hydrofobe wit\grijze schimmel op wateroppervlak


Tamara

New member
Lid geworden
3 januari 2024
Berichten
4
Leeftijd
33
Goedenavond aquarianen,

Al heel lang bekend met aquaforum, maar nu toch eindelijk een account gemaakt omdat ik er even niet uit kom (^_^)"
Na jarenlang probleemloos draaien, heeft mijn bak besloten tot een schimmelinfectie. Altijd fijn....
Het is een hydrofobe schimmel die op het oppervlak blijft drijven. De bak heeft al een tijdje geen vissen meer, dus gelukkig geen gezondheidskwestie.
Maar voordat ik alles schoonmaak (waarbij er natuurlijk maar enkele sporen over hoeven te blijven voor her-infectie), wilde ik even checken of er een effectieve bestrijdingswijze bestaat.

Herkent iemand de onderstaande rakker en heb je zo mogelijk ook nog wat tips in voorraad?
Qua symptoom leek het op deze, maar het is natuurlijk altijd nét niet datgene wat je in andere topics ziet.
https://aquaforum.nl/threads/wit-spul-schimmel-op-planten-en-drijfplanten-sinds-nieuwe-lamp-en-voeding.178692/
Als er topics zijn die beter in de buurt komen dan hou ik me aanbevolen

De roze beestjes zijn overigens tropische springstaartjes.
Omdat die schimmels eten, heb ik ze er bij wijze van proef maar bij gedaan.

IMG_2164.JPG
IMG_2167.JPG

IMG_2169.JPG
 
Weet niet wat voor schimmel dit is, maar meest effectieve om het te bestrijden is het toevoegen van springstaartjes (wat je al hebt gedaan 👍). Na een klein weekje zie je al resultaat.
 
Zou gewoon wachten, paludaria hebben wel vaker rare schimmels enzo. Komt bijna altijd vanzelf goed.
 
Dan zal ik gewoon afwachten tot het roze grut het zware werk heeft verzet.
Bedankt voor de inzichten.
 
Ik krijg zo de indruk dat de roze diertjes niet echt hun best hebben gedaan...

IMG_2299.JPG
IMG_2297.JPG
 
Wat je nog kunt doen is een klein luchtpompje in het water leggen zodat de oppervlakte spanning wordt opgebroken en de schimmels dood gaan. Ik had verwacht dat de tijd het zou genezen maar is vrij hardnekkig zo te zien 😂
 
Daar zal ik even mee gaan spelen. Bedankt voor de tip.
Als ik tijd vind dan voeg ik nog wat andere soorten springstaarten toe. Een beetje ecosysteem doet wonderen.
 

Terug
Bovenaan