Ik begrijp het niet meer


flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Berichten
4,851
Leeftijd
61
Locatie
Andijk
Heb sinds gister de CO2 weer aan gesloten in op de 250
dacht laat ik de pH probe eens eiken nu gebeurt er het volgende probe in de test vloeistof gehangen geeft mooi pH 7 en ph 4 aan.
boel gekalibreerd en weer in de bak gehangen
Ph test probe ook gelijk gekalibreerd met verse vloeistof uit de zelfde flessen
Meeting van probe 1 geeft een waarde aan in de bak van 6,25 de test pen 6,70
Ik begrijp er geen hout van.:unsure::S
 
Dan is je probe lek die dingen zijn namelijk nooit 100% waterdicht, nieuwe kopen dus,
je zou dan toch zeggen dan dat ie ook een afwijkende waarde in de test vloeistof moet hebben toch.
beide geven mooi de juiste waardes aan in de test gebeuren eiken ook prima en toch die afwijking.
 
Was bij mij ook eens zo. Is nog niet zo lang geleden maar het was al lang niet meer gekalibreerd en een oude electrode. PH-electrode zei 6,5 of zo, meet met de druppeltest, daar was het 7,6 of zo.
Nieuwe elektrode gekocht, al na 6 dagen kapot...
 
Of de testpen is niet zuiver want als je probe goed is dan zou die na het ijken goed moeten zijn. Of de probe heeft te lang droog gestaan?
 
Ik snap je opzet niet.

Wat is probe 1 en wat is probe 2??

Heb je 2 pH elektroden, elk op hun eigen meter? Of heb je 1 pH elektrode aan de controller en een pH pen los??

Kalibreer je beide met pH 4 en 7? Of 1 met pH 4 en 7 en de andere met alleen pH 7??

Als je kalibreert met 2 pH oplossingen, dan worden niet alleen die punten gekalibreerd, maar ook de helling tussen die 2 punten.
Bij een 1 punt kalibratie word alleen dat ene punt gekalibreerd en de theoretische helling wordt omhoog of omlaag geschoven.
Daarom werkt een 1 punt kalibratie alleen goed, met een nieuwe elektrode die nog voldoet aan de theoretische helling.
Oudere elektrodes kun je langer gebruiken met 2 punts kalibratie.
Een goede controller zegt zelf als de helling te ver buiten de theoretische waardes valt, en geeft foutmelding.

Zie ook hier:

PS extra info:

Heb vandaag de pH elektrodes op het werk gekalibreerd.
Dat zijn glazen hervulbare.
Eerst een elektrode test. Waarbij gekeken wordt hoe snel en stabiel de elektrode meet.
Daarna met pH 4 en 7 gekalibreerd.
Vervolgens nog een check uitgevoerd met een pH 6,000 oplossing.

2 identieke elektrodes, 2 identieke meters. En 1 identieke analist.
Elektrode 1 geeft pH 5,999 en elektrode 2 geeft 6,003
 
Laatst bewerkt:
Iemand met een horloge weet hoe laat het is.

Iemand met twee horloges zal gaan twijfelen.
@rjoemman slaat hier de spijker op z'n kop. Gebruik gewoon één meet apparaat en hou die gegevens aan.

Daarnaast: De electrodes kennen een afwijking, je controller kent een afwijking. Tenslotte kent je Pen ook nog eens een keer een afwijking. Nauwkeurigheden die vaak aangegeven worden bij een van die apparaten liggen zo 0,1 en 0,2. Dan is de temperatuur in je ijk vloeistof van belang. Soms is de ijkvloeistof niet precies voor 7 en 4 maar moet er geijkt worden bij 25 graden op 6.8 en 4.1. Veelal staat dit ook op de flesjes. Mensen ijken ook soms door de electrode respectievelijk in de flesjes te zetten, zich niet realiserend dat er aldus vervuiling optreed.
 
Of de testpen is niet zuiver want als je probe goed is dan zou die na het ijken goed moeten zijn. Of de probe heeft te lang droog gestaan?
das niet het geval de gene die afwijkt heeft de hele tijd in de bak gehangen en is regelmatig gekalibreerd
test pen staat in bewaar vloeistof en is zoals aangegeven ook gekalibreerd met verse vloeistoffen uit de zelfde flessen
Ik snap je opzet niet.

Wat is probe 1 en wat is probe 2??

Heb je 2 pH elektroden, elk op hun eigen meter? Of heb je 1 pH elektrode aan de controller en een pH pen los??

Kalibreer je beide met pH 4 en 7? Of 1 met pH 4 en 7 en de andere met alleen pH 7??

Als je kalibreert met 2 pH oplossingen, dan worden niet alleen die punten gekalibreerd, maar ook de helling tussen die 2 punten.
Bij een 1 punt kalibratie word alleen dat ene punt gekalibreerd en de theoretische helling wordt omhoog of omlaag geschoven.
Daarom werkt een 1 punt kalibratie alleen goed, met een nieuwe elektrode die nog voldoet aan de theoretische helling.
Oudere elektrodes kun je langer gebruiken met 2 punts kalibratie.
Een goede controller zegt zelf als de helling te ver buiten de theoretische waardes valt, en geeft foutmelding.

Zie ook hier:

PS extra info:

Heb vandaag de pH elektrodes op het werk gekalibreerd.
Dat zijn glazen hervulbare.
Eerst een elektrode test. Waarbij gekeken wordt hoe snel en stabiel de elektrode meet.
Daarna met pH 4 en 7 gekalibreerd.
Vervolgens nog een check uitgevoerd met een pH 6,000 oplossing.

2 identieke elektrodes, 2 identieke meters. En 1 identieke analist.
Elektrode 1 geeft pH 5,999 en elektrode 2 geeft 6,003
Je denkt te moeilijk in dit geval probe 1 hangt in de bak al ph sturing co2
als controle middel gebruik ik een voltcraft pht-02 atc ph-meter om te kijken of de probe 1 zijn werk nog goed doet.
nu blijkt er tussen de beide een behoorlijk verschil te zitten namelijk probe 1 geeft waarde in de bak aan 6,25 de controle probe geeft 6,70 aan
dat verschil is het probleem.
beide zouden nagenoeg de zelfde waard aan moet geven.
het verhaal van de twee horloges gaat hier niet op bij gekalibreerd meet instrumenten
ben er namelijk achter wat er aan de hand is.
de probe 1 is geweest reageert nog wel op de meting in de kalibratie vloeistof maar niet meer met verdunde vorm van deze
geeft dus een verkeerd meting af in de bak reageert ook niet meer op verandering van de zuur graat in de bak althans heel traag
met als gevolg een te hoge co2 waarde in de bak.
vond mijn vissen al zo vreemd doen vanmorgen in de bak niet willen eten en erg bodem gericht
dit terwijl ze anders mekaar zowat de bak uit vechten bij het voeren.
morgen een nieuwe ph probe bestellen.


 

Terug
Bovenaan