Hulp nodig, Goudvissen Aquarium


J

Jaimyvb

Guest
Hallo,

Even in het kort (voor het lange verhaal, zie mijn bericht bij ''voorstellen'') momenteel heb ik door slechte informatie van de dierenspeciaalzaak een aquarium van 70L (58x28x45) nu met 5 goudvissen/sluierstaarten, (waren er 7, helaas zijn er al twee overleden). Nu heb ik een tweedehands Juwel Vision 260L (121x46x64) gekocht en die ga ik vrijdag ophalen. Over het op de juiste manier opstarten van het aquarium heb ik mijzelf behoorlijk in gelezen en ben ik er klaar voor. Echter kan ik sommige informatie maar lastig vinden online en vertrouw ik de dierenspeciaalzaak niet echt meer met hun advies.

- Kunnen planten groeien en wortelen in grind ? Ik heb nu grind (3-6 mm) als bodembedekking.
- Wel of geen plantenvoeding / voedingsgrond voor de planten in een aquarium met goudvissen?
Ik weet dat goudvissen grote vervuilers zijn en dat ze houden van het spitten in de grond, maar toch wil ik graag planten goed laten groeien.
- Wat is een goede indeling/inrichting voor goudvissen ? Zelf zat ik voor het nieuwe aquarium te denken om de zijkanten (hoge planten), achterkant (kleine/lage opplanten) en het midden leeg te houden, eventueel met decoratieburg of iets. En om de planten te verzwaren door erop/erom heen decoratiestenen te leggen.

Graag hoor ik jullie mening, tips en al het andere wat belangrijk is om mijn vissen een superleven geven in hun straks nieuwe huisje!
 
Fijn dat je binnenkort een goede maat bak voor je sluierstaarten hebt. Hier een paar tips:

- Filterzand is de beste bodembedekking, omdat goudvissen graag grondelen. Vaak is gewoon grind of steentjes te scherp en blijft het in de bek of zelfs tussen de kieuwen steken.

- Javavarens zijn ideaal in een sluierbak. Dit zijn eigenlijk vrij harde moerasplanten met een wortelstok, die niet in de bodem mag staan. Je kunt ze vastbinden op stenen of mopanihout, of tussen de stenen klemmen. Verder zijn drijfplanten als Limnobium en Salvinia natans geschikt. Zij helpen ook bij afbraak van nitriet.

- De maat van jouw nieuwe bak is geschikt voor 4 sluiers, maar je hebt ook een groot liefst extern filter nodig.
 
@Giebeltje, Bedankt voor jouw reactie.

Filterzand is dus veiliger? Ik dacht dat ik gelezen had dat filterzand ook meer 'rommel' maakt / troebel water geeft in je bak juist doordat de vissen er graag in spitten. En dat het daarnaast lastiger schoon te maken is met een stofzuigertje omdat je het opzuigt. Klopt dat ? Maar grind is dus een echte no-go ?

Ik heb nu een binnenfilter van Superfish 200l per uur. Bij het nieuwe aquarium zit ook een binnenfilter van Juwel 1000L per uur. Ik weet niet of het kan maar ik wilde (in het begin iniedergeval) beide binnenfilters erin zetten zodat er genoeg gefilterd wordt.

Het liefst heb ik geen drijfplanten in het aquarium, zijn er planten die ik wel in de grond kan vastzetten ? En heb ik dan een voedingsbodem nodig ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Filterzand is inderdaad veiliger omdat het ronde korrels heeft. Het valt ook meteen weer terug op de bodem bij het grondelen. Ik gebruik een bodemzuiger van Sera waarvan ik de hevelklok aan de tuinslang koppel. Met een rubber ( keuken-) kwastje waaier ik los vuil uit de hoekjes naar de hevelklok toe, die ik iets boven de bodem houd. Het filterzand komt niet mee, omdat het te zwaar is. De bodem zelf raak ik verder niet aan, dit is namelijk, net als je (biologische) filtermedia en je planten, een plek waar nitrifierende bacterien zich kunnen vestigen. Die heb je nodig voor het nitrificatieproces. Zij zetten ammoniak via nitriet om in nitraat, dat weer door je planten wordt opgenomen. Kijk ook maar eens in de topics in mijn handtekening, daar zie je wat ik bedoel.
 

Terug
Bovenaan