Ideeën visbestand Rio 125 (100 liter)


NoahC

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2023
Berichten
137
Leeftijd
23
Locatie
Zuid-Limburg
Hallo allemaal,

Mijn nieuwe bak (Juwel Rio 125, zeg maar 100 liter netto) is een goede maand oud maar ik twijfel nog over de definitieve visbezetting. Een aantal vissen zijn reeds overgezet uit mijn oude bak.

Mijn plan is als volgt;

6x guppy
8x kardinaaltetra (zitten er al in)
6x corydora julii (3/6 stuks zitten er al in)
3x rasbora galaxy (zitten er al in)
2x otocinclus (zitten er al in)
2x roodkopzalm (zitten er al in)

Totaal zit ik met dit plan op 27 vissen. Is dit te veel? en zo ja, welke zouden jullie dan weglaten? De meeste vissen moeten met minimaal 6 gehouden worden, daar voldoe ik nu al niet aan. Of valt dit in de praktijk wel mee hoe erg deze 'minimaal 6 vissen in een school-regel' gehandhaafd moet worden? De guppy's wil ik eigenlijk wel graag toevoegen omdat de bovenlaag nu praktisch onbewoond is. Wil het liefst ook nog een algeneter als de gastromyzon toevoegen.

Ik luister graag naar jullie mening! Ook als dit een drastisch ander visbestand is.
 

Bijlagen

  • E7459185-9276-4160-851C-256632C41CC5.JPG
    E7459185-9276-4160-851C-256632C41CC5.JPG
    293.1 KB · Weergaven: 43
Ik zou ipv Guppen liever de andere vissen wat uitbreiden zoals de :

3x rasbora galaxy (zitten er al in)
2x otocinclus (zitten er al in)
2x roodkopzalm (zitten er al in)
 
De rasbora's uitbreiden
de roodkopzalmen zou ik niet uitbreiden , dit zijn serieuze zwemmers en die hebben ruimte nodig.
Misschien de oto's ook nog uitbreiden maar daarmee wachten tot je aquarium al wat langer staat.
En dan zou ik er niks anders bij doen.
 
In plaats van de guppen kun je overwegen om Epiplatys soortje toe te voegen. (Epiplatys annulatus of dageti zijn het makkelijkst te verkrijgen, maar er zijn nog veel andere, erg mooie, soortjes.
Epiplatyssen zijn oppervlaktezwemmers, die zullen dus in de bovenste laag van je bak rondtoeren.
Guppen hebben het nadeel (of voordeel, het is maar van welke kant je het bekijkt), dat ze erg enthousiast aan bevolkingsgroei doen.
Verder moet je niet te veel kleine schooltjes nemen, maar liever één grote. Dus de rasbora's uitbreiden, of de tetra's.
 
Mijn eerste aquarium was een rio 125 die ik volledig volpropte met allemaal “groepjes”. Niet overbevolkt of zo maar gewoon van alles 5 a 6 stuks. Gek werd ik ervan, zo’n onrustig geheel! Nadat ik 1 grond groep, 1 middengroep, een stel bijlzalmen en een eyecatcher nam, was het zoveel fijner om te kijken. Doe vooral waar je blij van wordt hoor, maar dacht, ik deel mijn beginnersfout ff met je 😂
 
Mijn eerste aquarium was een rio 125 die ik volledig volpropte met allemaal “groepjes”. Niet overbevolkt of zo maar gewoon van alles 5 a 6 stuks. Gek werd ik ervan, zo’n onrustig geheel! Nadat ik 1 grond groep, 1 middengroep, een stel bijlzalmen en een eyecatcher nam, was het zoveel fijner om te kijken. Doe vooral waar je blij van wordt hoor, maar dacht, ik deel mijn beginnersfout ff met je 😂
precies, dat bedoel ik dus ook!
 
Zo’n “less-is-more-leermomentje-rommelbak” 😂
 

Terug
Bovenaan