Ideeën voor bodemmix van zand en grind


Hidde06

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2023
Berichten
181
Leeftijd
19
Hoihoi, heeft iemand creatieve ideeën voor een bodemsamenstelling van zand en grind? Zodat het er mooi, exotisch uitziet?
 
Niet doen, als je bodems van verschillende korrelgrootte gaat mengen, komt op den duur één van de twee bovenop de ander te liggen.
Wat je wel kunt doen is zand van dezelfde korrelgrootte mixen en dan je eigen kleur maken.
 
Niet doen, als je bodems van verschillende korrelgrootte gaat mengen, komt op den duur één van de twee bovenop de ander te liggen.
Wat je wel kunt doen is zand van dezelfde korrelgrootte mixen en dan je eigen kleur maken.
Dit mag men met een korrel zout nemen. Bij twee nouwelijks verschillende korrelgrootten (denk twee oplopende maten zand) zullen deze ook over lange tijd in ons aquarium geregeld gemeng blijven. Spreken we over een groter verschil zoals tussen 4mm grind en 10-20mm kiezel, dan zal je inderdaad gaan zien dat op een gegeven moment de fijnere korrel naar de bodem wil zakken.

Ik heb wit zand van .5mm gemengd met een iets grovere korrel lichtbruin zand om de kleur wat te breken en dat is stukken mooier dan 1 van beiden op zich. Wel zullen deze langzaam tussen de onderliggende kiezellaag gaan lopen, maar die gebruik ik met goede reden.

Een uniforme bedekking van zand wil langzaam afvlakken, waar een berg kiezel afgetopt met zand, zeker na het zand de gaten gaat vullen, lekker op zijn plek zal blijven. Ook is zand onderbroken door kiezel beter belucht.

Mocht ik nu toch gaan zien dat mijn twee fijne korrels gaan schiften, dan haal ik gewoon rustig mijn vingers door het zand en is het weer gemengd. Dat is bij een grindbodem natuurlijk minder makkelijk, en soms ongewenst, vanwege rottende planten- en dierenresten ertussen.
 

Terug
Bovenaan