Iemand enig idee?


Hoogheid

Well-known member
Lid geworden
1 maart 2018
Berichten
1,639
Leeftijd
34
Heeft er toevallig iemand enig idee welke plant het op deze foto's betreft? Het gaat om de hoogste plant aan de rechterkant achterin die wat geel lijkt te zijn uitgeslagen. Toen ik deze plant van mijn broertje kreeg was hij rood.


Ik gebruik Profito en APO Plantenpracht aan plantenvoeding. Maar kwam er van de week achter dat ik 36% meer voeding geef dan voorgeschreven is omdat ik mijzelf heb vergist in de afmeting van mijn aquarium en daardoor een verkeerde berekening heb gemaakt. Ik geef deze voeding sinds een half jaar en ga vanaf vandaag de voorgeschreven hoeveelheid toedienen.

Ik heb dus geen vraag over het toedienen van voeding maar wel welke plant het hier betreft?

:c

MVIMG_20190413_203608.jpg
MVIMG_20190413_203625.jpg
 
Zitter er ook voedingsbolletjes o.i.d. bij de plantwortels?
 
Zitter er ook voedingsbolletjes o.i.d. bij de plantwortels?
Neen, wat zijn aanraders om te gebruiken? Of moet ik hier even een nieuw topic over starten elders op AF?
 
Neen, wat zijn aanraders om te gebruiken? Of moet ik hier even een nieuw topic over starten elders op AF?
Je zou even kunnen kijken in het onderschrift van @tuinkabouter , deze bied capsules aan voor niet te veel geld.
Het topic gaat over deze plant, dus prima zo.
 
Zitter er ook voedingsbolletjes o.i.d. bij de plantwortels?
Geen idee welke plant dit is, maar aangezien het een stengelplant is hebben die (meestal) geen wortelbemesting nodig?
Maar kwam er van de week achter dat ik 36% meer voeding geef dan voorgeschreven is
Dit hoeft geen probleem te zijn als je veel planten hebt. (excuus voor het antwoord betreffende de voeding waar je niet om vroeg)
 
Ik verwacht ook niet dat deze voeding bij de wortels nodig hebben en met het steeds moeten snoeien kan dat weer troep geven.
 
Sommige Alternanthera soorten vragen wel een voedselrijke bodem.
 
Dat is jammer, we hebben eigenlijk een nieuwe droger nodig:D
 
Dit is volgens mij een Ludwigia palustris. Deze plant kent een wat duidelijker nerf tekening. Ze zijn echter ook in, nakweek, mengvormen verkrijgbaar zoals bijvoorbeeld de palustris x repens. Het is een plant die een hoge lichtintensiteit vraagt om de rode kleur te krijgen. Bij wat minder licht is hij meer gelig bij lichttekort zelfs naar groen neigend. Een voedselrijke bodem is wel van belang en wat ijzer vinden ze ook fijn. Temperatuur; 22 tot zo'n 26/27 graden hoewel de tolerantie op dat gebied best groot is. Het is niet echt een moeilijke plant.
 
Kijk eens aan, wat een geweldige reacties allemaal!
Ik wil jullie allemaal bedanken hiervoor!

BINGO! Ik denk van alle opgegeven antwoorden dat dit de plant is waar het om gaat. Hij lijkt er echt bijzonder veel op!
En in dat geval is het verkleuren eerder een goed teken dan een slecht teken volgens mij. Hij was namelijk van oorsprong wat roder van kleur. Ik heb een tijdje terug beide TL-balken vervangen voor nieuwe dus dit zou wel eens een verkleuring richting rood kunnen zijn dan. (Toch?!)


Het lijkt op een Ludwigia inclinata
Nee, dat is hem zeker niet. Maar wel bedankt voor je antwoord want dit is wel een andere plantje dat helemaal was afgestorven maar sinds de toevoeging van CO2 in mijn aquarium (sinds 4-5 weken ongeveer) is deze plant weer helemaal tot leven gekomen!


Je zou even kunnen kijken in het onderschrift van @tuinkabouter , deze bied capsules aan voor niet te veel geld.
Het topic gaat over deze plant, dus prima zo.

Ik zal er eens naar kijken, bedankt!



<------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------>
Is er een gemakkelijke manier om te bepalen welke planten voeding vanuit de bodem nodig hebben en welke planten voeding vanuit het water nodig hebben?
(sorry, even offtopic)

Mijn bak draait momenteel enkel op vloeibare voeding (Easy-Life Profito en AquaPlantsOnline - Plantenpracht) met een zandbodem en ik voeg dus CO2 toe vanuit een hervulbare CO2 fles van de Maanvis uit Nijmegen.
<------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------>
 
BINGO! Ik denk van alle opgegeven antwoorden dat dit de plant is waar het om gaat.
Dat denk ik ook.

Is er een gemakkelijke manier om te bepalen welke planten voeding vanuit de bodem nodig hebben en welke planten voeding vanuit het water nodig hebben?
Dat is meestal wel te achterhalen via de info die gegeven wordt bij o.a. aquaplantsonline.
De betreffende soort heeft dat overigens niet nodig.
 
Dat is meestal wel te achterhalen via de info die gegeven wordt bij o.a. aquaplantsonline.
Thanks, dan ga ik verder met het achterhalen van de namen van alle planten in mijn aquarium. Ik voel een groter topic aankomen met meer foto's waarbij iedere plant genummerd is.
Zijn er mensen die zouden willen helpen of kan ik mijn tijd hier zelf beter ook niet aan verdoen?
 
Thanks, dan ga ik verder met het achterhalen van de namen van alle planten in mijn aquarium. Ik voel een groter topic aankomen met meer foto's waarbij iedere plant genummerd is.
Zijn er mensen die zouden willen helpen of kan ik mijn tijd hier zelf beter ook niet aan verdoen?
Het is altijd handig om de namen te weten van je planten en vissen, dat kan wel eens handig zijn.
Zelf heb ik een excell gemaakt.

upload_2019-4-14_13-1-18.png
 
De Hygrophila heeft behoorlijk spitse blaadjes, en de plant van TS meer rond/ovaal.
De Ludwigia komt dan eerder in de buurt idd, qua kleur nog niet maar dat kan door de omstandigheden komen.
 
De Hygrophila heeft behoorlijk spitse blaadjes, en de plant van TS meer rond/ovaal.
De Ludwigia komt dan eerder in de buurt idd, qua kleur nog niet maar dat kan door de omstandigheden komen.


Pfff, wat is het dan handig als je het kaartje met de naam zou hebben bewaard he;)
 
Het is altijd handig om de namen te weten van je planten en vissen, dat kan wel eens handig zijn.
Zelf heb ik een excell gemaakt.

Bekijk bijlage 271330

Dat ziet er goed uit! Zou ik deze van je mogen overnemen? Ik heb je een PM/DM verzonden met mijn emailadres!
 
Ehhhhh, toch zie ik op die van de TS veel duidelijker de nerven wat mij dan weer meer de linker plant lijkt:sorry:
Zou kunnen blijft idd erg lastig, mede omdat de plant in slechte conditie verkeerd kan ie erg afwijken van de originele gezonde staat
 
Nou ik haak ook af met deze raadplaat hoor.
 
Pfff, wat is het dan handig als je het kaartje met de naam zou hebben bewaard he;)
Ik kreeg er geen kaartje bij. Ik had in de winkel (Maanvis) gewoon de naam even moeten opschrijven of er een foto van moeten maken. Stom van me..kijken of ik nu alsnog een inhaalslag kan gaan maken..


Zou kunnen blijft idd erg lastig, mede omdat de plant in slechte conditie verkeerd kan ie erg afwijken van de originele gezonde staat
Je hebt helemaal gelijk, het is en blijft moeilijk... Als er behoefte is aan meer foto's van deze plant voorzie ik daar natuurlijk in!
Ik overwoog van de week om hem door midden te knippen en het afgeknipte deel voorin de bak te zetten. Dan staat hij zeker 20cm lager en onder de blauwe TL-balk. Nu staat hij recht onder de rode balk.

Zet er eens ''RED'' achter:D
Wat ben ik toch een halve zool af en toe. Sorry! :book:
 

Terug
Bovenaan