Iemand enig idee?


Toch denk ik dat we met een Ludwigia van doen hebben. Hieronder zie je een Ludwigia palustris in het "wild". De plant begint pas rood te kleuren.

212910.jpg
 
En Emers, dat is niet te vergelijken met Submers
Nou ja, wel bij de Ludwigia's. In tegenstelling tot veel planten die van vorm veranderen is dit niet het geval bij Ludwigia's. In de zomer kweek ik ze zelf emers.
 
Gaan die daarna weer de bak bij je in Ben?
 
Gaan die daarna weer de bak bij je in Ben?
Ja, wel vaak. Ik kweek ze vaak weer op uit snoei "afval". Op dit moment is het nog te koud maar zodra de temperatuur vrij constant boven de 15 graden ligt gaat dit prima buiten in een kweekbakje.
 
De vorm van het blad lijkt wel het meest op dat van een Ludwigia. Welke het dan precies is zou ik echt niet weten. De nieuwe bladeren die aangemaakt zijn bovenin zijn wat roder van kleur en de nieuwe bladeren onderin zijn erg groen van kleur.
 
is dit niet het geval bij Ludwigia's
Nou ja:D

Ik heb de Mini super red en deze veranderde behoorlijk, zelfde geld voor de Mesacana.
Beide zijn groen (emers) onder water veranderd de vorm/grootte van het blad en worden ze rood
 
Laatst bewerkt:
Nou ja:D

Ik heb de Mini super red en deze veranderde behoorlijk, zelfde geld voor de Mesacana.
Beide zijn groen (emers) onder water veranderd de vorm/grootte van het blad en worden ze rood
Bij aanschaf zijn ze groen met vaak al rode topjes. Maar dat zijn erg jonge plantjes vanuit zaden gekweekt, gekloond wellicht. De bladvorm veranderd niet. Onder licht worden ze rood. Stek je nu die rode toppen en kweek je ze emers op blijven ze, mits je ze onder (dag-)licht opkweekt gewoon rood. Ook dan veranderen de bladeren niet. Als voorbeeld, bij een Rotala rotunfundia of een bossii zie je wel een aanzienlijke wijziging in bladvorm van emers naar submers.
 
Stek je nu die rode toppen en kweek je ze emers op blijven ze, mits je ze onder (dag-)licht opkweekt gewoon rood
Oké, dat wist ik niet.

Rotala's veranderen wel heel erg idd, Hygrophila's trouwens ook.
 
Ik kom even een oud topic nieuw leven inblazen. Ik heb de betreffende plant nog steeds in mijn bak staan en verwacht zelf eigenlijk dat het de Ludwigia Repens betreft. Ter verduidelijking heb ik drie foto' s voor jullie gemaakt. Ik verwacht dat deze plant bij mij nog steeds onvoldoende licht krijgt om helemaal goed tot zijn recht te komen. 2x TL T5 45 watt verlichting met een lengte van 895 mm op een bak van netto 150 liter water.

Foto 1:
00100dPORTRAIT_00100_BURST20200628083650898_COVER.jpg


Foto 2:
00100dPORTRAIT_00100_BURST20200705100058190_COVER.jpg


Foto 3:
00100dPORTRAIT_00100_BURST20200628083645254_COVER.jpg
 
Mooie foto s Daan en ik heb hem ooit in een meterbak gehad met 2x T5 39W en dat ging prima hoor.
 
Zoals je ziet kleurt hij ook best aardig onder mijn verlichting maar ik verwacht dat hij nog roder van kleur kan zijn onder betere omstandigheden (lees: licht).
 
Ja ik had hem ook niet echt heel rood hoor en meer iets van een rode tint erin omdat het licht vrij beperkt was maar desondanks een leuke en makkelijke plant.
 
Ludwigia ovalis
 
Ik heb alleen het laatste uit dit draadje gelezen, maar zou het niet een ludwigia repens rubin zijn?
 
Ik kom even een oud topic nieuw leven inblazen. Ik heb de betreffende plant nog steeds in mijn bak staan en verwacht zelf eigenlijk dat het de Ludwigia Repens betreft. Ter verduidelijking heb ik drie foto' s voor jullie gemaakt. Ik verwacht dat deze plant bij mij nog steeds onvoldoende licht krijgt om helemaal goed tot zijn recht te komen. 2x TL T5 45 watt verlichting met een lengte van 895 mm op een bak van netto 150 liter water.

Foto 1:
Bekijk bijlage 304266

Foto 2:
Bekijk bijlage 304267

Foto 3:
Bekijk bijlage 304268
Ik blijf nog steeds bij mijn eerdere determinatie; dit is een mengvorm die men kent als een Ludwigia palustris x Ludwigia repens. Deze plant heb ik al een gehad. Ze kan rood worden bij voldoende licht. Bij wat minder licht wordt ze ietwat gelig. Overigens, in tegenstelling tot wat soms wordt gedacht, is bodemvoeding ook hier wel belangrijk al neemt de plant ook wel wat via de waterkolom op.
 
Volgens mij heeft die zoals de naam al zegt meer ronde/ovale bladeren dan die op de foto hier in het topic.



ja beetje korte post ook he, was nog niet helemaal de planning het te plaatsen:oopss:

Maar wat ik wou zeggen is dat de kleur me sterk doet denken aan Ludwigia ovalis, die kleurt niet rood zoals haar meeste nichtjes maar roze-oranje bij voldoende licht.
de naam slaat overigens vooral op de bladvorm in emerse toestand, net als bijv Rotala rotundifolia, Heminathus micranthemoides etc. in onderwatervorm is de naam een stuk minder van toepassing. Al blijven de bladeren wel breder dan van een repens.

Een andere optie is wat verkocht wordt als Ludwiga Atlantis, de lijkt op de repens maar met meer oranje tint ipv dieprood en lichter gekleurde nerven.
 
Ik wil graag wat snoeisels opsturen naar degene die het leuk vinden om deze plant beter te bekijken. Ik kan mij voorstellen dat leden als @benvo en/of @Akwarium deze plant fysiek even kort bekijken en met grote nauwkeurigheid durven te stellen welke plant het is. Uiteraard betaal ik de verzendkosten! :petjeaf:
 
Ik wil graag wat snoeisels opsturen naar degene die het leuk vinden om deze plant beter te bekijken. Ik kan mij voorstellen dat leden als @benvo en/of @Akwarium deze plant fysiek even kort bekijken en met grote nauwkeurigheid durven te stellen welke plant het is. Uiteraard betaal ik de verzendkosten! :petjeaf:
Ik denk dat het dan toch slimmer is om je Lfs te raadplegen. Want het enige wat ik zou kunnen doen is een mening, die ik dus al gaf, te herhalen. En ook mijn mening is maar een mening....
 
En ook mijn mening is maar een mening....
De bescheidenheid siert je hoor! Als ik er weer eens kom en er aan denk zal ik zeker een deel van de plant meenemen!
 

Terug
Bovenaan