Iemand ervaring met de Ocean Free Hydra 20 binnenfilter?


@gapak,

Nieuw test resultaat van gisterenavond:

Colombo NH3 Test: 0,5
pH: 7,5
Nitriet: 0
Nitraat: 0,1 (of 10 mg per liter)

Volgens jouw formule zou je dan uitkomen op:

NH3: 0,0087
NH4+: 0,5201
 
@gapak,

Ik zie op het web dat er ook formules bestaan die alsook rekening houden met de temperatuur en de saliniteit.


Zouden die 2 parameters nog een enorme invloed op de berekening kunnen hebben?
 
Nee, niets over het hoofd. Wat die handleiding van die filter zegt is gewoon kwatsh, punt. En ook hier weer: als je gaat wachten tot je vissen raar gaan doen ben je al veel te laat.

Je waarden zijn nog niet dramatisch, maar de stijging van ammonium blijft verdacht voor een stabiel draaiend aquarium. Nee, de verklaring van de handleiding van die nieuwe filter is niet afdoende. Integendeel, wekt bij mij persoonlijk alleen maar wantrouwen op.

De snelheid van chemische reacties is afhankelijk van de temperatuur. Dus wanneer de temperatuur verandert, verandert ook de zuurconstante (de 9,25 in de formule). Een invloed van de saliniteit is er ook, als je water echt zout wordt is het om den duur niet zuiver genoeg meer en begint dat ook een rol te spelen. Maar beide effecten zullen in aquariumomstandigheden het verschil niet maken (zeker die laatste niet).

PS: Ben nog steeds benieuwd in welke eenheid je het nitraatgehalte probeert uit te drukken.
 
@gapak,

Een NH3 van 0,0087 is inderdaad niet dramatisch. Heeft niet elke gezonde bak een klein beetje NH3?

Ik heb ondertussen het water ook laten testen in een winkel die een andere NH3 test had dan wij gebruiken en die kwamen met dezelfde NH3 en NH4+ waardes zoals bleek uit jouw formule. Waarvoor dank dat je die hebt meegegeven. We kunnen gewoon onze Colombo testen nog even gebruiken, zonder duur meetspul in huis te moeten halen.

Verwacht je dat die NH3 plots zonder aankondiging abrupt kan stijgen naar gevaarlijke waardes?

Als we elke dag meten, wat we ook nu doen hoor, kan je dan niet voorkomen voor er echt ongelukken gebeuren?

Ik ben er gewoon nogal praktisch in. Ik geloof best dat het apparaat niet (voldoende) zijn beloftes zou nakomen, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat zo'n apparaat gewoon in een reguliere zaak zou verkocht kunnen worden wanneer het gevaarlijk zou zijn.

Ik heb het gekocht in een normale doorsnee aquariumzaak die al wat langer bestaat. Niet in ��n of ander donker achteraf kamertje. Ik bedoel maar, puur business wise heeft de eigenaar toch veel te verliezen? Ze verkopen allemaal wel een beetje rommel, maar dingen verkopen die echt gevaarlijk zijn, dat doen er toch weinig.

Ik heb misschien nog een paar leuke linkjes gevonden:

https://hydrawayblog.wordpress.com/2015 ... roduction/
http://www.ukaps.org/forum/threads/ocea ... ase.35913/

Hier zou het ook getest zijn met en zonder Hydra filter:

Hydra30.jpg


Wat mij een beetje stoort aan de fabrikant, is dat ze eerder vaag zijn in hoe het werkt. Het zit verstopt onder een laag marketing mumbo jumbo en haal je die laag weg, dan krijg je weinig echte info te zien. Te weinig om te begrijpen hoe het werkt.

Ik heb ondertussen bevestiging gekregen dat men soortgelijke apparaten wel degelijk gebruikt bij sommige drinkwatermaatschappijen. Als het niet zou werken of zelfs gevaarlijk zou zijn, waarom zou men het daar dan toepassen?

Ik blijf enorm sceptisch tov deze filter hoor. Ook hier ben ik weer praktisch in. Het is redelijk nieuw, maar niet op de markt sinds vorige week. Als de claims van de fabrikant zouden kloppen, dan heeft iedereen zo'n apparaat en zouden alle winkels ze op voorraad hebben.

En dat is niet zo.

We kunnen alleen het maar even aankijken en meten. Binnen een paar weken weten we of het echt rotzooi, een beetje rotzooi of alsnog een fijn apparaat zou zijn.
 
Een NH3 van 0,0087 is inderdaad niet dramatisch. Heeft niet elke gezonde bak een klein beetje NH3?

Toch wel, maar veel minder dan 0,0087 in een bak met een pH van 7,5. Bij een pH van 7,5 kan een gezond aquarium ammoniak veel beter wegwerken (of eigenlijk ammonium, want ammoniak wordt niet weggewerkt in het aquarium).

Verwacht je dat die NH3 plots zonder aankondiging abrupt kan stijgen naar gevaarlijke waardes?

Dat is moeilijk te zeggen zonder de exacte oorzaak (of het principe daarvan) te kennen. Als ammonium minder weggewerkt wordt of er meer ammoniakproductie blijft zullen beide waarden stijgen. Ook houdt ammonium enigzins een risico in. Wanneer de pH stijgt wordt een groter deel ammoniak.

Ik ben er gewoon nogal praktisch in. Ik geloof best dat het apparaat niet (voldoende) zijn beloftes zou nakomen, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat zo'n apparaat gewoon in een reguliere zaak zou verkocht kunnen worden wanneer het gevaarlijk zou zijn.

Je zou er van verschieten wat men allemaal in zulke zaken verkoopt. Niet dat de verkopers of uitbaters van deze zaken zich van enig kwaad bewust zijn. Zij zijn gewoon net zo goedgelovig naar de uitleg van de fabrikanten en leveranciers toe. Het enige waar de fabrikanten voor moeten zorgen is dat ze het 'gevaar' verdoezelen. Bij veel producten doen ze dat door er extra chemicali�n aan toe te voegen. Bij de hydra blijkbaar door nonsens in de handleiding te schrijven. Ze weten ook: voor aquariumhouders telt de dag vandaag enkel wat meetbaar is. Bij veel producten worden extra chemicali�n toegevoegd die bepaalde zaken onmeetbaar proberen maken. Dat de extra chemicali�n ook weer hun nadelen hebben moeten we er maar bijnemen. En ach, als er visjes ziek worden hebben ze ook weer een brochure vol beschreven visziekten waar ze ook weer de nodige medicatie voor verkopen. Opnieuw kassa kassa.

Ik stel het nu misschien een beetje overdreven voor, want de kans dat het gezonde vissen helemaal ziek maakt is misschien klein (dat weten de fabrikanten ook wel) maar netjes vind ik het persoonlijk niet. Het grote probleem is dat de meeste aquariumhouders gewoon onvoldoende kennis van bepaalde zaken hebben om te bepalen wat mogelijk is of niet. Ook doen de fabrikanten niets verkeerd. Ze bieden producten aan waarvan ze de aquariumhouders doen geloven dat het werkt (ook al is dat niet zo). In dat opzicht is het net zo min verkeerd dan beweren dat je iemands toekomst kan voorspellen of een potje verkopen waarvan men beweert dat het kwade geesten verdrijft. Allemaal niet verboden, maar het blijft bedrog. Maar wat de verkopers of fabrikanten wel allemaal gemeen hebben (of het nou om zo'n potje gaat dat geesten verjaagd, een toestel dat schadelijke straling kan neutraliseren of deze hydrafilter) ze zijn allemaal vaag in hun omschrijving hoe het werkt, halen er wel hippe (onbestaande) woorden bij en steken wel veel meer energie in de door jou correct opgemerkte 'marketinglaag'.

Elke dag meten lijkt mij sowieso een goed idee nu tot het ammoniumgehalte terug onmeetbaar wordt met jou testset.

Kijk ik naar de uitleg op de blog die je hebt gepost dan kan die goed kloppen. Merk op dat daar inderdaad ammonium wordt 'geproduceerd' uit ammoniak (w�l veroorzaakt door de lagere pH) maar dat deze ammonium in volgende stap naar nitriet geoxideerd wordt. Als dit niet zou gebeuren zou dat willen zeggen dat die ammonium eens de filter uit gewoon terug ammoniak wordt. Dus daar gaan opnieuw de beweringen van de fabrikant dat een hoger gemeten ammoniumconcentratie normaal zijn.

Tot zo ver de theorie. In praktijk doet dit filter dus niets anders dan de biologie in het aquarium. Sterker nog: door de biologie het werk uit handen te nemen bestaat het risico dat deze 'zwakker' wordt. En de beschrijving van het effect op ammoniak is misschien wel zo netjes, maar wat met andere zaken? Worden er ook andere zaken afgebroken die eventueel voor meer ammoniak zorgen dan er kan worden weggewerkt? In mijn aquarium zou het nooit komen, zoveel is zeker! Temeer omdat de biologie makkelijker te sturen is. Want die laatste stap, het omzetten in stikstofgas, is net weer potentieel nadeliger voor de beplanting in het aquarium.

In de andere link is de eerste die reageert al goed op weg met kritische vragen te stellen. Met dat verschil dat hij uitgaat van hydroxylionen (die inderdaad net voor meer ammoniak zouden zorgen) maar gelukkig zijn het geen hydroxylionen waar de hydra voor zorgt maar wel degelijk hydroxylradicalen. Toegegeven: daar is de handleiding/FAQ van die hydra onvoldoende duidelijk over!

De afbeeldingen zijn wat bij betreft niet overtuigend. Uitgaande van de werking van de hydra zal deze in elk aquarium anders reageren. Dus 1 zwaluw.... nog los van het feit of deze vergelijking werkelijk is.

Wat ben ik benieuwd om in zo'n vergelijkende test niet alleen de doorsnee waarden te vergelijken maar ook een professionele labo-analyse.

Ik heb ondertussen bevestiging gekregen dat men soortgelijke apparaten wel degelijk gebruikt bij sommige drinkwatermaatschappijen. Als het niet zou werken of zelfs gevaarlijk zou zijn, waarom zou men het daar dan toepassen?

De zuivering die drinkwatermaatschappijen moeten voorzien is niet dezelfde als de benodigde zuivering voor aquariumwater. Nog los van het feit of de uitwerking in een professionele drinkwaterinstallatie hetzelfde is als die hydra. (in een drinkwaterinstallatie zal deze techniek een van de vele zijn die in de juiste stap van het proces is ondergebracht en aangepast is aan het water dat wordt aangeboden).
 
@gapak,

Mja, dat marketing gewauwel dat tref je aan bij elk product. Dat zet aan tot verkopen. Bekijk maar eens een fact-sheet van een TV of mobieltje: staat ook vol jargon en de onbelangrijkste dingen staan bovenaan met een cool klinkende benaming.

Daar lig ik niet zo van wakker.

Wij gebruiken die Hydra ook niet als enige oplossing hoor. Er zijn nog steeds planten aanwezig, er is de Jewel binnenfilter (ik heb zelfs Bertus 'zijn' Siporax aangeschaft - moet het nog installeren) en we gaan echt wel nog water verversen.

En indien nodig, doen we dat laatste dus eerder dan de gebruikelijke norm.

Omdat we nu eventjes elke dag die specifieke bak gaan meten, is de kans zeer klein dat we in een gevaarlijke situatie zouden belanden.
 
Mja, dat marketing gewauwel dat tref je aan bij elk product. Dat zet aan tot verkopen. Bekijk maar eens een fact-sheet van een TV of mobieltje: staat ook vol jargon en de onbelangrijkste dingen staan bovenaan met een cool klinkende benaming.

Met feiten zwaaien die er eigenlijk niet zo toe doen is misschien eerder misleiding maar nog geen bedrog. Dus de vergelijking met een tv gaat mij wel te ver.

Weet wel dat je al biologisch filtermateriaal standaard in je filter hebt. Het nut van die siporax is dus vooral het kunnen spelen en experimenteren met (de)nitrificatie. Goede vraag of dat nog zinvol is zolang die andere filter vanalles forceert. Ik gebruik siporax persoonlijk (en enkel indien nodig) in mijn kleine kweekbak (juwel rio 125) omdat mijn opvolging daar minder ver gaat dan in mijn gezelschapsaquarium (een rio400). In mijn gezelschapsaquarium hou ik het op het standaard biologische filtermateriaal van Juwel met goede resultaten.

Maar nogmaals: waterversen en een aquariumfilter hebben in de verste verte geen gelijkaardig doel. Al kan een waterverversing ook een noodoplossing zijn onder dramatische omstandigheden.

Of anders gesteld: zonder filter zou je in feite dagelijks of zelfs meerdere keren per dag of continu kunnen gaan verversen afhankelijk van het visbestand. Gelukkig zorgt het water zelf en het filter wel voor een degelijke 'waterzuivering' dus zijn de doelen van waterverversing veel beperkter. Dat filter moet natuurlijk wel goed werken.
 
Nieuwe meting:

pH: 7,6
NH3: 0,0065
NH4+: 0,3106

Nitraat: 20 mg per liter
Nitriet: 0
 
Eergisteren water ververst.

Heb even gewacht met metingen, maar vanavond doe ik het weer.

Vis en plant stellen het goed, maar het is natuurlijk nog wat vroeg om er iets over te zeggen.

Sommige vissen kruipen wel heel graag onder die filter.
 
Gapak,

Dit is weird eigenlijk:

pH: 7,5
NH3: 0
NH4+: 0

Nitraat: 10 mg per liter
Nitriet: 0
 
Blijkbaar heeft je biologie zich aangepast. Gelukkig dat je die klassieke filter hebt laten zitten, dus.
 
gapak zei:
Blijkbaar heeft je biologie zich aangepast. Gelukkig dat je die klassieke filter hebt laten zitten, dus.

Of de Hydra filter doet zijn werk.

Ik had wel minder NH3 verwacht, water is immers ververst 2 dagen geleden, maar zero niet.

Ik ga uiteraard nu even doormeten, ��n zwaluw maakt de lente nog niet.

Voor we de Hydra gebruikten hadden we zelden NH3 in onze bak. Af en toe een ongevaarlijke hoeveelheid wel, bv. net voor je je waterverversing wou doen. En dat lijkt me normaal.

Op dat facet kan ik de Hydra dus testen, want die beloven na de inloopperiode nagenoeg altijd zero NH3.

Zelfs als die NH3 op 0 zou blijven, dan ga ik nog niet juichen: geen mens die weet wat de effecten zijn op termijn voor plant en dier.

Maar als die op 0 zou blijven staan, dan wil ik echt gaan begrijpen hoe ze dat flikken.

Ja, de klassieke filter moet je laten zitten. De leverancier heeft ons ook gezegd dat het geen vervanging is, wel iets dat je toevoegt.

Nu ja, los van de goede werking of niet, er zijn aan die binnenfilter sowieso wel wat nadelen ook:

  • Pakt in een kleine bak toch wel wat ruimte in.
  • De uitstroom is nogal hard. Sommige vissen vinden dat net leuk, maar andere hebben er zichtbaar een hekel aan. Onze Dwerggoerami die verkende eerder de volledige bak, terwijl die nu zich beperkt tot de zones waar minder stroming is. Dat lijkt me niet zo leuk voor die vis.
 
Als de hydrafilter zijn werk zou doen zou er sowieso geen probleem mogen zijn opgetreden. Volgens mij zit je in fase 2 van 3 van wat zo'n hydrafilter kan aanrichten. In fase 1 zorgt deze voor overdreven mineralisatie met hogere ammoniumconcentraties tot gevolg. Je bacteri�n lopen wat achter en kunnen met een beetje geluk bijbenen om in fase 2 'sterker' te zijn. In fase 3 vrees ik dat de hydrafilter het werk dan weer teveel uit handen van de bacteri�n zal nemen wat deze laatste terug 'zwakker' gaat maken en uiteindelijk 'zwakker' dan voor fase 1.

Voor we de Hydra gebruikten hadden we zelden NH3 in onze bak. Af en toe een ongevaarlijke hoeveelheid wel, bv. net voor je je waterverversing wou doen. En dat lijkt me normaal.

Nee, dat is niet normaal. Waarom zou dat normaal zijn? Als je je biologie in balans krijgt dan hoort het ammonium- en nitrietgehalte 0 te blijven. Ongeacht hoelang de laatste waterverversing geleden is. Daar heb je dus geen hydrafilter voor nodig maar een gezonde biologische filter. Een paar lekkere sponzen in het filter of ander geschikt materiaal en dit nooit gelijktijdig verschonen moet een mooie bacteriecultuur mogelijk maken. Als je dan toch nog ammonium krijgt loopt er iets fout en dan is dit 'oplossen' met een hocuspocusfilter alleen maar symptoombestrijding. De oorzaak aanpakken zou een veel betere oplossing zijn.

'Hoe ze dat flikken' is dus helemaal niets bijzonders.

En wat die stroming betreft: die kan je breken.
 
gapak zei:
Als de hydrafilter zijn werk zou doen zou er sowieso geen probleem mogen zijn opgetreden. Volgens mij zit je in fase 2 van 3 van wat zo'n hydrafilter kan aanrichten. In fase 1 zorgt deze voor overdreven mineralisatie met hogere ammoniumconcentraties tot gevolg. Je bacteri�n lopen wat achter en kunnen met een beetje geluk bijbenen om in fase 2 'sterker' te zijn. In fase 3 vrees ik dat de hydrafilter het werk dan weer teveel uit handen van de bacteri�n zal nemen wat deze laatste terug 'zwakker' gaat maken en uiteindelijk 'zwakker' dan voor fase 1.

Voor we de Hydra gebruikten hadden we zelden NH3 in onze bak. Af en toe een ongevaarlijke hoeveelheid wel, bv. net voor je je waterverversing wou doen. En dat lijkt me normaal.

Nee, dat is niet normaal. Waarom zou dat normaal zijn? Als je je biologie in balans krijgt dan hoort het ammonium- en nitrietgehalte 0 te blijven. Ongeacht hoelang de laatste waterverversing geleden is. Daar heb je dus geen hydrafilter voor nodig maar een gezonde biologische filter. Een paar lekkere sponzen in het filter of ander geschikt materiaal en dit nooit gelijktijdig verschonen moet een mooie bacteriecultuur mogelijk maken. Als je dan toch nog ammonium krijgt loopt er iets fout en dan is dit 'oplossen' met een hocuspocusfilter alleen maar symptoombestrijding. De oorzaak aanpakken zou een veel betere oplossing zijn.

'Hoe ze dat flikken' is dus helemaal niets bijzonders.

En wat die stroming betreft: die kan je breken.


Ik volg je wel. Weet wel dat het een relatief jong bakje is. En een tijdje een chemobak waar van alles is in gekapt:

Esha2000
Antibiotica*
Malachietgroen
Femsee
Alparex
Bactyfec

Veel te veel van het goede, maar het zal uiteraard ook wel geen goed gedaan hebben aan de bacteriecultuur.

Kan het zijn dat er te weinig bacteri�n waren om het allemaal bij te benen en dat die er nu wel zijn?

We kunnen dat vrij goed uittesten volgende week. Als nu de komende week de NH3 op 0 blijft staan, dan haal ik volgende week die filter er eens terug uit. We zien dan wel even wat het effect is op de NH3.

Hoe zou jij die stroming breken - zonder het geheel te beschadigen?

* Tijdens de antibioticakuur hebben we alle sponzen verwijderd, in een apart emmertje met aquariumwater gezet, zuurstof steentje erbij en af en toe wat visvoedervlokken gegeven.
 
Om je nog wat meer context te geven:

Onze visjes bleven ziek worden en sterven. Na de zoveelste medicatiekuur (op aanraden van winkels e.d.) ben ik naar de dokter gegaan, we hebben toen op zijn voorschrift Femsee en Alparex gebruikt.

Na die Alparex kuur hebben we dan een semi nieuwe opstart gedaan:


  • alle vissen eruit
  • bak geledigd en volledig schoongemaakt
  • nieuw grind erin (de vorige was niet ideaal - een soort heel grove voedingsbodem-en-grind in ��n pakket, aangesmeerd omdat we totaal niet wisten wat goed en minder goed was).
  • vers water erin, alsook gedeeltelijk nieuwe sponzen
  • bosgrond bacteri�n gecombineerd met bacteri�n uit een flesje
  • visjes er terug in
  • na een week of 2 hebben we die Hydra filter erbij gezet

Na een maandje hebben we wel nog 2 zieke visjes gehad. Geen doden meer.

De ene vis is genezen, de andere zit nu nog in quarantaine en is aan de betere hand. Die gaat er wellicht ook wel doorkomen.

Het contrast met onze grote bak is enorm, daar hebben we amper problemen gehad.
 
Kan het zijn dat er te weinig bacteri�n waren om het allemaal bij te benen en dat die er nu wel zijn?

Dat is het meest waarschijnlijke. Met in het achterhoofd de bedenking dat je nu meer bacteri�n hebt dan nodig aangezien die hydra mogelijk sneller is dan de snelste bacteri�n waardoor je trage bacteri�n nu de tijd hebben genomen om bij te benen.

Maar ook zonder hydra kan het soms moeilijk zijn voor bacteri�n om een goede verhouding te vinden en om collega's bij te benen (en zolang ze dat niet doen krijg je geen schone balans). Dat wordt meestal veroorzaakt door te snel willen starten (teveel vlokvoer of ammoniak toegevoegd, teveel vissen in 1 keer ingezet, te snel beginnen voeren na het plaatsen van de eerste vissen, ....) en is nog een van de minder gunstige omstandigheden waardoor bacteri�n het in startende aquaria soms moeilijk hebben.

Als je de filter (ik mag hopen dat je de hydra daarmee bedoelt) er uit haalt en je ammonium en/of nitriet moesten weer stijgen, geef het geheel dan de kans om terug in balans te komen. Een stijging valt namelijk te verwachten als je fase 3 hebt bereikt en je bacteriecultuur terug moet aansterken.

Hoe zou jij die stroming breken - zonder het geheel te beschadigen?

Ik probeer de uitstroom van mijn binnenfilter steeds op de achterruit te richten. De vissen hebben merkbaar minder last van de stroming.

bosgrond bacteri�n gecombineerd met bacteri�n uit een flesje

Bacteri�n uit een flesje 'werken niet'. Dat is zo 1 van die dingen waarvan de fabrikanten je veel te graag willen doen geloven dat je het nodig hebt, maar in werkelijkheid doet het niet (volledig) wat het belooft en is het zinloos het toe te voegen. De bacteri�n in zo'n potje zijn de snellere soorten, soorten snel genoeg om geen problemen mee te ondervinden dus.

Waar heb je je vissen ingedaan toen je de bak hebt schoongemaakt? Heb je ze in 1 keer teruggezet? Stap voor stap het visbestand terug opbouwen door ze in groepjes terug te plaatsen zodat de bacteriecultuur rustig kan volgen voorkomt dat je het risico loopt dat de bacteriesoorten elkaar niet kunnen bijbenen.
 
gapak zei:
Kan het zijn dat er te weinig bacteri�n waren om het allemaal bij te benen en dat die er nu wel zijn?

Dat is het meest waarschijnlijke. Met in het achterhoofd de bedenking dat je nu meer bacteri�n hebt dan nodig aangezien die hydra mogelijk sneller is dan de snelste bacteri�n waardoor je trage bacteri�n nu de tijd hebben genomen om bij te benen.

Maar ook zonder hydra kan het soms moeilijk zijn voor bacteri�n om een goede verhouding te vinden en om collega's bij te benen (en zolang ze dat niet doen krijg je geen schone balans). Dat wordt meestal veroorzaakt door te snel willen starten (teveel vlokvoer of ammoniak toegevoegd, teveel vissen in 1 keer ingezet, te snel beginnen voeren na het plaatsen van de eerste vissen, ....) en is nog een van de minder gunstige omstandigheden waardoor bacteri�n het in startende aquaria soms moeilijk hebben.

Als je de filter (ik mag hopen dat je de hydra daarmee bedoelt) er uit haalt en je ammonium en/of nitriet moesten weer stijgen, geef het geheel dan de kans om terug in balans te komen. Een stijging valt namelijk te verwachten als je fase 3 hebt bereikt en je bacteriecultuur terug moet aansterken.

Hoe zou jij die stroming breken - zonder het geheel te beschadigen?

Ik probeer de uitstroom van mijn binnenfilter steeds op de achterruit te richten. De vissen hebben merkbaar minder last van de stroming.

bosgrond bacteri�n gecombineerd met bacteri�n uit een flesje

Bacteri�n uit een flesje 'werken niet'. Dat is zo 1 van die dingen waarvan de fabrikanten je veel te graag willen doen geloven dat je het nodig hebt, maar in werkelijkheid doet het niet (volledig) wat het belooft en is het zinloos het toe te voegen. De bacteri�n in zo'n potje zijn de snellere soorten, soorten snel genoeg om geen problemen mee te ondervinden dus.

Waar heb je je vissen ingedaan toen je de bak hebt schoongemaakt? Heb je ze in 1 keer teruggezet? Stap voor stap het visbestand terug opbouwen door ze in groepjes terug te plaatsen zodat de bacteriecultuur rustig kan volgen voorkomt dat je het risico loopt dat de bacteriesoorten elkaar niet kunnen bijbenen.

De Jewel filter gaat er nooit uit.
Zelfs als ik ooit een kleine buitenfilter installeer blijft die erin.

Ik ga het nu nog een weekje aankijken met die Hydra. Er lijkt mij nog minder gevaar dan afgelopen week.

Als ik nu terug NH3 krijg, dan weten we bijna zeker dat het zever in pakskes is :)

Daarna gaat ie eruit om eens te zien of we dan wel NH3 krijgen en ja ik had er al rekening mee gehouden dat dit in het begin wel kan. Na een weekje of 2 moet dat dan wel weg zijn.

Als ik je goed begrijp, dan zou, en ik zeg zou, zo'n Hydra misschien wel een nut hebben bij het opstarten? De Hydra versnelt misschien onrechtstreeks de groei van de bacteri�n.

We hebben die visjes niet goed overgezet. We hebben die wel rustig ��n voor ��n gevangen en in een bak met hun eigen aquarium water gezet.

Daar lag wel een zuurstof steentje in en een verwarming, het water was even warm als in het aquarium.

Daarna hebben we razendsnel het aquarium gereinigd en grind vervangen, terug gevuld en de visjes ��n voor ��n terug gezet.

Zal wel een hoop stress met zich meegebracht hebben en wellicht was dat de reden waarom er 2 ziek zijn geworden.

De ene is spontaan genezen na 2 dagen - zonder medicatie. De andere ging achteruit, die zit in quarantaine en krijgt een lichte dosis Bactyfec. Die is zichtbaar aan de betere hand. Als ie genezen is vliegt ie terug.

Deels uit onwetendheid hebben we dat zo gedaan. Maar ook praktisch waren er ook niet veel andere oplossingen.
 
Nieuwe meting:

pH: 7,55
NH3: 0
NH4+: 0

Nitraat: 5 mg per liter
Nitriet: 0
 
Als ik nu terug NH3 krijg, dan weten we bijna zeker dat het zever in pakskes is smile

En zo niet ook ;)

Als ik je goed begrijp, dan zou, en ik zeg zou, zo'n Hydra misschien wel een nut hebben bij het opstarten? De Hydra versnelt misschien onrechtstreeks de groei van de bacteri�n.

Nee, het zou net tegendraads werken. Als je het werk van de bacteri�n uit handen neemt dan zullen zij net niet groeien.

Vissen ademen enorme hoeveelheden ammoniak uit, daar krijg je dus problemen mee als je teveel vissen in een keer in een pas opgestart of volledig schoongemaakt aquarium zet.
 
Gapak,

Nieuwe meting van gisteren:

pH: 7,4
NH3: 0,0041
NH4+: 0,3131

Nitraat: 15 mg per liter
Nitriet: 0

Ik heb wel eergisteren een waterverversing gedaan.

Doch de claim 'we doden je NH3 permanent' kunnen ze precies niet hard maken.

Ik heb ook de Hyrdra filter eens gereinigd.

Die was niet erg smerig, wel zeer opvallend: de cartridge waar de 'magische' spons in zat zat vol kleine slakjes, een 20 tal. De meeste leefden nog, maar sommige waren al verwerkt tot een fijn poeder dat zich afzette tegen ��n van de elektro-plaatjes.

Misschien hebben die Chinezen dus een geavanceerde elektronische slakkenvanger geproduceerd? lol

Nog een vaststelling: de kaamlaag is gewijzigd van structuur. Die was nooit dik-dik, maar ze was er wel. Vroeger: leek het op een verzameling stofvlokjes. Nu: zeer dun melkachtige laagje. Gooi je er eten op dan reageert het door van het voeder 'weg te lopen'.

Nu, wil niet zeggen dat dit aan de Hydra ligt. Ik ben immers overgestapt van Biotopol naar een meer biologisch middel van Easy Life.

Ik vermoed dat dit de oorzaak is van de 'andere' kaamlaag.
 
slakkenpoeder dat biologisch wordt afgebroken tot o.a. ammoniak?

Welk middel van easylife bedoel je? Behalve de plantenvoeding zou ik nooit een product van easylife aanraden. Dan liever biotopol of beter nog procell. Ik heb persoonlijk geen vertrouwen meer in wat voor onmogelijke hocus pocus de fabrikanten in hun beschrijvingen verstoppen. Dus hoe bescheidener een productomschrijving, hoe geloofwaardiger en zinvoller het product bij mij overkomt. Dat spreekt klanten misschien minder aan dus is commercieel minder interessant maar het is wel eerlijker van de fabrikant uit. Dan kom ik bij dit soort klassieke waterverbeteraars dus eerder uit bij procell (HS Aqua). Maar nogmaals: verzeker je ervan dat je deze nodig hebt. 9/10 dat dat niet het geval is!
 
Gapak,

Easy Life Filter Medium.

Ik moet 'iets' gebruiken. Ik kan niet gelijk leidingwater in het aquarium gieten (want Chloor) en een dagje klaarzetten op voorhand is niet altijd even praktisch.

Ik had begrepen dat Easy Life Filter Medium niet chemisch was.

Als het flesje op is, wil ik gerust die Procell eens proberen.
 
De vraag is niet of iets chemisch of niet chemisch is. De vraag is of iets werkt zonder of met zo min mogelijk schadelijke neveneffecten.

Dan kom ik uit bij Procell.

Maar als ik jou was zou ik eerst controleren of je echt wel chloor in je leidingwater hebt door dit te bevestigen met een ander testsetje dan je nu hebt gebruikt. Als je door een ander testsetje die chloor kan laten bevestigen is de kans al kleiner dat je met een false positive te maken hebt.
 
gapak zei:
De vraag is niet of iets chemisch of niet chemisch is. De vraag is of iets werkt zonder of met zo min mogelijk schadelijke neveneffecten.

Dan kom ik uit bij Procell.

Maar als ik jou was zou ik eerst controleren of je echt wel chloor in je leidingwater hebt door dit te bevestigen met een ander testsetje dan je nu hebt gebruikt. Als je door een ander testsetje die chloor kan laten bevestigen is de kans al kleiner dat je met een false positive te maken hebt.

Heel af en toe ruik ik gewoon de Chloor. Maar ik wil het wel eens laten testen door derden.

Ik ken Procell niet, maar ga er eens iets over opzoeken.
 
Nieuwe meting:

pH: 7,56
NH3: 0
NH4+: 0

Nitraat: 10 mg per liter
Nitriet: 0
 
Nieuwe meting:

pH: 7,4
NH3: 0
NH4+: 0

Nitraat: 20 mg per liter
Nitriet: 0

De Hydra gaat er nu eens terug uit. Ik verwacht de eerste 1 a 2 weken toch wel wat verandering in mijn metingen. Daarna zou alles terug moeten stabiliseren.

Ik ga de komende weken de bak niet anders behandelen dan anders. Er komt geen vis, noch plant bij. Voeding zal hetzelfde blijven. Verversingen zullen op dezelfde manier en met dezelfde frequentie gebeuren.

Doet de Hydra wat ie beloofd? Misschien. Na de inloopperiode van een week, was er ��n keer een beetje NH3/NH4+ in het water. Doch zeer weinig en het had plaats 1 dag na een waterverversing.

Vraag is of er een oorzakelijk verband was tussen de Hydra en de al bij al positieve metingen. Dat zullen we dra dus weten.

Sowieso neemt de filter toch wel veel plek in een kleine bak. Ook de uitstroom is nogal hard. Die is wel regelbaar, maar het minimum is nog steeds te krachtig. Je kan de uitstroomstraal wel een beetje richten naar links of rechts, maar heel beperkt.

Het was opvallend dat de meeste vissen in die periode uit die straalstroom wegbleven en hierdoor maar een beperkt deel van het aquarium gebruikten.

Na 1 dag nacht al zwemmen ze weer overal rond en laten ze zich meer zien.
 
Dat zullen we dra dus weten.

Of net niet zo dra, aangezien het mogelijk is (of afhankelijk van wat de hydra nu precies heeft gedaan misschien ook niet) dat het aquarium een lange tijd nodig heeft om terug een goede balans te vinden.
 
gapak zei:
Dat zullen we dra dus weten.

Of net niet zo dra, aangezien het mogelijk is (of afhankelijk van wat de hydra nu precies heeft gedaan misschien ook niet) dat het aquarium een lange tijd nodig heeft om terug een goede balans te vinden.

Misschien. Maar het is een kleine ingedraaide bak, ik verwacht dat het evenwicht er terug snel zal zijn. 14 dagen lijkt me wel genoeg. En als het 1 of 2 weken langer zou duren, dan vind ik het ook goed. Ik zal me pas zorgen maken wanneer over 2 maanden het nog steeds een zooi zou zijn.

Maar daar verwacht ik me niet aan. Er zal nu wel iets veranderen, maar denk dat het allemaal wel zal meevallen.

Een ervaren aquariaan met 40 jaar dienst op de teller mag mijn Hydra nu even lenen. Hij gaat hem even gebruiken bij het opstarten van een nieuwe bak en gaat er naast een zelfde bak zetten zonder Hydra.

Uiteraard niet wetenschappelijk, maar dit is beter dan niks.
 
Een ervaren aquariaan met 40 jaar dienst mag hem lenen?

Zou hij die dan zelf niet hebben,?
IK heb er zelf 7 , verschillende. met mijn 30 jaar.
 
Bertus zei:
Een ervaren aquariaan met 40 jaar dienst mag hem lenen?

Zou hij die dan zelf niet hebben,?
IK heb er zelf 7 , verschillende. met mijn 30 jaar.

En de relevantie is? Of kom je OOK hier de boel gewoon wat oppoken?

Sommige wat oudere mensen, Bertus, zijn jong van geest en willen nieuwe dingen proberen.

Ze stellen zichzelf en hun handelen voortdurend in vraag, ze zoeken steeds naar 'beter'. Die zoektocht is geplaveid met veel mislukkingen en doodlopende sporen, maar af en toe vinden ze een snellere of betere weg.

Of dat hier zo is, dat moet nog blijken. We kunnen het alleen maar proberen.
 
Eerste meting zonder Hydra filter:

pH: 7,5
kH: 6
NH3: 0
NH4+: 0

Nitraat: 20 mg per liter
Nitriet: 0

Valt dus precies nog goed mee. Tot nu toe.
 
Nieuwe meting:

pH: 7,6
NH3: 0
NH4+: 0

Nitraat: 20 mg per liter
Nitriet: 0

Tot nu toe geen echte verandering.
 
ik had ook een hydra stream1 3 maanden lang in gebruik
op aanraden van de verkoper het zou een upgrade zijn en ik moest minder water verversen
mijn indruk was dat na ongeveer 2 maanden de vissen onrustiger werden en ik had meer last van nitriet 0,25
dus kon ik ieder week water verversen ipv 1x alle 2 weken
ook had ik 2 dode vissen in die laste maand een fantoomzalm en een puntiuis

ook de koppelstukken zijn niet van de kwaliteit die mij overtuigt
wil zeggen dat de darmen nogal eens los kunnen komen en het water dan in uw onderkast kunnen pompen
niet interessant gelukkig stond ik erbij (was juist na een waterwissel)

sinds ik dat ding niet meer in gebruik heb zijn de vissen altijd even rustig en heb ik ook geen nitriet meer gemeten en zolang dat zo blijft komt er ook geen hydra meer tussen bij mij

uitleg van de verkoper was dat dat niet ken en de rest van zijn klanten heel content ervan zijn
en ja dat ding werkt steek het maar weer ertussen
na enige volharding van mij gaf de verkoper toe dat er meer mensen met dat probleem waren en dat het misschien kon zijn dat mijn filter niet sterk genoeg is en ik er een deel koolstof korreltjes uit moest halen
ik heb een JBL 1501 filter dus ik betwijfel die theorie maar heb het dus niet geprobeerd

achja van de filter komen de darmen niet los
 
@Nobody84,

Ik heb na verwijdering van de Hydra geen noemenswaardige veranderingen gezien in de waterwaardes.

Ik gebruik hem dus niet meer, want onnodig.

Waarom iets toevoegen, dat plek inneemt, voor te veel stroming zorgt en elektriciteit verbruikt wanneer er geen verschil is tussen voor/tijdens/na gebruik?

Het is wel een super effici�nte slakkenvanger. Dat weer wel. :)

Ik heb indertijd deze kleine binnenfilter als test gekocht, als de claims zouden kloppen, dan had ik wel een externe en grotere versie voor de andere aquaria gekocht.

Dat ga ik dus niet doen.

Die uitleg van de verkoper lijkt me niet juist. Ik ken de JBL 1501 en da's net qua uitstroom een heel krachtig apparaat.

Nu ja, ik wil hem wel nog eens een kans geven in een opstart-bak. Ik heb hier nog een leeg aquarium staan en wil wel eens zien of er daar een voordeel (sneller stabielere waardes, waardoor je sneller kan opstarten) valt te behalen. Ik moet zeggen dat ik er eigenlijk niet in geloof :)
 

Terug
Bovenaan