Hulp nodig....


S

Syl&Ar

Guest
Halo iedereen,

Samen met mijn vriendin heb ik afgelopen week een aquarium gekocht nadat wij 6 "hemel kijkers" hebben gehad.

het aquarium is een Juwel van 60x30x30, hier zat ook een pompje bij met filter voor water circulatie en een verwarmingselement.

De vissen kregen wij mee in een emmer en hebben wij zo een dag laten staan omdat we het aquarium in orde moesten maken, we hebben toen in de tussentijd grind gehaald met wat waterplantjes en na overleg ook een sluierstaart vis meegenomen.
we hebben toen alles schoongemaakt en het water eerst op temperatuur laten komen, tevens gezonde bacteri�n toegevoegd voordat de vissen erin mochten.

hier een paar foto's van ons aquarium.

287935sylar_0_82_20140305_17.jpg


474647sylar_0_82_20140306_16.jpg


Ook hebben we een klein chinees algen etertje erbij maar die neemt nauwelijks ruimte in beslag.

991378sylar_0_82_img20140307wa0000.jpg


hiernaast ook gelijk de vraag of onze bak niet veelte klein is voor deze vissen bij elkaar?
er is ons wijsgemaakt dat het geen kwaad kon maar na wat gegoogle zijn weer toch niet helemaal zeker meer over.

Graag horen we meer, want we willen niet dat onze vissen het onnodig slecht hebben.

Met vriendelijke groet,

Arjan en Sylvana
 
er is nog wel een extra plantje bijgekomen die niet op de foto's staat.
 
Dat is overigens het plantje wat bij de hemelkijkers zat, ik weet de precieze naam niet meer.
 
Ik weet niet waar ik hier moet beginnen.
Het aquarium is veeel te klein, je moet 50 liter per vis hebben voor de hemelkijkers. En je bak is maar 60 liter totaal! Hemelkijkers kunnen wel 30cm worden. Dus je kan je voorstellen dat hun amper hun kont kunnen keren in de bak als ze wat ouder zijn.

Tevens zie ik nergens dat jij je bak hebt laten indraaien? Na ongeveer 3-4 weken komt er een nitriet piek, dat gaan je visjes niet fijn vinden, en ik zal dus ook niet opkijken als de meeste doodgaan.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat de vissen niet naar voren of onderen kunnen kijken. Dus als ze tegen het ornament in je aquarium zwemmen kunnen ze zich verwonden. Hun oogzakken zijn erg kwetsbaar.
 
Komt ook nog bij...dat leuke algen-etertje wat je jullie hebben verkocht...straks gewoon dood is..deze beestjes zijn gek op stroming van water is de bak..zijn door op grondelen..(snuffelen) met dat formaat grind gaat de hele snuit kapot :(

Jammer...dat er toch een hoop verkopers geen verstand van zaken hebben :( en alleen maar denken...verkopen...weg=weg :(

Groet manfred
 
Welkom op het forum ;)

Je hebt echt hele leuke vissen uitgezocht, ik vind ze superschattig :D
Helaas heeft die winkel heeft je niet echt juist voorgelicht.
Daarom hier wat info en opmerkingen, niet om jou af te kraken, maar om je vissen te helpen ;)


Ten eerste worden sluierstaarten veel te groot voor een 60cm bak.
Die hemelkijkers zullen geen 30cm halen, maar toch worden ze aardig groot. 15cm moet zeker lukken.
Die andere sluierstaart is een Oranda, ��n van de grootste sluierstaartvarianten, deze kunnen met
goede verzorging wel degelijk de 25-30cm halen. Ze passen zich niet aan aan de bak, wat vaak verteld wordt
door onwetenden. Een sluierstaart geeft een stofje af aan het water, zit er teveel van deze stof in het
water dan zorgt dit ervoor dat de groei van een sluierstaart (of goudvis) stopt of sterk vermindert.
ECHTER geldt dit zeg maar alleen voor 'het omhulsel', de organen, vinnen en ogen groeien gewoon door:
gevolg een vergroeide vis die veel last en pijn heeft doordat zn vinnen te lang zijn in verhouding tot zijn lichaam en
zijn organen in de knel komen.

Een sluierstaart heeft dus veel ruimte nodig en ook regelmatige waterverversing; 30-50% in de week.
Doordat het flinke eters zijn (en daardoor grote vervuilers) is ook een goed filter een must.

De bodem is ook niet echt geschikt: sluiers grondelen graag in de bodem (steentjes opzuigen en weer
uitspugen opzoek naar voedsel), en dat kan met die grove stenen niet. Ook lijken ze het licht aardig te
reflecteren (zit er glitter in?) en dat vinden veel vissen ook niet fijn.

Dan nog over de hemelkijkers: omdat de ogen naar boven gericht staan kijken ze constant in het licht. Het
zou dus beter zijn om het licht wat te dimmen doormiddel van drijfplanten ofzo.

Het beste zou zijn om:

- een grotere bak te kopen, 100cm voor 4 van die hemelkijkers en dan de andere 2 en de oranda
weg doen (oranda wordt te groot voor een 100cm bak). Of een 120cm bak voor ze allemaal. (als de hemelkijkers wel
erg groot worden kan je er dan altijd nog 1 of 2 weg doen).

Of

- de vissen terug te brengen of een ander huis voor ze te zoeken.

Klinkt een beetje cru, maar is voor de vissen het beste.

Ow en dat chinese algenetertje lijkt me een Gastromyzon. Het zou handig zijn
als je je daar wat meer over inleest, het zijn niet zozeer algeneters, maar eten voornamelijk microdingetjes die
tussen alg, hout en stenen leven. muggenlarven zijn ze ook gek op. Als je voor wat stroming zorgt en een stuk hout of steentjes
waar hij op kan zitten dan kunnen best samen gehouden worden met sluiers. Ik had hier ook een groepje van 5 samen met mn sluiers.
Ze hebben graag soortgenootjes erbij.
 
Doe alsjeblieft snel het licht uit. Kijk maar eens 5 minuten in die lamp, dan heb je enig idee wat de vissen nu doormaken.
 
Miss-Poodle zei:
Welkom op het forum ;)

Je hebt echt hele leuke vissen uitgezocht, ik vind ze superschattig :D
Helaas heeft die winkel heeft je niet echt juist voorgelicht.
Daarom hier wat info en opmerkingen, niet om jou af te kraken, maar om je vissen te helpen ;)


Ten eerste worden sluierstaarten veel te groot voor een 60cm bak.
Die hemelkijkers zullen geen 30cm halen, maar toch worden ze aardig groot. 15cm moet zeker lukken.
Die andere sluierstaart is een Oranda, ��n van de grootste sluierstaartvarianten, deze kunnen met
goede verzorging wel degelijk de 25-30cm halen. Ze passen zich niet aan aan de bak, wat vaak verteld wordt
door onwetenden. Een sluierstaart geeft een stofje af aan het water, zit er teveel van deze stof in het
water dan zorgt dit ervoor dat de groei van een sluierstaart (of goudvis) stopt of sterk vermindert.
ECHTER geldt dit zeg maar alleen voor 'het omhulsel', de organen, vinnen en ogen groeien gewoon door:
gevolg een vergroeide vis die veel last en pijn heeft doordat zn vinnen te lang zijn in verhouding tot zijn lichaam en
zijn organen in de knel komen.

Een sluierstaart heeft dus veel ruimte nodig en ook regelmatige waterverversing; 30-50% in de week.
Doordat het flinke eters zijn (en daardoor grote vervuilers) is ook een goed filter een must.

De bodem is ook niet echt geschikt: sluiers grondelen graag in de bodem (steentjes opzuigen en weer
uitspugen opzoek naar voedsel), en dat kan met die grove stenen niet. Ook lijken ze het licht aardig te
reflecteren (zit er glitter in?) en dat vinden veel vissen ook niet fijn.

Dan nog over de hemelkijkers: omdat de ogen naar boven gericht staan kijken ze constant in het licht. Het
zou dus beter zijn om het licht wat te dimmen doormiddel van drijfplanten ofzo.

Het beste zou zijn om:

- een grotere bak te kopen, 100cm voor 4 van die hemelkijkers en dan de andere 2 en de oranda
weg doen (oranda wordt te groot voor een 100cm bak). Of een 120cm bak voor ze allemaal. (als de hemelkijkers wel
erg groot worden kan je er dan altijd nog 1 of 2 weg doen).

Of

- de vissen terug te brengen of een ander huis voor ze te zoeken.

Klinkt een beetje cru, maar is voor de vissen het beste.

Ow en dat chinese algenetertje lijkt me een Gastromyzon. Het zou handig zijn
als je je daar wat meer over inleest, het zijn niet zozeer algeneters, maar eten voornamelijk microdingetjes die
tussen alg, hout en stenen leven. muggenlarven zijn ze ook gek op. Als je voor wat stroming zorgt en een stuk hout of steentjes
waar hij op kan zitten dan kunnen best samen gehouden worden met sluiers. Ik had hier ook een groepje van 5 samen met mn sluiers.
Ze hebben graag soortgenootjes erbij.

Een positief voorbeeldpost hoe het ook kan en eigenlijk altijd zou moeten zijn als je een nieuweling een antwoord geeft.

Proficiat :petjeaf:
 
We vinden het echt vreselijk om jullie dit allemaal te horen zeggen! Het laatste wat wij wilden is alle vissen op een klutje te proppen. De sluierstaart zou misschien eventueel nog terug kunnen, ook dat gereis is zielig voor het beestje en ik geloof niet dat hij veel meer ruimte krijgt bij de bak waar die uitkomt. Betreft de hemelkijkers we hebben nog een bakje staan van zo 30liter maar geen pomp en dergelijke meer. In de 60 literbak staat wel stroming in iedergeval dus dat is dan 1 dingetje wat wel goed is gegaan:(
 
Net naar de intratuin gebeld, daar komt de sluierstaart vandaan. Die willen hem eventueel wel terug nemen maar we krijgen geen geld terug en ik betwijfel of de sluierstaart het daar beter heeft aangezien ze met meer dan 20 sluierstaarten op een klutje zitten gepropt.
Graag hebben wij wat input over wat we kunnen doen. Zo snel raak je zo beestje ook niet kwijt aan iemand anders.
En wat betreft het grind, we hebben heel fijn zwart grind onder de paarse steentjes liggen dus we gaan het gelijk omwoelen zodat het fijne grint boven komt liggen

Met vriendelijke groet, Arjan en sylvana
 
Een ander antwoord ga je vrees ik hier niet krijgen, zoveel opties zijn er niet.

Ik zou zeker met deze raadgeving rekening houden.


luc zei:
Miss-Poodle zei:
Welkom op het forum ;)

Je hebt echt hele leuke vissen uitgezocht, ik vind ze superschattig :D
Helaas heeft die winkel heeft je niet echt juist voorgelicht.
Daarom hier wat info en opmerkingen, niet om jou af te kraken, maar om je vissen te helpen ;)


Ten eerste worden sluierstaarten veel te groot voor een 60cm bak.
Die hemelkijkers zullen geen 30cm halen, maar toch worden ze aardig groot. 15cm moet zeker lukken.
Die andere sluierstaart is een Oranda, ��n van de grootste sluierstaartvarianten, deze kunnen met
goede verzorging wel degelijk de 25-30cm halen. Ze passen zich niet aan aan de bak, wat vaak verteld wordt
door onwetenden. Een sluierstaart geeft een stofje af aan het water, zit er teveel van deze stof in het
water dan zorgt dit ervoor dat de groei van een sluierstaart (of goudvis) stopt of sterk vermindert.
ECHTER geldt dit zeg maar alleen voor 'het omhulsel', de organen, vinnen en ogen groeien gewoon door:
gevolg een vergroeide vis die veel last en pijn heeft doordat zn vinnen te lang zijn in verhouding tot zijn lichaam en
zijn organen in de knel komen.

Een sluierstaart heeft dus veel ruimte nodig en ook regelmatige waterverversing; 30-50% in de week.
Doordat het flinke eters zijn (en daardoor grote vervuilers) is ook een goed filter een must.

De bodem is ook niet echt geschikt: sluiers grondelen graag in de bodem (steentjes opzuigen en weer
uitspugen opzoek naar voedsel), en dat kan met die grove stenen niet. Ook lijken ze het licht aardig te
reflecteren (zit er glitter in?) en dat vinden veel vissen ook niet fijn.

Dan nog over de hemelkijkers: omdat de ogen naar boven gericht staan kijken ze constant in het licht. Het
zou dus beter zijn om het licht wat te dimmen doormiddel van drijfplanten ofzo.

Het beste zou zijn om:

- een grotere bak te kopen, 100cm voor 4 van die hemelkijkers en dan de andere 2 en de oranda
weg doen (oranda wordt te groot voor een 100cm bak). Of een 120cm bak voor ze allemaal. (als de hemelkijkers wel
erg groot worden kan je er dan altijd nog 1 of 2 weg doen).

Of

- de vissen terug te brengen of een ander huis voor ze te zoeken.

Klinkt een beetje cru, maar is voor de vissen het beste.

Ow en dat chinese algenetertje lijkt me een Gastromyzon. Het zou handig zijn
als je je daar wat meer over inleest, het zijn niet zozeer algeneters, maar eten voornamelijk microdingetjes die
tussen alg, hout en stenen leven. muggenlarven zijn ze ook gek op. Als je voor wat stroming zorgt en een stuk hout of steentjes
waar hij op kan zitten dan kunnen best samen gehouden worden met sluiers. Ik had hier ook een groepje van 5 samen met mn sluiers.
Ze hebben graag soortgenootjes erbij.

Een positief voorbeeldpost hoe het ook kan en eigenlijk altijd zou moeten zijn als je een nieuweling een antwoord geeft.

Proficiat :petjeaf:
 
Miss-Poodle heeft heel uitgebreid uitgelegd wat de volgende stappen kunnen/zouden moeten zijn. Dat zou ik aandachtig doorlezen en eventuele vragen kunnen vervolgens beantwoord worden. De situatie kan zo in ieder geval niet blijven.
 
Dat begrijp ik en we hebben dat ook goed gelezen maar wij hebben het geld niet voor een groot aquarium. We hebben alle benodigheden als pompjes stofzuigertje en noem het maar op allemaal voor dit formaat bak. En dus kan ik hem wel terug brengen maar dat is ook geen optie nadat we dit gelezen hebben.
 
Syl&Ar zei:
Dat begrijp ik en we hebben dat ook goed gelezen maar wij hebben het geld niet voor een groot aquarium. We hebben alle benodigheden als pompjes stofzuigertje en noem het maar op allemaal voor dit formaat bak. En dus kan ik hem wel terug brengen maar dat is ook geen optie nadat we dit gelezen hebben.

je kan de vissen hier tekoop zetten of gratis weg geven aan leden hier of mensne in je buurt, en dan met een heel nieuw bestand beginnen die wel in je aquarium passen. :)
 
Wij zouden de vissen graag weggeven aan iemand die hun wel de ruimte kan bieden die zij nodig hebben. We hebben ze ook op marktplaats gezet, maar tot nu geen reacties. Als iemand hier ons kan helpen dan horen wij dat graag.
 
de sluier kan bij iemand in de vijver..... Hemelkijkers geen idee.....
 
Hemelkijkers zijn erop gekweekt om van bovenaf bekeken te worden. Ook zijn ze vrij taai. Ze kunnen prima in een vijver mits daar geen scherpe stenen (bijv. Ardenner breuksteen) of scherpe planten (zoals krabbescheer) inzitten en de vijver minimaal 100 cm. diep is. De gangbare voorgevormde vijvers zijn dus niet geschikt.

Het is een kweekvorm die de meeste liefhebbers te ver vinden gaan, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die koppies van bovenaf wel erg schattig vind. :smitten:
 
Wat een schatjes die hemelkijkers!

Waar wonen jullie?
 
Leuk zijn ze he.. echt jammer dat onze bak te klein is :( wij wonen in rotterdam
 
Op Marktplaats staan vaak goede bakken voor een klein prijsje. Is dat geen mogelijkheid?

Ik heb zelf een bak van 100x40x40 te koop staan en woon een uurtje van jullie vandaan. Het is geen mooie bak, maar hij is niet lek.
 
We hebben deze bak van marktplaats. Vonden we wel een mooi formaat om mee te beginnen en vooral ook handig, omdat er een onderkast bij zit. In ieder geval bedankt voor je aanbod, maar ook financieel is een grotere bak even geen optie. We gaan er toch voor om een nieuw huisje te zoeken voor ze. De sluier kan eventueel wel bij mn schoonvader in de vijver. Dan zoeken we nog een plekje voor de hemelkijkers. Als iemand geinteresseerd is horen we dat graag.
 
Top dat je bereid bent een nieuw/goed adres te zoeken voor de visjes.
Goed bezig.
Succes.
 
Dankje. Het zal nog niet meevallen om een ander adres te vinden denk ik!
 
Syl&Ar zei:
Dankje. Het zal nog niet meevallen om een ander adres te vinden denk ik!

Nou, vooral om een adres te vinden waarvan je weet dat ze daar goed zitten.
Ik zou in ieder geval de visjes aanbieden op de verschillende fora waar aquariumhouders elkaar ontmoeten, de kans dat je daar liefhebbers (met voldoende kennis en middelen) tegenkomt zal groter zijn dan op Marktplaats.. schat ik.
Om te beginnen hier.. "Aangeboden"
 
We gaan het vanavond eens proberen.. dankjewel.
 
Wat tof om te horen dat jullie je best gaan doen voor de sluiers!
Zouden de hemelkijkers ook niet in de vijver van de schoonvader kunnen?
Helaas woon ik wat ver weg anders had ik misschien wel mensen geweten..

Heel veel succes met de vissen en als er nog vragen zijn dan horen we het wel ;)
 
Inderdaad jammer dat je ver woont. Tot nu krijgen we weinig reactie haha. De vijver van mn schoonvader is denk niet diep genoeg voor de hemelkijkers..
 
Hoe diep is de vijver dan?
 
60 a 70 cm diep ongeveer en 2 meter lang. Er zitten ook al goudvissen in.
 
hmmm 60 a 70 diep is niet heel erg diep als ze daarin ook nog moeten overwinteren..

Jeetje lastig hoor, misschien iemand in de vrienden/kennissenkring met een vijver?
 
Ook voor een Oranda is dat niet diep genoeg. Alle sluierstaarten verlangen een diepte van minimaal 100 cm.
 
Jones zei:
Ook voor een Oranda is dat niet diep genoeg. Alle sluierstaarten verlangen een diepte van minimaal 100 cm.

IK begrijp dat men voor koi verwacht dat een vijver 180cm diep is, deze vissen worden tegen de meter groot.

Waarom verlangen sluierstaarten minimum 100 cm diepte?
Kan goed zijn dat dit zo is, maar ik ken hier enkele vijvertjes waarin ze minder diep zitten en waar ze het toch uitstekend in doen.
 
We zitten te denken om ze naar www.vissenasiel.nl te brengen.
Nooit geweten dat, dat bestaat haha. Wat denken jullie ervan?
 
Dat zou een mogelijkheid zijn, maar informeer dan wel even of hun genoeg plek hebben voor de vissen, niet dat ze daar ook in een 60cm komen, want dan heeft het weinig zin hahaha. Ow en misschien even handig om te vragen of ze ervaring hebben met goudvissen en sluierstaarten.
 
Ja hun hebben er alle plek voor zei die! Dus daar gaan ze morgen naartoe.
 

Terug
Bovenaan