Identificatie en geslachtsbepaling Goerami's


F

FedEx

Guest
Beste medeaquarianen

ik ben sinds een 2-tal weken in het bezit van 2 colisa sota's. Als ik dit echter intyp op google kom ik vaak op andere plaatjes uit. Is er iemand die kan bevestigden dat het effectief over deze soort gaat?

Verder vraag ik mij ook af of iemand het geslacht van de vissen kan bepalen?

Thanks!


vis 1:
90JPq8dN3riJipn2ZaKdY8qXOJaQGEj3.jpeg


vis 2:
90JPq8dN3riJipn2ZaKdY8qXOJaQGEj3.jpeg
 
Colisa sota is hetzelfde als de Colisa (tegenwoordig Trichogaster) chuna, oftewel de honinggoeramie. Van deze soort bestaan ook kweekvarianten waaronder de goudvorm. Zoek maar eens op "trichogaster chuna gold", dan heb je vergelijkingsmateriaal
 
Bedankt voor de verduidelijking. Kan iemand uitmaken of ik een mannetje en vrouwtje heb?
 
Dit is een Colisa labiosa "red" er wordt gefluisterd dat dit een kweekvorm zou zijn van Colisa labiosa "orange" X Colisa chuna. Feit is wel dat ze kleiner blijven dan de Colisa labiosa en groter dan de Colisa chuna.

De vis die ooit als Colisa sota is beschreven was een vrouwelijke Colisa chiuna. Deze fout is later gezien en toen is de naam Colisa sota opgeheven.

Je hebt 2 dames.

Dit is een man en kijk goed naar de rugvin.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... vtihPEguJV

Deze vissen wensen drijfplanten en een donkere achterwand vinden ze ook fijn.
 
Bedankt voor je uitleg Botia!

Vanmorgen ben ik opnieuw naar de LFS getrokken in de hoop daar nog een man te kunnen strikken. In de bak zaten op het eerste zicht enkel vrouwen, maar lang zoeken hebben we toch een twijfelgeval gevonden. De verkoper was niet helemaal zeker van zijn stuk, maar we hebben het toch gewaagd.

Daarom nu de vraag of onderstaand visje een mannelijk exemplaar zou zijn?

xnB5bvnO_tU49FBrPguEK5j0F20s-ILZ.jpeg


xnB5bvnO_tU49FBrPguEK5j0F20s-ILZ.jpeg


Bedankt
 
Ik denk ook een vrouw.
 
Aarrgh, dat zou tegenvallen ... de tijd zal het uitwijzen, maar ik heb toch een beetje hoop omdat deze merkelijk roder is en je toch duidelijk verschil ziet met de 2 andere vissen.

Ik ben trouwens wel wat teleurgesteld in de LFS waar ik het eerste "koppel" heb gekocht. De man zei dat het met zekerheid over man en vrouw zou gaan, maar bij die 2 is er werkelijk niks, maar dan ook niks van verschil te merken.

Is het trouwens toeval dat het zo moeilijk is om een man te vinden?
 
De ene stam is wat roder dan de ander dat zie je wel vaker. De rugvin is een twijfel maar ik vind de buik wat rond voor een man.

Mannen zijn wel gemakkelijk te krijgen in het algemeen. Ik weet in Noord-Holland nog een winkel die momenteel een hele mooie man van dit soort heeft zitten.
 
Ik ben van West-Vlaanderen in Belgi�, dus dat is helaas wat te ver. Ik ben voor de aankoop naar 2 verschillende aquawinkels geweest en in beide zaken zaten de bakken vol met op het eerste zicht allemaal dames. Vervelend want het lijkt me wel leuk om het paargedrag van de vissen te kunnen aanschouwen.
 
Misschien is Bubbels in Hoogerheide of Brouwers in R'daal te doen, daar zullen ze deze vissen beslist wel hebben. Maar altijd even vantevoren raadplegen natuurlijk.

Ik denk ook wat Botia zegt, de Labiosa-mannen hebben puntiger uitlopende rugvin, zijn slanker en hebben meer kleur dan vrouwen..
 
Ik twijfel niet aan jullie kennis, dus het zal waarschijnlijk wel zo zijn.

Wel vervelend dat ik dan met 3 vrouwtjes zit. Ik ga sowieso verder op zoek naar een mannetje.

4 goerami's in mijn aquarium zal wel teveel zijn, dus er zal er sowieso 1tje terug moeten. Denken jullie dat als ik ergens een mannetje ga kopen, ze 1 van de vrouwtjes zouden terugnemen? Ook als deze niet daar is aangekocht? Ik hoef er zelfs geen geld voor, maar 4 stuks zal echt teveel zijn vrees ik.
 
Je kan het altijd vragen. Heb je nog steeds de 60cm bak?


Dit is een man zie je de puntige rugvin?

Un4SimmnkVNKCKe8HdIziyP__kuMzHJj.jpeg
 
Ja, nog altijd de 60 cm bak. Hierin moet het toch lukken om 1 koppeltje te houden h�?

De overige visjes in de winkel waren zeker vrouwtjes als ik vergelijk met de vissen die ik al heb en de foto die jij toont. Ik ben hoop stiekem toch een beetje dat mijn nieuwe aanwinst misschien toch een twijfelgeval is aangezien de vin toch beduidend afwijkt van de 2 andere vissen, maar het is absoluut niet zo uitgesproken als op de foto die je gepost hebt.
 
60cm vind ik best krap voor dit visje. Gelukkig zijn ze niet zo druk dus het kan misschien n�t.

Die nieuwe is echt een twijfel vis. Maar over een paar maanden als het visje goed volwassen is kun je het ws wel zien wat het is.
 
Ik heb niet echt het gevoel dat ze te klein zitten, al kan ik uiteraard niet vergelijken. Ze zijn inderdaad rustig en verdraagzaam onderling en naar andere vissen.

Wel is het zo dat 1 van de 2 (zekere) vrouwtjes geregeld de andere 2 vissen opjaagt en achtervolgd. Ik dacht oorspronkelijk dat dit mannelijk gedrag was, maar de vrouwen kunnen blijkbaar ook van zich afbijten :)
 
Ik heb de labiosa red ook in 60 cm gehad, (per ongeluk) Is echt te klein voor ze! De mijne zijn nu uitgegroeid en zitten nu in een 100 cm bak, Ik vind dat ze daar net in passen!
 
Corydorasfan zei:
Ik heb de labiosa red ook in 60 cm gehad, (per ongeluk) Is echt te klein voor ze! De mijne zijn nu uitgegroeid en zitten nu in een 100 cm bak, Ik vind dat ze daar net in passen!
Vergis je, je niet met de veel groter wordenden "orange"?
gjcrBLiikVDtuJmQFJKbmHayiRGu2ici.jpeg
 
De vissen die ik heb zijn zeker niet de bovenstaande. Verder heb ik voordien al een van deze visjes een jaar lang gehad en ze worden absoluut niet zo groot hoor. Ik schat maximum een goeie 5 cm, meer niet.

Trouwens toen ik gisteren de nieuwe vis ging ophalen zaten ze opnieuw in een bak onder de naam colisa sota.
 
Hmm dan heb ik die denk ik. Raar, in mijn topic werd destijds gezegd dat het de red was.. even kijken wie dat was :S Ik kreeg ze en toen waren ze ongeveer 5 cm, zijn nu wel 9/10 cm.

Ow, haha, je hebt toen zelf gezegd in mijn topic dat het de red was xD. Dan heb ik de red denk ik toch xD
 
In hoeverre is het mogelijk dat de vis tijdens zijn groei nog evolueert qua vorm? Het is namelijk zo dat er 1 vis duidelijk de "baas" is in het aquarium. Dit uit zich in het vaak opjagen van zijn soortgenoten. Nu is het mij opgevallen dat de punt van zijn rugvin toch wel merkbaar verder loopt dan de anderen. Echt puntig zou ik het niet durven noemen, maar het springt toch in het oog.

Zou het kunnen dat deze vis met opgroeien toch een man kan zijn?
 
Net een leuke ontdekking gedaan. De opdringerige vis waar ik het al heb over gehad is bezig met het maken van een schuimnest ... tzal dus toch een man zijn zeker? :)

Dit is de vis in kwestie:
rcYh2VgH3yq6KC_ZizdNdBi5TsGIkjV1.jpeg


En dit is het begin van zijn schuimnest:
rcYh2VgH3yq6KC_ZizdNdBi5TsGIkjV1.jpeg
 
Toch is de bouw van het lichaam en vorm van de rugvin niet echt mannelijk. Hij zit er een beetje tussen in. Misschien is het een "het". :p
 
Misschien heb ik dan een shemale :)

Vandaar ook een beetje mijn eerdere vraag in hoeverre de rugvin nog kan veranderen tijdens de groei.

Bevestigt dit sowieso het geslacht of kunnen vrouwen ook een schuimnest maken?
 

Terug
Bovenaan