Hulp nodig bij vissenbestand 80x35x40 Juwel bak 110 liter


V

Visbak

Guest
Had op mijn voorstel pagina het volgende geschreven maar kwam erachter dat er ook nog een visbestand sectie was dus bij deze mijn verhaal even naar hier gekopieerd ;)

De Clownbotias zijn verkocht en worden morgen opgehaald. Had de advertentie een paar uur op marktplaats staan en meteen al 4 reacties(lekker snel)
De 3 maanvissen staan nog op marktplaats dus mochten er mensen interesse hebben laat het me dan weten.

Als de vissen de deur uit zijn of beter gezegd het aquarium uit zijn wil ik een echt beginners visbestand er in doen(eerst maar is oefenen).
Ik heb wat rondgekeken op het forum en internet en ben op het volgende visbestand uitgekomen:

10: NeonTetras: (deze zitten al in het aquarium) (midden)
??: Corydoras panda: weet iemand wat een goed aantal is ? (beneden)
??: Bijlzalm marmer ( bovenste helft )
1: Ancistrus cf. cirrhosus: (algeneter)
Koppel Microgeophagus ramirezi of altispinosa: (dwerg cichliden onderste helft)

Mijn bak is 80x35x40 ongeveer 110 liter

Ik wil er kienhout in plaatsen voor de algeneter en zuid Amerikaanse planten.

Ben benieuwd of dit een goed visbestand is voor beginners. Alle tips zijn welkom. Ben heel wat wijzer geworden door dit forum en het lezen van
jullie verhalen en ervaringen. Het is allemaal soms een beetje te veel informatie dus excuses als ik misschien dubbele vragen stel maar er staat hier ook zo veel
op het forum dat het soms allemaal wat veel is te behappen in een korte tijd tongue
 
stuk op 8 bijlzalmpjes
stuk of 8 cory panda

algeneter heb ik geen verstand van.

Ramirezi zou ik niet aanraden, absoluut geen beginnersvis.... wordt snel ziek. De ervaringen verschillen erg mbt het houden van cory's icm dwergcichliden. Ik zou liever kiezen of of.....

Koppel apistogramma borelli is ook erg mooi en makkelijker dan de ramirezi. Zou zelf de cory's dan weglaten.
 
10: NeonTetras: (deze zitten al in het aquarium) (midden) - Temperatuur rond de 22/23.
??: Corydoras panda: weet iemand wat een goed aantal is ? (beneden) - Ook rond de 22/23 graden.
??: Bijlzalm marmer ( bovenste helft ) - Liever iets warmer, 25 graden ongeveer, combineren dus niet met de corydoras en tetra's.
1: Ancistrus cf. cirrhosus: (algeneter) - Rond de 23 graden, en zou ik niet doen in 80 cm. Worden 16 cm.
Koppel Microgeophagus ramirezi of altispinosa: (dwerg cichliden onderste helft) - Altispinosa's rond de 25/26 graden, en ramirezi's rond de 27/28 graden. Combineren dus niet met de rest, en in een kleine bak niet met corydoras houden.

Wat je zou kunnen doen is een wat kouder bakje:

15x Paraceirodon inessi
1M/1Vx Apistogramma borelli
3x L010a

Daar zou dan nog een bovenlaag soortje bij kunnen. Rond de 22/23 graden.

Je kan ook een warm water bak kiezen, dan zou je dit kunnen doen:

10x Nannostous beckfordi
of
15x Nannostomus marginatus
1M/2Vx Apistogramma cacatuoides
10x Carnegiella strigata
 
Ik heb de combinatieb ramirezi met corydoras aneus albino jaren gehad, zowel in een 70 liter als in mijn 110 liter bak. Ging altijd prima.
 
Ik zou zelf voor de corydorassen kiezen, kan je er meer van nemen dus zie je ook wat meer ;). Maar goed dat is je eigen keus :p. stuk of 8 is wel goed ja
 
Oke super bedankt voor jullie tips

Ik heb naar jullie advies gekeken en ook een beetje naar mijn eigen voorkeur

10 x neontetras
10 x corydos panda
3 x L010a
5 of 10 x Carnegiella strigata
1M/2Vx Apistogramma cacatuoides

Hoop dat het iets is... lijkt me een super leuke bak om mee te beginnen. Feedback is erg welkom :D
 
Ik zou nog even naar het advies van Fantoom kijken.
 
Haha sorry had de feedback achter mijn eerste visbestand gemist excuses excuses :D

Dan trekt de warm water bak mij iets meer dan de koud water bak.

15x Nannostomus marginatus
1M/2Vx Apistogramma cacatuoides
10x Carnegiella strigata

+ een algeneter neem ik aan ?

Leuke samenstelling Fantoom
 
Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe bodem voor het aquarium. De bodem die ik nu heb is heel fel blauw met witte steentjes ertussen. Volgens het forum geen goede bodem.
Nu vind ik een zwarte bodem het mooist.

Wat is jullie mening over dit aquarium grind

http://www.wesdijk.nl/bodemmateriaal/28 ... zwart.html

Vraag het liever even hier want in de winkel knikken ze toch alleen maar ja ;)
 
Dat grind is scherp grind waardoor je geen bodemvissen kan houden, dus als je in de toekomst een corydorassoort wil kan dat niet, als je afgerond grind heb kan dat wel.
 
Ook voor Apistogramma's is grind niet de beste keus: ga liever voor zand.

Heb je een Hornbach in de buurt? Daar hebben ze prachtig zwart zand.

~ Ivo
 
Dat grind heb ik ook gehad. Ben na een tijdje overgestapt op zand, en de corydorassen doen het duidelijk beter. Als je grind wilt, let er dan op dat er geen scherpe stukjes aan de steentjes zitten. Anders gaan de baarddraden van de vissen kapot en wordt voedsel zoeken lastig waardoor ze dood kunnen gaan.
 
Kijk eens naar het zwarte zand van Hornbach. Dat is perfect geschikt voor bodembewoners.

Het laatste bestand dat je gepost hebt lijkt me trouwens prima.

Een 'algeneter' heb je niet nodig. De meeste vissen die zo genoemd worden eten amper alg dus hebben wat dat betreft weinig meerwaarde.
 
Oke dan stap ik van het grind af.. alles voor het welzijn van de vissen :)
Zwart zand lijkt me een leuke vervanger. Er zit hier in de buurt geen Hornbach maar wel een coppelmans(groot tuincentrum).
Misschien een domme vraag maar moet ik na een speciaal soort zand kijken of maakt het in principe niks uit ?
 
Wow vind echt super veel over het zand van Hornbach en daar zijn vele over te spreken. Jammer dat de Hornbach in Tilburg zit maar het is misschien toch dan wel het ritje waard.
 
Valkenswaard net onder Eindhoven. De dichtstbijzijnde is 44 kilometer hier vandaan(40 minuten rijden).
 
44 km 40 minuten rijden? Dacht wel langer.
 
Ligt eraan hoeveel snelweg, provinciale weg en door stad/dorp ;)
 
Hehe idd. Is deze bodem alleen bij de Hornbach te halen? Heb wat gegoogeld maar kom niet echt ver :(
 
Het gaat om dit zand:
2013-08-15152546_zpsa07e1dbf.jpg


Merkloos, zoals je ziet, dus je zou het ergens anders ook kunnen tegenkomen. Ik heb het zelfs nog nergens anders gezien.

~ Ivo
 
Oke bedankt voor je foto....

Ik ga toch maar het ritje maken naar de Hornbach. Hoeveel Kg zou ik in mijn bak moeten doen.
Klopt het dat het voor 4 cm moet zijn en achter 8 cm ?
 
Niemand ???
 
Je kunt dat uitrekenen.
Voorbeeld bij een dikte gemiddeld van 5 cm betekend dit voor jou bak:
80X35X5= 14 liter
In verband met soortelijk gewicht zou ik zeker 20 a 25 kg halen.
 
5cm is veel te dik. Voor 2cm oplopend naar 3 � 4cm achter is m��r dan genoeg, daar blijven alle planten prima in staan. Mensen onderschatten de lengte van een centimeter hier op het forum nog al eens volgens mij.

Met 10 a 15kg zand red je het makkelijk. Ik heb zelf een zak van 10kg gehaald voor mijn bodemoppervlak van 60x40, en ik hield nog een beetje over.
 
Oke bedankt voor de reacties. Ik moet er ongeveer 40min voor rijden dus neem geen risico en neem denk ik 20 a 25 kg mee. Heb ook nog een ander aquarium dus daar zou het eventueel ook in kunnen.
 
Graag gedaan en succes met de inrichting!
 

Terug
Bovenaan