Idee voor een nieuw aquarium


Homerno1

Well-known member
Lid geworden
29 maart 2014
Berichten
313
Locatie
Horssen
Hallo,

in mijn zoektocht naar een invulling van een nieuw aquarium kwam ik het visje tegen op de foto (in het midden!). Op het kaartje bij de bak stond "drieband zalm", maar daarover kan ik maar weinig meer vinden dan zalm bij een NK driebanden....
Heeft iemand een idee, zodat ik een beetje meer info in kan winnen op Google? Iemand ervaring met deze visjes?

762857_0_82_imag2656.jpg


Bij voorbaat heel erg bedankt voor de hulp!
 
Ziet er uit als een vuurneon als ik het zo snel zie
 
Hyphessobrycon amapaensis als je het mij vraagt.

NseCT9b0Vz63WDDyKcRrxsi97dLvltsf.jpeg


~ Ivo
 
Volgens mij ook, en de nederlandse naam is "Belgische-vlag-zalm" als ik me niet vergis.
Mooi visje, maar volgens mij niet echt makkelijk te vinden in de handel.
 
Op wikipedia zie ik Hyphessobrycon heterorhabdus worden aangeduid als Belgische vlagzalm.
De heterorhabdus heeft lager doorlopende witte en zwarte lijnen dan de amapaensis:

hyphessobrycon_heterorhabdus.jpg
 
Waarom heet deze vis eigenlijk de 'Belgische vlagzalm'. Ik zou hem eerder de 'Nederlandse vlagzalm' willen noemen. Of ben ik nou gek?
 
Gezien IJsland - Nederland zou ik helemaal niet meer al te chauvinistisch willen zijn... :stom:
 
Hij heeft toch duidelijk een een rood wit/geel zwarte streep dus snap de naam wel... Niks over gister :|
 
Mascha&Ivo zei:
Hyphessobrycon amapaensis als je het mij vraagt.

LHWXuYEqa7PwqP8oCUY3hGnhsufxRF1A.jpeg


~ Ivo

Dit klopt. Deze vis wordt momenteel ook door groothandel Ruinemans verkocht onder de naam Driebandzalm. En dat nemen de winkeliers over. http://www.ruinemans.com/nl-NL/6927/driebandzalm.html

De Hyphessobrycon heterorhabdus wordt zelden aangeboden. En deze is ook stukken minder fel van kleur dan de Hyphessobrycon amapaensis.
 
Bedankt allemaal voor de goede hulp. Het is inderdaad die amapaensis. Met name door de kortere zwarte streep in mijn ogen en erg mooie tekening en een leuk visje. Is er niemand die ervaring heeft met deze visjes?
Ik ga me maar eens verder hierin verdiepen en mezelf proberen te trakteren op een leuk schooltje van deze visjes.
 

Terug
Bovenaan