Ik vroeg mij af


MikeE

Well-known member
Lid geworden
22 april 2020
Berichten
62
Leeftijd
36
Hoe lang jullie de verlichting hebben branden, vanaf welk moment ze aan gaan, vanaf welk moment ze uit gaan en met welke kleuren.

Iedereen heeft namelijk zijn eigen interpretatie van bepaalde richtlijnen.
Wat mij erg benieuwd maakt naar wat er werkelijk gedaan word.

Het mag best simpel:

Mijn verlichting brand 9 uur.
11:00 uur aan.
20:00 uur uit.
Geel achtig.

Alvast bedankt. ?
 
230x70x70
JMB 1watt high power leds, 1 rij over de lengte van de bak (1x 120cm 1x 90cm)

komt op om 15:00uur, gaat onder om 00:00uur, 9uur verlichting.
van 19:00uur tot 23:00uur op 50%, de rest van de tijd tussen de 20 en 40%.

Weinig hè? bak zonder planten dus je moet concessies doen.
je ontkomt al niet aan alg, maar als ik de bak 12uur per dag de verlichting op 80% zet weet je zeker dat er een overvloed aan alg komt.
 
Lowtech bakjes van verschillende formaten
8 uur per dag
15:00 aan
23:00 uit
Kleur verschillend tussen de 4000K en 9000K.
 
De 2 hooft bakken
de rio 240 13.00 tot 21.30 standaard t 5 verlichting 1 HiLite Day 1 HiLite Nature
bij de 250 een daytime systeem 9 modules 4 Ultra White 5 Neutral White licht komt rond 8 uur op en loopt op tot 13.00 uur naar 80% brand dan tot 20,15 op 80% dan loopt het terug naar 0% tot 21,30
 
Boven mijn aquarium hangt een ledbalk van Daytime met daarin 5 elementen.
Om 9 uur bouwt het licht zich op. Vanaf 11 uur tot en met 19:00 branden de 3 neutral white elementen op 75% samen met 2 sunlike elementen. Rood op 60% en blauw op 40%. Tussen 19:00 en 22:00 uur bouwt het licht zich af. Ik ben ook een beetje aan het uitproberen wat het aquarium nodig heeft en hoe de zonsopkomst-en ondergang er mooi uit zien.
Leuk om uit te proberen!
20200503_204625.jpg
 
Juwel Rio 180 led. Standaard led buis Nature en Day. 12 uren - 13:00 tot 23:00 winter stand - ingesteld dus nu eigenlijk later.
 
Twee Juwels met standaard verlichting:
14:00 aan
22:00 uit

Eén aquarium met Fluval Aquasky:
12:00 aan
22:30 uit

Percentages weet ik zo snel niet.
 
Mijn verlichting brand 8 uur op 100% - geen op- of afbouw
LED- RGBW - 8000K - 48 lumen per liter
 
de aquascape heeft 10 uur per dag waarvan 30 minuten zonsopgang en 30 minuten zonsondergang
dus 9 uur op vol vermogen. relatief vol vermogen want ze staan gedimt op ongeveer 3000 lumen (op 70 liter/0,175 m2)
6500 K leds met een kleiner aantal 2700 K leds + verrode leds (660 nm)

de pondstyle heeft 16 uur licht per dag, 6500 K, ook met een 30 minuten op en afgang. totaal aantal lumen zo'n 1800.
 
Juwel Helialux.

10:00 - 12:00 zonsopgang
12:00-19:00 100% wit, 30 of 40% blauw
19:00-23:00 zonsondergang (2 fasen)

23:00-10:00 nachtverlichting 5% blauw (lager kan niet).

Ben er nog niet helemaal over uit of ik dit zo laat :)
 
Juwel Rio 450 standaard led, 2x Nature 6500K brand van 11uur tot 22:30 + 1x JBM ledbalk wit brand 24uur op 2% voor nacht verlichting i.v.b Discussen

Juwel Rio 180 T5 TL-buizen, 1x Dennerile special plants 3000K en 1x Dennerile Amazone day 6000K van 11uur tot 22uur

Dennerile nano 30liter 6Watt Trocal Led 4500K, van 11uur tot 22uur
 
juwel rio 240 met helialux spectrum van 12.30 tot 14.00 zonsopkomst. dan tot 20.00 uur op 80% daarna tot 22.30 zonsondergang na 0
 
Bedankt allemaal,

Dit geeft mij al heel wat inzicht over hoe de verlichting gebruikt word.
Ik dacht dat het raar zou zijn om laat in de dag de verlichting aan te zetten.
Maar zie dat toch dit bij de meeste het geval is, op de bakken met een zons op en ondergang.
 
Onze verlichting is standaard juwel t5 op de rio180, wit op de overige bakken.
Licht aan 12 uur, uit 8 uur (wintertijd een uur eerder)

Wij hebben voor deze tijden gekozen omdat we het licht van de bakken ongezellig vinden wanneer het donker is. Dus tijdig uit om plezier te hebben van de sfeerverlichting.
 
Ik dacht dat het raar zou zijn om laat in de dag de verlichting aan te zetten.
Dat heb ik ook wel eens gedacht maar normaal gesproken ben ik overdag meestal niet thuis dus gekozen om pas om 15:00 de verlichting in te schakelen zodat ik er zelf savonds nog iets aan heb. Bij mij werkt het zonder problemen!
 
Bedankt allemaal,

Dit geeft mij al heel wat inzicht over hoe de verlichting gebruikt word.
Ik dacht dat het raar zou zijn om laat in de dag de verlichting aan te zetten.
Maar zie dat toch dit bij de meeste het geval is, op de bakken met een zons op en ondergang.

Toch valt er over al die reacties wel het e.e.a. te zeggen. Ik zou dan willen toevoegen:
Je lichthoeveelheid en lichtduur wordt bepaald door je levende have! Vissen of andere dieren en je planten. Zij bepalen dan ook je lichtduur en intensiteit. Naast deze opmerking is het ook nog van belang of je al of niet CO2 toevoegt. Heel eerlijk gezegd was dus je oorspronkelijk vraagstelling niet zo te beantwoorden ondanks alle reacties die je kreeg.
 
Kom ik aan met mijn beginners aquarium?
SuperFish 80Liter home
Zet de verlichting om 8:30 aan op lichtste stand.
En rond 16:30/17:00 uit.
Nachtlicht gebruik ik niet meer ivm alg explosie.
Waarom zo vroeg? Dochter van bijna 2 kan wel uren naar de Vissen kijken. En dit is niet echt te doen.
Oh en S'avonds 10min zonlicht
 
Toch valt er over al die reacties wel het e.e.a. te zeggen. Ik zou dan willen toevoegen:
Je lichthoeveelheid en lichtduur wordt bepaald door je levende have! Vissen of andere dieren en je planten. Zij bepalen dan ook je lichtduur en intensiteit. Naast deze opmerking is het ook nog van belang of je al of niet CO2 toevoegt. Heel eerlijk gezegd was dus je oorspronkelijk vraagstelling niet zo te beantwoorden ondanks alle reacties die je kreeg.
aan een kant heb je naturlijk gelijk maar mikeE stelde een leuke vraag , en waarom moet dan elkantwoord bijna wetenschappelijk onderbouwd worden , zie zo n vraag als een bezigheid nu je een beetje aan huis gebondenbent;)
 
Om 07.00 uur start de bak oplopend naar 100% op led, om 09.00 uur gaat de T5 gedimd (+-60%) aan tot 21.00 uur waar dan ook de led het overneemt van 100% naar 0% om 22.00 uur.
De led is dus alleen voor de sfeer en geen volwaardige verlichting, daar zijn de T5 buizen voor.
 
Toch valt er over al die reacties wel het e.e.a. te zeggen. Ik zou dan willen toevoegen:
Je lichthoeveelheid en lichtduur wordt bepaald door je levende have! Vissen of andere dieren en je planten. Zij bepalen dan ook je lichtduur en intensiteit. Naast deze opmerking is het ook nog van belang of je al of niet CO2 toevoegt. Heel eerlijk gezegd was dus je oorspronkelijk vraagstelling niet zo te beantwoorden ondanks alle reacties die je kreeg.
De reacties zijn precies zoals ik bedoeld had op m'n vraag..
Zouden we ingaan op de materie dan is het pas nodig dingen erbij te betrekken die je hebt benoemd.
 
Aquatlantis Fusion 120 met 2 ingebouwde led buizen, waarvan 1 wit en de andere RGB.

Draait op een programma die loopt van ca. 07.15 tot 22.30 uur waarbij de zonsopgang en -ondergang héél geleidelijk gaan.
Dus al met al alleen de middaguren met hoge lichtintensiteit, maar zo heb ik toch de hele dag kijkplezier.
 
aan een kant heb je naturlijk gelijk maar mikeE stelde een leuke vraag , en waarom moet dan elkantwoord bijna wetenschappelijk onderbouwd worden , zie zo n vraag als een bezigheid nu je een beetje aan huis gebondenbent;)

Dit heeft niet zo veel met de wetenschap te maken. Wel met het feit dat het vragen naar hoe lang je licht aan moet eigenlijk zo zonder meer niet te beantwoorden is. Wanneer je een bak hebt met veel Anubias planten zal het antwoord namelijk aanzienlijk verschillen dan wanneer ik een bak heb vol met rode planten. In beide gevallen kan ik wel een lichtschema geven zonder verdere informatie maar het zal de vraagsteller binnen te korst mogelijke tijd een aantal problemen opleveren. Vandaar mijn reactie. Een reactie, overigens, die je gewoon mee kan nemen maar je hoeft er niets mee te doen wanneer je dat niet wilt.
 
Ik vind het wel grappig zo eens te lezen wat anderen doen, zonder het gelijk nodeloos ingewikkeld te maken met van alles en nog wat.
 
Kom ik aan met mijn beginners aquarium?
SuperFish 80Liter home
Zet de verlichting om 8:30 aan op lichtste stand.
En rond 16:30/17:00 uit.
Nachtlicht gebruik ik niet meer ivm alg explosie.
Waarom zo vroeg? Dochter van bijna 2 kan wel uren naar de Vissen kijken. En dit is niet echt te doen.
Oh en S'avonds 10min zonlicht
Zou een eenvoudige schakelklok handig zijn?
 
Ik ben het qua verlichting vaak met Ben eens, maar de onderliggende vraag van MikeE is volgens mij meer "zijn er nog andere mogelijkheden dan dat ik nu doe" en die vraag is zonder consequenties wat de gevolgen zouden zijn, dus onderzoekend en leerzaam :thumbs:
Ja we weten het, elke bak is anders in visbestand, plantbestand voeding verlichting en situatie ;))
 
Hoe lang jullie de verlichting hebben branden, vanaf welk moment ze aan gaan, vanaf welk moment ze uit gaan en met welke kleuren.

Iedereen heeft namelijk zijn eigen interpretatie van bepaalde richtlijnen.
Wat mij erg benieuwd maakt naar wat er werkelijk gedaan word.

Het mag best simpel:

Mijn verlichting brand 9 uur.
11:00 uur aan.
20:00 uur uit.
Geel achtig.

Alvast bedankt. ?
De reacties zijn precies zoals ik bedoeld had op m'n vraag..
Zouden we ingaan op de materie dan is het pas nodig dingen erbij te betrekken die je hebt benoemd.

In je eerste post stelde je dat iedereen bepaalde interpretatie heeft van bepaalde richtlijnen. Dat is juist, maar die interpretatie, van welke richtlijnen overigens?, heeft voor iedereen een reden. Dat is de grond waarom mijn reactie was zoals hij was. Dat heeft dus niets te maken met ingewikkeldheid of wat dan ook. Nu je aangeeft dat de reacties zijn zoals jij ze bedoelde ben ik benieuwd welke informatie je hier dan uit haalt en met welk doel?
 
Ik wou letterlijk weten wat ik vroeg.
Ik was benieuwd naar hoeveel brand uren een ieder doet.
Ik was benieuwd naar de begin en eind tijd
En welke kleur er ongeveer gebruikt word.

Niet omdat ik wil weten wat goed is voor mijn of iemand anders zijn bak, maar omdat ik nieuwsgierig ben naar hoe de mensen naar hun eigen bak kijken.

Kortom ik ben nieuwsgierig naar hoe jullie het met jullie bak doen qua verlichting.


Daarbij komt er ook nog is dat er mensen reageren met dusdanig veel info dat ik of andere misschien wel een idee krijgen of gemotiveerd worden om D verlichting aan te passen.
 
Wat ik zelf aan info er uit heb gehaald is dat mijn aquarium vandaag pas om 14:00 is aangegaan en vanavond om 23:00 uitgaat.
Ik geen avond led meer gebruik nu wat misschien wel een positief effect heeft op m'n planten.
 
Wat ik zelf aan info er uit heb gehaald is dat mijn aquarium vandaag pas om 14:00 is aangegaan en vanavond om 23:00 uitgaat.
Ik geen avond led meer gebruik nu wat misschien wel een positief effect heeft op m'n planten.
Niet helemaal, alles is in verband met elkaar, je vissen de planten en alle andere omstandigheden, dus als je bak "goed" draait kan je alleen maar voorzichtig en met ruime tussen pose aan de "knoppen" draaien om tot het beste resultaat te komen.
 
Niet helemaal, alles is in verband met elkaar, je vissen de planten en alle andere omstandigheden, dus als je bak "goed" draait kan je alleen maar voorzichtig en met ruime tussen pose aan de "knoppen" draaien om tot het beste resultaat te komen.
Zou ik normaal ook niet aanraden, maar gezien hoe m'n bak het doet nu is dat geen probleem en gaat het nu alleen om hoe ik naar de bak kijk.
Alles gaat er toch uit binnenkort.

Maar dan nog kan het niet gebruiken van de extra lamp nu een ander effect gaan geven op m'n planten.
 
@Friesian dit zal zeker nog komen☺️
Gelukkig ben ik veel thuis en let goed op de tijd.
 
Ik gebruik 2 led balken,de eerste gaat S'morgens om 6.00 uur aan,de 2e om 12. 00 uur en dan tot 20.00 uur.

De reden dat ik zo vroeg start is dat ik voor ik naar mijn werk ga de bak gezien wil hebben,enwel hoe het gaat met de vissen.
 
Ik vind het - ondanks dat we natuurlijk niet de specificaties tot in detail weten - toch wel erg leuk om zo te zien wat iedereen doet. Er zit heel veel variatie bij en dat laat toch wel zien dat er van alles mogelijk is.
 
Ik lees heel veel verschillende dingen hier, maar ik zie weinig mensen die twee keer per dag licht aan/uit doen. Mijn licht staat op een tijdklok, smorgens 7:00 gaat mijn licht aan en om 9:00 weer uit. Daarna weer aan om 16:00 en uit om 21:00 (dit zodat ik smorgens de bak ook even goed kan zien met mijn bak koffie). Ik ben er na bijna een jaar nog niet helemaal over uit wat nou het beste voor mijn rio 240 is.. Is één aaneengesloten periode van 7 uur belichting wellicht beter?
 
Als je puur kijkt naar de natuur heeft de voorkeur 1 cyclus per dag.
 

Terug
Bovenaan