Ik krijg de bruine alg niet weg...


Alani

Member
Lid geworden
4 augustus 2021
Berichten
23
Leeftijd
21
Haii,

De bruinalg neemt langzaam mijn 110L sluierstaart-aquarium over, en ik weet niet meer wat ik moet doen. De oorzaak vinden is het belangrijkste, maar daar zit ook het probleem. Ik zou het niet weten, eerlijk gezegd. Ik heb al vaak op internet gekeken, maar dan staan er redenen zoals een verstopte filter, wat bij mij niet het geval is, of dat de planten het slecht zouden doen. Maar ze krijgen elke week een waterwissel en daarbij plantenvoeding (de HS aqua flora carbo met CO2 toevoeging).
Ik maak ook elke week de bladeren weer schoon van de bruinalg en heb een algenmagneet waarmee ik al het glas schoonmaak. Ook de witte sierstenen zijn vaak helemaal bruin geworden, die ik dan of weggooi of schoonpoets in oud aquariumwater en daarna weer terugleg.

Ik weet trouwens niet hoe lang het duurt voordat een aquarium als "stabiel" word gezien. Mijn vissen zitten er sinds 12 juli in, en daarvoor heb ik het aquarium ongeveer een maand laten draaien met 1x Tetra safe start.
Toen er nog geen vissen in zaten had ik nergens last van, maar sindsdien wordt het steeds moeilijker om de alg onder controle te houden.

Heeft iemand enig idee waardoor deze alg bij mij aanwezig is en wat ik daaraan kan doen?
Alvast bedankt :)
 

Bijlagen

  • IMG_20210815_123508924.jpg
    IMG_20210815_123508924.jpg
    398.6 KB · Weergaven: 169
De voornaamste reden zal belasting dus vervuiling zijn, oorzaak te vervuilende vissen in een kleine bak met matige waterwissels en ook mogelijk een te klein filter.
Dus graag wat meer info over je filter en aantal vissen, ook graag een totaal foto.
 
Ik ben het met Ton eens en je vissen zitten er nog maar een maandje in en de bacteriecultuur zal denk ik nog aanpast zijn aan de vervuiling.
 
Bruinalg wordt ook wel opstartalg genoemd.

Met name bij sluier aquaria wordt er ‘extreem’ veel ververst en schoongemaakt.
Dat is ook nodig bij die sterk vervuilende sluiers.
Een nadeel daarvan is dat de bak dus continue in een opstartfase blijft.
Dus het zal erg lang duren voor er een evenwicht is.
 
Daarbij is carbo geen echte plantenvoeding, die hebben meer nodig. Maar bij de verversingen van een sluieraquarium. Spoel je dat ook weer zo weg.
 
Een nadeel daarvan is dat de bak dus continue in een opstartfase blijft.
Met een goed ingedraaid filter en bodem valt dat denk ik wel mee. Al heeft men niet altijd een bodem bij Sluiers dus dan moet je een groot filter gebruiken.
Of geen Sluiers nemen ;)
 
Hoeveel sluiers heb je er in zitten en welk filter gebruik je?
 
Het is een Juwel Primo 110L aquarium met 3 jonge sluierstaarten. De filter zat er al in (volgens mij heette het een Bioflow super filter). Elke week doe ik een 50% waterwissel.
En Carbo geen plantenvoeding? Wat is het dan?

Hier trouwens een totaalfoto:
 

Bijlagen

  • IMG_20210712_204240445.jpg
    IMG_20210712_204240445.jpg
    284.1 KB · Weergaven: 172
Die foto is trouwens net na het schoonmaken gemaakt. Dan ziet het er netjes uit, maar na een tijdje is de helft alweer bruin :confused:
 
Het zijn nog erg kleine visjes dus met de vervuiling zal het nog wel meevallen en ik denk zelf dat de bacteriecultuur zich even moet aanpassen.
 
Het zijn nog erg kleine visjes dus met de vervuiling zal het nog wel meevallen en ik denk zelf dat de bacteriecultuur zich even moet aanpassen.
Aha... En heb je enig idee hoe lang dat ongeveer duurt? En is er iets dat ik kan doen, of moet dat echt vanzelf gaan?
 
De natuur doet zn werk wel en hoelang dat duurt daar kun je niks van zeggen maar als de bak 4 weken heeft ingedraaid dan denk ik dat het met deze bezetting wel zal meevallen.
 
Sluiers kunnen slecht tegen carbo. Nu weet ik niet of HS hetzelfde is als van easy life.

Sluiers en planten is een dingetje. In een opstartend aquarium helemaal. Wat simpels zoals wat bosjes waterpest ofzo. Zijn meer simpele opties maar ik ben niet zo van de planten namen. Beter in het begin wat planten halen waar je wat aan heb en even niet kijken naar mooi. Dat proberen als het allemaal wat stabieler is.

Vooral niet teveel in dat filter gaan prutsen/schoon maken. 3 sluiers is nogal een bezetting op dit aquarium. Ze zijn nog klein maar worden snel groot. Zou zeker overwegen een buitenfilter met flink wat media erbij te zetten.
 
Wat je zou kunnen proberen, is om wat bossen vallisneria bij te planten en tegelijk even te kijken naar de duur van je aquariumverlichting.
Voor zover ik weet, houden algen van licht, en van dezelfde soort voedingsstoffen als dat planten houden (lees je verwerkte vissenontlasting). Dus als je planten meerdert, en licht mindert, kom je misschien al een stukje richting de oplossing.
Vallisneria en waterpest doen het in mijn ervaring erg goed i.c.m. met sluiers en hebben (bij mij thuis) ook geen plantenvoeding of co2 nodig.

Is de plant die je links voor hebt een anubias-soort? Die doen het beter als je ze op een stuk hout/steen bindt, in ieder geval niet met de wortels in de bodem.
Waterpest kun je gewoon los in je bak laten drijven. Vallisneria moet wel in de bodem.
Ben het met @michelle1 eens dat het verstandig is om (tijdelijk) iets aan planten erbij te doen wat niet te ingewikkeld of te veeleisend is qua (water)condities, omdat je die planten nu dan eerst gebruikt om je bak weer terug in balans te krijgen.

Hoe lang staat je verlichting op het moment aan?
Je gaf aan dat de problemen met de alg eigenlijk pas zijn ontstaan sinds de vissen erbij zitten. Je zou kunnen proberen wat er gebeurt als je de verlichting even een uurtje minder lang laat branden per dag.

edit:
Drijfplanten zoals kikkerbeet zou je ook nog kunnen proberen. Dat tempert het licht in je bak ook een beetje.
 
Wat je zou kunnen proberen, is om wat bossen vallisneria bij te planten en tegelijk even te kijken naar de duur van je aquariumverlichting.
Voor zover ik weet, houden algen van licht, en van dezelfde soort voedingsstoffen als dat planten houden (lees je verwerkte vissenontlasting). Dus als je planten meerdert, en licht mindert, kom je misschien al een stukje richting de oplossing.
Vallisneria en waterpest doen het in mijn ervaring erg goed i.c.m. met sluiers en hebben (bij mij thuis) ook geen plantenvoeding of co2 nodig.

Is de plant die je links voor hebt een anubias-soort? Die doen het beter als je ze op een stuk hout/steen bindt, in ieder geval niet met de wortels in de bodem.
Waterpest kun je gewoon los in je bak laten drijven. Vallisneria moet wel in de bodem.
Ben het met @michelle1 eens dat het verstandig is om (tijdelijk) iets aan planten erbij te doen wat niet te ingewikkeld of te veeleisend is qua (water)condities, omdat je die planten nu dan eerst gebruikt om je bak weer terug in balans te krijgen.

Hoe lang staat je verlichting op het moment aan?
Je gaf aan dat de problemen met de alg eigenlijk pas zijn ontstaan sinds de vissen erbij zitten. Je zou kunnen proberen wat er gebeurt als je de verlichting even een uurtje minder lang laat branden per dag.

edit:
Drijfplanten zoals kikkerbeet zou je ook nog kunnen proberen. Dat tempert het licht in je bak ook een beetje.
Een belangrijke aanvulling: Er is een belangrijk verschil tussen lichtduur en licht intensiteit. Lichtduur wijzigen heeft niet veel zin. Planten moeten wel 8 uur belicht worden. Lichtintensiteit behoor je aan te passen aan je plantenkeuze. Is dit een juist gekozen en ingesteld dan zorg je deze lichtintensiteit gedurende minimaal 8 uur, excl. eventuele dimtijden, wordt gegeven.
 
Het is een Juwel Primo 110L aquarium met 3 jonge sluierstaarten. De filter zat er al in (volgens mij heette het een Bioflow super filter). Elke week doe ik een 50% waterwissel.
En Carbo geen plantenvoeding? Wat is het dan?

Hier trouwens een totaalfoto:

Wellicht valt het mee, maar houd er ergens rekening mee dat je met alg te maken zult blijven houden. Wij hadden kleine sluiers in een Juwel Lido 100, ook met intern filter en daarna een Rio 450 met intern filter, en wat we ook deden, we hadden altijd zoveel alg dat wij uiteindelijk helemaal gestopt zijn met echte planten omdat het niet schoon te houden viel. Licht draagt daar inderdaad ook veel aan bij, staat je aquarium in een heel lichte kamer, valt er direct zonlicht op, en gebruik je TL of LED verlichting?
 
Sluiers kunnen slecht tegen carbo. Nu weet ik niet of HS hetzelfde is als van easy life.

Sluiers en planten is een dingetje. In een opstartend aquarium helemaal. Wat simpels zoals wat bosjes waterpest ofzo. Zijn meer simpele opties maar ik ben niet zo van de planten namen. Beter in het begin wat planten halen waar je wat aan heb en even niet kijken naar mooi. Dat proberen als het allemaal wat stabieler is.

Vooral niet teveel in dat filter gaan prutsen/schoon maken. 3 sluiers is nogal een bezetting op dit aquarium. Ze zijn nog klein maar worden snel groot. Zou zeker overwegen een buitenfilter met flink wat media erbij te zetten.
Ik heb er 2 bossen waterpest in staan achterin... Vorige week gekocht. Die doen het inderdaad ook goed :)
 
Wat je zou kunnen proberen, is om wat bossen vallisneria bij te planten en tegelijk even te kijken naar de duur van je aquariumverlichting.
Voor zover ik weet, houden algen van licht, en van dezelfde soort voedingsstoffen als dat planten houden (lees je verwerkte vissenontlasting). Dus als je planten meerdert, en licht mindert, kom je misschien al een stukje richting de oplossing.
Vallisneria en waterpest doen het in mijn ervaring erg goed i.c.m. met sluiers en hebben (bij mij thuis) ook geen plantenvoeding of co2 nodig.

Is de plant die je links voor hebt een anubias-soort? Die doen het beter als je ze op een stuk hout/steen bindt, in ieder geval niet met de wortels in de bodem.
Waterpest kun je gewoon los in je bak laten drijven. Vallisneria moet wel in de bodem.
Ben het met @michelle1 eens dat het verstandig is om (tijdelijk) iets aan planten erbij te doen wat niet te ingewikkeld of te veeleisend is qua (water)condities, omdat je die planten nu dan eerst gebruikt om je bak weer terug in balans te krijgen.

Hoe lang staat je verlichting op het moment aan?
Je gaf aan dat de problemen met de alg eigenlijk pas zijn ontstaan sinds de vissen erbij zitten. Je zou kunnen proberen wat er gebeurt als je de verlichting even een uurtje minder lang laat branden per dag.

edit:
Drijfplanten zoals kikkerbeet zou je ook nog kunnen proberen. Dat tempert het licht in je bak ook een beetje.
Vallisneria zal ik onthouden!
En ja klopt, ik heb 2 grote en 2 kleine anubias planten erin. Die worden het ergst getroffen door de algen, vooral de kleine. Ik heb er ook kleine javavarens in, die vallen wel mee.

Verlichting staat 9 uur aan. Zou 8 uur dan beter zijn?

Van kikkerbeet heb ik nog niet gehoord maar zal eens gaan kijken, bedankt!
 
Een belangrijke aanvulling: Er is een belangrijk verschil tussen lichtduur en licht intensiteit. Lichtduur wijzigen heeft niet veel zin. Planten moeten wel 8 uur belicht worden. Lichtintensiteit behoor je aan te passen aan je plantenkeuze. Is dit een juist gekozen en ingesteld dan zorg je deze lichtintensiteit gedurende minimaal 8 uur, excl. eventuele dimtijden, wordt gegeven.
Ik zou niet weten waar je de lichtintensiteit kan instellen... Het heeft alleen en aan-en-uit knop voor zover ik weet.
 
Wellicht valt het mee, maar houd er ergens rekening mee dat je met alg te maken zult blijven houden. Wij hadden kleine sluiers in een Juwel Lido 100, ook met intern filter en daarna een Rio 450 met intern filter, en wat we ook deden, we hadden altijd zoveel alg dat wij uiteindelijk helemaal gestopt zijn met echte planten omdat het niet schoon te houden viel. Licht draagt daar inderdaad ook veel aan bij, staat je aquarium in een heel lichte kamer, valt er direct zonlicht op, en gebruik je TL of LED verlichting?
Het is LED verlichting :)
Het staat wel in een lichte kamer, maar niet bij direct zonlicht. Het staat namelijk in een hoek.
 
Je zou het nog een tijdje kunnen aankijken of het beter wordt, maar bij ons duurde het nooit langer dan een week voordat alles weer bruin was. Wat bij ons het meest geholpen heeft is sterkere filters, en licht dat gedimd kan worden. Juwel heeft standaard vrij intens licht, wat op zich een mooi effect in de bak geeft, maar zeker overdag eigenlijk helemaal niet nodig is, en algengroei in de hand werkt.
 
Ik zou niet weten waar je de lichtintensiteit kan instellen... Het heeft alleen en aan-en-uit knop voor zover ik weet.
Je lichtintensiteit kan niet hoger zijn dat je hardware kan bieden dat is duidelijk. Wel kan je een te hoge intensiteit beïnvloeden door bijvoorbeeld drijfplanten toe te voegen en ook door de plek waar je planten staan goed uit te kiezen. Anubias bijvoorbeeld op een meer beschaduwde plaats. Maar het is natuurlijk wel zo dat je bij de keuze van je plantenbestand moet denken aan de mogelijkheden van je hardware. Daar bedoel ik dus mee dat je gevraagde lichtintensiteit bepaald wordt met je plantenkeuze. Je kan wel prachtige, hoge lichtintensiteit vragende, planten willen maar wanneer je lampen dit niet aankunnen is een dergelijke keuze zinloos. En dat is juist wat velen vergeten.
 
Je zou het nog een tijdje kunnen aankijken of het beter wordt, maar bij ons duurde het nooit langer dan een week voordat alles weer bruin was. Wat bij ons het meest geholpen heeft is sterkere filters, en licht dat gedimd kan worden. Juwel heeft standaard vrij intens licht, wat op zich een mooi effect in de bak geeft, maar zeker overdag eigenlijk helemaal niet nodig is, en algengroei in de hand werkt.
Licht, mits afgestemd op je plantenkeuze zorgt niet voor alg. (Bemestings-)tekorten zorgen voor alg.
 
Aha. Wat zouden jullie dan aanraden? Wel de lichtsduur zo houden (9 uur)? Maar dan drijfplanten erbij?
 
Licht, mits afgestemd op je plantenkeuze zorgt niet voor alg. (Bemestings-)tekorten zorgen voor alg.

Ik zeg ook niet dat het voor alg zorgt, maar het in de hand werkt. Zet het aquarium een week vol in de zon, en zeker dat je daar wel wat van ziet.
 
Het is wat jij wil en daar ga je de boel op afstemmen.

Mijn lichten branden 10 uur per dag op volle kracht omdat ik mijn vissen in het licht wil zien en neem niet al te moeilijke planten en ik schik me in het feit dat ze niet heel lang mee gaan gezien ik nauwelijks voeding toevoeg en al helemaal niet bij de wortels. Algen is bij mij ook geen groot irritatie punt gezien ik bare bottom heb en het zo met een sponsje of pinpasje weg heb. Tijdens verversen even handmatige algen bestrijding en blinkt het ook weer.

Wil je een bijzondere planten bak geheel zonder alg heb je simpelweg het verkeerde soort visje rond zwemmen. Natuurlijk kun je wel het een en ander maar dan zul je je meer moeten verdiepen in planten soorten, voeding, licht en al wat ze nog meer nodig hebben.

Ik zie het hele planten gedeelte als weer een hele andere tak van de hobby. Dit is ook geen eenvoudige materie.

De bruine alg trekt straks wel weg mits je filter het aankan. In de tussentijd gewoon even wat meer werk met poetsen. Je witte bodem zal er ook last van krijgen ben ik bang voor. Maar geduld en nu niet teveel gaan rot zooien. Na het indraaien en 3 sluiers moet je filter even rijpen. Dat filter is niet meteen klaar voor totale omzetting van vervuiling van je vissen. Ook dit duurt weer even dus probeer wat geduld te hebben. Meestal teveel gerommel ivm algen des te beroerder het gaat worden.
 
Zie dat er nog niet gevraagd is of je je water ook meet op NH3 en NO2? Met 50% verversen is het wellicht ook wat minimaal en dit kan ook een algen trigger zijn.
 
Zoals hierboven al gezegd, bruinalg is vaak een opstartalg.
Het is mijn ervaring dat hoe vaker je het schoonmaakt, hoe vaker en hoe langer het terugkomt.
Met alle alg eens een maand of 2 gerust te laten is de kans groot dat het vanzelf verdwijnt.

Het is ff geen zicht maar je vissen zullen er helemaal geen last van hebben, je planten ook amper tot niet.


Ps. Deze setup zal je niet lang kunnen dienen. Zowel bak als filter zullen binnen enkele maanden onvoldoende zijn voor 3 sluiers.
 
Zie dat er nog niet gevraagd is of je je water ook meet op NH3 en NO2? Met 50% verversen is het wellicht ook wat minimaal en dit kan ook een algen trigger zijn.
Ja ik zorg dat de waardes kloppen. Maar is 50% niet genoeg? Ik dacht dat 25% ongeveer normaal was, dus 50% leek me al aan de vele kant
 
Zoals hierboven al gezegd, bruinalg is vaak een opstartalg.
Het is mijn ervaring dat hoe vaker je het schoonmaakt, hoe vaker en hoe langer het terugkomt.
Met alle alg eens een maand of 2 gerust te laten is de kans groot dat het vanzelf verdwijnt.

Het is ff geen zicht maar je vissen zullen er helemaal geen last van hebben, je planten ook amper tot niet.


Ps. Deze setup zal je niet lang kunnen dienen. Zowel bak als filter zullen binnen enkele maanden onvoldoende zijn voor 3 sluiers.
Echt waar? Mij werd verteld dat 3 sluiers het maximum was voor deze bak, dus daar hield ik me aan. Maar dat kan dus niet?
 
Maar is 50% niet genoeg? Ik dacht dat 25% ongeveer normaal was, dus 50% leek me al aan de vele kant
Normaliter zou je meer moeten verversen denk ik maar dit zijn nog erg kleine visjes als ik het zo zie en dan zou het denk ik moeten kunnen maar goed ik ben geen Sluier expert.
 
Niet schrikken. Het is maar net hoe ze gaan uitgroeien maar over het algemeen groot :eek: Gaat ook best vrij snel. In mijn handtekening, link naar nog meer foto s om te vergeljiken.

Bovenin een jonkie maandje of 3 de onderste volwassen en dat was nog 1 van me kleinere. Dus ja 80 cm word wat krap voor 3 sluiers. Des te groter ze worden des te meer vervuiling en zal je filter niet toe reikend zijn om je water goed te houden. Met de NO2 en NH3 monitoren en aan de hand van uitslag verversen. 50% voor sluiers is niet heel veel hoor. Is geen standaard voor hangt van vele zaken af o.a. filters. @Giebeltje ververst om de 3 dagen meen ik 60%. Die heeft ook wat minder ruimte met haar 3 sluiers. Ik doe ook wel eens wissels van 90%. In oud water zit verder niets van nut.


1629126677851.png
 
Echt waar? Mij werd verteld dat 3 sluiers het maximum was voor deze bak, dus daar hield ik me aan. Maar dat kan dus niet?
Een volwassen sluier hou je niet vast met 1 hand ;)

En de vervuiling die zo'n vis maakt... ik geef je 2 maand voordat je continu loopt te vloeken op die kl*te filter die voor de zoveelste keer in nog geen week tijd weeral verstopt zit van alle afval.

Een goeie vuistregel die ik meegeef aan mensen die zo'n massieve vissen willen houden (dit geld voor nog soorten die veel massa hebben voor hun lengte)
Neem een filter (liefst externe) waarvan de specificaties van de fabrikant aangeven dat die geschikt is voor een aquarium vanaf 2x wat het feitelijk aquarium is.

Dus in jouw geval.... een filter voor aquaria vanaf 200 (tot bvb 400)liter.
 

Terug
Bovenaan