iemand ervaring met barbus schuberti???


S

Sambe

Guest
Hoi allemaal,
Het een en ander al over gelezen overr barbus schuberti. Maar iemand ervaring met deze vissen?? Wat was dan de ervaring??? Kunnen dezee vissen ook bij wat rustige vissen (kempvis) En kunnen ze agressief zijn??? Is er kans dat deze visjess mijn pareldanios opeten??? Mijn bak is 1m lang x 60cm hoog x 40 cm breed
Groetjes!!
 
Hoi Sambe,

Ik heb deze vissen ook gehad. bij mij hebben ze geen vlieg kwaad gedaan. Het enige nadeel wat ik bij deze vissen ervaar is dat zodra ze een wondje hebben, ze uiteindelijk zullen sterven. Ik heb ze altijd proberen te behandelen, maar helaas heeft het niet uitgemaakt.

Of deze bij rustige vissen kan weet ik niet. Je bak lijkt mij groot genoeg. ik zou wel kijken voor een leuke groep > 7.
 
Het zijn heel leuke vissen met ene interessant gedrag die in een school van 6 of meer gehouden willen worden.
Ze zijn niet agressief maar wel actief.
Mijn vriendin heeft ze in een bak met black molly's erbij en dat gaat prima.
 
Het zijn subtropische vissen, dus die horen niet samen met Betta's, Molly's etc. Ze kunnen tijdelijk flink hoge temperaturen verdragen, maar (de wildvorm) wordt gewoonlijk aangetroffen bij temperaturen die vari�ren van 16-24 graden. Ze jaarrond op tropische temperaturen houden is niet gezond voor ze.
 
Het is wel heel lang geleden dat ik ze had(ergens in de jaren 80) . Het staat me voor dat het erg drukke vissen waren die goed in groep bleven. Altijd onderling aan het bakkeleien of samen gezellig grondelen. Ik vermoed dat ze wat druk zijn voor de betta, alhoewel dat ze zich vaak in de onderste helft van de bak ophouden. Ze kunnen ook wel wat stroming verdragen (hoewel ik niet weet of dat vereist is) terwijl de betta dat juist niet waardeerd. Met de pareldanio's Heb ik geen ervaring en geen idee wat hun eisen zijn, dus daar ga ik me niet over uitspreken.
 
De Puntius semifasciatus "schuberti". Is een kweekvorm onstaan in de sierviskwekerij van thomas Schubert in de buurt van Toronto. In een kweek van de Puntius semifasciatus (toen nog Barbus semifasciatus) ontdekte hij in 1948 enkele Goudkleurige dieren waar hij mee is door gaan kweken. Toen de eerste in de jaren 50 in New-York te koop waren betaalde men er zo een paar 100 Dollar per stuk voor.

Jonge dieren zijn druk, maar volwassen dieren zijn erg rustig, log, lomp en moet je niet te warm houden. 20-22 graden is warm zat. En zijn daarom geen geschikte bewoners om samen te houden met warmte minnende Blackmollie's zoals hier boven wel wordt gezegd. Ze worden ongeveer 10cm en een jaar of 5 oud.

Vroeger zag je ze veel maar tegenwoordig stukken minder.

Volwassen Man.
barbus-shuberta.jpg


Jonge man
1352141927_barbus-shuberta-barbus-semifasciolatus-schuberti222.jpg


Volwassen vrouw
Z2A7RwyR6KQrydqW5UKXgbWiet1vxwu7.jpeg


Jonge vrouw
Z2A7RwyR6KQrydqW5UKXgbWiet1vxwu7.jpeg


Jonge dieren (man boven en vrouw onder)
5383_5.jpg


Calico kweekvorm ookwel Koi genoemd maar is weinig te krijgen.
Z2A7RwyR6KQrydqW5UKXgbWiet1vxwu7.jpeg


Wildvorm
Z2A7RwyR6KQrydqW5UKXgbWiet1vxwu7.jpeg
 
Leuke vis, heb ze jaren in een onverwarmde bak gehad samen met klauwkikkers.
 
Ik heb ze ook bijna altijd gehad. Echt leuke vissen al vinden veel mensen ze te goudvisachtig door de kleur en vorm. Daarom zijn ze ook totaal niet populair.
 
Mondjes maat wordt de wildvorm weer aangeboden (wildvang) alleen in verkoopbakken zijn ze heel bleek, en heel schuw. Ik ken een handelaar die ze heeft maar verkopen doet hij ze niet. Ik denk dat ik er maar een aantal buiten ga houden in een grote kuip van de zomer.

Per vangslocatie kunnen de vissen trouwens iets verschillen bij dit soort.
 
Ik heb er een stuk of 7 in de bak zitten. Erg leuke actieve vissen die de rest van de bewoners met rust laten. Schoolt goed en zwemmen graag in de stroming om zo zich weer weg te laten drijven. Echt geweldig om te zien!
Ze zijn ook flink taai en hebben hier tijdelijk tropisch gezeten zonder al te veel problemen.

Ik zeg doen!
 
Ze zijn ook bijna nooit ziek. Alleen zie je soms weleens (en dat heb ik alleen bij volwassen dieren gezien) een witte vlek op de flank ontstaan wat na enige dagen een grote rode bloederige plek wordt. De vis sterft er altijd aan.

stryder1.jpg
 
De wildvorm is echt ongekend mooi! De schuberti vorm is ook prima. Laatst stond op de cover van het Aquarium twee prachtige exemplaren.
 
Toch ken ik een handelaar die de wildvorm al maanden heeft voor een leuke prijs en niemand wil ze hebben. Wellicht omdat ze in de winkel een beetje saai bruin/grijs van kleur zijn.
 

Terug
Bovenaan