Hydor ETH 300 'klikt' frequent aan/uit


Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Berichten
96
Leeftijd
33
Hi allen,

Reeds kort geadresseerd in dit topic, maar toch even een apart draadje. Ik heb sinds kort de Hydor ETH 300 watt externe verwarmer. Deze externe verwarmer spring aan/uit door twee metalen plaatjes, die reageren op de temperatuur van het water.

Het valt mij op de verwarmer erg frequent aan/uit spring. Dit varieert tussen intervallen van 15 seconden tot ongeveer 45 seconden. Dus, bijvoorbeeld:
  • Springt aan
  • 20 seconden later: spring uit
  • 25 seconden later: springt aan
  • 15 seconden later: springt uit
  • 45 seconden later: springt aan
  • etc.
Ik heb reeds online gezocht naar anderen die dit probleem ook hebben, echter wordt er vaak gesproken van een zeer frequent aan/uitspringen. Ik kwam bijvoorbeeld dit filmpje tegen, waar het nog een tikkeltje erger is.

Het is in ieder geval erg irritant, dus ik denk dat ik hem beter terug kan sturen. Ik ben echter benieuwd, herkennen jullie dit? Is het mogelijk op een bepaalde manier op te lossen?
 
Klinkt niet goed. Weet niet op welke temp hij staat? Bij mij op 23⁰ klikt het eens per 2of3 uur
 
Miss hangt ie net verkeerd..
Teveel of te dicht bij de stroming van de pomp of net anders om ??
 
Hij staat op zo'n 23 graden op dit moment, vergeleken met een temperatuur van ~20 graden binnenshuis. Dit is een erg klein verschil, zal zeg ik zelf.

@Scalari , hij hangt zo'n 30 a 40cm van de uitstroom van de pomp af. Hij hangt ook verticaal. Ik zal eens proberen of het probleem zich oplost indien ik hem iets schever hang. Wat ik overigens niet zou verwachten.
 
Probeer hem es in heel rustig water (hoekje naast de spraybar bijvoorbeeld)
 
Heb deze ook. Vroeger heb ik probleem ook eens gehad was einde oefening want hij verwarmde ook niet meer.
Toen nieuwe gehad.

Toevallig je pomp uitgezet om schoon te maken en je hydor niet?

Was bij mij niet het probleem maar vaak gaan ze zo kapot...
 
Klinkt alsof hij gewoon kapot is. Hij regelt veel te aggressief.
Enige wat ik nog kan bedenken: misschien zit er ruis op je elektra waar hij op reageert. Probeer eens een ander stopcontact (met een verlengsnoertje).
Filters of andere draaiende onderdelen willen nog wel eens ruis geven.
 
Ik heb de volledige opstelling eens los gemaakt van elkaar, en vervolgens weer opnieuw vast gemaakt. Dit heeft helaas niet mogen baten... Wordt een retourtje! Gelukkig zit hij er pas een dag of 3 in, dus ruim binnen de termijn.
 
Ik heb iets soortgelijks: anderhalve week geleden op MP een hydor inline verwarming van 300watt gekocht ouder model ETH300 Hij was afgelopen dagen vaak aan het tikken. Dan weer een minuut aan dan weer uit en zo best vaak gedurende de dag. Wel precies op 26.2 graden. Vanochtend begon hij echter te brommen/knisperen alsof het contact heel snel aan/uit ging. Ik hem maar snel de stekker eruit gehaald en de oude staaf verwarming erin gedaan. Vanmiddag nog maar een keer geprobeerd en hij doet het weer, echter, hij gaat niet meer uit.... Hij blijft aan staan en de thermostaat doets niets meer. Als ik op google kijk lijkt het ook een oud model van rond 2009 ofzo. Dus dit was geen handige koop. Wat nu te doen? Nieuwe Hydor halen of ander merk? Of via een externe thermostaat laten regelen?
 
Je thermostaat is defect. Dat is een slijtdeel, traag maar zeker.
De enige manier om die nog te gebruiken is via een externe thermostaat die meestal electronisch is.
 
Je thermostaat is defect. Dat is een slijtdeel, traag maar zeker.
De enige manier om die nog te gebruiken is via een externe thermostaat die meestal electronisch is.
Ja dat kan. Via bijvoorbeeld een Inkbird controller maar die zijn ook al weer snel 40 euro incl sensor. Of ik wellicht beter een SONOFF zoals deze: https://www.amazon.nl/dp/B07122N7HX/ref=twister_B07ZHNY7RQ?_encoding=UTF8&psc=1. Dan heb ik iig ook via wifi logging van de temperatuur.
 
Ik heb gisteren opnieuw de JBL Protemp e500 inline verwarmer gehaald. Vanmorgen op 25° ingesteld en brengt het water in de bak op 25°. Nu ingesteld op 24°. Temperatuur in de kamer is 15°.
Juwel Rio 180, jbl filter 1502. Je hebt mag ik wel aannemen eerst het filter aangezet daarna de hydor verwarming (500 watt)

Volgorde bij mij vanaf filter op terugstroomslang, eerst verwarming daarna Co2 inline diffuser, naar 3-delige gaatjesbuis.

Ik volg je topic met belangstelling.

*Edit*
Ik zie nu dat ik een vergissing maakte. Mijn reactie was gericht op @Haasie.
 

Bijlagen

  • 20201212_160141.jpg
    20201212_160141.jpg
    136.2 KB · Weergaven: 131
  • 20201212_160158.jpg
    20201212_160158.jpg
    175.5 KB · Weergaven: 104
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren opnieuw de JBL Protemp e500 inline verwarmer gehaald. Vanmorgen op 25° ingesteld en brengt het water in de bak op 25°. Nu ingesteld op 24°. Temperatuur in de kamer is 15°.
Juwel Rio 180, jbl filter 1502. Je hebt mag ik wel aannemen eerst het filter aangezet daarna de hydor verwarming (500 watt)

Volgorde bij mij vanaf filter op terugstroomslang, eerst verwarming daarna Co2 inline diffuser, naar 3-delige gaatjesbuis.

Ik volg je topic met belangstelling.

*Edit*
Ik zie nu dat ik een vergissing maakte. Mijn reactie was gericht op @Haasie.
Inderdaad eerst het filter aangezet en daarna pas de verwarming. Hij deed het ook goed, maar na een half uurtje begon hij gek te doen. Dus het lag niet echt aan het gebrek aan doorstroming. Hoe dan ook, ben je blij met je JBL Proterm?
 
Tot dusverre, ja ik ben tevreden. Met 500 watt heb ik extra power in een kamer waar de kachel niet altijd werkt, afgezien van de waakvlam.
 
Ik heb de mijne geretourneerd en het geld teruggekregen - blijkbaar waren er problemen bij de leverancier (?).

Ik heb nu in ieder geval een staafverwarming, en moet me nog opnieuw oriënteren op een alternatief voor de Hydor. Als je de recenties op Amazon kijkt dan schrik je wel... Als ik dit vooraf had gelezen had ik 'm ook nooit besteld :).
 
Ik zelf heb een inbird ITC308 met een schego titanium heater. Daaroverheen heb ik zo een superfish rockcover en daarvoor valisneria dus je zit het eigenlijk niet
 
grappig die jbl verwarming, zou de kleinere variant ook goed zijn voor een 240l aquarium?
 
De vraag stel ik omdat verschillende fabrikanten verschillende wattage noemen voor verschillende hoeveelheid liters en er verschil is in de afmetingen van staafverwarmingen.
 

Terug
Bovenaan