik vind het gewoon niet meer zo mooi en ik wil men vissen ook graag wat nieuws geven om te verkennen. En dat schip kan eigenlijk niet weg want dan weet ik zeker dat mijn ene vis echt niet gelukkig is. Maar opnieuw beginnen dat kan toch gewoon (het is het80 liter aquarium geen60)
 
Erica, Plaats gewoon even een foto van het totaalbeeld van hoe het aquarium er nu bij staat. Ik denk dat dat meer duidelijkheid kan geven
Ja ik zou wel willen hoor maar na deze update snap ik er echt niets meer van. 😂 alles loopt ook vast en foto’s in ee bericht doen lukt niet meer
 
Zit hier nu een foto bij??
 
Geduld Erica. De forumbouwer zal er namens het beheer naar kijken en werken aan een oplossing.
 
Nou het is dat grote aquarium van mij en er liggen grote stenen in en er zit een ziekte in waarschijnlijk en daarom wil ik opnieuw beginnen. En ik vind het gewoon niet meer zo mooi en ik wil men vissen ook graag wat nieuws geven om te verkennen. En dat schip kan eigenlijk niet weg want dan weet ik zeker dat mijn ene vis echt niet gelukkig is. Maar opnieuw beginnen dat kan toch gewoon (het is het80 liter aquarium geen60)
Prima, dat maakt het duidelijk.
 

Terug
Bovenaan