Hulp samenstelling 1e tropische aquarium


N

Nerfherder

Guest
Binnenkort wil ik m'n eerste tropische aquarium opstarten. Hiervoor gebruik ik een Lido 120 (bxh 60x41) met het interne bioflow filter eventueel met een sponsfilter om de uitlaat te dempen.

Nou heb ik vrij weinig ervaring met tropische vissen, wat er wel of niet samengaat vind ik al helemaal lastig te bepalen.

Vissen die ik persoonlijk leuk en mooi vind zijn de kempvis en dalmatier mollies. Ook zou ik het liefst een groep garnaaltjes of wat kleinblijvende kreeftjes willen. Ben me er bewust dat bovenstaande niet allemaal samen kunnen maar misschien dat iemand een suggestie heeft van combinaties die wel samen kunnen leven?
 
Zelf vind ik mollies te groot worden voor een lido 120, daarnaast hebben ze graag wat harder water. Deze soort zou ik laten afvallen.

Wil je graag een kempvis, dan zou ik daar het bestand omheen bouwen. Bijvoorbeeld kegelvlekbarbelen (T. espei) en een wat grotere garnaal (Cardina multidentata).

Eventueel kan je nog een schooltje van het een of ander toevoegen (bijv. Otocincli), maar of dat de rustige goede komt (zowel voor de vissen als om naar te kijken), is de vraag...
 
Ik zou dan ook voor een mooie kempvis gaan en daar je bestand om heen bouwen.

Garnalen kun je hier bij houden, afhankelijk van zijn karakter evt zelfs vuurgarnalen. Hier gaat die combi vooralsnog namelijk prima.

Kreeftjes, hoe klein ook zou ik hier niet mee combineren. Grote kans dat die de vinnen van je betta gaan verwoesten.

Met een zandbodem kun je ook kijken naar een leuk groepje corydoras op de bodem

In het midden zou ik een schooltje toevoegen van niet te actieve of agressieve vissen. Ook guppen of soortgelijke vissen vallen af want hun staarten kunnen een trigger zijn voor je kempvis om agressief naar hen te worden; ze lijken op een anders mannelijke kempvis en zoals wellicht bekend zullen 2 mannen In een bak vechten tot de dood.
Een aantal tips;
Rasbora kubotai
Rasbora hengeli/espei
Vuurzalm
Neontetra

Edit; wat betreft de stroming. Als je zorgt dat je vis ergens een plek heeft uit de stroming om te rusten moet dit voldoende zijn. Ik heb hier een beste stroming met de vis van mijn avatar en hij zwemt nog steefs even energiek en vrolijk door dr bak. Tuurlijk zie je hem soms even niet omdat die ligt te rusten; maar dat snap ik ook. 'S avonds zit hij eigenlijk ook standaard op deze plek
 
Grootte is trouwens 60x41x58 bxdxh. Weet niet in hoeverre hoogte een verschil maakt.

Het hoeft geen drukke volle bak te worden. Een kempvis met kleine harem en wat grotere garnalen is al mooi om mee te beginnen. Platies zullen wel te druk zijn?

Tetra vuurzalmen corydoras etc etc zijn niet zo mijn ding.

Zou een waaierhandgarnaal te combineren zijn met een kempvis?
 
Hoogte in dit geval zal niet veel verschil maken. Harem kempvissen is je bak te klein voor, omdat de vrouwen nergens heen kunnen als de man er zin in heeft. Platies zullen te druk zijn voor deze vis ja.

Wat zou je leuk vinden als bijvis? Is makkelijker meedenken :D

edit; je zou evt wel voor een aantal vrouwen kunnen gaan zonder man, als je liever wat meer vissen hebt. Ook vrouwen kunnen erg mooi zijn, al hebben ze vaak niet de lange vinnen die de meeste bij de mannen juist zo mooi vinden.
 
Ik heb slechte ervaringen met de combi Betta - garnalen dus het is en blijft een gok. Voor de bodem is de C Panda wellicht een leuk visje.
 
Ik heb slechte ervaringen met de combi Betta - garnalen dus het is en blijft een gok. Voor de bodem is de C Panda wellicht een leuk visje.

Dat hoor ik dus vaak. Wat is je ervaring hiermee, dat garnalen zich aan de betta vergrijpen of andersom? Ik 'denk' dat ik het misschien wel aandurf als ik veel schuilruimtes op verschillende lagen in het aquarium maak. Dat ze elkaar niet in de weg zitten?

Goede vraag, wat vind ik leuke vissen. :juggle:Eigenlijk, buiten de betta en garnalen, niets dat in een Lido kan. (flowerhorn, kogelvis) Wat mij trekt aan de betta is het Napoléon complex en de mooie kleuren (man heeft idd de voorkeur). De mollies vind ik dan weer leuk omdat zij wat gelijkenissen hebben qua gedrag van sluierstaarten.
 
Sommigde betta's eten alle garnalen op. Maar als je een goed beplant aquarium hebt met schuilplekken kun je het proberen.
 
Je kan ook geluk hebben, mijn betta eet bijna nooit garnalen....toen ‘ie het wel had gedaan en een uur later nog met sprieten uit zijn bek rondzwom keek hij echt ongelukkig :zwaai:.

Ik weet niet waar je je vis wil kopen maar bij de Diebo in Nieuwegein hebben ze veel betta mannen in bakken met andere vissen, slakken etc. Daar kan je dus goed zien hoe hij is met andere bewoners. Dit in tegenstelling tot de meeste winkels waar de betta’s allemaal alleen in hun eigen mini-bakje zitten.

Ik wilde er eentje die zich netjes gedraagt en heb dus best veel tijd besteed in de winkel naar eentje zoeken die niet zo fel leek. Is natuurlijk geen garantie maar ik zag echt wel veel verschil tussen de betta’s qua gedrag en mijn Sjaak doet nog steeds zoals hij toen ook deed. Misschien een tip waar je wat aan hebt.
 
..toen ‘ie het wel had gedaan en een uur later nog met sprieten uit zijn bek rondzwom keek hij echt ongelukkig :zwaai:.
Oo echt, zie het bijna voor me:D gevalletje 'meteen afgeleerd' dus?

De Diebo is een hele goede tip inderdaad. Is een fijne zaak. Zal de eerst volgende keer eens bij de bettas daar kijken, heb ze tot nu toe alleen maar solitair in een klein bekertje zien zitten. Fijn dat bij diebo gedrag in gezelschap te zien is
 
83DA7280-9552-4D4F-9832-11826C357B31.jpeg
Betta met spijt.

Ze hebben mooie betta’s bij de Diebo! En je ziet zo welke een erg opgewonden standje is en welke wat minder. Al kan ik me ook bedenken dat dat met leeftijd te maken heeft misschien.
 
Blijft moeilijk lezen voor sommige mensen. En altijd maar weer over die Corys beginnen, cory cory cory, enigste bodem vis die mensen kennen volgens mij
In ieder geval de mooiste :juggle: :D :p :p :p maar ja, vele soorten en zeker bij mij wel een favoriet
 

Terug
Bovenaan