Iemand ervaring met de Ocean Free Hydra 20 binnenfilter?


C

Coulibaly

Guest
Het zou, en ik zeg zou, een wonderbaarlijke filter zijn.

Het werkt op basis van ionisatie en zou alle nitriet, ammonia en nagenoeg alle nitraat vernietigen.

Het zou geen schadelijke werking hebben op planten, vissen en de goede bacteri�n.

Gebruik is simpel, gewoon in je bak plaatsen, aansluiten op een stopcontact en klaar. E�n keer per jaar moet je een cartridge met een soort koolstof vervangen en af en toe de filter eens reinigen.

Ik heb er net ��n gekocht, een binnenfilter versie, om het eens aan te kijken. Als het werkt, dan ga ik voor mijn grote bak een buitenversie aanschaffen die je achter je buitenfilter hangt.

Ik heb er weinig info over gevonden op het internet en de paar getuigenissen die ik heb gelezen leken met wat te 'gemaakt'.

Maar misschien hebben mensen hier er wel goede of nare ervaringen mee?

Ik heb mijn apparaat gisteren nog maar ge�nstalleerd en zal af en toe mijn bemerkingen hier achter laten. Ik ben zelf echt heel sceptisch, maar sta wel open voor nieuwe dingen. :)

Ik heb een Nederlandstalige FAQ gevonden, hier kan je meer info vinden over de filter:

https://www.petsplace.nl/medias/sys_mas ... 609886.pdf
 
@Bertus,

Da's het filmpje van het bedrijf, daar lopen we een beetje te veel het risico "Wij van WC-Eend, bevelen WC-Eend aan" :)

Ik ben zeker ook benieuwd. Hij was niet zo duur, dus ik dacht "ach, we proberen het even". Werkt ie niet, dat gaat ie er uit.

Nitriet en Ammoniak hadden we sowieso al zelden of nooit. Maar een zeer klein beetje af en toe wel. Dat zou dus permanent nul moeten worden.

Maak me wel wat ongerust over de nitraat. Van wat ik heb kunnen vinden zou ie dat gemiddeld terug brengen naar 0,2 en dan is het de vraag of dit nog gezond is voor de plantjes want die hebben toch iets nodig.

Of is 0,2 voldoende voor die groene dingen?
 
Is interessant in een garnalenbak, daar is nitraat 0.

Maar met een bak vol planten,, IK heb niet anders,, is het toch wel handig ,als nitraat dan mee komt.
Daarom hoef ik ook weinig voeding te geven.
Groeit de bakken uit.

Hoeveel planten heb je dan? En welke?
 
Het is een klein bakje van 62 liter en daar zitten 6 planten in.

Normaal 8, maar 2 plantjes liggen nog even in quarantaine. Bak heeft een Alparex kuur gehad en die 2 plantjes hadden er het zichtbaar lastig mee.

Die liggen nu in een apart bakje en zijn aan de betere hand. Die gaan over een paar dagen er terug in.

Geen idee welke planten het zijn. Gewoon courante huis-tuin-en-keuken plantjes die je in elke aquariumhandel kunt kopen.

Ik weet dat er waterpest bv. bij zit.
 
Wat had je dan? witte stip?
Met hoeveel vissen?


Heb je een foto van het bakje?
 
Bertus zei:
Wat had je dan? witte stip?
Met hoeveel vissen?


Heb je een foto van het bakje?

Ik had niks, maar het visje wel ;)
En neen, geen witte stip, maar wel iets wat er op lijkt: Oodinium.

En dat kan je behandelen met koperzouten of Alparex dus.

Er zit nu aan visjes in dat bakje:

2 kleine Ancistrussen, als ze te groot worden vliegen ze alle 2 of toch 1 naar de grotere bak.

5 Corydoras

3 kempvis vrouwtjes

1 vrouwelijke dwerg Goerami

Het is een bakje waar we veel last mee hebben gehad, heeft redelijk voor wat doden gezorgd.

Wellicht hebben we ooit een visje gekocht dat al een beetje ziek was. Die erin gezet en dan verkregen we een cascade aan ziektes en sterfgevallen.

2 1/2 week geleden hadden we terug een visje met Oodinium, maar die hebben we schijnbaar toch kunnen redden. Afwachten nog maar.

Er zou misschien nog een klein beetje vis bij kunnen, maar voorlopig niet. Eerst moet die bak eens een maand zonder ziektes zijn.

Neen, geen foto's. Enfin, toch niet hier.
 
Eerste metingen zijn binnen.

Nitriet is 0.
Nitraat meten we een beetje. En dat mag.

Ammoniak meten we best veel. Maar volgens de handleiding van de Hydra zou dat normaal zijn.

Zij beweren dat het ongevaarlijk is, daar de meeste Ammoniak testers de som meten van het giftige NH3 en het niet-toxische NH4+. Door de ionisatie zou de NH3 voortdurend omgezet worden in NH4+. Met als gevolg dat de testen een verkeerd beeld geven.

Maw. ik moet op zoek naar een pure NH3 tester, die geen NH4+ meet.

Iemand een idee welke dat doet?

Ik gebruik nu de NH3 test van Colombo. Op de verpakking zwijgen ze over NH4+, maar in de handleiding staat dat ze dat wel mee pakken in het weergeven van het test resultaat.
 
Ik heb de pdf doorgenomen en probeer me een beeld te vormen van hoe het werkt.

En ze vallen door de mand door te beweren dat giftig ammoniak wordt omgezet in niet-giftige ammonium. Dit gebeurt reeds spontaan tegen een bepaalde snelheid. Deze snelheid is naast de concentratie van ammoniak en ammonium ook afhankelijk van de pH en dus is de pH bepalend voor de verhouding ammonium/ammoniak. Dus wil het ammoniak omzetten in ammonium kan het dat in feite alleen doen door de pH te doen dalen. Verderop lees ik dan echter dat het product geen invloed zou hebben op de pH van het water.

Kortom, onmogelijk.


Redenatie van de fabrikant is: we maken de consumenten wijs wat we willen, ze willen toch bedrogen worden en kennen er toch niets van. We overtuigen ze wel met enkele mooie (onbestaande) 'vak'termen. Zolang onze kassa maar rinkelt.
 
Ik snap niet, als jouw bak al ingedraait is, jij die waarden hebt.

Nitriet en nitraat,ja.

Maar zoveel ammoniak???
Zou er dan toch een groot filter opzetten, en niet een pietepeuterig binnenfilterje.
 
Bertus zei:
Ik snap niet, als jouw bak al ingedraait is, jij die waarden hebt.

Nitriet en nitraat,ja.

Maar zoveel ammoniak???
Zou er dan toch een groot filter opzetten, en niet een pietepeuterig binnenfilterje.

Naast die filter zit er uiteraard nog een klassieke binnenfilter in, die van Jewel zelf.

Op die kleine bak is er geen plek voor een externe buitenfilter. Vind ik ook een beetje overkill voor een klein bakje.

Normaal hebben we zoveel ammoniak niet, maar conform de handleiding meten we eigenlijk niet zoveel ammoniak, maar ammonium.

Maar dat is het hem juist: ik kan met mijn huidige testen het eigenlijk niet meten. Colomobo gooit NH3 en NH4+ op ��n hoopje.
 
gapak zei:
Ik heb de pdf doorgenomen en probeer me een beeld te vormen van hoe het werkt.

En ze vallen door de mand door te beweren dat giftig ammoniak wordt omgezet in niet-giftige ammonium. Dit gebeurt reeds spontaan tegen een bepaalde snelheid. Deze snelheid is naast de concentratie van ammoniak en ammonium ook afhankelijk van de pH en dus is de pH bepalend voor de verhouding ammonium/ammoniak. Dus wil het ammoniak omzetten in ammonium kan het dat in feite alleen doen door de pH te doen dalen. Verderop lees ik dan echter dat het product geen invloed zou hebben op de pH van het water.

Kortom, onmogelijk.


Redenatie van de fabrikant is: we maken de consumenten wijs wat we willen, ze willen toch bedrogen worden en kennen er toch niets van. We overtuigen ze wel met enkele mooie (onbestaande) 'vak'termen. Zolang onze kassa maar rinkelt.

Zou inderdaad geen of weinig effect op de pH hebben.

Ik vermoed dat het toestel sneller ammoniak omzet in ammonium dan spontaan zou gebeuren.

Er wordt door een soort carbon sponsje een elektrische lading (ongevaarlijk voor vis en mens) afgevuurd.

Ik heb daar straks even gebeld naar de leverancier, nou die werd wel een beetje zenuwachtig nadat ik hem uitlegde dat ik geen NH3 meer precies kan meten en of ie geen betrouwbare test had die enkel NH3 kon meten.

Dat was volgens hem niet nodig en dat zou ik wel aan mijn vissen merken. Ja, doh...

Zo'n test bestond volgens hem ook niet, maar ik heb er al wel gevonden die NH4+ meten en dan kan je via een formule, de pH en temperatuur parameters ook de NH3 berekenen.

Ik hou jullie op de hoogte. Als het werkt, des te beter. Werkt het niet, dan laat ik het ook weten.
 
Gek, zo ver ben ik nooit gegaan,in mijn bakken.

Heb die waarden ook nooit gemeten.

4 weken indraaien,en klaar.
Paar garnalen erin ,voor test.
 
Bertus zei:
Gek, zo ver ben ik nooit gegaan,in mijn bakken.

Heb die waarden ook nooit gemeten.

4 weken indraaien,en klaar.
Paar garnalen erin ,voor test.

Zonder die Hydra filter had ik ook 'normale' NH3 waardes hoor. 0 dus, toch volgens de druppel testen.

Door hem erin te zetten gaat het n�t naar boven. Maar nogmaals, volgens de fabrikant althans gaat het niet om NH3 maar NH4+.

Van NH4+ moet je al extreem veel hebben voor het giftig begint te worden.

Voorlopig doen de visjes normaal, maar ik hou het wel in de gaten.

Bekijk het zo: als de claim van de fabrikant klopt, dan zou je theoretisch minder water moeten verversen. Theoretisch. Ik ben dus bezig met te zien of het praktisch ook klopt. :)
 
Ligt die hoge ammoniumwaarde wel aan het formaat van het (binnen)filter en niet eerder aan het gebruikte filtermateriaal en hoe hiermee wordt omgesprongen?

Normaal hebben we zoveel ammoniak niet, maar conform de handleiding meten we eigenlijk niet zoveel ammoniak, maar ammonium.

Maar dat is het hem juist: ik kan met mijn huidige testen het eigenlijk niet meten. Colomobo gooit NH3 en NH4+ op ��n hoopje.

En deze test kan dat ook niet anders. In de test zit een reagens die alleen met ammoniak kan reageren, dus zit er nog een ander reagens bij dat alle ammonium in ammoniak omzet om zodoende het totaal te meten. Dat andere reagens jaagt de pH namelijk de hoogte in.

Terugrekenen naar jou ammonium en ammoniakwaarde kan als volgt:

Als de test de ammoniakale stikstof uitdrukt in ammonium dan is:

Ammoniak = 17030,5*(((Testresultaat/18038,5)*(10^(-9,25))))/((10^(-pH))+(10^(-9,25)))

Zou het testresultaat uitgedrukt worden als ammoniak dan dien je die 18038,5 te vervangen door 17030,5 en als het uitgedrukt wordt als ammoniakale stikstof dan vervang je het door 14006,7

Om vervolgens ammonium uit te rekenen (indien je daar interesse in moest hebben):

Ammonium = Testresultaat - (Ammoniak*18,0385/17,0305)

Het ammoniakgehalte dat je hier invult is datgene dat je hierboven hebt uitgerekend. Let op: ook dit is dan weer alleen als de ammoniakale stikstof is uitgedrukt als ammonium. Staat het uitgedrukt als ammoniak dien je dit eerst om te rekenen door te vermenigvuldigen met 18,0385/17,0305 of als het gaat om het stikstofgehalte reken je om met 18,0385/14,0067.

Ik vermoed dat het toestel sneller ammoniak omzet in ammonium dan spontaan zou gebeuren.

Dit kan dus niet. Want de snelheid waarmee ammonium zich omzet in ammoniak en omgekeerd is afhankelijk van de concentraties van deze respectievelijke stoffen in het water.

Zou het toestel de omvorming van ammoniak naar ammonium al op een of andere manier kunnen forceren zou dit er alleen voor zorgen dat de spontane omzetting van ammonium terug naar ammoniak ook sneller zou gaan verlopen. De verhouding van de snelheden van beide tegengestelde reacties bepaalt dus ook de concentratie hiervan. Dat heet de Ka. Het negatieve logaritme hiervan heet de pKa en is voor ammonium gelijk aan 9,25. Nu weet je waarom ik in bovenstaande berekening 9,25 gebruik en hoe het komt dat men met bovenstaande berekening kan uitrekenen wat de exacte ammonium- en ammoniakconcentraties zijn onder alle omstandigheden. (al is die 9,25 wel temperatuursafhankelijk).

Geen zorgen dus, perfect mogelijk om het ammoniakgehalte te bepalen wanneer je alleen de ammoniakale stikstof test. Maar er bestaan ook dingen die alleen op ammoniak reageren en waar je enkel naar moet kijken: ammonia alert: in het aquarium hangen: zolang het geel blijft: geen ammoniak (mogelijk wel ammonium). Let wel: geen betekent hier < 20 ppb.
 
Bertus zei:
Nou, dan haal je hem er toch weer uit.
Niet goed, geld terug.

Ja, maar hij hangt er nog maar net in. Ik ga het nog wel even aankijken uiteraard.
 
Zonder die Hydra filter had ik ook 'normale' NH3 waardes hoor. 0 dus, toch volgens de druppel testen.

Door hem erin te zetten gaat het n�t naar boven. Maar nogmaals, volgens de fabrikant althans gaat het niet om NH3 maar NH4+.

Dan is 1 en 1 toch 2?

Dan zou het bij mij al lang klaar zijn: hydrabrol er asap uit en ammonium en nitriet-waarden controleren ifv pH.

Waar ammonium is, is ammoniak. Altijd.


En minder water verversen? Water verversen moet je in de laatste plaats doen om de klassieke afvalstoffen weg te werken. Die zijn voor rekening van filter en planten die hun werk beiden netjes zouden moeten doen.

Door een waterverversing herstel je wel de verhoudingen hiertussen en voorkom je dat je op lange termijn het 'allerlaatste' mineraal laat ophopen en voor problemen laat zorgen.
 
@gapa,

Het filtermateriaal in de Jewel binnenfilter deed het eerder altijd keurig. Ik vermoed dat ie het nog altijd keurig doet.

De Colombo NH3 test eigenlijk de totale ammoniak stikstof, dus NH3 en NH4+ samen.

Ik geloof de rest van je uitzetting wel, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het apparaat niks doet. Dat zou misleiding zijn. Maar het kan uiteraard wel dat het een lege doos is, zou niet de eerste zijn die dit flikt.

In dat geval heeft de leverancier wel een probleempje. lol

Ik moet wel zeggen dat het apparaat redelijk degelijk is afgewerkt, beetje op zijn Duits: net wat dikker en harder plastic ed, ook binnenin merk je dat het er allemaal duurzaam uitziet. Zegt natuurlijk niks op zich, maar toch.

Hoe het exact werkt, daar heb ik ook het raden naar. Ik kan alleen maar even testen, meten en afwachten. Volgende week of zo weten we of het gebakken lucht is of alsnog een mooi toestel.

En zelfs als het werkt, dan ga ik nog voorzichtig zijn. Geen mens die weet wat de effecten zijn op langere termijn voor vis en plant.
 
gapak zei:
Zonder die Hydra filter had ik ook 'normale' NH3 waardes hoor. 0 dus, toch volgens de druppel testen.

Door hem erin te zetten gaat het n�t naar boven. Maar nogmaals, volgens de fabrikant althans gaat het niet om NH3 maar NH4+.

Dan is 1 en 1 toch 2?

Dan zou het bij mij al lang klaar zijn: hydrabrol er asap uit en ammonium en nitriet-waarden controleren ifv pH.

Waar ammonium is, is ammoniak. Altijd.


En minder water verversen? Water verversen moet je in de laatste plaats doen om de klassieke afvalstoffen weg te werken. Die zijn voor rekening van filter en planten die hun werk beiden netjes zouden moeten doen.

Door een waterverversing herstel je wel de verhoudingen hiertussen en voorkom je dat je op lange termijn het 'allerlaatste' mineraal laat ophopen en voor problemen laat zorgen.

Ja klopt waar NH4+ is, daar is ook NH3. Maar vraag is in welke verhouding?

Minder verversen <> niet verversen. De kleine bak verversen ze we meestal om de 2 weken (langer wachten doen we nooit), af en toe verversen we die wel eerder.

Als ik ipv om de 2 weken, het kan optrekken naar om de 3 weken - mits al de rest in orde blijft, dan is dat toch zo slecht nog niet?
 
Het filtermateriaal in de Jewel binnenfilter deed het eerder altijd keurig. Ik vermoed dat ie het nog altijd keurig doet.

Er moet toch iets aan de hand zijn met de werking van het filter als nu plots de ammoniumwaarden oplopen? Ik ben zelf grote voorstander van Juwel en mijn rio 400 draait perfect op het meegeleverde binnenfilter. Maar met een filter kan nu eenmaal een aantal zaken misgaan en dan krijg je mogelijk problemen zoals met je ammoniumwaarden.

De Colombo NH3 test eigenlijk de totale ammoniak stikstof, dus NH3 en NH4+ samen.

Ja, dat begrijp ik en ik heb je ook uitgelegd waarom. De vraag is hoe de waarde is uitgedrukt. Als je bij de test bijvoorbeeld 1 ppm afleest. Is dat dan 1 ppm ammonium? 1 ppm ammoniak of 1 ppm ammoniakale stikstof. Dit om te bepalen hoe je het verschil gaat uitrekenen. Ik zie bij wat ik van de colombo test kan vinden overal NH3 staan en dat doet mij vermoeden dat 1 ppm dan ook 1 ppm ammoniak is.

Dat wil zeggen dat je het als volgt zou moeten uitrekenen:

Ammoniak = 17030,5*(((Testresultaat/17030,5)*(10^(-9,25))))/((10^(-pH))+(10^(-9,25)))

Ammonium = (Testresultaat*18.03085/17.0305) - (Ammoniak*18,0385/17,0305) = (Testresultaat-Ammoniak)*18,03085/17,0305

Misschien is het makkelijker als je vertelt wat je gemeten ammoniakwaarde is uit de druppeltest en wat je gemeten pH is. Geen nitriet te meten trouwens?
 
Ja klopt waar NH4+ is, daar is ook NH3. Maar vraag is in welke verhouding?

Die is louter afhankelijk van de pH. Dus als je de pH geeft kan ik het je vertellen. De verhoudingen zijn absoluut, dus aangezien daarmee de pKa wordt bepaald voor ammonium en deze 9,25 is weet je dat bij een pH van 9,25 er evenveel ammonium als ammoniak aanwezig zal zijn. Bij een lagere pH is er meer ammonium als ammoniak aanwezig en omgekeerd. Hoe lager de pH hoe hoger de verhouding ammonium/ammoniak zal zijn. Maar daar heb ik ondertussen de berekening voor gegeven.

Als ik ipv om de 2 weken, het kan optrekken naar om de 3 weken - mits al de rest in orde blijft, dan is dat toch zo slecht nog niet?

Een filter zal niet snel het verschil maken tussen verversen of niet verversen. Je planten wel, zij kunnen veel wegwerken en met veel afvalstoffen (voor hen voedingsstoffen) gaan lopen. Maar ook zij blijven dat maar doen als de wateromstandigheden netjes blijven. En dat betekent: met regelmaat verversen. Daar kan een filter nooit of te nooit wat aan veranderen.
 
De enige moment waarbij een filter het verschil kan maken tussen verversen en niet verversen is wanneer hij niet goed werkt en er dramatisch hoge ammoniak- en/of nitrietwaarden in het aquarium aanwezig zijn.
 
gapak zei:
Het filtermateriaal in de Jewel binnenfilter deed het eerder altijd keurig. Ik vermoed dat ie het nog altijd keurig doet.

Er moet toch iets aan de hand zijn met de werking van het filter als nu plots de ammoniumwaarden oplopen? Ik ben zelf grote voorstander van Juwel en mijn rio 400 draait perfect op het meegeleverde binnenfilter. Maar met een filter kan nu eenmaal een aantal zaken misgaan en dan krijg je mogelijk problemen zoals met je ammoniumwaarden.

De Colombo NH3 test eigenlijk de totale ammoniak stikstof, dus NH3 en NH4+ samen.

Ja, dat begrijp ik en ik heb je ook uitgelegd waarom. De vraag is hoe de waarde is uitgedrukt. Als je bij de test bijvoorbeeld 1 ppm afleest. Is dat dan 1 ppm ammonium? 1 ppm ammoniak of 1 ppm ammoniakale stikstof. Dit om te bepalen hoe je het verschil gaat uitrekenen. Ik zie bij wat ik van de colombo test kan vinden overal NH3 staan en dat doet mij vermoeden dat 1 ppm dan ook 1 ppm ammoniak is.

Dat wil zeggen dat je het als volgt zou moeten uitrekenen:

Ammoniak = 17030,5*(((Testresultaat/17030,5)*(10^(-9,25))))/((10^(-pH))+(10^(-9,25)))

Ammonium = (Testresultaat*18.03085/17.0305) - (Ammoniak*18,0385/17,0305) = (Testresultaat-Ammoniak)*18,03085/17,0305

Misschien is het makkelijker als je vertelt wat je gemeten ammoniakwaarde is uit de druppeltest en wat je gemeten pH is. Geen nitriet te meten trouwens?

Geen idee wat het exact resultaat van de NH3 test was. Mijn vrouw doet dat eh. :)

Ze vertelde gewoon dat het een stuk hoger was dan 'normaal'. Maar ze weet uiteraard ook van die Hydra filter en in onze handleiding staat dat die verhoging 'normaal' is. Visjes doen ook niet gek of zo, doen gewoon zoals anders.

Op de doosjes van de Colombo test zie je ze inderdaad alleen praten over NH3.

Maar in de handleiding praten ze over een NH3/NH4+ test.

Ik ga er dus vanuit dat ze ammoniakale stikstof meten.

Vanavond of morgen gaan we terug meten en dan speel ik de exacte waardes wel door.

Nitriet was 0. Da's het meestal.

pH is 7.4. Ons leidingwater zit meestal rond de 7.8.

Wij gebruiken geen producten of turf of zo om de pH te verlagen.
 
Maar dat is het 'm nu net. Die verhoging is niet normaal. De uitleg die de beschrijving van die hydrafilter ervan geeft is chemisch onmogelijk en is dus de reinste onzin. Als de ammoniumconcentratie inderdaad gestegen is sinds die hydrafilter aanwezig is zou ik niet twijfelen en geen risico's nemen. Eruit met die handel. Akkoord, het lijkt me sterk dat die het nitrificatieproces be�nvloedt aangezien dat in je andere filter zou moeten plaatsvinden. Maar als het proces in de hydra (goedbedoeld?) wat wil 'opruimen' en mineraliseren en daarbij net voor meer ammonium zorgt dan is je balans verstoort.

Dat vissen niet gek doen betekent niets. Tussen geen last hebben van de ammoniak of er meteen van sterven of zichtbare verschijnselen van krijgen zit nog een grijs gebied met latente effecten.

De colombotest zal inderdaad ammoniakale stikstof meten, zoals gezegd gaat het er om hoe deze wordt uitgedrukt en dat is waarschijnlijk als ammoniak.

Stel dat je test bijvoorbeeld aangeeft dat er 0,5 ppm ammoniak aanwezig is bij, laat ons zeggen een pH van bijvoorbeeld 7,5 dan zou dat betekenen dat er 0,52 ppm ammonium aanwezig is naast 0,01 ppm ammoniak. Nog niets aan de hand dus.

Zit je bijvoorbeeld met een ammoniakgehalte uit de test van 2 ppm bij een pH van 7,8 dan zou dat een ammoniumgehalte van 2,05 ppm betekenen en een ammoniakgehalte van 0,07 ppm. Wel al minder gezond dus.

Akkoord, je test is niet zo nauwkeurig, dus die 2 cijfers achter de komma die ik er bijplaats bij ammonium hebben relatief gezien in feite geen betekenis (bij ammoniak wel, = lager in verhouding), maar deze plaats ik er even bij om aan te tonen dat er een verschil is in uitgedrukt als ammonium of als ammoniak. Alleen aan ammonium is er al meer ppm aanwezig dan de test aangeeft.
 
gapak zei:
Maar dat is het 'm nu net. Die verhoging is niet normaal. De uitleg die de beschrijving van die hydrafilter ervan geeft is chemisch onmogelijk en is dus de reinste onzin. Als de ammoniumconcentratie inderdaad gestegen is sinds die hydrafilter aanwezig is zou ik niet twijfelen en geen risico's nemen. Eruit met die handel. Akkoord, het lijkt me sterk dat die het nitrificatieproces be�nvloedt aangezien dat in je andere filter zou moeten plaatsvinden. Maar als het proces in de hydra (goedbedoeld?) wat wil 'opruimen' en mineraliseren en daarbij net voor meer ammonium zorgt dan is je balans verstoort.

Dat vissen niet gek doen betekent niets. Tussen geen last hebben van de ammoniak of er meteen van sterven of zichtbare verschijnselen van krijgen zit nog een grijs gebied met latente effecten.

De colombotest zal inderdaad ammoniakale stikstof meten, zoals gezegd gaat het er om hoe deze wordt uitgedrukt en dat is waarschijnlijk als ammoniak.

Stel dat je test bijvoorbeeld aangeeft dat er 0,5 ppm ammoniak aanwezig is bij, laat ons zeggen een pH van bijvoorbeeld 7,5 dan zou dat betekenen dat er 0,52 ppm ammonium aanwezig is naast 0,01 ppm ammoniak. Nog niets aan de hand dus.

Zit je bijvoorbeeld met een ammoniakgehalte uit de test van 2 ppm bij een pH van 7,8 dan zou dat een ammoniumgehalte van 2,05 ppm betekenen en een ammoniakgehalte van 0,07 ppm. Wel al minder gezond dus.

Akkoord, je test is niet zo nauwkeurig, dus die 2 cijfers achter de komma die ik er bijplaats bij ammonium hebben relatief gezien in feite geen betekenis (bij ammoniak wel, = lager in verhouding), maar deze plaats ik er even bij om aan te tonen dat er een verschil is in uitgedrukt als ammonium of als ammoniak. Alleen aan ammonium is er al meer ppm aanwezig dan de test aangeeft.

Voor de filter erin ging is het water nog ververst, zo'n 30%. En dat is maar enkele dagen geleden gebeurd.

Er zijn geen visjes gestorven, er liggen geen lijkjes ergens onder het grind of zo.

Het ligt niet vol dode bladeren of voedselresten of zo. De bak is eigenlijk best netjes.

Er is niks raar gebeurd met de filtersponzen in de Juwel filter.

Er zit nu in: een blauwe, een groene, een (nieuwe) zwarte en een wit afscherm sponsje.

Kortom, het kan altijd, maar het zou gek zijn als er een derde oorzaak was, naast de Hydra filter.

Sinds de Hydra filter erin zit, is de ammoniakale stikstof gestegen, maar dat is wel iets waar de handleiding voor waarschuwt.

De leverancier waar ik de filter van heb gekocht, heeft die in zijn eigen bakken in de winkel in gebruik. Heb ik zelf gezien.

Ik kan me moeilijk inbeelden wanneer het schadelijk was, dat ie het toch gebruikt bij visjes die voor de verkoop zijn bedoeld. Hij zou in zijn eigen vlees snijden. En wellicht verdient ie meer met vissen, dan met Hydra filters.

Hooguit heeft ie een lulverhaal verteld en werkt dat ding helemaal niet. Maar ik denk niet dat het gevaarlijk is.

Ik maak me nog geen zorgen. Ik vermoed eerder dat die ionisatie gewoon het ��n en ander in de war schopt betreffende die ammoniakale stikstof, maar niet op een gevaarlijke manier.

Volgens een bio ingenieur kan het ding wel werken (hij heeft de details niet bekeken, ik heb hem gewoon even over de telefoon gebriefd), hij zegt dat ze soortgelijke apparaten wel eens gebruiken om verontreinigd water aan te pakken bij drinkwater bedrijven.

Maar dat zijn dan wel 'iets' grotere apparaatjes natuurlijk.
 
Denk toch dat jou Juwel niet voldoende is.

Mechanisch (siporax)_ lees ik niet.

Met sponzen een blauwe, een groene, een (nieuwe) zwarte en een wit afscherm sponsje.

Blauw is goed, groen is nitraat verwijderaar, en zwart is een koolspons.

Nou, deugt voor geen kant.
 
975994_0_82_juwel_bioflow_filter.jpg


Groen en zwart eruit.

Sipoax erbij, onderop.
 
Bertus zei:
975994_0_82_juwel_bioflow_filter.jpg


Groen en zwart eruit.

Sipoax erbij, onderop.

Ik ken Siporax niet, maar zal het eens bekijken.
Waarom is Siporax beter?

De zwarte is er in gegaan omdat de laatste restjes medicijnen eruit moesten.

Normaal zit die zwarte er niet meer in en gaat er een bijkomende groene in.
 
Ha, ik ken het dus wel.

Dat spul zit ook in mijn buitenfilter van de grotere bak.

Ik wist niet eens dat het bestond in kleine mandjes voor die kleine Jewel.

Daar ga ik wel eens achter morgen.
 
Ik heb je al gezegd, wat die handleiding over ammoniak vertelt klopt niet, ze lullen wat dat betreft uit hun nek. Als ammoniak stijgt is dat een risico en potentieel schadelijk, dus wel gevaarlijk. Ammonium stijgt niet zomaar. Als je pH nu plots sterk gedaald was zou er nog wat voor te zeggen zijn, maar ik vind dat je ongehoorde risico's neemt als je die hydrabrol laat zitten. Wat mij betreft ligt zo'n fabrikant er al als hij z'n handleiding vol onzin zet. En dat heeft ie m.b.t. het ammoniumverhaal gedaan.

Wat betreft het filtermateriaal: die witte wattenlaag dient als mechanische filtering, dus dat is in orde. Met siporax (toch eerder biologisch, niet mechanisch) 'experimenteren' kan altijd maar is niet vereist. Hangt er vooral vanaf hoe je het onderhoud van je aquarium wilt aanpakken. Die zwarte koolstofspons dient inderdaad nergens naar en de groene nitraatverwijderaar dient biologisch te werken. Daar heb je dus niets aan als die al vanboven zit in het filter en ben je beter af met siporax of iets dergelijks als je dat biologisch wil aanpakken of als je dat beter wilt controleren, kijk dan liever naar een chemische oplossing zoals NitratEx.

Wat betreft de medicatie die je eruit wenst te filteren: daar is de zwarte spons te beperkt voor. Die zwarte spons is niet bedoelt om er snel genoeg medicatie uit te filteren. Om dat deftig te doen zou je er al 5 van die zwarte sponzen moeten instoppen. Als je echt medicatie wilt wegfilteren heb je carbax nodig.
 
Heb nog eens gekeken naar de colombotest en zie dat deze volgende onderverdeling maakt op de kleurenkaart:

0,5 ppm
1 ppm
2 ppm
5 ppm

Om dit te kunnen vergelijken met de pH hieronder de pH-waarden waarboven deze respectievelijke ammoniumwaardes schadelijk zijn:

0,5 ppm - pH > 7,74
1 ppm - pH > 7,43
2 ppm - pH > 7,13
5 ppm - pH > 6,73
 
@gapak,

Er is niet direct een derde oorzaak aan te duiden waarom er nu plots een stijging is van ammoniakale stikstof.

De enige parameter die veranderd is, is die filter dus.

Maar daar zeggen ze dus in de handleiding: no worries, u meet geen te veel aan NH3, u meet gewoon veel NH4+, zonder dat die laatste ook in een gevarenzone komt. Je moet al verschrikkelijk veel NH4+ hebben voor het alsnog giftig zou worden.

Ik geloof je verhaal echt wel, maar misschien zie je iets over het hoofd.

Tot nu toe doen de vissen niet gek of zo, ze gedragen zich niet anders dan anders.

Ik heb me laten vertellen dat wanneer visjes te veel NH3 binnenkrijgen (zonder daarvoor dodelijk te zijn), zich wel anders beginnen gedragen. Sommige worden loom, eten nog amper, anderen worden hyperkinetisch.

Maar dat doen de onze dus niet.

Ik ga deze middag eens bekijken wat de exacte waarde aan NH3 is. Is die gevaarlijk dan gaat de filter eruit.

In het andere geval blijft die er nog minstens een weekje in. Als je zo iets test, dan kan je dat niet stoppen na een paar dagen (tenzij het gevaarlijk is).
 

Terug
Bovenaan