Hydrocotyle tripartita "Japan" ervaringen?


Crash

Administrator
Forumleiding
AquaForum Donateur
Erelid
Lid geworden
28 juli 2012
Berichten
11,242
Leeftijd
49
Locatie
Purmerend
Heb bij APO Hydrocotyle tripartita "Japan" besteld en inmiddels binnen. Staat nu nog in een emmer te wachten om in de bakken te worden geplaatst. Wilde al een tijd dit plantje hebben, maar vind nauwelijks iets over hoe te planten en te snoeien. Mogelijk zoek ik verkeerd. :)

Heb daarom de volgende vragen.

Gezien het een mooi veld kan worden, is dit gewoon te snoeien door van boven af de schaar in het veldje te zetten?

Hoever moet je de plantjes van elkaar zetten?

Is het veilig voor garnalen, met name Crystal Red garnalen?

Indien veilig voor mijn Crystal red garnalen, zal dit pas in de bak worden gedaan als ik later stekken uit mijn Trofi bak heb.
 
Je kan het in allemaal kleine stukjes knippen, en die dan individueel in de grond steken, niet tever van elkaar. Of je verzwaard een bundel van de plant, en zet het dan zo ergens neer.
Snoeien doe je zoals je een haag zou snoeien, gewoon een mooi vormpje in knippen. Je kan het ook wat hoger in het aquarium plaatsen, en dan zal het buiten het aquarium ook gaan groeien.
Het is absoluut veilig voor CR garnalen.
 
backplay zei:
Je kan het in allemaal kleine stukjes knippen, en die dan individueel in de grond steken, niet tever van elkaar.
Dat wordt makkelijk van Steenwol ontdoen dan, kan het gewoon afknippen. Zal later als het gegroeid is in de Trofis pas bij de CR's doen. Bedankt al vast. :)
 
Ik heb hem hier in een nano bij de cb TB staan en daar blijft hij mooi en omdat ik niet snoei nog gaat ie de lucht in.
In de 60cm met 15W staat hij ook maar daar doet ie het erg slecht en ik denk door te weinig licht.
Volgens mij is dit hem:



671996_0_82_bakken_op_20_12_15_005.jpg
 
Ik heb hem ook, en heb gemerkt dat hij wel van licht houdt. Onderin mijn 60cm hoge bak deed hij het niet goed. Toen ik hem hoger heb geplaatst sloeg hij goed aan, en nu enkele maanden verder is het een echte woekeraar! Ik snoei hem ook wel als een haag (zoals Backplay al aan gaf), maar ook bind ik hem met visdraad af en toe weer strakker op het hout. Ik heb hem destijds als geheel, eerst in de bodem gestoken, later met wat grind in een kuiltje van mijn kienhout geplaatst. De eerste uitlopers vervolgens zoveel mogelijk om uitsteeksels van het hout gewikkeld.

Zo ziet hij er nu uit (heb hem vorige week nog gesnoeid en nu al weer uitlopers).
228317_0_82_p1160033.jpg
[/img]
 
Zo dat is mooi geworden Coos. Zal eens kijken mijn Trofis is ook 60cm diep. Misschien kijken of ik al een gedeelte wat hoger kan plaatsen. Echter doet de Staurogyne repens het ook goed bij mij, dus zal er voldoend licht op de bodem zijn. :)
 
Zou natuurlijk zomaar kunnen dat jij wel genoeg licht hebt; ik heb ook relatief weinig licht hoor (2x 38watt T8 op een 120cm bak)

Ben benieuwd hoe je hem gaat plaatsen!
 
Ik had 'm ook. Begon goed, totdat ik een slakkenplaag kreeg. De slakken hebben alle blaadjes opgegeten. Zodra de ongewenste slakken onder controle zijn, haal ik weer een nieuwe. Ziet er mooi uit.
 
Helaas is niks meer van over. De Siamese algeneters vinden het erg lekker voedsel. :)
 
Ik merk wel dat er af en toe wat gele blaadjes aankomen en dat de garnaaltjes er ook wel van snoepen. Verder doet deze plant het redelijk.
 
Ai dat is jammer!
Hier groeit hij nog steeds zeer goed, moet hem regelmatig snoeien...
 
Heb nog steeds in het originele potje stekjes staan. Had het plantje niet uit de steenwol gehaald, maar gewoon afgeknipt. Heb het nu in een glas water staan welke ik vrijwel elke dag ververs met aquarium water. Eens kijken wat dat doet. :)

Vind het wel erg jammer, want het is een mooi plantje.
 

Terug
Bovenaan