Ik wil een goudvis


Erica_vissen

Well-known member
Lid geworden
30 april 2022
Berichten
221
Hallo, ik heb een aquarium van 75/80 liter. Ik heb daar in: 7 neonteteras, 2 kleien oranje soort van guppy’s en een algeneter van 13/14 cm. Maar nu zit ik te denken om 1 of 2 van die goudvissen met die uitpuilende ogen te nemen. Maar ik zit er een beetje me, kunnen ze wel bij men andere vissen en kunnen ze wel in een temperatuur van 24/25 graden??

Kunnen jullie me helpen alvast bedankt
 
Een Goudvis heeft al 50 liter per vis nodig en je bestand zit ook al rond de 45-50 cm aan vis dus ik zou het al daarom niet doen. Vaak gaan ze ook niet samen met planten.
 
Maar ik dacht die goudvissen zijn niet echt groot en men neontetras zijn best wel groot dus zouden ze ze dan echt opeten

Er is veel schuilplek en veel beplanting?
 
Zouden ze ook klein blijven dan?
Ik denk dat het wijs is om je eerst even in te lezen, hier op het forum. En goed na te denken over de adviezen die je hier krijgt.
 
Ik denk dat het wijs is om je eerst even in te lezen, hier op het forum
Dan gooi ik er maar wat leesvoer in ;)

 
Laatst bewerkt:
Oké bedankt
 
Maar ik had nog 1 vraagje, zou zoon zwarte goudvis met die plop oogjes in een aquarium met 25 graden kunnen of 24 graden ??
 
Als je nu eerst eens ging lezen. Het staat in de info.
 
Maar ik had nog 1 vraagje, zou zoon zwarte goudvis met die plop oogjes in een aquarium met 25 graden kunnen of 24 graden ??
Sluierstaarten (goudvissen)
Door: Malloot
Aquarium:
Voor het houden van sluierstaartgoudvissen dient het aquarium minimale afmetingen te
hebben van 100 x 50 x 50 cm (LxBxH
 
Maar ik dacht die goudvissen zijn niet echt groot en men neontetras zijn best wel groot dus zouden ze ze dan echt opeten

Er is veel schuilplek en veel beplanting?
Zo groot worden ze als onderstaande foto

goudvismannetje.jpg
 
@Erica_vissen .
Ik zou zeggen neem de gegeven adviezen ter harte en verkijk je niet op de vissen bij een LFS (Local Fish store) en ook niet te veel op de praatjes daar.

Kijk en lees bijvoorbeeld op de site van Aquainfo voor goede informatie die up--to-date is.

Een voorbeeld.

 
Nicolientje-w , misschien heet ie dan toch anders want in de dierenwinkel staat dat ze tussen de 10 en 13 cm werden
 
Hoe kan ik ze dan kleiner houden?
 
Dan informeert de winkel je verkeerd, ALLE goudvissen worden zo groot (mits je ze goed huisvest)
Ik wil hier toch even wat nuance in brengen.
De vis op de foto is een record qua lengte.
De meeste sluierstaarten zullen bij de juiste verzorging tussen de 15 en 30 centimeter groot worden.

Enfin, de lengte is niet eens het belangrijkste hier. Want goudvissen vervuilen nu eenmaal heel veel als je ze juist verzorgt. Een 75-80 liter aquarium is echt te klein. Zeker aangezien je al een heel vissenbestand hebt. Goudvissen zijn actieve vissen die echt ruimte nodig hebben en daarnaast ook veel filtratie en veel waterverversingen.
Daarom zei ik ook dat het gewoon een slecht idee is.
Als je per se sluierstaarten wil zou ik zeggen, koop een groter aquarium en richt je specifiek op deze vissen en lees je dan van tevoren ook goed in.
Het niet zo maar even een 'bij-vis' die je zomaar in een bestaand tropisch bakje kwakt.
Ik spreek uit ervaring
 
Olypus, in mij aquarium zitten echt bijna geen vissen er zijn helaas een paar weekjes terug net 4 ballon Molly’s dood gegaan en ja daarom dacht ik lekker veel ruimte voor een goudvis. mijn vriendin heeft een klein aquariumvissen van 25 of minder liter en daar zitten er ook 2 in die het prima doen.
En mijn aquarium is denk ik zelf overbeplant maar beN daar mee bezig. Ik invo meer wel even bij de dieren winkel ik ken die mensen wel een beetje dus ze spreken vast wel de waarheid. Bedankt nog iedereen ik heb wel weer wat informatie er bij gekregen
 
Lieve Erica,

luister even naar de adviezen hier. Er is al meerdere keren gezegd dat het echt niet kan. Ook al wil je nog zo graag, het kan niet. Je vriendin gaat in de problemen komen, want twee goudvissen in zo'n klein bakje zal bij je vriendin niet heel erg lang meer goed gaan. Ik snap dat je het heel graag wil en denkt dat het kan, maar lees je eerst goed in.
En een aquarium kan nooit overbeplant zijn, behalve als je vissen er niet meer bij kunnen. :) Planten zijn juist geweldig. Het feit dat er een paar weken geleden 4 ballonmolly's dood zijn gegaan is wel een teken dat je aquarium eigenlijk vol genoeg zit. ;)
 
Vertrouw niet teveel op de info van de lfs want vaak hoor je dat die willen verdienen. In een bak van 70 liter kun je deze niet houden en zoals in de info staat moet de bak 1 meter zijn.

Er zijn legio mensen die het wel doen maar dat is niet goed voor de vis en daar wil je denk ik toch het beste voor? In dat geval dus niet doen ;)
 
Tsja, als je toch niet gaat luisteren en al je conclusie hebt getrokken, succes ermee!
"Diegene heeft het ook, dus het kan" is ook echt het meest slechte argument maar goed haha.
Ik ga me er niet meer mee bemoeien
 
Olypus, in mij aquarium zitten echt bijna geen vissen er zijn helaas een paar weekjes terug net 4 ballon Molly’s dood gegaan en ja daarom dacht ik lekker veel ruimte voor een goudvis. mijn vriendin heeft een klein aquariumvissen van 25 of minder liter en daar zitten er ook 2 in die het prima doen.
En mijn aquarium is denk ik zelf overbeplant maar beN daar mee bezig. Ik invo meer wel even bij de dieren winkel ik ken die mensen wel een beetje dus ze spreken vast wel de waarheid. Bedankt nog iedereen ik heb wel weer wat informatie er bij gekregen
ik heb in een vissenwinkel gewerkt en heb er ontslag genomen omdat ik het advies zielig vond. Wat ik te horen kreeg is: je moet advies geven op basis van hoe groot de vis op het moment is. Dus bijv. een haai die jong zou zijn van 5cm zou in een 1meter bak passen op dat moment terwijl een haai rustig 1.5meter kan worden. Of een schildpad van 3cm past prima in een kom voor 1 week dus dat mocht ik dan niet weigeren. wat natuurlijk belachelijk is sinds die mensen nooit een grotere bak zullen kopen als dat beest wat groter is.


Winkels hebben slecht advies 100000%. Zelfs de echt goede winkels hebben slecht advies. Zo heb ik wel eens een vis gekocht waarvan ik bijna zeker wist dat ze brakwater waren maar de winkel eigenaar had mij uiteindelijk overtuigt dat ze zoet waren. En dan een week erna kreeg de vis allemaal ziektes, bleek het inderdaad wel de zoutwater/brakwater variant te zijn...arm beest

Ik vind het een beetje vreemd dat als een heel forum iets zegt en links dat ook zeggen dat je dan niet dat wilt geloven. Dat de vissen bij je vriendin nog leven ligt aan het feit dat goudvissen super sterk zijn. Je kan een mens ook rustig zijn hele leven in een doos opsluiten. Zal je wel vergroeien en allemaal lichamelijke en interne klachten krijgen en vroeger dood gaan.
 
Zouden ze ook klein blijven dan?
Ik denk dat het wijs is om je eerst even in te lezen, hier op het forum. En goed na te denken over de adviezen die je hier krijgt.

Ik wilde je dus voor voorgaande berichten behoeden.
Voor het geval je niet goed inleest, niet luistert naar de op ervaring gebaseerde adviezen die hier gegeven worden. Ben ik bang dat dit alweer een heel naar topic gaat worden.

Dit is niet ten nadele van de ts, maar een bakje van onder de 100l is gewoon echt niet geschikt voor goudvissen. Meerdere fotoalbums hier op het forum hebben laten zien dat het mischien zelfs beter is om preventief te upgraden naar bak van minimaal 150cm icm met zware exerne filters. Om op langere termijn van de vissen en de hobby te kunnen genieten.
 
Erica has left the building
 
ik heb in een vissenwinkel gewerkt en heb er ontslag genomen omdat ik het advies zielig vond. Wat ik te horen kreeg is: je moet advies geven op basis van hoe groot de vis op het moment is. Dus bijv. een haai die jong zou zijn van 5cm zou in een 1meter bak passen op dat moment terwijl een haai rustig 1.5meter kan worden. Of een schildpad van 3cm past prima in een kom voor 1 week dus dat mocht ik dan niet weigeren. wat natuurlijk belachelijk is sinds die mensen nooit een grotere bak zullen kopen als dat beest wat groter is.


Winkels hebben slecht advies 100000%. Zelfs de echt goede winkels hebben slecht advies. Zo heb ik wel eens een vis gekocht waarvan ik bijna zeker wist dat ze brakwater waren maar de winkel eigenaar had mij uiteindelijk overtuigt dat ze zoet waren. En dan een week erna kreeg de vis allemaal ziektes, bleek het inderdaad wel de zoutwater/brakwater variant te zijn...arm beest

Ik vind het een beetje vreemd dat als een heel forum iets zegt en links dat ook zeggen dat je dan niet dat wilt geloven. Dat de vissen bij je vriendin nog leven ligt aan het feit dat goudvissen super sterk zijn. Je kan een mens ook rustig zijn hele leven in een doos opsluiten. Zal je wel vergroeien en allemaal lichamelijke en interne klachten krijgen en vroeger dood gaan.
Triest dat soort instructies inderdaad maar goed er zijn ook wel goede bij en we mogen ze niet over 1 kam scheren. Maar naast de adviezen is het niet verkeerd verder te informeren op fora of internet.
 
Je bent pas 18, je hebt je hele leven nog voor je. En uit ervaring kan ik je vertellen dat het aquariumvirus niet te genezen is, er is ook geen vaccin voor, dus die goudvissen gaan heus wel een keer komen. En dan heb je je goed ingelezen en kan je ze een superdeluxe huis geven!
 
Oké jammer dat het niet kan wil eigenlijk me hele leven al een goudvis maar ja dan doe ik het wel als ik ooit meer ruimte heb ☹️
Je hebt een goede keuze gemaakt Erica zowel voor de vissen als jezelf. Het belangrijkste is dat je plezier zult beleven aan je hobby en dat bereik je door als je ziet dat het goed gaat.

Als ik je een paar tips mag geven...
Ik zou een fotoalbum op het forum plaatsen. Dan heb je een mooi dagboek mettertijd.
Verder zou ik een Colombo testkoffertje aanschaffen met druppeltesten. Daarmee heb je voor jezelf een handige methode om tussendoor een extra controle te doen.


https://www.aquariumfans.nl/waterwaarden-van-aquariumwater/?amp
 
Je bent pas 18, je hebt je hele leven nog voor je. En uit ervaring kan ik je vertellen dat het aquariumvirus niet te genezen is, er is ook geen vaccin voor, dus die goudvissen gaan heus wel een keer komen. En dan heb je je goed ingelezen en kan je ze een superdeluxe huis geven!

Ja nou ik ben niet 18 maar goed 😂😂
Maar ik denk dat ik ooit men aquarium helemaal opnieuw maak zo dat alle virussen eruit zijn en dan kan ik er altijd nog 1 nemen 😃
 
Sorry dat het niet mogelijk is op het moment. Maar is echt beter voor de goudvissen.
Als je een foto'tje stuurt van je bak kunnen we je misschien verder helpen aan wat leuke vissen die er wel bij kunnen ? mogelijk iets dat op goudvissen lijkt.

Als ik iets mag aanraden zou ik je groepje tetra's uitbreiden. 7 stuks gaan erg bang zijn en zich verstoppen. Als je er wat meer neemt zullen ze zich meer op hun gemak voelen en stukken leuker zich gaan gedragen. Ook plantjes helpen hiermee
 
Oké hoe stuur je een foto want ik kan het niet echt vinden?
 
Dit is het aquarium
 

Terug
Bovenaan